استانی کردن انتخابات برای اقلیت‌های مذهبی مشکلی ایجاد نمی کند

موضوع اصلاح قانون انتخابات اين روزها به مساله‌اي جديد در ميان افكار عمومي مبدل شده است و برخي از جرياناتي كه اين اصلاح را به نفع خود مي‌بينند حمايت‌هاي فراواني از آن مي‌كنند و بخشي ديگر كه بندهاي آن را در تضاد با منفعت‌هاي حوزه انتخابيه يا اقشار نزديك به خود مي‌دانند عليه آن مواضعي مي‌گيرند. عده‌اي نيز مي‌گفتند كه اين اصلاح قانون با منافع اقليت‌ها در تضاد است و بايد به گونه‌اي باشد كه منافع اقليت‌ها در كشور پايمال نشود. در همين راستا و براي اطلاع از مسائل مربوط به اين طرح كه مرتبط با اقليت‌هاست به سراغ یوناتن بت کلیا، نماینده آشوریان كشور، در مجلس شوراي اسلامي رفتيم تا از نظر وي درباره اصلاح قانون انتخابات و موضوعات مربوط به آن آگاه شويم. به نظر مي‌رسد با گفته‌هاي اين نماينده، اصلاح‌قانون انتخابات بيشتر براي اقليت‌هاي قومي مشكل‌ساز خواهد شد تا اقليت‌هاي مذهبي زيرا اين نماينده اقليت‌ها انتقاد خاصي به طرح ندارد. مشروح گفت‌وگوي یوناتن بت کلیا با «قانون» را در ادامه مي‌خوانيد.
شما به عنوان نماينده آشوريان كشور درباره جزييات طرح اصلاح‌قانون انتخابات براي ما توضيحاتي ارائه دهيد.
یکی از تغییراتی که در اصلاح قانون انتخابات در نظر گرفته شده است، طرح استانی کردن انتخابات است. البته این موضوع در صحن مطرح نشده ولی در روزهای آینده قرار است تا طی جلساتی این بحث در دستور کار قرار بگیرد.
افزايش كرسي‌هاي حوزه‌هاي انتخابيه نيز در اين طرح گنجانده شده است؟


بله افزایش تعداد نماینده‌ها نیز یکی دیگر از تغییراتی به حساب مي‌آيد که در اصلاح قانون انتخابات مورد توجه قرار گرفته است که این طرح در حال حاضر با مخالفت عده زیادی از نماینده‌ها مواجه شده است.
دلايلي كه اين نمايندگان براي مخالفت‌هاي خود دارند چيست؟
علت مخالفت نیز به خوبی مشخص است. چرا که با افزایش تعداد نماینده در یک شهرستان یا استان، مردم در شهرستان یا استانی دیگر انتظار دارند تا تعداد نماینده‌های آن‌ها نیز بالا رود و به مسائل آن‌ها بهتر رسیدگی شود. بنابراین به نظر می‌رسد که طرح افزایش تعداد نماینده‌ها در برخی از حوزه‌های انتخابیه طرح مناسبی نیست و به دلیل افزایش توقعات نباید آن را در دستور کار قرار داد زیرا به اعتقاد من این مساله سختی است.
اين نكات در ميان نمايندگان نيز اعلام‌مي‌شود؟
شاید عده‌ای نیز مخالفت خود را به صراحت اعلام نکنند، اما در مجموع به دلیل افزایش هزینه‌های مجلس نباید به طرح افزایش تعداد نماینده‌ها فکر کرد.
براي اقليت‌هاي مذهبي مشكلي به وجود نمي‌آورد؟
خير، برای ما اقلیت‌های مذهبی نیز استانی کردن انتخابات هیچ مشکلی را ایجاد نمی کند و این موضوع تاثیری در حال ما ایجاد نمی‌کند. زیرا در حال حاضر انتخابات ما به صورت استانی و حتی کشوری برگزار می‌شود. کرسی‌های ما در مجلس مشخص است و در مجموع پنج کرسی به نماینده‌های آشوری، کلیمی، زرتشتی و ارمنی داده شده، بنابراین این تغییرات نمی‌تواند تفاوتی برای ما ایجاد کند. اما برخی از برادران ما در مجلس با موضوع استانی کردن انتخابات مشکل دارند که فکر می کنم علت مخالفت آن‌ها این باشد که براي مثال در یک شهرستان مردم فردی را که از طرف استان کاندیدا شده را به خوبی نمی‌شناسند و به او نمی‌توانند رای بدهند. مشابه این موضوع در استان نیز مطرح است و افراد ساکن در مرکز یک استان کاندیداهای شهرستان را به درستی نمی‌شناسند و نمی‌توانند این فرد را به عنوان نماینده خود در مجلس انتخاب کنند. هر چند که این بحث اکنون در کمیسیون شوراها مطرح شده و باید به صحن بیاید و به دست نماینده‌ها برسد تا بررسی شده و نتیجه آن مشخص شود.
هزينه اين اصلاحات چگونه است؟
به اعتقاد شخصی من انجام مجموعه این تغییرات در قانون انتخابات هزینه‌های زیادی را در بردارد و بار سنگینی را بر کشور تحمیل می‌کند. حتی بحث استانی کردن انتخابات نیز هزینه‌بر است و اضافه کردن 40 نفر به مجموع نماینده‌ها با احتساب حقوق و جلساتی که تشکیل می‌شود، می‌تواند هزینه‌ها را به طرز قابل توجهی افزایش دهد. درکل قانون انتخابات در هر کشوری بعد از یک مدت زمان خاصی دچار تغییرات می‌شود و باید مواردی از این قانون به‌روز شود.
برای همین این موضوع توسط شورای نگهبان در دستور کار قرار گرفته است. اما متاسفانه یکی از مشکلاتی که ما با آن مواجه هستیم این است که هر بار قوانین خوبی را تصویب می‌کنیم اما شاید یک مورد از این قوانین هم به اجرا در نمی‌آید. حتی برای تصویب این قوانین ساعت‌ها جلسه تشکیل می‌دهیم و بحث‌های متعددی داریم، اما به هیچ کدام از آن‌ها عمل نمی‌کنیم. اکنون برخی از قوانین در مجلس وجود دارد که حدود 30 سال از تصویب آن ها می‌گذرد، اما هنوز اجرایی نشده‌اند. من فکر می‌کنم شورای نگهبان باید در هر صورت به وظیفه خود عمل کند و قوانین را براساس شرع بررسی کند و آن‌ها را به صحن برساند تا اصلاحات لازم انجام شده و به مرحله اجرا در‌آید. خوشبختانه هنوز مدتی تا پایان مجلس دهم زمان باقی مانده است و حالا زمان خوبی برای اصلاح قانون انتخابات است، چرا که جامعه تصور نمی‌کند که نماینده‌ها برای منافع شخصی خودشان این اصلاحات را انجام داده اند، هر چند معتقد هستم که انجام برخی از این تغییرات از جمله بالا بردن تعداد نماینده‌ها یا استانی کردن انتخابات هزینه‌بر است.