موگرینی بر اجرای هر چه زودتر ساز وکار مالی اروپا تاکید کرد

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز پیش از نشست مقامات اتحادیه اروپا در مورد زمان اجرای سازوکار ویژه مالی این اتحادیه با ایران گفت: این سازوکار باید "هر چه زودتر" اجرا شود.
لارنس نورمن خبرنگار روزنامه وال استریت با انتشار توئیتی نوشت که پیش از آغاز نشست مقامات اتحادیه اروپا در بروکسل از فدریکا موگرینی در مورد زمان اجرای سازوکار مالی ویژه اتحادیه اروپا برای ایران سوال کرده که موگرینی فقط اعلام کرد: این طرح بزودی باید اجرا شود.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه تصریح کرد: این برای ما بسیار مهم است که تمامی چالش‌ها و پیچیدگی‌های ناشی از رفتار ایران در خاک اروپا یا در منطقه مورد رسیدگی و توجه قرار گیرد، اما وی در عین حال بر حمایت از توافق هسته‌ای تاکید کرد.
موگرینی به سوال خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال در مورد اینکه آیا زمان اجرایی شدن این ساز وکار ویژه مالی ظرف چند روز یا چند هفته آتی است؟، پاسخی نداد.


دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه گذشته خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد اما بلافاصله دیگر کشورهای امضا‌کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می‌کنند.
در راستای مقابله با تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران، اتحادیه اروپا ضمن فعال کردن قانون انسداد برای حمایت ازفعالیت شرکت‌های خود در ایران، اعلام کرد که سازوکار مالی ویژه برای ادامه تجارت شرکت‌های خارجی با ایران و همچینن امکان فروش نفت ایران و مبادله تجاری ایران با جهان ارائه می‌کند.
* رایزنی مدیران سیاسی سه کشور اروپایی درباره ساز و کار مالی ویژه با ایران
«هلگا اشمیت» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم پیش از نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، با مدیران سیاسی سه کشور اروپایی آلمان - انگلیس و فرانسه در مورد ساز و کار مالی ویژه ایران گفت‌و‌گو خواهد کرد.
خبرنگار روزنامه « وال استریت ژورنال » در بروکسل با انتشار توییتی در حساب کاربری خود از این دیدار خبر داد و تاکید کرد که هرچند نمی‌توان دستیابی به راه حلی در مورد کانال مالی ویژه برای تسهیل تجارت با ایران را از این جلسه انتظار داشت اما چنین نشست‌هایی از تلاش مقامات اروپایی برای تحقق این طرح حکایت دارد.
به‌رغم تلاش‌های آمریکا برای از بین بردن توافق هسته ای، دیگر طرف‌ها یعنی کشورهای اروپایی، چین و روسیه به این توافق پایبند مانده‌اند.
اتحادیه اروپا در تلاش است تا تحریم‌های غیرقانونی آمریکا را از راه‌های مختلفی چون قانون انسداد و به راه انداختن ساز و کارمالی ویژه برای تسهیل تجارت با ایران، بی‌اثر کند.
* بلومبرگ: اروپا با حفظ برجام بر حق حاکمیت خود پافشاری کند
تارنمای خبری بلومبرگ هم در گزارشی با تاکید بر لزوم تشدید تلاش‌ها برای حفظ برجام نوشت: تسهیل مراودات بازرگانی با ایران از ساده‌ترین راه‌های اتحادیه اروپا برای اثبات حق حاکمیت خود است، زیرا دیگر طرح‌های آن مانند تشکیل ارتش مشترک علاوه بر هزینه بالا، طرفدار زیادی ندارد.
«لئونید برشیدسکی» تحلیلگر امور سیاسی در این یادداشت می‌افزاید: اتحادیه اروپا ابزارهای لازم برای بیان آشکار مواضعش را در اختیار داشته و اجرای آنها تنها به اراده سیاسی بستگی دارد.
نویسنده ادامه می‌دهد: قوانین مسدود‌کننده اتحادیه اروپا (Blocking Statute) که در ماه اگوست (مرداد) برای پوشش دادن تحریم‌های ایالات متحده بر ایران به روز شد، شرکت‌های اروپایی را از اجرای محدودیت‌های فراسرزمینی کشورهای غیر عضو این نهاد منع کرده و به آنها امکان ادعای غرامت برای هرگونه آسیب و خسارات ناشی از چنین کشورهایی را می‌دهد.
یادداشت می‌افزاید: اگر نیرومندترین اعضای اتحادیه اروپا به هر صورت توانسته‌اند سازوکار ویژه مالی ایران را تشکیل دهند، می‌توانند به صاحبان کسب وکارها و شرکت‌های موافق با همکاری با این سامانه به هراندازه که باشند، اطمینان خاطر دهند که براساس این قانون، از بیشترین میزان حفاظت برخوردار خواهند بود.
در ادامه آمده است: این سازوکار همچنین می‌تواند مقداری حفاظت برای سوئیفت یعنی سامانه پیام رسانی مالی جهانی ایجاد کرده و تردید آنها را در قطع ارتباط بانک‌های ایران، افزایش دهد.
نویسنده می‌افزاید: اقدام نیرومند مشترک اتحادیه اروپا و حتی آلمان و فرانسه به تنهایی، اراده ترامپ را برای مبارزه با متحدان اروپایی‌اش محدود خواهد کرد و وعده‌های وی را برای ایجاد شغل و کار به چالش خواهد کشید، زیرا شرکت‌های چند ملیتی آلمانی و فرانسوی در مجموع یک میلیون و 400 تن را در ایالات متحده به خدمت گرفته‌اند.
وی می‌نویسد: گذشته از همه سخنانِ قابل توجه سران اتحادیه اروپا مانند آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، که دوست دارد تکرار کند اروپاییان سرنوشت خود را به دست می‌گیرند، ظاهرا سیاست واقعی آنها قانع کردن ایران به اهدافشان و همزمان انتظار کشیدن تا پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ است.
نویسنده با هشدار نسبت به پیامدهای این سیاست می‌افزاید: این روش سرزیر برف کردن و گول زدن خود است و هر چند ممکن است عملگرایانه باشد، اما در تضاد شدید با شعارهای آنان در باره حق حاکمیت اروپا قرار دارد.
وی ادامه می‌دهد: آشکار است که واشنگتن حتی اگر درباره تاثیر وجود ساز و کار مالی بر اقتصاد ایران نگران نباشد، درباره تاثیر نهایی آن بر نیروی کلی آمریکا و به ویژه سیاست واشنگتن در مورد ایران، نگرانی دارد.
سایر اخبار این روزنامه
معاون وزیر نفت تشریح کرد: مذاکرات برای ایجاد کانال پرداخت بانکی بین اروپا و ایران رئیس کل بانک مرکزی خبر داد: راه‌اندازی«بازار معاملات آزاد نقدی و حواله‌ ارز» در آینده نزدیک دادستان دیوان محاسبات: زمان اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان 26 آبان است موگرینی بر اجرای هر چه زودتر ساز وکار مالی اروپا تاکید کرد همایش مشترک توسعه همکاریهای کشاورزی ایران و اتحادیه اروپا برگزار شد شهردار فولادشهر خبر داد: ایجاد فرصت‌ها واستقبال از سرمایه‌گذاری در فولادشهر ظریف: سخنان من کاملا مستند بود ولی برخی قصد دارند همه چیز فدای اهداف سیاسی کنند انصارالله آمادگی خود را برای توقف جنگ در تمام جبهه‌های یمن اعلام کرد بن سلمان در ایستگاه آخر! سهم خواهی آمریکا برای طالبان با تحسین اقدامات اقتصادی بن سلمان پادشاه عربستان در سخنانش اشاره‌ای به قتل قاشقچی نکرد روایت علی مطهری از اظهارنظر وزیر اطلاعات درباره شهردار تهران معاون هماهنگ‌کننده ارتش: تهدیدات آینده برپایه فناوری است معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید خبر داد: برقراری بیمه تکمیلی ایثارگران شاغل در دستگاه‌های دولتی برپایی نمایشگاه تخصصی صنعت رسانه رئیس جمهور درآذربایجان غربی: افتتاح راه آهن ارومیه و بیمارستان 225 تختخوابی خوی رئیس جمهور درآذربایجان غربی: افتتاح راه آهن ارومیه و بیمارستان 225 تختخوابی خوی رئیس جمهور درآذربایجان غربی: افتتاح راه آهن ارومیه و بیمارستان 225 تختخوابی خوی رئیس جمهور درآذربایجان غربی: افتتاح راه آهن ارومیه و بیمارستان 225 تختخوابی خوی رئیس جمهور درآذربایجان غربی: افتتاح راه آهن ارومیه و بیمارستان 225 تختخوابی خوی رئیس جمهور درآذربایجان غربی: افتتاح راه آهن ارومیه و بیمارستان 225 تختخوابی خوی