تجربه قهرمانی در اروپا  لذت دیگری دارد







محمد محمدی سدهی
خبرنگار
مسابقات فوتسال لیگ قهرمانان اروپا در حال برگزاری است و حسین طیبی، ملی‌پوش فوتسال کشورمان به عنوان تنها بازیکن ایرانی در این رقابت‌ها حضور دارد. طیبی با تیم غیرت قزاقستان در گروه D با تیم‌های لیدای بلاروس، پسکارای ایتالیا و کرودیم چک همگروه و موفق شد با برتری در این 3 دیدار به عنوان سرگروه به مرحله نیمه نهایی مسابقات صعود کند. حضور در لیگ قهرمانان اروپا، لغو بازی تدارکاتی تیم ملی فوتسال با برزیل به دلیل ناتوانی فدراسیون برای تهیه بلیت هواپیما و لغو اردوی قزاقستان موضوعاتی بود که این بازیکن فوتسال در مورد آنها صحبت کرده است.
این ملی‌پوش فوتسال در گفت‌وگو با خبرنگار «ایران» درخصوص لیگ قهرمانان اروپا گفت: «خدا را شکر می‌کنم که توانستیم به مرحله نیمه نهایی صعود کنیم. 3 بازی سخت برگزار کردیم. همه تیم‌های قدرتمند دوست داشتند که در جمع 4 تیم نهایی حضور یابند اما ما توانستیم با قدرت رقبا را شکست دهیم و به جمع 4 تیم نهایی راه یابیم.» حسین طیبی که دو سال است در تیم غیرت قزاقستان حضور دارد، ادامه داد: «با وجود مصدومیتی که داشتم، توانستم عملکرد خوبی در مرحله گروهی داشته باشم. دو هفته مصدوم بودم و بلافاصله پس از پایان مصدومیتم در مسابقات لیگ قهرمانان اروپا حضور یافتم و خوشبختانه گلزنی کردم. عملکردم راضی کننده بود. فکر می‌کنم مرحله بعدی این رقابت‌ها 3 ماه دیگر برگزار شود.»
او در مورد شانس قهرمانی تیم غیرت در لیگ قهرمانان اروپا گفت: «زمانی که به نیمه نهایی صعود می‌کنید یعنی با تیم‌های قدرتمندی مواجه هستید. همه تیم‌ها به یک اندازه شانس قهرمانی دارند اما تیمی که آماده‌تر است و شرایط بهتری دارد و در بازی کم اشتباه ظاهر می‌شود، قطعاً شانس بیشتری برای قهرمانی خواهد داشت.»
تیم غیرت یکی از تیم‌های قدرتمند اروپایی است. طیبی سال گذشته با این تیم در جایگاه سوم لیگ قهرمانان اروپا قرار گرفت اما امسال او تلاشش کسب عنوان قهرمانی با این تیم قزاق است. او بیان کرد: «غیرت دو بار در سال‌های 2013 و 2015 قهرمان اروپا شد اما من در این سال‌ها عضو باشگاه غیرت نبودم. برای من خیلی لذتبخش است که بتوانم قهرمانی اروپا را تجربه کنم. من قهرمانی آسیا را تجربه کردم اما تجربه قهرمانی در اروپا قطعاً لذت دیگری دارد.» او در ادامه درخصوص دلایلش از حضور در تیم غیرت هم صحبت کرد: «تیم غیرت در اروپا حضور دارد، در لیگ قهرمانان اروپا بازی می‌کند و یک تیم قدرتمند است. رقیب اصلی ما برای قهرمانی در مسابقات تیم‌های بارسلونا (اسپانیا) و اسپورتینگ لیسبون (پرتغال) هستند. سطح این رقابت‌ها بسیار بالاست و ما بازی آسان نداریم.»
تیم ملی فوتسال ایران قرار بود در ماه جاری دو بازی دوستانه با تیم قدرتمند برزیل برگزار کند اما سفر به این کشور منتفی شد. این بازیکن گلزن تیم ملی از لغو بازی تدارکاتی ایران با برزیل انتقاد کرد:«لغو این بازی از نظر اعتباری برای فوتسال ایران اتفاق بسیار بدی بود چرا که کل دنیا به فوتسال ایران احترام می‌گذارد. این بد بودن را من از همه بیشتر احساس کردم چون در اینجا بازیکنان برزیلی حضور دارند و از من سؤال می‌کنند که چرا این بازی لغو شد؟! اما من هیچ پاسخی ندارم.» تیم ملی برزیل برای انجام بازی‌های دوستانه از بیشتر کشورها پول می‌گیرد اما فدراسیون فوتبال این کشور در تعاملی که با فدراسیون فوتبال ایران داشت، اعلام کرد پولی از ایرانی‌ها نخواهد گرفت و قرار بوده هزینه اسکان تیم ملی ما را هم برزیلی‌ها تأمین کنند. در این بین تنها تهیه بلیت رفت و برگشت به کشور برزیل برعهده فدراسیون فوتبال بود که متاسفانه به دلیل مشکلات مالی در نهایت اعلام شد که این سفر انجام نخواهد شد. برزیلی‌ها خیلی بد در مورد این موضوع صحبت می‌کنند. امیدوارم که نوع برنامه‌ریزی‌ها به گونه ای باشد که این تورنمنت‌ها و بازی با تیم‌های بزرگ لغو نشود چرا که این موضوع به اعتبار فوتسال ما ضربه می‌زند.»
علاوه بر لغو بازی تیم ملی با برزیل، تورنمنت قزاقستان هم که قرار بود با حضور تیم‌های روسیه، جمهوری‌آذربایجان، ایران و قزاقستان برگزار شود، بنا به دلایلی لغو شد. این بازیکن فوتسال تیم غیرت قزاقستان شاید بهترین فردی است که می‌تواند دلیل لغو این تورنمنت را بگوید: «تمام رؤسای فدراسیون قزاقستان تغییر کردند و افراد جدیدی که آمدند احساس کردند که این تورنمنت نباید برگزار شود و به این دلیل این تورنمنت هم لغو شد.»
طیبی صحبت‌هایش در مورد تیم ملی را این گونه ادامه داد: «تیم ملی برای اینکه شرایط بهتری داشته باشد باید اردوهای تدارکاتی و بازی‌های دوستانه با تیم‌های قدرتمند برگزار کند چرا که ما جام جهانی و جام ملت‌های آسیا 2019 را در پیش داریم البته جام ملت‌ها سخت تر است به این دلیل که انتخابی جام جهانی است و تمام تیم‌های آسیایی با نهایت قدرت می‌آیند که جزو 4 تیم باشند و جواز حضور در جام جهانی را کسب کنند.»
او نیاز اصلی تیم ملی را برگزاری بازی‌های تدارکاتی و اردوهای منظم دانست و افزود: «بازی در جام جهانی شرایطش نسبت به قبل تغییر کرده و مردم توقع بیشتری از تیم ملی دارند و از ما رتبه بهتری می‌خواهند اما اگر ما با این شرایط به جام جهانی برویم، مطمئن باشید اتفاق خاصی نمی‌افتد.»