تعلیق فوتبال، از اخراج به سبک احمدی‌نژاد تا اصرار توسط لاریجانی

اینفانتینو رئیس فیفا در مصاحبه‌ای با عادل فردوسی‌پور که به طرز عجیبی اجازه پخش از تلویزیون نگرفت، صراحتاً عنوان می‌کند که اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در فدراسیون فوتبال، دقیقاً به معنای دخالت دولت یا مجلس در امور فدراسیون‌ها است و می‌تواند به «تعلیق تمامی فعالیت‌های بین‌المللی فوتبال ایران» شود. فوتبال ایران یک‌بار در زمان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، طعم تلخ تعلیق را کشید و حالا نیز اگر مجلس کوتاه نیاید و همچنان برای برکناری مهدی تاج، رئیس فدارسیون فوتبال فشار بیاورد، احتمال این تعلیق همچنان وجود خواهد داشت. سوالی که وجود دارد این است که ساده‌ترین قوانین بین‌المللی گاها چرا برای برخی دستگاه‌ها یا برخی مسئولان در کشور قابل درک نیستند؟
 به گزارش مردم سالاری آنلاین، جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا در مصاحبه با مجری برنامه نود می‌گوید: «برای فیفا، فدراسیون‌های فوتبال در سراسر دنیا، نهادهای غیردولتی و غیرسیاسی محسوب می‌شوند و به همین دلیل هیچگونه دخالتی از جانب پارلمان‌ها، از طریق مصوبات و مداخله در اداره فدراسیون‌ها پذیرفته نیست و نخواهد بود... این [قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان] دقیقا چیزی است که ما به آن می‌گوییم دخالت؛ دخالت یک دولت یا مجلس در اداره فدراسیون. وقتی یک قانونی تصویب می‌شود و چنین تاثیر مستقیمی می‌گذارد، مثل حالا که آقای تاج را وادار به استعفاء می‌کند یا اینکه بخاطر یک قانون، بدون رأی‌گیری در مجمع و بدون استعفاء از فدراسیون وی باید برود، از دید فیفا مداخله محسوب می‌شود و ما این موضوع را تحمل نخواهیم کرد که این می‌تواند منجر به تعلیق شود». رئیس فیفا صراحتاً می‌گوید که با اجرای این قانون در فدارسیون فوتبال، تمام فعالیت‌های بین‌المللی فوتبال ایران تعلیق می‌شود. فیفا در دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد یک‌بار فوتبال ایران را تعلیق کرد. در آن زمان، محمد علی آبادی، در مقام ریاست سازمان تربیت بدنی و عضوی از دولت، محمد دادکان، رئیس وقت فدراسیون فوتبال ایران را بدون رعایت ضوابط فیفا از سمت خود برکنار کرده بود. فیفا به ایران چند ماه فرصت داد تا این وضعیت را اصلاح کند؛ اما دولت احمدی‌نژاد در مهلت داده‌شده نتوانست خواست فیفا را برآورده کند که این امر تعلیق عضویت فدراسیون فوتبال ایران در فیفا را در پی داشت.
حالا یک‌بار دیگر خاطره آن دوران زنده شده است. علی لاریجانی رئیس مجلس اخیراً گفته بود که فدراسیون فوتبال با توجه به استفاده از منابع عمومی دولتی، مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان می‌شود و بازنشستگان فدراسیون فوتبال باید بروند. وی گفته بود که «اصولاً این مسئله یک نوع قانونگذاری داخلی بوده و ارتباطی به دخالت دولت در فدراسیون ندارد؛ مجلس در این باره قانونگذاری می‌کند، همانطور که مجلس برای نظام‌مند کردن فعالیت بخش خصوصی قانون می‌گذارد»!
لاریجانی با رد کردن خطر تعلیق توسط فیفا گفته بود: «قانونگذاری در کشورها غیر از دخالت دولت در امور فدراسیون‌هاست و فیفا ایرادی به این مسئله مترتب نمی‌دارد، بلکه دخالت دستگاه‌های دولتی محل بحث فیفا است، بنابراین تمام قوانین مربوط به نهادهای عمومی و غیردولتی درخصوص فدراسیون‌ها صدق می‌کند»!


 اظهارات علی لاریجانی نمونه‌ای از نادیده گرفتن قوانین جاافتاده نهادهای بین‌المللی است. وی حتی گفته بود مجلس می‌تواند با فیفا در مورد قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مکاتبه کند. سخنان رئیس فیفا نشان داد که آن‌ها چگونه به مسأله نگاه می‌کنند و چگونه با یک سهل‌انگاری بی‌نتیجه، ممکن است فوتبال ایران تعلیق شود.
مثل این‌که همیشه باید فشاری بین‌المللی یا داخلی باشد تا برخی مسئولان یا برخی دستگاه‌ها، عرف‌ها و قوانین رایج و جاافتاده بین‌المللی را بپذیرند. دولت احمدی‌نژاد زمانی که فیفا تهدید کرد، فوتبال ایران را تعلیق می‌کند، حاضر به اصلاح اشتباه خود نشد؛ اما بعداً که فدراسیون ایران تعیلق شد، این دولت مجبور شد در اثر فشارها، کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال ایران که ریاست آن برعهده صفایی فراهانی بود را بپذیرد! 
اقدام صدا و سیما در پخش نکردن مصاحبه فردوسی‌پور با اینفانتینو نیز چیزی جز پاک کردن صورت مسأله نبوده است. گویی با عدم پخش این مصاحبه و سپس مجبور کردن بازنشستگان فدراسیون فوتبال به استعفا، خطر تعلیق فوتبال ایران توسط فیفا کمتر می‌شود! احتمالاً استدلال صدا و سیما این بوده که با پخش نشدن این مصاحبه، مخالفت افکار عمومی با اجرای این قانون در فدراسیون فوتبال کمتر می‌شود و این قانون راحت‌تر می‌تواند در فدراسیون، اجرایی شود. اما این تصور، چیزی جز پاک کردن صورت مسأله نیست، چرا که فیفا به این راحتی بی‌خیال قوانین خود نمی‌شود و در این حالت تنها فعالیت‌های فوتبالی ایران است که در زمان کمتر و با هیاهوی رسانه‌ای کمتری تعلیق می‌شود! با تمامی این اوصاف، هنوز قصه به پایان نرسیده و باید دید سریال نادیده گرفتن قوانین بین‌المللی به کجا ختم می‌شود؟