وحدت پاریس- برلین مقابل پوپولیسم

رییس‌جمهور فرانسه که به آلمان سفر کرده در نطقی آتشین در پارلمان این کشور خواستار اروپایی قوی‌تر و مستقل‌تر برای مقابله با آشوب‌های جهانی شد‌.
ماکرون در حالی به آلمان سفر کرده که فرانسه درگیر آشوب داخلی است، سیاست‌های اقتصادی ماکرون معترضان را به خیابان کشانده و نزدیک به 400 نفر در این اعتراضات دستگیر شدند‌. دولت فرانسه قصد دارد از ابتدای سال آینده میلادی مالیات بر هر لیتر گازوییل را 5/6 و هر لیتر بنزین 9/2 سنت افزایش دهد و جلیقه زردها که عمدتا مردمان طبقه متوسط فرانسه هستند، از پیامدهای این تصمیمات بر زندگی و قدرت خرید خود نگرانند‌. از زمان آغاز جنبش جلیقه زردها تاکنون، رییس‌جمهور فرانسه که هدف این اعتراضات بوده، به‌طور علنی سخن نگفته است‌.
این در حالی است که آخرین نظرسنجی موسسه‌ای فوپ نشان می‌دهد که محبوبیت امانوئل ماکرون در پایین‌ترین حد از زمان انتخاب او به عنوان رییس‌جمهوری فرانسه قرار دارد‌. بر اساس مطالعات این موسسه محبوبیت ماکرون در میان فرانسوی‌ها تنها ۲۵ درصد است‌.
ماکرون: قدرت ما، اتحاد ماست


امانوئل ماکرون و آنگلا مرکل، یکشنبه گذشته برای نشان دادن وحدت خود در مقابل ظهور پوپولیسم طی دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ درباره مسائل مهاجرتی، دفاعی و رویکرد اروپا در مقابل آمریکا مذاکره کردند‌.
اصلاحات ارزی در زمینه یورو و دریافت مالیات از شرکت‌های دیجیتالی از جمله دیگر محورهای مذاکرات سران این دو کشور اروپایی در دیدار ماکرون از برلین بود‌. ماکرون در این دیدار گفت، ائتلاف فرانسه و آلمان بر پایه این تعهد است که اجازه ندهد جهان دچار هرج و مرج شود و آن را در مسیر صلح همراهی کند‌. وی خاطرنشان کرد: اگر اروپا نتواند مسوولیت بیشتری در زمینه‌های مسائل دفاعی و امنیتی بپذیرد، قادر به ایفای نقش اصلی خود نخواهد بود و باید در عرصه بین‌المللی، نقشی ثانویه داشته باشد‌.
روزنامه ایندیپندنت درباره تلاش فرانسه و آلمان برای تقویت مواضع خود نوشت: این دو کشور اروپایی می‌توانند نیروی قدرتمندی باشند، اما رهبران‌شان اکنون تحت فشار کاهش حمایت داخلی هستند‌. بر اساس نظرسنجی‌ها، محبوبیت ماکرون در داخل فرانسه کاهش یافته است به ویژه که این کشور یکشنبه گذشته صحنه اعتراضات به افزایش بهای سوخت به عنوان بخشی از سیاست اصلاحاتی ماکرون بود‌. دوران صدراعظمی مرکل هم رو به پایان است و وی گفته قصد ندارد در انتخابات آینده برای احراز این کرسی شرکت کند‌.
مرکل از پیشنهاد ماکرون برای تشکیل ارتش اروپایی حمایت کرده و هر دو آنها تاکید دارند که لازم است اروپا در مسائل دفاعی کمتر به کشورهای دیگر از جمله آمریکا وابسته باشد‌. ترامپ از متحدان اروپایی‌اش در ناتو خواسته بودجه بیشتری را صرف مسائل دفاعی کنند یا مسوولیت حفاظت از خود را برعهده بگیرند‌. ترامپ با عصبانیت به پیشنهاد ماکرون برای تشکیل ارتش اروپایی برای کاهش وابستگی به آمریکا واکنش نشان داده است‌.
ایندیپندنت اظهارات یکشنبه گذشته ماکرون را با توجه به واکنش ترامپ در قبال پیشنهاد او برای تشکیل ارتش اروپایی ضربه‌ای به ترامپ قلمداد کرد و نوشت: این اظهارات در حالی مطرح شده که سران دو کشور فرانسه و آلمان از دیدار خود همچنین برای مذاکره درباره مسائل دیگری از جمله در زمینه مهاجرت، اصلاح نظام ارزی یورو و دریافت مالیات از شرکت‌های اینترنتی استفاده کردند‌.
آنها ظاهرا درباره بودجه مشترک برای کشورهای اتحادیه اروپا با استفاده از ارز مشترک یورو توافق کردند؛ پیشنهادی که ماکرون بر آن اصرار داشته است‌. وزیر دارایی آلمان گفت که این پیشنهاد امروز به وزیران دارایی اروپا ارائه می‌شود‌. وزیر دارایی فرانسه این بودجه را حدود 25 میلیارد یورو برآورد کرده که بسیار کمتر از میزانی است که رییس‌جمهوری فرانسه پیشنهاد آن را داده بود‌. با این حال به نظر می‌رسد آلمان تمایل ندارد در قبال موضوعی متعهد شود که ممکن است به معنای انتقال پول مالیات‌دهندگان آلمانی به کشورهای همچون ایتالیا و یونان باشد که از نظر مالی ثبات کمتری دارند‌.
آلمان و فرانسه همچنین درباره دریافت مالیات از شرکت‌های دیجیتال همچون آمازون و گوگل اختلاف‌نظر دارند‌. فرانسه و کمیسیون اروپا پیشنهاد داده‌اند چنین مالیاتی وضع شود، اما شولتس گفته است که سازمان توسعه و همکاری اقتصادی که 36 کشور در آن عضو هستند، باید درباره این موضوع تصمیم‌گیری کند‌.
تشکیل ارتش اروپایی به عنوان نماد وحدت قاره
ماکرون و مرکل از جمله مقامات اروپایی هستند که در مقابل ظهور پوپولیست‌ها در قاره سبز، اروپاگریزی، نیروهای ضد مهاجرتی و موضع انزواطلبانه ترامپ درباره در اولویت بودن آمریکا مقاومت کرده‌اند‌. ماکرون در مراسم صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول که ماه جاری برگزار شد، بارها زنگ هشدار را درباره ظهور ناسیونالیسم به عنوان عامل بی‌ثبات‌کننده جهان به صدا در آورد‌.
وزیر دفاع آلمان یکشنبه گذشته درباره ایده تشکیل ارتش اروپایی گفت، نیروی مشترک نظامی نه تنها به تجهیزات و آموزش مشترک بلکه به اراده سیاسی برای دفاع از منافع اروپا در زمان آغاز درگیری‌ها نیاز دارد‌. وزیر امور اروپایی فرانسه به مجله دیمانش این کشور گفت: مساله این نیست که در مقابل آمریکا قرار بگیریم اما تشکیل این ارتش به معنای این است که سرنوشت خود را در دست بگیریم و دیگر به دیگران متکی نباشیم‌.
گاردین درباره وحدت مواضع آلمان و فرانسه درباره تشکیل ارتش اروپایی نوشت: دو کشور در واکنش به تهدیدهای وحدت اروپا از جمله برگزیت و خودداری ترامپ از پنهان کردن خصومت خود در قبال بروکسل، روابط قوی سنتی خود را تقویت کرده‌اند‌. ماکرون اولین رییس‌جمهور فرانسه است که طی هجده سال گذشته در پارلمان آلمان سخنرانی کرد و خواستار افزایش وحدت اروپا به منظور مقابله با چالش‌های پیش رو در دنیایی ناامن شد‌. رییس‌جمهوری فرانسه تاکید کرد که اروپا نباید نقش فرعی را در سیاست جهان ایفا کند‌.
مرکل با ارزیابی ماکرون درباره اینکه اروپا در خصوص نقشی که باید درجهان ایفا کند بر سر یک دوراهی قرار گرفته است، موافقت کرد‌. صدراعظم آلمان در این دیدار حمایت خود را از طرح پیشنهادی ماکرون برای تشکیل ارتش اروپا به عنوان نماد وحدت قاره تکرار کرد‌. باوجود توافق دو کشور بر سر تقویت دفاع اروپا، آنها در زمینه طرح‌هایی برای تشکیل نیروهای مشترک اتحادیه اروپا در مقابل بلایای طبیعی یا مداخله در زمان بروز بحران دچار اختلاف‌نظر هستند‌.
تداوم درگیری معترضان جلیقه زرد و پلیس فرانسه
درگیری‌های جدید و سراسری معترضان جلیقه زرد با پلیس فرانسه ابعاد تازه‌ای گرفته و به تعداد مجروحان افزوده شده است‌. این معترضان به افزایش بهای سوخت و کاهش قدرت خریدشان در دوران ماکرون اعتراض دارند‌.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، تعداد جدید مجروحان بر بیش از ۴۰۰ مجروحی که دولت فرانسه پیشتر شنبه گذشته اعلام کرده بود، افزوده می‌شود‌. برخی از معترضان قول داده‌اند تا در روزهای آینده هم به اعتراض خودشان ادامه دهند‌. به گفته پلیس،‌ حدود ۴۶ هزار نفر یکشنبه گذشته در دومین روز اعتراضات شرکت داشتند و شنبه گذشته هم حدود ۳۰۰ هزار نفر به خیابان‌ها آمدند‌. همچنین در دومین روز اعتراضات باز هم زد و خورد با پلیس گزارش شد‌. پلیس در جست‌وجوی راننده‌ای است که با زور خیابانی در شمال شرق فرانسه را بند آورد و موجب شد تا یک معترض به شدت زخمی شود‌. در همین حال پلیس فرانسه با استفاده از گاز اشک‌آور تلاش کرد تا تجمع هزاران نفری معترضان در شهر کان در شمال فرانسه را که اقدام به سوزاندن تخته‌های چوبی و خرابکاری کرده بودند، متفرق کند‌. این معترضان موسوم به جلیقه زردها شنبه گذشته اقدام به مسدود کردن جاده‌ها، بزرگراه‌های اصلی و خیابان‌ها کردند تا اعتراض خودشان را به افزایش بهای سوخت و کاهش قدرت خریدشان در دوران ریاست‌جمهوری امانوئل ماکرون اعلام کنند‌.
نخست‌وزیر فرانسه شامگاه یکشنبه گذشته تاکید کرد، این دولت به اقداماتش ادامه می‌دهد در عین حال او اما به لطماتی که معترضان بیان کردند، اذعان کرد‌. او به تلویزیون ۲ فرانسه گفت: دولتی که همواره تغییر موضع می‌دهد و در سختی‌ها زیگ زاگ حرکت می‌کند، فرانسه را در مسیر مستقیم نگه نخواهد داشت‌. ما نه تنها صدای خشم مردم، بلکه صدای درد و رنج مردم، فقدان چشم‌انداز روشن، این ایده که مقام‌ها برای طولانی‌مدت به این نگرانی‌ها پاسخ ندادند و احساس جداافتادگی‌ای که بخشی از مردم آن را حس کردند، شنیدیم‌. در همین حال وزیر کشور فرانسه گفت: ۲۸۸ هزار نفر در اعتراضات شنبه گذشته در ۲۰۳۴ محل در سراسر این کشور حضور داشتند و حدود ۳۵۰۰ نفر از آنان شب هم به تجمع ادامه دادند‌. به گفته او، پلیس حدود ۳۰۰ نفر را مورد بازجویی قرار داده و حدود نیمی از آنان بازداشت شدند‌. بسیاری از فرانسوی‌های معترض متعهد شده‌اند تا روزهای آتی هم به اعتراضات خودشان ادامه دهند‌.