بررسی سفر وزیر امورخارجه انگلستان و دیدار او با «ظریف» و دبیر شورای عالی امنیت ملی، در گفت‌وگو با «فریدون مجلسی»؛

گپی درباره برجام و «زاغری»
فریدون مجلسی: مفیدترین کار این است که خیلی سریع از منافع استراتژیک و ژئوپلیتیک خود محافظت کنیم
همدلی| گروه سیاسی- هرمز شریفیان: روابط ایران و بریتانیا از عصر صفوی تا امروز از فراز و فرودهای بسیاری برخوردار بوده و هست. روابط سیاسی دو کشور به‌خصوص طی قرن گذشته نیز تابع همین رویه بوده و در نزد ایرانیان، در مجموع بینش مثبتی نسبت به بریتانیا وجود ندارد.
اگر بد بینی «دایی جان ناپلئونی» درباره انگلستان را کنار بگذاریم و در عالم واقع‌گرایانه به مناسبات دو کشور بنگریم، این بدبینی و منفی‌نگری هنوز نسبت به آنان وجود دارد و مثل، «همه چیز زیر سر انگلیسی‌ها است» هنوز در بین ایرانیان مصطلح و پر کاربرد است.


پس از «جک استراو» وزیرخارجه پیشین انگلستان که به دلیل سفرهای زیادش به تهران در محافل سیاسی انگلستان به «جک تهرانی» معروف شده بود، وزرای امور خارجه این کشور کمتر به ایران سفر می‌کردند و به همین دلیل سفر «جرمی هانت» وزیر امور خارجه کنونی انگلستان به ایران یک دلیل اصلی برای دولت انگلستان دارد و آن آزادی «نازنین زاغری» است که به اتهام جاسوسی در زندان به‌سر می‌برد و یکی از دلایل دیدار او با «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی می‌تواند همین باشد، چرا که آزادی او می‌تواند یک امتیاز سیاسی بسیار با ارزش برای دولت «ترزا می» باشد که این روزها و به‌واسطه خروج یا ماندن در اتحادیه اروپا در بحران به‌سر می‌برد.
دولت انگلستان بی‌شک به دنبال دستیابی به منافع خود، وزیر خارجه‌اش را راهی تهران کرده، پس دستگاه دیپلماسی ایران نیز باید از این سفر استفاده کرده و در جهت دستیابی به منافع ملی، بهترین استفاده را از آن بکند.
پس از خروج آمریکا از برجام، سفر هانت به ایران یکی از مهم‌ترین رخدادها در حوزه سیاست خارجی است و از آنجایی که دولت بریتانیا استراتژیک‌ترین شریک ابالات متحده است و در عین حال از برجام حمایت می‌کند، می‌توان از این سفر بهترین بهره‌ها را برد و در کنار این موضوع و موضوع نازنین زاغری، فاصله گرفتن دولت بریتانیا از دولت سعودی به واسطه ترور «جمال خاشقجی» نیز مزید بر دلایلی است که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند امتیازهای لازم را از شرایط پیش آمده جهانی و منطقه‌ای بگیرد.
همدلی در همین خصوص نظر «فریدون مجلسی» کارشناس امور بین‌الملل و دیپلمات پیشین ایران را جویا شده که در ادامه می‌خوانید:
سفر وزیر خارجه انگلستان را در چه راستایی ارزیابی می‌کنید؟
آقای جرمی هانت ۲ ماموریت برای این سفر دارد. یکی ماموریت ناتمام وزیر خارجه پیشین انگلستان در آزاد کردن خانم زاغری است که در محافل بریتانیا تبلیغات عاطفی بسیار زیادی روی آن شده چون به هرحال ایشان یک مادر جوان است.
مجلسی افزود: در اصطلاح حقوق بین‌الملل یک بحث «مصالح عالیه» داریم که ممکن است چنین ایجاب کند که به خانم زاغری، عفو تعلق بگیرد تا این قضیه تمام شود.
از سوی دیگر مطالبات 40 ساله ایران نیز در میان است که پول‌های تانک‌های «چیفتن» است که پیش از انقلاب خریداری شده و نهادهای حقوقی هم دولت انگلستان را ملزم به پرداخت آن کرده‌اند اما هنوز پرداخت نشده که نزدیک به نیم میلیارد دلار است و اینها مسائلی است که باید بین دو کشور حل و فصل شود نه اینکه فقط انگلستان به خواسته‌های خود دست یابد.
این کارشناس امور بین‌الملل ادامه داد: پس از اثبات حسن نیت، نوبت به اجرای تعهدات در خصوص «برجام» می‌رسد که در حال حاضر انگلستان کمی مستقل‌تر از آمریکا نسبت به آن عمل می‌کند و باید سیاست‌های عملی برای تداوم آن اتخاذ کند.
مجلسی به صراحت گفت: اما وزیر خارجه بریتانیا برای موضوعی مانند برجام به تهران نیامده و دلیل سفر او، مسائل دوجانبه فوری‌تری است که دلیل اصلی آن همانطور که پیش‌تر گفتم آزادی خانم زاغری است.
به‌نظر شما برای حل مشکلات فعلی نزدیکی به اتحادیه اروپا و انگلستان و در مجموع غرب مفیدتر است یا کشورهایی مانند چین و روسیه که به‌صورت سنتی، شرق محسوب می شوند؟
مفیدترین کار برای ایران این است که بتوانیم خیلی سریع از منافع استراتژیک و ژئوپلیتیک خود محافظت کنیم. برای مثال آمریکا آمده و باب گفت‌وگو با طالبان با وجود جنایت‌هایی که کرده و می کند را آغاز کرده در حالیکه ارتش آمریکا در جنگ با این گروه بود و آنان را از افغانستان عقب راند و بیرون ریخت و شرایط برای ایجاد سیستم جدید حکومت در افغانستان را پایه‌ریزی کرد.
دلیل مذاکره با طالبان، دشمنی با ایران است. آمریکا با طالبان به‌عنوان یک گروه تندروی سنی مذاکره می‌کند تا جلوی نفوذ بعدی ایران را بگیرد، نه اینکه دوست داشته باشند طالبان در افغانستان حضور داشته باشد.
مجلسی تاکید کرد: حمایت آمریکا از پاکستان و حمایت پاکستان از طالبان در حقیقت به دلیل دشمنی آمریکا با ایران و جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه است. این مشکل در عراق هم هرچند کمتر اما وجود دارد. عراق مایل است با ایران کار کند و در موضوع بیرون کردن داعش خود را به نحوی مدیون ایران می‌داند اما در انتها این منافع ملی عراق است که تصمیم می‌گیرد و این را در نظر داشته باشید که آمریکا، صدام‌حسین را سرنگون کرد و حکومت فعلی عراق به نحوی دیگر مدیون آمریکا است و آمریکا هنوز به عنوان نیروی اشغالگر در این کشور حضور دارد. این نکته می‌تواند در سوریه نیز تکرار شود و اگر به تفاهم برسند و شرط بگذارند که نفوذ ایران در آنجا کاهش یابد، سوریه چه می‌تواند بکند؟ به هرحال آمریکا بزرگترین قدرت سیاسی ـ اقتصادی دنیا است و منافع کشورها ایجاب می‌کند با این کشور روابط و مناسبات نزدیک بر قرار کنند.
این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: منافع ایران در این است که با کشورهای همسایه روابط سازنده و نزدیک‌تری با عراق، ترکیه و سوریه بر قرار کند و حوزه اقتصادی مشترکشان را از خلیج فارس تا دریای مدیترانه گسترش دهد.
مجلسی در پایان گفت: باید این مجموعه مشکلات را حل کنیم و معنی آن هم دوستی نیست و شاه کلید حل این مشکلات این است که با مهارت مخالفان، مشکل اعراب و اسرائیل به مشکل ایران و اسرائیل تبدیل شده که باید به جای خود بازگردد نه اینکه ما قربانی عرب‌ها در این خصوص شویم.
برجام یا موضوعاتی دیگر؟
وزارت امور خارجه انگلیس اعلام کرد ‹جرمی هانت› به‌عنوان اولین وزیر امور خارجه یک کشور غربی پس از خروج آمریکا از برجام، دیروز دوشنبه به‌منظور دیدار با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود و با دستور کار بررسی آینده برجام، مسائل منطقه‌ای و چندجانبه وارد تهران شد.
به گزارش ایرنا به نقل از وزارت خارجه انگلیس، هانت پیش از انجام این سفر، برجام را بخش مهمی از ثبات خاورمیانه خواند که «بقاء آن مستلزم پایبندی صددرصدی اعضاء به این توافق است.»
وی تصریح کرد مادامی‌که ایران به این توافق پایبند باشد، لندن نیز به تعهداتش وفادار خواهد بود.
این برای اولین بار است که هانت پس از تصدی وزارت امور خارجه انگلیس به ایران سفر می‌کند. پیش از او « بوریس جانسون» وزیر مستعفی انگلیس که تیرماه گذشته در اعتراض به طرح نخست‌وزیر برای خروج از اتحادیه اروپا از مقام خود کناره‌گیری کرد، تلاش زیادی را به خرج داد تا کاخ سفید را برای ماندن در برجام متقاعد کند.
در همین رابطه وی آبان سال گذشته و درست یک هفته پیش از اعلام خروج آمریکا از برجام به واشنگتن سفر کرد تا در رایزنی با نمایندگان کنگره و مقام‌های ارشد این کشور، مانع خروج آمریکا از برجام شود.
از این منظر به نظر می‌رسد که موضوع سازوکار ویژه مالی SPV اروپا برای تضمین منافع اقتصادی ایران از برجام و دیگر اقدامات اروپا در این راستا از جمله مسائلی باشد که در سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران بحث و تبادل‌نظر خواهد شد.
اگرچه انگلیس به دلیل تحولات پرحرارت خروج از اتحادیه اروپا، به‌ویژه بالا گرفتن اختلافات داخلی بر سر پیش‌ نویس برگزیت که هفته گذشته منجر به استعفای دو وزیر و چند تن دیگر از اعضاء کابینه شد، گزینه مطلوبی برای میزبانی سازوکار ویژه مالی با ایران نیست، اما سفر وزیر امور خارجه انگلیس به تهران گام مهمی در راستای بررسی راهکارهای عملی این مساله به شمار می رود.
این‌یک واقعیت است که آمریکایی‌ها در حال تهدید اروپایی‌ها هستند که اگر بخواهند با ایران برای مقابله با تحریم‌ها کار بکنند ، آن‌ها را تحریم خواهند کرد .این خلاف حاکمیت کشورهای اروپایی است و آن‌ها باید تصمیم بگیرند برای حفظ حاکمیت و اعتبار خودشان اقداماتی را اتخاذ بکنند.
بررسی تحولات منطقه‌ای
سفر وزیر خارجه انگلیس به ایران درست یک هفته پس‌ازآن صورت می‌گیرد که وی به‌منظور گفت‌وگو درباره بحران انسانی در یمن و تحولات مربوط به قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی راهی عربستان و امارات شد.
قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه، فشار زیادی را در داخل بر دولت انگلیس گذاشته تا روابط خود با ریاض را به‌ویژه در حوزه همکاری‌های تسلیحاتی، کاهش دهد.
او همچنین به‌تازگی اعلام کرد که از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد برای پایان دادن به جنگ علیه یمن تلاش خواهد کرد. گزارش ها حاکی است لندن و واشنگتن روی پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره پایان جنگ در یمن کار می‌کنند.
برت بابیان اینکه ایران شناخت خوب و تجربه طولانی در منطقه دارد و می‌تواند در حل بحران‌ها در منطقه کمک کند، اضافه کرد: ما در مقایسه با آمریکا، شناخت بیشتری از منطقه داریم و برای پایان دادن به بحران‌ها آماده همکاری هستیم.
بررسی تحولات مربوط به سوریه و وضعیت ایرانیان دو تابعیتی از دیگر مسائلی است که بر اساس اعلام وزارت امور خارجه انگلیس، در جریان سفر هانت به تهران موردبررسی قرار خواهد گرفت.
سایر اخبار این روزنامه
امروزه مردم به جای کتاب، جعبه‌های کتاب‌نما می‌خرند تا خانه‌های‌شان را زیباتر کنند امروزه مردم به جای کتاب، جعبه‌های کتاب‌نما می‌خرند تا خانه‌های‌شان را زیباتر کنند بررسی سفر وزیر امورخارجه انگلستان و دیدار او با «ظریف» و دبیر شورای عالی امنیت ملی، در گفت‌وگو با «فریدون مجلسی»؛ بررسی سفر وزیر امورخارجه انگلستان و دیدار او با «ظریف» و دبیر شورای عالی امنیت ملی، در گفت‌وگو با «فریدون مجلسی»؛ «همدلی» از مخالفت‌های پیوستن به توافق پاریس گزارش می‌دهد تکرار ترامپ نباشیم «همدلی» از مخالفت‌های پیوستن به توافق پاریس گزارش می‌دهد تکرار ترامپ نباشیم «همدلی» در گفت‌وگو با کارشناسان، راه‌کارهای اصلاح یکی از مهمترین چالش‌های اقتصادی را بررسی کرد «همدلی» در گفت‌وگو با کارشناسان، راه‌کارهای اصلاح یکی از مهمترین چالش‌های اقتصادی را بررسی کرد برای لمپن ها حاشیه امن ایجاد نکنید برای لمپن ها حاشیه امن ایجاد نکنید نوبخت به پشتیبانی از ظریف وجود میلیاردها دلار قاچاق را یادآوری کرد نوبخت به پشتیبانی از ظریف وجود میلیاردها دلار قاچاق را یادآوری کرد با حضور رئیس جمهوری؛ آذربایجان غربی به شبکه ریلی کشور وصل شد با حضور رئیس جمهوری؛ آذربایجان غربی به شبکه ریلی کشور وصل شد دفاع نماینده ‌اصول‌گرا از ورود رسانه‌‌های ‌اصول‌گرا به تلگرام پورمختار: سیاست محدودسازی تلگرام با شکست مواجه شده است دفاع نماینده ‌اصول‌گرا از ورود رسانه‌‌های ‌اصول‌گرا به تلگرام پورمختار: سیاست محدودسازی تلگرام با شکست مواجه شده است معاون رئیس جمهوری: روابط ایران و عراق گسترش می یابد معاون رئیس جمهوری: روابط ایران و عراق گسترش می یابد