برخی دستگاه های داخلی با ترامپ فرقی ندارند!

حسین بردبار - هیچ تا به حال فکر کرده اید روشنایی که با زدن یک کلید برق در محیط آرام خانه ایجاد می شود حاصل چه میزان کار فنی سخت و پیچیده با حساس ترین تجهیزات دارای فناوری پیشرفته در نیروگاه های کشور است.روایت کار در شرایط طاقت فرسا و خطرناک با صداهای گوش خراش داخل نیروگاه یک موضوع است و داستان ساخت و وارد کردن و نصب قطعات و تجهیزات فنی و توربین ها و بویلرهای عظیم آن موضوعی دیگر است. غصه های این قصه زمانی اسفناک می شود که علاوه بر تحمل مشکلات ناشی از تحریم به دلیل ناهماهنگی اداری و بوروکراسی تمام نشدنی داخلی با گلایه یک مدیر سازنده نیروگاه مواجه شوید که می‌گوید:«برخی ها در داخل با ترامپ فرقی ندارند.»! این گفته ایمان عبدی مدیر پروژه نیروگاه هزارمگاواتی هریس در 50 کیلومتری تبریز است. عبدی با اشاره به مذاکره و واردات توربین های مورد نیاز این نیروگاه از ایتالیا می گوید: تمام سعی ما تحویل پروژه طبق تعهد و بر اساس زمان‌بندی است اما علاوه بر همکاری نکردن شرکت‌های خارجی، بوروکراسی اداری، گمرک و مسائل نقل و انتقال بانکی مزید بر علت شده که پروژه با سختی مواجه شود.وی با انتقاد از برخی کارشکنی های داخلی می گوید: برخی در داخل با ترامپ فرقی ندارند. برخی مانع تراشی ها موجب شد بخشی از پروژه دو ماه عقب بیفتد تا به گمرک ثابت کنیم که مشمول برخی از قوانین سخت گیرانه نیستیم مدتی کار عقب می افتاد و بدقولی خارجی ها نیز تا شش ماه طرح را عقب انداخت.وی با بیان این که در جریان تحریم اخیر برخی از شرکت ها ایران را ترک کردند و پاسخ گو نبودند، ادامه می دهد : ما با جایگزینی این شرکت ها با شرکت های دیگر داخلی و خارجی توانستیم کار را پیش ببریم به طوری که تا تابستان آینده فاز اول نیروگاه گازی هریس وارد مدار می شود.
تعمیر و نگهداری با انسالدو ایتالیا
مدیر پروژه نیروگاه هریس در پاسخ به این پرسش که برای تعمیر و نگهداری نیروگاه چه برنامه ای دارید؟ می گوید: در این زمینه با شرکت لایسنسور(تامین کننده تجهیزات نیروگاهی) یعنی انسالدو از ایتالیا وارد مذاکره شده ایم. وی در پاسخ به این که چرا از شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران و امکانات داخل کشور برای این منظور استفاده نمی کنید؟ می گوید: ما برای تامین برخی از قطعات باید با شرکت لایسنسور ارتباط و قرارداد داشته باشیم ولی این طور نیست که از شرکت های داخلی استفاده نکنیم و برای هر کاری از کارشناسان فنی خارجی استفاده کنیم. برای بسیاری از نیازهای ممکن به کارشناسان داخلی از جمله شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران مراجعه می کنیم. وی میزان استفاده از آب را به دلیل فناوری پیشرفته این نیروگاه حدود 3تا4 لیتر بر ثانیه اعلام می کند در حالی که برای برخی از نیروگاه های داخلی این رقم الان 15تا16 لیتر بر ثانیه است.
همکاری چینی ها در مقابله با تحریم
موضوع تحریم ها هم یک مشکل دیگر نیروگاه های کشور است چرا که برخی از فناوری ها و تجهیزات آن ها نیازمند تعامل با کشورهای صاحب فناوری پیشرفته است اما متاسفانه به تازگی شاهد بودیم که برخی از شرکت های متعلق به کشورهای صاحب فناوری و تجهیزات دراین عرصه ایران را ترک کردند یا از همکاری در طرح های اقتصادی ایران امتناع می کنند با این حال برخی کشورها نظیر چین با تحریم موافق نیستند.آقای جاو رئیس هیئت سرمایه گذار چینی در نیروگاه ماکو با بیان این که چین تحریم های آمریکا را قبول ندارد به گزارشگر ما می گوید: ما با ایران دوست و برادر هستیم و تحریم های آمریکا را گوش نمی کنیم چون ایران در سختی ها دست به دست ما داد و نقش مهمی در تحولات آسیا دارد.وی با بیان این که شرکت چینی متبوعش در پاکستان، عربستان سعودی و آفریقا کارهای مشابهی داشته است در خصوص رضایتش از سرمایه گذاری در ایران می گوید: زمان بندی پیشرفت کار در ایران خوب است و ما ظرف چهار سال به نتیجه رسیدیم که نسبت به کشورهای دیگر زمان خوبی است.صمد پاشاپور، مدیرعامل نیروگاه ماکو نیز می گوید: با وجود تحریم ها هم اینک آماده تولید 80 مگاوات برق دراین نیروگاه هستیم که طی روزهای آینده با حضور مسئولان اجرایی کشور وارد مدار می شود. وی میزان سرمایه گذاری فاز اول این نیروگاه را 40 میلیون یورو اعلام می کند که 70 درصد از کل سرمایه گذاری آن خارجی و 30 درصد داخلی است.