دفاع ترامپ از دروغ‌های بن‌سلمان

دولت دونالد ترامپ به محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان کمک می‌کند؛ کسی که بی‌شرمانه به دنبال دروغ گفتن است تا خود را در پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست از مسوولیت و پاسخگویی برهاند‌.
خبرگزاری آناتولی با نقل این مطلب از روزنامه واشنگتن‌پست، با ذکر بخش‌هایی از سرمقاله این روزنامه نوشته است: پنجشنبه گذشته دادستان ریاض در اظهاراتی تلاش کرد ولیعهد عربستان را از تمامی اتهامات مبرا کند‌. ترامپ به جای رد این سرپوش گذاشتن، همسو با این حرکت گام برداشته است‌. وزارت خزانه‌داری آمریکا تنها علیه ۱۷ نفر از مظنونان رده پایین سعودی تحریم‌هایی اعمال کرده و نقش محمد بن سلمان و دیگر مقامات ارشد اطلاعاتی را نادیده گرفته است‌.
واشنگتن‌پست بر اساس ارزیابی اطلاعات افشا شده توسط این روزنامه اعلام کرد: ما اکنون دریافته‌ایم که دونالد ترامپ باوجود اینکه سازمان سیا در نتایج تحقیقات خود دریافته است که محمد بن‌سلمان دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است، از او حمایت می‌کند‌.
مقامات اطلاعاتی آمریکا اطمینان بالایی نسبت به ارزیابی تحقیقات خود دارند که خلاصه آن و شواهد مختلف از جمله نوار صوتی هنگام کشته شدن خاشقجی و تماس‌های سرتیم مسوول قتل و سفیر عربستان در واشنگتن در اختیار رییس‌جمهور قرار گرفته است‌. ممکن است یکی از دلایل اینکه ترامپ قبول نمی‌کند که محمد بن سلمان در این قتل نقش داشته، این است که هر گونه قبول این مساله نشان می‌دهد که اتکای کاخ سفید به شاهزاده ۳۳ ساله به عنوان یک متحد استراتژیک بسیار اشتباه بوده است‌. در سرمقاله این روزنامه با برخی از قانونگذاران از هر دو حزب گفت‌وگو شده است که هرگونه سرپوش‌گذاری بر قتل این روزنامه‌نگار باید رد شود و دولت باید پاسخ دهد‌.


سه سناتور جمهوریخواه یعنی لیندسی گراهام، تاد سی یانگ و سوزان کالینز به همراه سه دموکرات از جمله باب منندز، از طرحی حمایت می‌کنند که به دولت ۳۰ روز مهلت می‌دهد که بر اساس شواهد قابل استناد، هر مقام دولت ریاض و عضو خانواده پادشاهی عربستان که در این قتل دخالت داشته باشند، تحریم شوند‌. اگر طرح تصویب شود در این صورت بسیاری از فروش تسلیحات آمریکا به عربستان سعودی و انتقال آن به این کشور متوقف می‌شود و هرگونه اختلال در روند انتقال کمک‌های بشردوستانه به یمن قطع می‌شود‌.
باب کورکر، رییس کمیته روابط خارجی آمریکا فرصتی به دونالد ترامپ می‌دهد که حقایق را درباره محمد بن سلمان بگوید و سیاست‌هایش را در مسیر درستی قرار دهد که برای استراتژی کارآمد و معقول‌تر آمریکا در خاورمیانه ضروری است‌. اگر کاخ سفید به جای این کار باز هم از دروغ‌های ولیعهد عربستان حمایت کند، کنگره باید قاطعانه و به سرعت وارد عمل شود‌.
این در حالی است که سناتور جمهوریخواه آمریکایی در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ان‌‌‌بی‌سی به شدت ولیعهد عربستان را بابت نقش احتمالی‌اش در قتل روزنامه نگار مخالف سعودی مورد انتقاد قرار داد و وی را فردی تناقض‌گو و دیوانه خواند و گفت که از همکاری آتی با وی اجتناب می‌کند‌.
لیندسی گراهام گفت: حقیقت این است که محمد بن سلمان نمی‌داند باور کردن اینکه او در قتل جمال خاشقجی نقش نداشته، برای من سخت است‌. اطلاعاتی درباره این پرونده به من داده نشده است اما نتایج و جمع‌بندی‌ها نشان می‌دهند که دست داشتن بن سلمان در قتل این روزنامه‌نگار باید برای همه مشخص شود‌.
وی ادامه داد: در صورتی که بن‌سلمان بخواهد بر عربستان حکمرانی کند و وجهه این کشور را نشان دهد، فکر می‌کنم ریاض در عرصه جهانی با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد شد‌. آنها یک متحد بسیار مهم هستند اما زمانی که این ولیعهد روی کار بیاید، فردی دیوانه، تناقض‌گو و غیرمنطقی است و من می‌دانم که ضررهای زیادی را بر روابط آمریکا و عربستان وارد کرده و به شخصه تمایلی به همکاری مجدد با او ندارم‌.
آمریکا اخیرا اعلام کرد که علیه ۱۷ نفر از عوامل دخیل در قتل خاشقجی تحریم اعمال می‌کند‌. سناتور گراهام در ادامه مصاحبه خود گفت اجازه نمی‌دهد افرادی که مسوول این قتل هستند از زیر مسوولیت شانه خالی کنند و تاکید کرد: من هر کاری می‌کنم آنچه را دروغ می‌دانم آشکار کنم‌. قصد دارم ولیعهد عربستان را که قدرت ویرانگر در خاورمیانه به شمار می‌رود، مسوول بدانم‌. اخیرا نسبت به ولیعهد عربستان به عنوان یک نیروی اصلاح‌گر در منطقه امیدوار شده بودم اما اینچنین نشد‌.
وی با انتقاد از سیاست‌های ویرانگرانه بن سلمان به اعمال محاصره علیه قطر، آغاز جنگ ویرانگرانه علیه یمن و حبس خانگی سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان به عنوان نمونه‌هایی از این سیاست‌ها اشاره کرد‌.
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ارتباطی میان ولیعهد عربستان، دونالد ترامپ و دامادش وجود دارد، گفت:‌ من پاسخ این سوال را به خود رییس‌جمهوری واگذار می‌کنم‌. این چیزی نیست که ما از یک متحد انتظارش را داشته باشیم‌. آنچه در ترکیه برای خاشقجی اتفاق افتاد نقض هرگونه هنجار جامعه مدنی است و قابل پذیرش نیست‌. سناتور گراهام همچنین گفت که دیگر نباید اجازه بازگشت خالد بن سلمان، برادر بن سلمان و سفیر عربستان در آمریکا را به واشنگتن داد‌.