همایش مشترک توسعه همکاریهای کشاورزی ایران و اتحادیه اروپا برگزار شد

بخش خبری: همایش دور روزه و مشترک توسعه همکاری‌های کشاورزی استانداردها و تجارت مواد غذایی در کشاورزی؛از دیروز با حضور جمعی از مقامات کشاورزی اتحادیه اروپا و نمایندگان بخش دولتی و خصوصی ایران در تهران آغاز به کار کرد.
در این نشست دو روزه مباحث توسعه تجارت در زمینه کشاورزی و موادغذایی و همکاری‌های کشاورزی میان ایران و اتحادیه اروپا دنبال می‌شود.
هومن فتحی مدیرکل دفتر امور بین الملل و سازمان‌های تخصصی وزارتخانه در این همایش گفت: پس از توافق هسته‌ای و اجرای برجام فصل جدیدی در روابط ایران و اتحادیه اروپا به ویژه در حوزه کشاورزی گشوده شده ودر یکسال اخیر توافقنامه‌های مهمی میان ایران و اتحادیه اروپا از جمله در حوزه قرنطینه گیاهی به امضاء رسیده است.
افزود: در جریان سفر کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا به همراه مدیران 40 کشور اروپایی در سال 96 که به دعولت رسمی وزیر جهاد کشاورزی انجام شد، دوطرف برای افزایش تجارت کشاورزی و غذا، راهبردهای مختلفی ترسیم کردند.و تابستان سال گذشته مجوز صادرات قزل آلای پرورشی ایران، به اتحادیه صادر شد.


فتحی در ادامه، هدف از برگزاری این همایش را آشنایی با استانداردها و ضوابط بهداشتی کیفیتی محصولات کشاورزی، تبادل نظر در رفع موانع تجاری دو جانبه عنوان کرد.
مدیرکل دفتر امور بین الملل و سازمان‌های تخصصی افزود: این همایش درحالی برگزار می‌شود که ایران با تحریم‌های یک جانبه آمریکا روبرو شده و این همایش پیام روشنی را در زمینه تمایل اتحادیه اروپا برای تداوم همکاری‌ها در چارچوب چند جانبه گرایی با ایران دارد.
جان کلاک، مدیرکل روابط بین الملل کشاورزی اتحادیه اروپا هم در این همایش با اشاره به این که اتحادیه اروپایی برنامه‌های جدیدی برای توسعه همکاری‌ها با ایران در زمینه پسته، گیاهان دارویی، محصولات ارگانیک و استانداردهای غذایی دارد گفت: این اتحادیه در صورت رعایت استانداردهای لازم ازسوی تولیدکنندگان ایرانی، به توسعه تجارت با ایران در زمینه محصولات کشاورزی و مواد غذایی امیدوار است.
وی با بیان اینکه ایران و اتحادیه اروپا با چالش مشترکی در بخش تغییر اقلیم و پیری بهره برداران بخش کشاورزی مواجه هستند، تصریح کرد: ایران و اتحادیه اروپا هر دو تاریخچه غنی در بخش کشاورزی دارند بنابراین با توجه به شرایط فعلی اقلیمی نیاز است که به یکدیگر کمک کنیم.
به گفته وی، سال گذشته اقدام‌هایی برای واردات ماهی قزل‌آلا و کشمش از ایران داشتیم که امیدواریم بتوانیم با امضای توافق‌های لازم، صادرات این محصولات را به اروپا داشته باشیم.
وی گسترش همکاری‌های تجاری در بخش کشاورزی و غذایی را پر اهمیت دانست و اظهار داشت: اتحادیه اروپا به دنبال واردات بره و گوشت گوسفندی ارگانیک و گیاهان دارویی از ایران است بنابراین در صورتی که بخواهیم در این زمینه واردات داشته باشیم، باید ایران استانداردهای مدنظر این اتحادیه را رعایت کند.
آشنایی متقابل با استانداردها و ضوابط ایمنی و کیفی محصولات غذایی و کشاورزی، افزایش آگاهی طرفین نسبت به ساز و کارهای تولید محصولات غذایی و کشاورزی و رایزنی درخصوص رفع موانع تجارت دو جانبه محصولات غذایی و کشاورزی ایران و اتحادیه اروپا از اهداف این همایش دو روزه است.
احمدعلی کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: ایران در تاریخ خود فراز و نشیب زیادی داشته و همواره مسئولان ما تاکید کردند که گفت‌وگو با ایران به زبان تکریم امکان پذیر است نه زبان تحریم. ذهنیت‌مانسبت به اتحادیه اروپا برخلاف برخی کشورها که به دنبال زورگویی و تحریم‌ها هستند، مثبت است. ایران و اتحادیه اروپا می‌توانند با همکاری یکدیگر صلح و امنیت را به منطقه به ارمغان بیاورد و مخصوصا در حوزه خاورمیانه می‌توانند کارهای بزرگی را شکل دهند.
وی تنوع آب و هوایی، اقلیم ایران را بسیار مناسب دانست و افزود:ایران در تولید گل، ماهیان سردابی، گیاهان دارویی،‌محصولات باغی مزیت‌های فراوانی دارد و بخش اعظمی از تولیدات این کشور بالقوه به صورت ارگانیک تولید می‌شود.
حسین شیرزاد مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران هم در همایش مشترک کشاورزی ایران-اتحادیه اروپا گفت: شبکه تعاونی‌های روستایی ایران دارای توانمندیها و ظرفیتهای بسیار مناسب در زمینه گسترش سرمایه‌گذاریها و پیوندهای تجاری میان ایران و اتحادیه اروپاست.
معاون وزیر و رئیس سازمان تعاون روستایی ایران در این همایش، ضمن تشریح پتانسیل‌ بالای شبکه تعاونی‌های روستایی کشور نظیر ظرفیتهای تولیدی و انباری بمنظور تقویت مناسبات اقتصادی بخصوص در حوزه توسعه زنجیره‌های دام و طیور، شیلات و آبزیان و محصولات باغی، خاطرنشان کرد: درحال حاضر و باتوجه به تحریمهای شدید اعمال شده برعلیه کشور ما، شبکه گسترده تعاونی‌های روستایی ایران بخوبی قادر است نقش موثر و راهگشایی را در ایجاد روابط تنگاتنگ و پیوندهای مستحکم فنی و بازرگانی پیرامون تولیدات بخش کشاورزی و صنایع غذایی با اتحادیه اروپا ایفا نماید.
سایر اخبار این روزنامه
معاون وزیر نفت تشریح کرد: مذاکرات برای ایجاد کانال پرداخت بانکی بین اروپا و ایران رئیس کل بانک مرکزی خبر داد: راه‌اندازی«بازار معاملات آزاد نقدی و حواله‌ ارز» در آینده نزدیک دادستان دیوان محاسبات: زمان اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان 26 آبان است موگرینی بر اجرای هر چه زودتر ساز وکار مالی اروپا تاکید کرد همایش مشترک توسعه همکاریهای کشاورزی ایران و اتحادیه اروپا برگزار شد شهردار فولادشهر خبر داد: ایجاد فرصت‌ها واستقبال از سرمایه‌گذاری در فولادشهر ظریف: سخنان من کاملا مستند بود ولی برخی قصد دارند همه چیز فدای اهداف سیاسی کنند انصارالله آمادگی خود را برای توقف جنگ در تمام جبهه‌های یمن اعلام کرد بن سلمان در ایستگاه آخر! سهم خواهی آمریکا برای طالبان با تحسین اقدامات اقتصادی بن سلمان پادشاه عربستان در سخنانش اشاره‌ای به قتل قاشقچی نکرد روایت علی مطهری از اظهارنظر وزیر اطلاعات درباره شهردار تهران معاون هماهنگ‌کننده ارتش: تهدیدات آینده برپایه فناوری است معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید خبر داد: برقراری بیمه تکمیلی ایثارگران شاغل در دستگاه‌های دولتی برپایی نمایشگاه تخصصی صنعت رسانه رئیس جمهور درآذربایجان غربی: افتتاح راه آهن ارومیه و بیمارستان 225 تختخوابی خوی رئیس جمهور درآذربایجان غربی: افتتاح راه آهن ارومیه و بیمارستان 225 تختخوابی خوی رئیس جمهور درآذربایجان غربی: افتتاح راه آهن ارومیه و بیمارستان 225 تختخوابی خوی رئیس جمهور درآذربایجان غربی: افتتاح راه آهن ارومیه و بیمارستان 225 تختخوابی خوی رئیس جمهور درآذربایجان غربی: افتتاح راه آهن ارومیه و بیمارستان 225 تختخوابی خوی رئیس جمهور درآذربایجان غربی: افتتاح راه آهن ارومیه و بیمارستان 225 تختخوابی خوی