حناچی با ۱۷ رای سرپرست شهرداری شد

آرمان- مطهره شفیعی: حال و هوای این روزهای بهشت صاف و آفتابی نیست و هرازگاهی صدای رگبارهایی در آسمان بهشت شنیده می‌شود. مشخص نیست که چه افرادی با چه هدفی تمایل ندارند شهرداری و شورای شهر بدون دغدغه در راستای نیل به اهداف تعیین شده حرکت کند. یک انتصاب کافی بود تا مخالفان آرامش بهشت عملکرد شهرداری را به زیر سوال ببرند و اظهاراتی داشته باشند که هدف آنها جز تضعیف شورا و شهرداری نیست که برخی اعضای شورای شهر هم نادانسته با این دلواپسان هم‌نوا می‌شوند. حکم ریاست دکتر حسین پیرانی شامگاه شنبه به امضای افشانی رسید و همین امضا لبخند را بر لب دلواپسان بهشت نشاند و آنها بهانه جدید برای هجمه به شورای شهر و شهرداری یافتند. آنها نخست چنین ادعا کردند که «شهردار بازنشسته تهران در جلسه هم‌اندیشی از انتصاب عجولانه سرپرست برای سازمان ورزش شهرداری صحبت کرد، بعضی اعضای شورا هنوز خبر نداشتند که او چه نسبت فامیلی با ابراهیم امینی، نایب‌رئیس شورا و هم‌حزبی افشانی دارد.» این در حالی است که نسبت مورد ادعای آنها صحت ندارد و ابراهیم امینی در پاسخ به سوالی مبنی بر نسبت حسین پیرانی با خودش که به تازگی از سوی شهردار تهران در سازمان ورزش شهرداری منصوب شده است، گفت: «هرگونه نسبت را با ایشان تکذیب می‌کنم. ایشان اهل یک شهرستان هستند و من اهل شهرستانی دیگر.» برخی دلواپسان پس از تکذیب شدن شایعه نسبت فامیلی رئیس سازمان ورزش شهرداری به توانایی پیرانی ایراد وارد کرده و نوشتند:‌ «عالی‌ترین سابقه مدیریتی‌ پیرانی در حوزه ورزش، ریاست اداره تربیت‌بدنی دانشگاه چابهار است» اما رزومه پیرانی چنین است که او دکترای فیزیولوژی ورزش، عضو هیات عملی دانشگاه، استاد دانشگاه تهران و مشاور رئیس سازمان ورزش شهرداری و مدیرکل تربیت بدنی و مدیر و مربی فدراسیون‌های ورزش و قهرمانی کشوری را در کارنامه دارد.
دلهره دلواپسان از امضای قانونی
زمانی که شایعات درباره نسبت خانوادگی پیرانی و تخصص او به در بسته خورد، دلواپسان به زمان پس از اثبات نادرست بودن این ادعا بود که دلواپسان عنوان کردند افشانی به سبب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان حق امضا و انتصاب نداشته است که این ادعا هم سودی به حال دلواپسان نداشت، چرا که نایب رئیس شورای شهر درباره این شایعه توضیح داد:‌ «هر مسئولی تا زمانی که مسئولیت بر عهده دارد از تمامی اختیارات لازم برخوردار است. افشانی اعلام کرده برای احترام به شهردار آینده فقط در مواردی که افرادی بازنشسته شده‌اند پیش از ترک شهرداری از اختیارات خود استفاده می‌کند.» ابراهیم امینی گفت: «با توجه به صحبت رئیس شورای شهر تهران با وزیر کشور، این نامه اشاره به خاتمه کار شهردار تهران ندارد. براساس اصل 174 قانون اساسی، سازمان بازرسی کل کشور نظارت بر حسن اجرای قوانین را برعهده دارد؛ بر همین اساس وزارت کشور استعلامی از این سازمان انجام داده که براساس پاسخ آن نظر نهایی از سوی وزارت کشور اعلام می‌شود. نایب رئیس شورای شهر با اشاره به اینکه شهردار تهران تا 15 آذرماه مهلت ادامه کار دارد، گفت:‌ مگر اینکه براساس استعلام از سازمان بازرسی کل کشور بخشنامه‌ای صادر شود و خاتمه کار شهردار اعلام شود. این برداشتی است که سازمان بازرسی کل کشور که مسئول حسن اجرای قوانین است از قانون دارد. ابراهیم امینی گفت: «ماده2 قانون مدنی پیش‌بینی کرده قوانین 15 روز بعد از انتشار در روزنامه رسمی لازم‌الاجرا هستند. قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان 31 شهریورماه منتشر شده و قانون پیش‌بینی کرده کسانی که براساس این قانون بازنشسته می‌شوند دو ماه پس از تاریخ لازم الاجرا شدن آن فرصت دارند جایگاه خود را ترک کنند.» حجت نظری عضو دیگر شورای شهر تهران هم درباره آخرین مهلت فعالیت «محمدعلی افشانی» در شهرداری تهران نیز گفت: «بر اساس قانون، قوانین تا دو هفته پس از ابلاغ لازم‌الاجرا هستند. در متن قانون منع به ‌کارگیری بازنشستگان نیز آمده است که مشمولان این قانون تا دو ماه فرصت دارند از پست‌های خود کناره‌گیری کنند؛ بنابراین با توجه به اینکه قانون منع به کارگیری بازنشستگان در 31 شهریورماه برای اجرا ابلاغ شده، طبق قانون تا دو هفته پس از ابلاغ، یعنی 14 مهرماه باید اجرا می‌شد و از آن تاریخ به بعد نیز دو ماه فرصت برای کناره‌گیری بازنشستگان وجود دارد. با این تفاسیر که قاضی سراج، رئیس سازمان بازرسی نیز به آن اشاره کرده‌اند شهردار تهران تا 15 آذرماه می‌تواند به فعالیتش ادامه دهد.» بنابراین انتصاب مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری هم غیر قانونی نبوده است.
ترفند نخ‌نما شده اختلاف‌افکنی


در نهایت دلواپسان که خود را شکست خورده بزرگ شبهه‌افکنی در اقدامات بهشت می‌دانستند تیر آخر خود را برای اختلاف افکنی میان دو عضو شورای شهر استفاده کردند که این تیر هم به خطا رفت! نامه‌ای روز گذشته به عنوان تشکر از مسجدجامعی منتشر و ادعا شد از سوی خبرنگاران حاضر در شورای شهر است. این ادعا چنین بود: «در جلسه گذشته شورای شهر تهران بحثی بین مسجدجامعی و ابراهیم امینی رخ داد که تعدادی از خبرنگاران طی نامه‌ای از او دلجویی کردند تا در جلسه امروز مسجدجامعی طی تذکری شفاهی از خبرنگاران تشکر کند.» نگارندگان نامه نمی‌دانند که اختلاف نظر در میان اعضای شورای شهر امر اجتناب ناپذیر است و بسیاری از جلسات شورای شهر همگان شاهد این اختلاف نظرات و سلایق هستند. بنابراین تشکر از یک عضو برای تخریب عضو دیگر ترفندی است که نخ‌نما شده است.
 
 
 
حناچی با 17 رای سرپرست شهرداری شد
توجه به ابلاغيه وزارت كشور مبنى بر خاتمه خدمت شهرداران بازنشسته و ضرورت تعيين سرپرست كه اكنون به شورا ارسال شد؛ شوراى اسلامى شهر تهران عصر يكشنبه جلسه علنى فوق‌العاده به منظور تعيين سرپرست داشت. در نهایت پیروز حناچی با اخذ ۱۷ رأی از ۲۰رای اخذ شده سرپرست شهرداری تهران شد. صبح دیروز برخی سایت‌های خبری نوشتند: «شورای شهر دو گزینه برای انتخاب سرپرست شهرداری تهران در پیش رو دارد: رسول کشت‌پور(شهردار منطقه 2) و ایرج معزی(معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران). مصطفی سلیمی، مجتبی پورسیدآقایی و سکینه اشرفی هم‌ جزو گزینه‌های احتمالی در فهرست تصدی سرپرستی شهرداری تهران قرار دارند.» محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر اظهار کرد: باتوجه به نامه آقای افشانی که به تاریخ دیروز امضا شده است و طی آن درخواست شده بود درخصوص وضعیت ادامه فعالیت ایشان تصمیم‌گیری شود، اعضای شورای شهر تهران با همفکری وزارت کشور تصمیم گرفتند نسبت به انتخاب سرپرست شهرداری تهران اقدام کنند.