وزیر فرهنگ، فردی را به مدیریت سازمان سینمایی منصوب کرد که تمام سوابقش به مطبوعات خلاصه می‌شود

غریبه‌ای در سینما
مهدی فیضی‌صفت‪-‬ «سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی جداگانه حسین انتظامی، دستیار ارشد خود را به عنوان سرپرست سازمان سینمایی منصوب کرد». خبری رسمی اعلام شد از انتخاب ارشدترین مدیر یکی از مهم ترین سازمان‌های فرهنگی کشور؛ سازمانی که تصمیماتش با محبوب ترین و شاید مشهورترین چهره ها سر و کار دارد. ششمین روز از شهریور ماه سال جاری بود که قانون منع به کارگیری بازنشستگان در دستگاه های اجرایی به تصویب رسید و گفتند هر چه مدیر بازنشسته است باید صندلی خود را ترک کند و زمام کار را به مدیری کمتر موی سپید کرده بسپارد. قانون جدید، یقه محمد مهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی را هم گرفت و او مجبور به ترک صندلی خود شد. حیدریان که مانند انتظامی دستیار ارشد وزیر وقت فرهنگ و ارشاد بود، در هفدهمین روز از اسفند ماه سال 1395 حکم گرفت و رئیس مهم ترین نهاد سینمایی کشور شد. حیدریان در زمان وزارت احمد مسجدجامعی هم به مدت دو سال و نیم معاون سینمایی وزارت ارشاد بود؛ در آن مقطع معاونت سینمایی هنوز به سازمان تبدیل نشده بود.. حیدریان در شهریور سال 84 مسئولیتش را به جعفری جلوه واگذار کرد و در اسفند ماه سال 95 دوباره برگشت.
خداحافظی با آقای آرام
حیدریان 57 ساله مجبور به رفتن شد و ناگزیر از جدایی؛ در حدود 20 ماهی که او در سازمان سینمایی حضور داشت، رابطه اش با رسانه ها خوب بود و در بسیاری از برنامه ها به سوالات خبرنگاران پاسخ داد، اما تلاشش دوری از حاشیه و جنجال بود، حتی تنها نشست خبری او در اسفندماه سال 96 کاملا خنثی پیش رفت؛ گزارشی ارائه داد از عملکرد سازمان و جوابش به سوالات چالشی و حاشیه ساز هم سیاستمدارانه بود. کیومرث پوراحمد، کارگردان مشهور سینما و سازنده فیلم هایی چون «خواهران غریب»، «شب یلدا» و «اتوبوس شب» در همان زمان مصاحبه ای جنجالی انجام داد و تاکید کرد رئیس بعدی سازمان سینمایی باید «آدم باشد». هر چند اتفاقات خوبی در زمان حضور حیدریان رخ داد و چندین فیلم توقیفی بدون هیچ مشکلی به روی پرده رفتند اما وعده هایی که توسط او عملی شد بسیار اندک بودند و بسیاری از برنامه هایش به مرحله اجرا نرسید.


مدیری از جنس مطبوعات
حالا حسین انتظامی آمده که نه مدارج تحصیلی اش و نه سوابق مدیریتی اش هیچ ارتباطی با سینما ندارد، او متولد ۱۰ اردیبهشت ۱۳۴۶ در مشهد و فارغ التحصیل رشته مهندسی شیمی گرایش صنایع پالایش از دانشگاه تهران است. در مقطع فوق لیسانس مهندسی فرآیند در دانشگاه صنعتی شریف و مهندسی شیمی گرایش انرژی در دانشگاه آزاد ادامه تحصیل داده و در اوایل دهه ۸۰ تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه عالی دفاع ملی را آغاز کرده و در رشته مدیریت استراتژیک فارغ التحصیل شده اما در ادامه بیشتر وقت خود را در مطبوعات سپری کرده و گذرش به دوربین و نگاتیو نیفتاده است. در فاصله سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۶ به عنوان جوان ترین مدیرکل حوزه فرهنگی کشور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عهده دار مدیریت اداره کل مطبوعات داخلی شد و قائم مقام، سردبیر و مدیر مسئول چندین و چند روزنامه مشهور از جمله جام جم و همشهری هم بود. او حتی مدتی به عنوان سخنگوی شورای عالی امنیت ملی فعالیت کرد، ولی رسانه ای ها، او را به عنوان چهره ای مطبوعاتی می شناسند و سینماگران با او غریبه اند.
کار سخت انتظامی
انتظامی با بیش از ۲۵ سال سابقه روزنامه‌نگاری و مدیریت مطبوعاتی، در دولت یازدهم به عنوان معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب و در دی ماه ۱۳۹۶ به عنوان دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد. حالا با حکم وزیر ارشاد، سرپرست معاونت سینمایی شده و باید فضای پر التهابی را مدیریت کند که فعالینش هر کدام کباده فرهنگ و هنر می کشند و بسیاری از آنها حاضر نیستند حتی دور یک میز جمع شوند. از طرف دیگر نقد مهمی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد است؛ آیا هیچ مدیری در حوزه سینما نبود که خاک این عرصه را خورده و از وجهه قابل قبولی میان هم‌صنفانش برخوردار باشد؟ سینمایی که چهره هایی تحصیل کرده، با تجربه و بین المللی دارد و روی هنر هفتمش در دنیا حساب می کنند، حتی یک مدیر تحویل نداده که وزیر فرهنگ و ارشاد مجبور به انتخاب مدیری غیر سینمایی شده است؟ عجیب آن که حتی سابقه ای کوتاه و خُرد نیز از حسین انتظامی در باب سینما وجود ندارد و تمام رزومه هایی که از او ارائه می شود به دوران مدیریت مطبوعاتی اش برمی گردد.
عکس با شورت ورزشی!
فوتبالی ها مثال جالبی در میان خود دارند؛ وقتی مدیری سیاسی یا نظامی به مدیریت یک باشگاه بزرگ منصوب می شود یا در فدراسیون فوتبال، پستی می گیرد، به او طعنه می زنند و رندانه از او می پرسند: «آیا عکسی با شورت ورزشی دارد؟!» حالا باید از وزیر فرهنگ و البته حسین انتظامی پرسید: «آیا عکسی با دوربین دارد یا تمام سوابق سینمایی اش به حضور در سالن های سینما و تماشای فیلم روی پرده نقره‌ای خلاصه می شود؟!»
سایر اخبار این روزنامه