آغازگر منازعه با کسی نبوده‌ایم

حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان در سفر یک‌روزه خود به آذربایجان غربی اعلام کرد که ایران به صدور نفت خود ادامه می‌دهد و در جنگ اقتصادی آمریکا ایستادگی می‌کند‌.
روحانی در سخنرانی خود در جمع مردم خوی با تاکید بر اینکه لازم می‌دانم از مردم شریف و قهرمان ایران در این ماه‌ها و ایامی که دشمنان می‌خواستند ما را از استقلال و آزادی و اسلام و جمهوریت و مردم‌سالاری پشیمان کنند با قدرت و اقتدار در برابر دشمنان ایستادگی کردند تشکر کنم، تصریح کرد: می‌خواستند ۱۳ آبان ایران را آشفته ببینند، می‌خواستند ۱۳ آبان را روز غم و اندوه مردم ایران مشاهده کنند، اما مردم ایران با مقاومت و ایستادگی‌شان روز ۱۳ آبان را روز قدرت و ایستادگی ملت در برابر دشمنان به نمایش گذاشتند. ملت ما پاسخ آمریکا را ۲۲ بهمن امسال خواهد داد‌.
رییس‌جمهور با بیان اینکه ما مستقل و آزاد می‌‌‌‌مانیم، خاطرنشان کرد: در برابر آمریکا سر فرود نخواهیم آورد‌. کاخ‌نشینان کاخ سفید بدانند ملت ما همان ملت غیور و بزرگی است که همواره پیرو فرهنگ عاشورا و سالار شهیدان بوده و ما فقط در برابر خداوند سر فرود می‌آوریم، رکوع و سجود می‌کنیم و در برابر هیچ قدرتی سر فرود نخواهیم آورد‌.
روحانی با تاکید بر اینکه دشمنان ما در مسیر ایجاد فشار اقتصادی و فشار جنگ روانی بر ملت ایران هستند، ابراز داشت: آنها فکر می‌‌‌‌‌‌کنند در سایه فشار به مردم در برابر حرف ناحق و قلدرمابانه‌شان تسلیم خواهیم شد‌. مردم عزیر ایران بدانند ما به عهدمان وفادار بودیم‌. مردم باید بدانند ما در قراردادهایمان در برابر دنیا طبق فرهنگ اسلام به عهدمان وفا کردیم‌. ما آغازگر منازعه با کسی نبودیم اما آنها در سایه شکست‌های پیاپی در منطقه به فکر انتقام‌گیری هستند‌.


وی افزود: آنها فکر می‌کنند این ایران است که پای آمریکا را از منطقه قطع کرده و فکر می‌کنند جوانان ایران هستند که پای استعمار را از منطقه بریدند‌. آنها فکر می‌کنند اگر در عراق، لبنان و سوریه شکست خوردند کار مردم ایران است‌. آنها اشتباه می‌کنند؛ این ایستادگی تمام ملت‌های منطقه است‌. ملت عراق، یمن، عراق، سوریه و لبنان به فکر ایستادگی، ایمان، اسلام و ایستادگی خود هستند‌.
ارتباط نزدیک‌تر با همسایگان برقرار می‌کنیم
رییس شورای‌عالی امنیت ملی با بیان اینکه البته ملت‌های منطقه هر زمان از ما یاری بخواهند به وظیفه‌مان عمل می‌کنیم، ابراز داشت: البته تلاش کردیم و نگذاشتیم شما داعش را در منطقه مسلط کنید‌. می‌دانیم شما ناراحت و عصبانی هستید‌. می‌دانیم شما احساس شکست می‌کنید و می‌دانیم شما نتوانستید به اهداف خودتان برسید‌. می‌‌‌‌‌دانیم امروز در برابر مردم یمن ناچار هستید سر فرود بیاورید اما چرا می‌‌‌‌خواهید از مردم ایران انتقام بگیرید‌. به اشتباهات خودتان برگردید‌.
روحانی اضافه کرد: شما فکر می‌کنید می‌توانید صادرات نفت ما را قطع کنید که نمی‌توانید و فکر می‌کنید رابطه ما را می‌توانید با کشورهای همسایه قطع کنید که نمی‌توانید. فکر می‌کنید اگر به مردم فشار بیاورید می‌توانید در این راه غلط پیروز شوید؟
وی با بیان اینکه ما نفت را خواهیم فروخت و با همسایگان رابطه خواهیم داشت، یادآور شد: همسایگانی که شما مردم آذربایجان غربی با آنها همسایه هستید‌. رابطه ما روز به روز مستحکم‌‌‌‌‌‌‌تر خواهد شد‌. آمریکا قادر نیست رابطه ملت ایران را با ملت عراق، ترکیه و ملت جمهوری آذربایجان تضعیف کند‌. ما همه مسلمان و در کنار هم هستیم مخصوصا مردم عزیز آذربایجان به عنوان مردم غیوری که مرزبان جمهوری اسلامی در مقاطع تاریخی بودند‌.
به هیچ وجه دست‌هایمان را برابر آنهایی که جنگ اقتصادی بر ما تحمیل کردند بالا نمی‌بریم
رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه مردم ما باید با امیدواری کامل به آینده نگاه کنند، بیان کرد: نخواهیم گذاشت فشار آمریکا و صهیونیست و مزدوران زندگی مردم را با مشکل مواجه کنند‌. البته همه قبول داریم در میدان جنگ هم سختی، هم شهید و هم مشکلات است اما ما در میدان جنگ در برابر آنها که جنگ اقتصادی را تحمیل کردند دستانمان را بالا نخواهیم آورد‌.
روحانی ادامه داد: ما با وظیفه دینی و وظیفه ملی راه و مسیرمان را ادامه خواهیم داد‌. به مردم می‌گویم در هیچ شرایطی نخواهیم گذاشت مردم در کالاهای اساسی دچار مشکل عمده شوند‌. کالاهای اساسی را که باید در داخل تولید شود با ایثار و کمک مردم تولید خواهیم کرد و آنچه لازم است وارد کنیم وارد می‌کنیم‌. ما در روز یکشنبه بحث بودجه را آغاز کردیم و در هفته آینده نیز ادامه خواهیم داد تا بودجه را تدوین کنیم‌.
وی به شرایط اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: من کاملا می‌دانم که شرایط زندگی برای مردم نسبت به ماه‌های گذشته سخت شده است‌. قیمت اجناس در مسیر صعودی بوده اما همه تلاش دولت در راستای مهار تورم و ارتقای اشتغال همانند سال گذشته است‌. می‌دانیم شرایط اقتصادی سخت شده اما مسیر پیشرفت در برخی امور آسان‌تر نیز شده است‌. درست است که تولید با مشکل روبه‌رو شده اما افزایش صادرات می‌تواند چرخ‌های تولید را به حرکت درآورد هم در بخش کشاورزی و هم در بخش صنعت، صادرات می‌تواند اقتصاد کشور را به حرکت درآورد‌.
روحانی خطاب به آ‌مریکا اظهار داشت: آمریکایی‌ها در این فکر بوده و هستند که با فشار چندماهه می‌توانند مردم ایران را تسلیم کنند و فکر می‌کردند با اعلام تحریم‌ها در اردیبهشت‌ماه تمام شهرهای ایران به هم می‌ریزد و حتی به آن اطلاعات غلط می‌دهند که تمام شهرهای ایران به هم ریخته است‌. نباید فراموش کرد منابع اطلاعاتی کاخ سفید، اسراییل، منافقین و ضدانقلاب هستند که فکر می‌کنند با فشار چندماهه می‌توانند به اهداف خود برسند‌.
وی با تاکید بر اینکه در فشار ظالمانه آمریکا، تمام کشورها و ملت‌های جهان مخالفت خود را با آن اعلام کرده‌اند، تصریح کرد: شما به جز دو یا سه کشور را نمی‌توانید پیدا کنید که از این مسیر آمریکا حمایت کنند‌. حتی اروپایی‌ها که در امنیت و اقتصاد متکی به آمریکا هستند از این سیاست حمایت نمی‌کنند‌. همه همسایگان ما در منطقه و کشورهای آسیایی به جز یکی، دو کشور آمریکا را محکوم می‌کنند و این اولین بار است که آمریکا بر علیه کشوری تصمیم می‌گیرد و تمام دنیا در برابر آن ایستادگی می‌کنند و این افتخاری برای نظام و ملت ایران است‌.
روحانی افزود: توانستیم در دو نوبت در دادگاه بین‌المللی آمریکا را محکوم کنیم و این یک افتخار بزرگ برای حقوق‌دانان، دیپلمات‌ها و مردم ایران است که به نوعی آمریکا تنها و منزوی مانده است‌.
پای قولم درباره دریاچه ارومیه ایستاده‌ام
وی با اشاره به وعده‌های انتخاباتی خود تصریح کرد: من به عنوان خادم ملت و کسی که در سال‌های ۹۲ و ۹۶ قول‌هایی به مردم دادم، با تمام توان برای خدمت به شما کمر همت بستم و امروز با تمام وجود پای قول‌هایم ایستاده‌ام و امیدوارم با کمک شما مردم، نیروهای مسلح و هدایت مقام معظم رهبری بتوانیم بینی آمریکا را به خاک بمالیم‌.
رییس‌جمهور با بیان اینکه بنده به مردم آ‌ذربایجان غربی در سال ۹۲ قول دادم دریاچه ارومیه را احیا خواهیم کرد و هنوز هم پای قولم ایستادم، خاطرنشان کرد: می‌دانم در حد برنامه تنظیمی دولت یازدهم پیشرفت نکرده‌ایم اما شما نیز باید بدانید اگر تلاش‌های دولت یازدهم و دوازدهم نبود امروز یک قطره آب در دریاچه نیز وجود نداشت و تبدیل به نمکزار خطرناکی شده بود که زندگی، کشاورزی و باغات شما را تهدید می‌کرد گردوغبار می‌توانست برای استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و حتی چندین استان دیگر فاجعه‌بار باشد‌. درست است که به احیای دریاچه نرسیدیم اما توانستیم آن را تثبیت کنیم‌.
روحانی اضافه کرد: ما می‌دانیم این کار سختی است و میلیاردها هزینه برده و خواهد برد می‌دانیم. آب پشت سدها باید به سمت دریاچه روان شوند همچنین می‌دانیم خشک شدن دریاچه ارومیه برای ایران و شمال غرب آن چه پیامدی دارد اما پای آن ایستاده‌ایم و مانند دولت یازدهم این مسیر را ادامه می‌دهیم‌.