سرقت 7/5 میلیاردی از خزانه بانک




مرجان همایونی


خبرنگار
پنجمین مرحله از طرح دستگیری سارقان پایتخت با دستگیری 184 سارق از سوی پلیس آگاهی تهران اجرا شد.به‌گزارش خبرنگار جنایی «ایران»، سردار حسین رحیمی - فرمانده انتظامی تهران بزرگ- در جمع خبرنگاران ضمن تشریح جزئیات این طرح از دستگیری مردی خبر داد که با تشکیل یک باند از خزانه بانکی در میرداماد سرقت کرده بود . این مرد که یکی از کارمندان شرکت پیمانکاری طرف قرار داد بانک بود با تشکیل یک باند 5 نفره دست به سرقت 5/7 میلیارد تومانی زده بودند.سردسته باند پس از سرقت از کشور فرار کرده بود که بسرعت بازداشت وی در دستور کار پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.مأموران در جریان تحقیق پی بردند که سردسته باند به کشور ارمنستان گریخته که با هماهنگی‌های لازم با پلیس اینترپل از ارمنستان به ایران منتقل شد و 7.5 میلیارد تومان از اموال سرقتی بانک از وی و اعضای باند کشف شد.
184 سارق در تله پلیس
سردار رحیمی در ادامه همچنین از بازداشت 184 نفر از سارقان حرفه‌ای و سابقه‌دار خبر داد و گفت: این طرح از ابتدای هفته گذشته به اجرا درآمد و این سارقان به بیش از 3 هزار فقره سرقت اعتراف کرده‌اند. باند 11 نفره‌ای نیز که به خانه‌های شمالی تهران دستبرد می‌زدند و اغلب دلار، ارز و دارایی‌های باارزش را می‌دزدیدند، در این طرح بازداشت شده که به 17 فقره سرقت اعتراف کردند.رئیس پلیس پایتخت از متلاشی شدن باند 7 نفره که اقدام به کلاهبرداری می‌کردند نیز خبر داد و گفت: اعضای این باند به بهانه برنده شدن در مسابقات، افراد را به پای عابربانک کشیده و کل حساب فرد را خالی می‌کردند، بین مالباختگان، پزشک، خلبان و میهماندار نیز وجود داشت، یکی از میهمانداران پولی که بابت 25 سال خدمت به دست آورده بود را در این نوع کلاهبرداری‌ها از دست داد.
نقشه‌ای برای سرقت مسلحانه
پسر جوان عاشق شخصیت فیلم «ممل امریکایی» بود به‌همین خاطر همه او را به این اسم صدا می‌زدند. مقام‌های زیادی در ورزش بوکس دارد و همین باعث شد که عضو تیم سه نفره‌ای شود که قصد داشتند از طلافروشی و یک بانک در مرکز تهران سرقت کنند اما کارآگاهان اداره یکم پلیس آگاهی پایتخت دستشان را رو کردند.
چه شد که لو رفتید؟  قرارمان این بود که پنجشنبه اول آذر سرقت‌ها را انجام دهیم. داخل قهوه خانه و زمانی که داشتیم نقشه سرقت را مرور می‌کردیم یکی از آشنایان متوجه نقشه‌مان شد و لو رفتیم.
چرا تصمیم به سرقت مسلحانه گرفتی؟
 چند وقت قبل دو نفر از دوستانم به سراغم آمدند و ایده سرقت مسلحانه را دادند. من هم عاشق خودنمایی و این کارها هستم به همین خاطر قبول کردم.
اسلحه‌ها برای کی بود؟دوستم یک کلت کمری داشت و قرار شد همدست دیگرمان کلاشینکف بیاورد.
دست‌های شفا بخش
در کار خرید و فروش لوازم سرقتی است. به غیر از مالخری تخصص دیگری هم دارد که درمان بیماری‌هاست البته در این مورد تا به حال شکایت نداشته است.
سابقه داری؟ بله، سال‌ها قبل به خاطر جعل ویزای ایتالیا، انگلیس و فرانسه بازداشت شدم. بعد از آزادی هم کارهای متفرقه انجام می‌دادم و چند وقتی هم هست که مالخری می‌کنم.
انگار در کار درمان بیماری هم هستی؟ بله، 6 سال قبل بود که خواب پدرم را دیدم و از آن روز به بعد دستم شفا بخش شد. هر بیماری را شفا می‌دهم و می‌توانم 10 سال آدم‌ها را جوان‌تر کنم. برای این کار ریالی پول نمی‌گیرم و شاکی هم ندارم.
برنده شدن در قرعه کشی
مرد جوان از داخل زندان با همدستی چند زن و مرد به بهانه برنده شدن در قرعه کشی اقدام به کلاهبرداری می‌کرد. تا به حال 7 مرد در این رابطه دستگیر شده و بررسی‌ها برای دستگیری سایر متهمان ادامه دارد.
چطور اعتماد مالباخته‌ها را جلب می‌کردید؟با آنها تماس می‌گرفتیم و مدعی می‌شدیم که برنده جشنواره شده‌اید و برای اینکه موضوع را طبیعی جلوه دهیم اتاق کنفرانس تشکیل می‌دادیم یا تماس‌ها را طوری برقرار می‌کردیم که به نظر برسد از داخل استودیوی رادیو یا تلویزیون با آنها تماس می‌گیریم.
طعمه‌هایتان را چگونه شناسایی می‌کردید؟  از دکتر و مهندس گرفته تا پلیس و مقام قضایی. فرقی نمی‌کرد بعد از جلب اعتماد آنها را به مقابل دستگاه‌های عابربانک می‌بردیم و نقشه‌مان را اجرا می‌کردیم. پول‌ها را هم به 100 کارت بانکی که از معتادان یا افراد نیازمند و روستایی خریداری کرده بودیم واریز می‌کردیم.
کیف قاپان خشن
در خیابان‌های پایتخت پرسه می‌زد و با دیدن سوژه مناسب به سراغ آنها می‌رفت و کیف‌شان را می‌قاپید. یک بارهنگام سرقت کیف یک زن که کودکی در آغوش داشت مادر و فرزند راهی بیمارستان شدند. زن دیگری را هم هنگام سرقت مجروح کرده است.
سابقه داری؟ بله به خاطر آزار و اذیت پسر بچه‌ای بازداشت شدم. البته تهمت زدند. خانواده بچه می‌خواستند از من پول بگیرند به همین اتهام مرا به زندان انداختند. بعد از سه سال هم از من پول گرفتند و رضایت دادند.
چند مورد سرقت داری؟بیش از 100 کیف قاپی دارم و تمام آنها در کوچه‌ها و خیابان‌های پایتخت بود.