احیای کارت سوخت با هدف جمع‌آوری اطلاعات و کنترل قاچاق

گروه انرژی - افزایش بی‌سابقه مصرف بنزین در ایران و قاچاق گسترده آن موجب شد هرچه را روزانه تولید می‌کنیم از دست بدهیم‌. بنزینی که با پالایش نفتی که از آنِ مردم ایران است و با یارانه دولتی و به‌عبارتی از جیب مردم ایران تولید می‌شود و قرار است آسایش و رفاه را برای همین مردم فراهم کند، امروز توسط بخشی از پرمصرف‌های جامعه که بیشتر از اقشار پردرآمد هستند از یک سو و توسط برخی سوءاستفاده‌گران داخلی و خارجی فعال در زمینه قاچاق از سوی دیگر، ‌هدر می‌رود.
از همین رو چندی است که دولت برای کنترل مصرف بنزین و عدم وابستگی به واردات به‌دنبال اعمال سهمیه‌بندی و به‌منظور جلوگیری از قاچاق سوخت و در نتیجه آن عدم وابستگی به واردات به‌دنبال احیای کارت سوخت است اما تاکنون تصمیم روشنی برای آن گرفته نشده است و حالا باید دید نشست جدید کمیسیون انرژی مجلس خروجی مشخصی برای سرنوشت کارت سوخت و احیای سهمیه‌بندی بنزین دارد یا همچنان روزهای مبهم آینده بنزین ادامه‌دار خواهد بود.
اول آبان ماه سال‌جاری بیژن زنگنه در خصوص تصمیم‌گیری‌های جدید مربوط به عرضه سوخت در کشور گفت: «درباره سهمیه‌بندی یا کارت سوخت به‌طور جدی بحث است اما اساس دولت بر افزایش قیمت‌ها نیست. البته برای کسانی که می‌خواهند بیشتر از سهمیه خود سوخت بگیرند، بحث افزایش قیمت هست‌. در حال حاضر بیشتر بحث‌ها در مورد بنزین است زیرا گازوییل وضعیت پیچیده‌تری دارد‌. بحث احیای کارت سوخت و سهمیه‌بندی برای بنزین به‌طور جدی مطرح است و انجام هر اقدامی در زمینه بنزین، در جهت کنترل مصرف، جلوگیری از قاچاق و عدم وابستگی به واردات است.»
از این تاریخ تاکنون هیچ تصمیمی در مجلس و دولت در خصوص بنزین گرفته نشده و همان‌طور که وزیر نفت اعلام کرده، بررسی‌ها به صورت جدی ادامه دارد.


چرا بحث سهمیه‌بندی بنزین مطرح شد
همچنین بیست و نهم مهرماه نشست کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با موضوع کارت هوشمند سوخت و راهکارهای مقابله با قاچاق سوخت با حضور برخی اعضای مرکز پژوهش‌های مجلس و انجمن نفت برگزار شد.در این نشست گزارشی درباره مصرف سوخت و کنترل آن و اقدام‌های گذشته همچون استفاده از کارت هوشمند سوخت ارائه و پیشنهادها درباره راهکارهای مهار مصرف سوخت مطرح شد.
در ادامه این نشست و به منظور بررسی جامع‌تر راهکارهای مدیریت سوخت کشور، قرار است نشست مشترکی با حضور اعضای کمیسیون انرژی و کمسیون برنامه و بودجه مجلس تشکیل شود‌. احیای کارت سوخت و موضوع سهمیه‌‌بندی بنزین از محورهای اصلی این نشست خواهد بود.
در همین رابطه طبق اعلام سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از وزرای نفت، امور اقتصادی و دارایی و رییس سازمان برنامه و بودجه دعوت شده درباره مدیریت مصرف سوخت تصمیم‌گیری شود.
در این میان اگرچه قطعی شدن بازگشت کارت سوخت را می‌توان قدمی برای احیای سهمیه‌‌بندی بنزین تلقی کرد اما نایب‌رییس کمیسیون انرژی مجلس معتقد است کارت سوخت به معنای سهمیه‌‌بندی و افزایش قیمت نیست این در حالی است که به نظر می‌رسد با توجه به افزایش بی‌رویه مصرف بنزین بحث سهمیه‌بندی و استفاده از آن به‌عنوان یک ابزار بازدارنده رشد مصرف بنزین می‌تواند کمک بزرگی به حساب آید.
حسین امیری‌خامکانی با اشاره به اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای احیای کارت سوخت، بیان کرد: احیای کارت سوخت به معنای سهمیه‌‌بندی بنزین نیست. در واقع مجلس مدتی است استفاده مجدد از این کارت‌ها را مصوب کرده است‌.
نایب‌رییس کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: مجلس با هدف جلوگیری از قاچاق سوخت و جمع‌آوری اطلاعات خواهان به کارگیری کارت‌های سوخت است، برای کشوری که در آستانه سیاستگذاری در حوزه انرژی است، نیازمند مطالعات متعدد و اطلاعات است که به واسطه این کارت‌ها می‌توان به اطلاعات دست یافت.
کارت سوخت به معنای سهمیه‌‌بندی و افزایش قیمت نیست
نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه زیرساخت استفاده از کارت‌های سوخت در کشور وجود دارد، اظهار داشت: با استفاده از کارت‌های سوخت مطلع می‌شویم کدام شهرستان بیشترین مصرف سوخت را دارد، کدام برند خودرو مصرف سوخت بیشتری دارد و کدام جایگاه سوخت مرزی بیشترین توزیع سوخت را در کشور انجام می‌دهد، از این زیرساخت عمدتا با هدف مدیریت و جلوگیری از قاچاق استفاده می‌شود.وی افزود: در دوره گذشته با استفاده از کارت سوخت می‌دانستیم کارت سوخت خودرویی که از رده خارج شده است در کدام جایگاه سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد، از این رو مجلس مجددا استفاده از کارت سوخت را تصویب کرد و دولت به دنبال آن بود که سیستم کارت سوخت را هوشمندتر کند و سپس کارت‌ها را مورداستفاده قرار دهد.
مدیریت 2 عارضه قاچاق و مصرف سوخت
امیری‌خامکانی در ادامه گفت‌وگو با خانه ملت با بیان اینکه احتمالا دولت آمادگی لازم را کسب کرده است، عنوان کرد: از دید ما کارت سوخت به معنای سهمیه‌‌بندی و افزایش قیمت نیست بلکه صرفا می‌خواهیم از زیرساخت‌های موجود در جایگاه‌های سوخت برای مدیریت مصرف و جلوگیری از قاچاق استفاده شود.
عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس در خصوص دو نرخی شدن بنزین گفت: در مجلس در زمینه دو نرخی شدن بنزین، سهمیه‌‌بندی و تغییر قیمت بحثی وجود ندارد. در حال حاضر کشور با دو عارضه قاچاق سوخت و مصرف شدید بنزین مواجه است که برای مدیریت آنها نیاز به اطلاعات داریم که می‌توانیم با کمک کارت سوخت به اطلاعات دست پیدا کنیم.
احیای کارت سوخت
شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به منظور جلوگیری از قاچاق بنزین به‌ویژه با تشدید قاچاق از مرزها، تصمیم بر این شده که تحویل بنزین به خودروها و موتورسیکلت‌ها، از تاریخی که متعاقبا اعلام خواهد شد، تنها با استفاده از کارت سوخت انجام شود.بر اساس این اطلاعیه، مالکان محترم خودروها و موتورسیکلت‌هایی که کارت سوخت خود را گم کرده‌اند، لازم است به ترتیبی که در رسانه‌ها توضیح داده خواهد شد، از تاریخ شنبه ۳ آذر ماه، حداکثر لغایت شنبه ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۷ نسبت به ثبت درخواست خود برای دریافت کارت سوخت جدید اقدام کنند.
به منظور تسهیل در دریافت کارت جدید سوخت، امکان دسترسی به سامانه ثبت مشخصات از طریق اینترنت یا تماس تلفنی فراهم شده که نحوه دسترسی و اقدام، از طریق رسانه‌های عمومی و رادیو و تلویزیون به اطلاع مردم عزیز خواهد رسید.
تاکید می‌کند که برای ثبت تقاضای دریافت کارت سوخت جدید، هیچ مبلغی از متقاضیان توسط شرکت ملی پخش دریافت نخواهد شد.
خاطرنشان می‌سازد این اقدام به معنای سهمیه‌بندی و افزایش نرخ سوخت نبوده و لازم است هموطنان محترم به شایعات بی‌اساس در این مورد توجه نفرمایند.بنابراین از زمان فراهم شدن امکان تحویل سوخت با کارت برای عموم دارندگان خودروها و موتورسیکلت‌ها، همان‌گونه که گفته شد، از تاریخی که متعاقبا اعلام خواهد شد، بنزین صرفا با ارائه کارت به خودروها و موتورسیکلت‌ها تحویل خواهد شد.