«همدلی» از مخالفت‌های پیوستن به توافق پاریس گزارش می‌دهد تکرار ترامپ نباشیم

همدلی| گروه اجتماعی- ستاره لطفی: بسیاری از ما اصطلاح «توافق پاریس» و موافقت یا مخالفت به پیوستن به آن را بارها و بارها از رسانه‌ها شنیده‌ایم، اما شاید تعداد کمی از ما اطلاعات کافی و وافی در مورد این توافق داشته باشیم. به راستی توافق پاریس چیست و و پیوستن به آن، کشور را با چه  مسائلی روبرو می‌کند که عده‌ای با امنیتی خواندن این توافق زیست محیطی، هراز چند گاهی پرچم مخالفت با آن را در کشور بلند می‌کنند.
شکل گیری توافق پاریس را دغدغه‌‌مندان محیط زیستی کلید زدند. روند رو به رشد مصرف سوخت‌های فسیلی و افزایش آلاینده‌های زیست محیطی در دنیا که به پدیده گرم شدن کره زمین و تغییر اقلیم شتاب می‌داد، تعدادی از کشورهای دنیا را به تکاپو انداخت که برای مقابله با این پدیده اقدام مشترکی که به کنترل یا عقب‌گرد بخشی از مشکلات زیست محیطی منجر شود، انجام دهند.
این کشورها در خلال کنفرانس سالانه «کنوانسیون تغییرات آب و هوایی سازمان ملل» که در سال 2015 در پاریس برگزار شد، به سازوکاری با هدف کنترل دمای زمین دست یافتند که به «معاهده پاریس» معروف شد. متن توافق از سوی نمایندگان 195 کشور در کنفرانس تغییر اقلیم 2015 میلادی سازمان ملل متحد در پاریس، با اجماع تصویب شد. این کنوانسیون در 22  آوریل 2016 همزمان با روز زمین در مراسمی در نیویورک برای امضا معرفی شد.
اهداف توافق پاریس


هدف از توافق پاریس  که با نام پیمان پاریس نیز شناخته می‌شود، از یک سو مقابله با گرمای زمین و کاستن گازهای گلخانه‌ای و از سوی دیگر به عقب برگرداندن روند گرم شدن زمین اعلام شده است.در واقع هدف بلندمدت توافق پاریس این است که دمای کره زمین تا پایان قرن به جای دو درجه به 1.5 درجه سانتیگراد افزایش یابد.لازم به ذکر است تولید گازهای گلخانه‌ای و  آلودگی‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی مهم‌ترین شاخصی است، که در گرم شدن زمین موثر است.
تا سال 2017 ، 195 کشور دنیا حتی کشور کره شمالی که در توافق‌ و معاهده‌های جهانی چندان حضور پررنگی ندارد توافق پاریس را امضاء کردند و 147 کشور نیز آن را به تصویب مجالس خود رساندند. در واقع عموم کشورهای دنیا توافق پاریس را در حد امضا یا پیوستن به آن پذیرفتند و از سال 2017 میلادی به بعد، عملا این معاهده در مسیر اجرا برای کشورهای امضاکننده قرار گرفته است. در ایران نیز پیوستن به توافق نامه آب و هوایی پاریس از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.این مصوبه برای تایید نهایی به شورای نگهبان فرستاده شده است تا تایید نهایی را جهت اجرا دریافت کند. اما هنوز نه تنها پیوستن به این قرارداد از سوی شورای نگهبان تایید نشده است، بلکه صداهایی در اعتراض به این معاهده هر از چندگاهی از سوی طیف اصول گرا بلند می‌شود.
چرایی خروج آمریکا از توافق پاریس
اجماع جهانی این توافق چندان دوام نداشت و با خارج شدن آمریکا از این معاهده، در میان برخی از کشورهای عضو تردیدهای زیادی در مورد اعتبار و کارایی آن به وجود آمد. «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا که در موارد مشابه مانند زیر پا گذاشتن قرارداد برجام نشان داده است که پایبندی به قراردادهای بین‌المللی برایش چندان اهمیتی ندارد، در تصمیمی خودخواهانه تلاش‌های جهانی برای مبارزه با پدیده گرم شدن زمین را نادیده گرفت و در راستای جامه عمل پوشیدن به شعارهای انتخاباتی‌اش که قول داده بود در توافق پاریس تعهدات آمریکا را سبک‌تر و در آن بازنگری خواهد کرد یا به طور کلی آمریکا را از این توافق خارج می‌کند به این بهانه که اقتصاد آمریکا دچار کاهش رشد نشود، از این معاهده خارج شد تا تردید ماندن یا رفتن را به جان برخی از کشورهای عضو توافق پاریس بیندازد.
اعتماد شکننده بین‌المللی
یک فعال محیط زیست چرایی مخالفت با توافق پاریس را به فضای بی‌اعتمادی در بین کشورها گره زد و به همدلی گفت: از آن جا که اعتماد در فضای بین‌المللی و قراردادهای بین‌الملل همواره آمیخته با تردید است. خارج شدن آمریکا از توافق پاریس به عنوان قدرت اول اقتصادی دنیا و دومین تولیدکننده بزرگ گازهای گلخانه‌ای پس از چین، این بهانه را به دست طیف محافظه کار برخی از کشورها از جمله ایران داده است و این طیف هر از چندگاهی علم مخالفت با آن را بلند می‌کنند.
«مریم مرادیان» تصریح کرد: توافق پاریس توانست برای اولین بار تمامی کشورهای جهان را متحد کند تا علیه تغییرات اقلیمی و تاثیرات آن مبارزه کند. این توافق همچنین به کشورهای توسعه یافته نیز کمک و یاری می‌رساند تا این کار را به نحو احسن انجام دهند. در واقع هدف اصلی توافق پاریس قوت بخشیدن به واکنش جهانی نسبت به تهدیدات تغییرهای آب و هوایی است.
مرادیان با بیان این که هدف اصلی قرارداد پاریس متقاعد کردن کشورهای صنعتی مانند آمریکا، چین و برخی از کشورهای اروپایی که سهم زیادی در تولید گازهای گلخانه‌ای داشتند برای کاهش تولید این گازها بود، افزود: با خروج آمریکا از توافق پاریس بسیاری از کشورها که در تولید گازهای گلخانه‌ای به مراتب بسیار پایین‌تر از کشورهای صدر جدول مانند آمریکا و چین قرار دارند، نسبت به این قرارداد دلسرد شدند، چرا که نقش خود را در تحقق یافتن اهداف قرار داد بسیار ناچیز و اندک می‌بینند.
اما در ایران شرایط مقداری فرق می‌کند. در کشور ما ریشه بسیاری از مخالفت‌ها به خروج آمریکا از این قرارداد برمی‌گردد. آنها با این منطق که ما محدودیت‌هایی برای صنعت خود قائل شویم اما آمریکا با نادیده گرفتن این محدودیت‌ها، از فرصت پیش آمده استفاده می‌کند و اقتصاد خود را رشد می‌دهد، این شرایط را منصفانه نمی‌دانند و با آن به مخالفت برخاستند. اما عده دیگر نگاهی جناحی دارند و با تمام تصمیمات این دولت با هدف تضعیف آن مخالفت می‌کنند.
مخالفت با قرارداد پاریس تصمیمی سیاسی است
یک کارشناس محیط زیست بلند شدن صداهای مخالف در اعتراض به پیوستن توافق پاریس را تصمیمی کاملا سیاسی می‌داند که در مقابله با خروج آمریکا از این توافق از سوی بخشی از اصول‌گرایان مطرح می‌شود.
«اسماعیل کهرم» با بیان این که آمریکایی‌ها درخروج از قرارداد پاریس اهداف خاصی را دنبال می‌کنند، گفت: اگر آمریکا از توافق پاریس خارج شد به این دلیل بود که معاهده پاریس از اعضای خود می‌خواهد میزان تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند. از آن جا که آمریکا بزرگترین کشور صنعتی جهان است و چرخیدن چرخ صنعت‌اش به سوخت‌های فسیلی وابسته است، برای این که مجبور به کاهش تولیدات صنعتی خود نشوند، همچنین در حمایت از صنعت زغال سنگ و سوخت‌های فسیلی آمریکا و برای اینکه چرخ این نیروگاه‌ها بچرخد و معدن‌چیان و افراد دیگری که در صنعت سوخت‌های فسیلی درگیر هستند شغلشان را از دست ندهند از این توافق خارج شد.
در واقع خروج آمریکا از این معاهده براساس منطقی بود که گرچه در نگاه جهانیان توجیه عقلانی ندارد و تصمیمی خودخواهانه تلقی می‌شود، اما آنان با در نظر گرفتن منافع اقتصادی کشور خود آن را توجیه می‌کنند. اما شرایط ایران کاملا متفاوت از آمریکا است. چون که ایران از لحاظ صنعتی کشوری پیشرفته نیست که پیوستن به آن با منافع اقتصادی‌اش در تعارض قرار بگیرد، یا با مخالفت یا نپیوستن به آن منافعی از او تامین شود. مخالفت با این قرارداد فقط چهره ایرانیان را در سطح جهانیان مخدوش کند.
ایران هفتمین کشور تولید گازهای گلخانه‌ای است
کهرم با بیان این که ایران کشوری صنعتی نیست، اماهفتمین کشور تولید کننده گازهای گلخانه‌ای در سطح دنیاست. افزود: قرار گرفتن ایران در میان کشورهای تولید کننده گازهای گلخانه‌ای نه به‌خاطر صنعتی بودن کشور ماست بلکه به دلیل وجود صنایع مادر مانند صنعت پتروشیمی و ... در کشور و همچنین نداشتن فیلترهای مناسب و فرسوده بودن دستگاه‌ها و کارخانه‌های کشور است.
این کارشناس محیط زیست مزایای پیوستن به توافق پاریس را این گونه تصریح کرد: در توافق پاریس قرار بر این گذاشته شده است که تولید گازمتان co و co2 برای 8 سال ثابت بماند و روند کاهش دادن آن بعد از 8 سال و مرحله به مرحله صورت بگیرد. این زمان فرصت خوبی برای ارتقای تجهیزات و مدرن ساختن کارگاه‌ها و کارخانجات است و این مزیتی
را ایجاد می‌کند که تولیدات با آلودگی کمتری افزایش پیداکند.
وی افزود: در حال حاضر 3 درصد از تولید ناخالص ملی بابت آلودگی هوا هدر می‌رود. سالانه افراد زیادی که اغلب دکتر و مهندس هستند که با تحصیلات آنان هزینه کرده و در واقع سرمایه‌های کشور هستند به دلیل آلودگی هوا بیمار می‌شوند یا جان خود را از دست می‌دهند، اینها خسارت است. اگر ایران به این کنوانسیون متصل شود با رعایت استانداردهای زیست محیطی که در این قرارداد آمده است میزان خسارت کاهش پیدا می‌کند. از سوی دیگر این قرارداد دولت‌هایی که چندان دغدغه زیست محیطی ندارند و در این راستا اقدام مناسبی انجام نمی‌دهند موظف می کند که به فکر محیط زیست باشند.
کهرم با بیان این که مخالفت با توافق پاریس به معنای قرار گرفتن در کنار آمریکا و ایستادن در مقابل دنیا است، افزود: متاسفانه طیفی در کشور با سوار شدن بر موج احساسات و بدون کوچکترین توجیه عقلانی و صرفا به دلیل خروج آمریکا از این قرارداد بدون در نظر گرفتن وجهه بین‌المللی ایران با این قرارداد مخالفت می‌کنند. در صورت پیوستن به این قرارداد وجهه کشور ایران را به عنوان کشوری دوستدار و علاقمند به محیط زیست در سطح بین‌الملل ترمیم می‌کند و این پیام را به دنیا مخابره می‌کند که ایران طرفدار حفظ محیط زیست، حفظ حیوانات و
جنگل‌هاست و برگ برنده ‌ای در دست افراد و یا کشورهایی دیگر است که در قراردادها و معاهده‌های بی‌المللی از ایران دفاع می‌کنند.
وی گفت: تنها کشور ماست که نگاه امنیتی به این موضوع دارند در صورتی که اغلب کشورها این قرارداد را به صورت علمی و نه احساسی آنالیز می‌کنند،مزایا و معایب آن را برای کشور خود می‌سنجند و با توجه به داده‌های به دست آمده تصمیم می‌گیرند. ضمن این که اغلب کشورها به ویژه کشورهای پیشرفته مانند انگلستان چند ماه بعد از قرارداد تولید گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دادند و از منافع آن هم بهره بردند.
سایر اخبار این روزنامه
امروزه مردم به جای کتاب، جعبه‌های کتاب‌نما می‌خرند تا خانه‌های‌شان را زیباتر کنند امروزه مردم به جای کتاب، جعبه‌های کتاب‌نما می‌خرند تا خانه‌های‌شان را زیباتر کنند بررسی سفر وزیر امورخارجه انگلستان و دیدار او با «ظریف» و دبیر شورای عالی امنیت ملی، در گفت‌وگو با «فریدون مجلسی»؛ بررسی سفر وزیر امورخارجه انگلستان و دیدار او با «ظریف» و دبیر شورای عالی امنیت ملی، در گفت‌وگو با «فریدون مجلسی»؛ «همدلی» از مخالفت‌های پیوستن به توافق پاریس گزارش می‌دهد تکرار ترامپ نباشیم «همدلی» از مخالفت‌های پیوستن به توافق پاریس گزارش می‌دهد تکرار ترامپ نباشیم «همدلی» در گفت‌وگو با کارشناسان، راه‌کارهای اصلاح یکی از مهمترین چالش‌های اقتصادی را بررسی کرد «همدلی» در گفت‌وگو با کارشناسان، راه‌کارهای اصلاح یکی از مهمترین چالش‌های اقتصادی را بررسی کرد برای لمپن ها حاشیه امن ایجاد نکنید برای لمپن ها حاشیه امن ایجاد نکنید نوبخت به پشتیبانی از ظریف وجود میلیاردها دلار قاچاق را یادآوری کرد نوبخت به پشتیبانی از ظریف وجود میلیاردها دلار قاچاق را یادآوری کرد با حضور رئیس جمهوری؛ آذربایجان غربی به شبکه ریلی کشور وصل شد با حضور رئیس جمهوری؛ آذربایجان غربی به شبکه ریلی کشور وصل شد دفاع نماینده ‌اصول‌گرا از ورود رسانه‌‌های ‌اصول‌گرا به تلگرام پورمختار: سیاست محدودسازی تلگرام با شکست مواجه شده است دفاع نماینده ‌اصول‌گرا از ورود رسانه‌‌های ‌اصول‌گرا به تلگرام پورمختار: سیاست محدودسازی تلگرام با شکست مواجه شده است معاون رئیس جمهوری: روابط ایران و عراق گسترش می یابد معاون رئیس جمهوری: روابط ایران و عراق گسترش می یابد