بازگشت کارت سوخت


گروه انرژي: ۱۱ سال پيش، استفاده از کارت سوخت براي هدفمند کردن مصرف سوخت براي نخستين بار در کشور وارد سبد خانوار شد و هشت سال عمر کرد چراکه با تک نرخي شدن قيمت سوخت، کارت‌هاي سوخت کم‌کم از چرخه سوخت‌گيري مردم حذف شدند اما کارت سوخت با هدف جلوگيري از قاچاق سوخت به خارج از کشور و مديريت مصرف سوخت مجددا احيا شد.

شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي براي مالکان خودرو و موتور سيکلتي که کارت سوخت خود را گم کرده‌اند از سوم آذرماه ضرب‌الاجل ۲۱ روزه براي ثبت درخواست دريافت کارت سوخت جديد تعيين کرده است. قدم‌هاي اوليه براي بازگرداندن کارت سوخت از زمستان سال گذشته با اطلاعيه شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي برداشته شد و شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي همان زمان اعلام کرد . اين درحالي است که در سال‌هاي اخير با غير فعال شدن طرح سهميه‌بندي بنزين، استفاده از کارت‌هاي سوخت عملا منتفي شده بود، استفاده از اين کارت‌ها براي متقاضيان سوخت‌گيري خودرو بار ديگر الزامي‌شد. ۱۳ دي زيبا اسماعيلي سخنگوي شرکت ملي پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي گفته بود: افرادي که فاقد کارت سوخت هستند بايد به منظور جلوگيري از ايجاد مشکل نسبت به اخذ کارت سوخت اقدام کنند. وي با اشاره به قانون مصوب مجلس گفت: با توجه به اين که قانون مصوب مجلس تاکيد کرده است که سوخت گيري فقط با کارت سوخت امکان‌پذير است و کارت سوخت جايگاه دار فقط براي موارد ضروري استفاده خواهد شد، مالکان خودروهايي که به هر دليل فاقد کارت سوخت هستند بايد به منظور جلوگيري از ايجاد مشکل نسبت به اخذ کارت اقدام کنند. طبق مصوبه مجلس شوراي اسلامي، استفاده از کارت سوخت براي متقاضيان سوخت‌گيري خودرو بار ديگر الزامي‌خواهد شد. ضمن اعلام اين خبر هم‌چنين تاکيد شد افرادي که کارت سوخت ندارند، بايد به‌منظور جلوگيري از ايجاد مشکل، نسبت به اخذ کارت سوخت اقدام کنند.طي اين مدت بارها نمايندگان مجلس و هم‌چنين مسئولان دولتي از به‌کارگيري مجدد کارت سوخت خبر دادند. درنهايت شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي در اطلاعيه‌اي اعلام کرد: به منظور جلوگيري از قاچاق بنزين بويژه با تشديد قاچاق از مرزها، تصميم بر اين شده که تحويل بنزين به خودروها و موتورسيکلت‌ها، از تاريخي که متعاقباً اعلام خواهد شد، صرفاً با استفاده از کارت سوخت انجام شود.

در اين اطلاعيه آمده است: مالکان خودروها و موتورسيکلت‌هايي که کارت سوخت خود را گم کرده‌اند، لازم است به ترتيبي که در رسانه‌ها توضيح داده خواهد شد، از تاريخ شنبه ۳ آذرماه، حداکثر تا شنبه ۲۴ آذرماه ۱۳۹۷ نسبت به ثبت درخواست خود براي دريافت کارت سوخت جديد اقدام کنند. به‌منظور تسهيل در دريافت کارت جديد سوخت، امکان دسترسي به سامانه ثبت مشخصات از طريق اينترنت و يا تماس تلفني فراهم شده که نحوه دسترسي و اقدام، از طريق رسانه‌هاي عمومي‌و صدا و سيما به اطلاع مردم خواهد رسيد. براي ثبت تقاضاي دريافت کارت سوخت جديد، هيچ مبلغي از متقاضيان توسط شرکت ملي پخش دريافت نخواهد شد. اين اقدام به معناي سهميه‌بندي و افزايش نرخ سوخت نبوده و لازم است هموطنان محترم به شايعات بي‌اساس در اين مورد توجه نکنند. بنابراين از زمان فراهم شدن امکان تحويل سوخت با کارت براي عموم دارندگان خودروها و موتورسيکلت‌ها، همانگونه که گفته شد، از تاريخي که متعاقباً اعلام خواهد شد، بنزين صرفا با ارائه کارت به خودروها و موتورسيکلت‌ها تحويل خواهد شد.

  • احياي کارت سوخت به معناي سهميه بندي بنزين نيست

حسين اميري خامکاني عضو هيات رئيسه کميسيون انرژي در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به اطلاعيه شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران براي احياي کارت سوخت، بيان داشت: احياي کارت سوخت به معناي سهميه بندي بنزين نيست، در واقع مجلس مدتي است استفاده مجدد از اين کارت‌ها را مصوب کرده است. وي ادامه داد: مجلس با هدف جلوگيري از قاچاق سوخت و جمع آوري اطلاعات خواهان به کار گيري کارت‌هاي سوخت است، براي کشور که در آستانه سياست گذاري در حوزه انرژي است، نيازمند مطالعات متعدد و اطلاعات است که به واسطه اين کارت‌ها مي‌توان به اطلاعات دست يافت.