ترامپ با «خام» خطاب‌کردن گزارش منتشرشده سی‌آی‌ای درباره بن‌سلمان اعلام کرد گزارش رسمی آمریکا درباره خاشقجی، به زودی منتشر می‌شود

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا گزارش «سی‌آی‌ای» درباره نقش مستقیم ولیعهد عربستان در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت سعودی را «خام اما ممکن» توصیف کرد. به گزارش یورونیوز فارسی، رئیس‌جمهوری آمریکا روز شنبه و قبل از ترک کاخ سفید برای سفر به کالیفرنیا به خبرنگاران گفت که این نتیجه‌گیری «بسیار خام» است؛ با این وجود احتمال واقعی‌بودن آن را نیز «ممکن» دانست و افزود که این قتل «هرگز نباید اتفاق می‌افتاد». ترامپ اعلام کرد که قرار است گزارش کامل در این باره را روز سه‌شنبه دریافت کند.
خبرگزاری رویترز روز شنبه به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به «سی‌آی‌ای» برخی از نهادهای عالی آمریکا از جمله کنگره این کشور را در جریان نتیجه تحقیقات خود در موضوع قتل جمال خاشقجی قرار داده است و بر اساس تحقیقات سیا، دستور قتل آقای خاشقجی از سوی محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان صادر شده است. بنا بر اعلام کاخ سفید، ترامپ پس از انتشار این اخبار به‌صورت تلفنی با جینا هسپل، رئیس سیا و مایک پنس، معاون خود گفت‌وگو کرده است.
در همین رابطه، ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس نوشت، دولت آمریکا روز دوشنبه گزارشی کامل درباره قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی، منتشر می‌کند. این در حالی است که شیوه واکنش واشنگتن به این قضیه انتقادهای بسیاری را به دنبال داشته است: «در دو روز آینده گزارشی جامع و کامل در این‌باره ارائه می‌دهیم، احتمالا در روزهای دوشنبه یا سه‌شنبه.»
ترامپ همچنین درباره نقشی که «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان در قتل خاشقجی ایفا کرده است، گفت: «تا این لحظه معتقدیم که او نقشی در این ماجرا نداشته است. باید ببینیم که گزارش‌ها چه نشان می‌دهند.» او مجددا تاکید کرد عربستان سعودی شریکی «ارزشمند در زمینه توسعه مشاغل و اقتصاد در آمریکا» است.


مایک پنس معاون اول رئیس‌جمهور، بار دیگر به محکومیت قتل خاشقجی و تاکید بر پیگیری حقایق و مجازات عوامل پرداخت و مانند ترامپ بر رابطه بین دو کشور نیز تاکید کرد. به گزارش ایسنا، وی گفت: واشنگتن به پیگیری حقایق ادامه‌ داده و همزمان تلاش خواهد کرد که شراکت قدرتمند و تاریخی خود با عربستان را حفظ کند.
سخنان ترامپ درباره گزارش جدید سیا ساعاتی پس از آن بیان شد که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که دولت هنوز مشغول تحقیق است تا به طور قطعی مشخص کند چه کسی مسئول قتل جمال خاشقجی است.
هدر ناوئرت سخنگوی وزارت خارجه گفت: «گزارش‌های جدیدی که اعلام می‌کنند دولت آمریکا در این پرونده به نتیجه رسیده است، نادرست است. در موضوع قتل آقای خاشقجی هنوز پرسش‌های زیادی بی‌پاسخ مانده است.»
خانم ناوئرت در حالی که بار دیگر بر حفظ روابط استراتژیک و مهم آمریکا و عربستان تاکید داشت، اعلام کرد که وزارت خارجه آمریکا به همکاری‌های خود با دیگر کشورها در این پرونده ادامه می‌دهد و حقایق را بررسی می‌کند تا آنهایی را که مسئول قتل این خبرنگار هستند، شناسایی کند.
از سوی دیگر، دیروز یک‌شنبه، یک مقام ارشد کاخ سفید که مسئول سیاست آمریکا در قبال عربستان بود، استعفا کرد. ایسنا می‌نویسد، این اقدام می‌تواند نشانگر بروز شکاف‌هایی در داخل دولت ترامپ بر سر واکنش نسبت به قتل جمال خاشقجی باشد.
به گزارش ایسنا، «کریستن فانتن‌رز» بر اقدام آمریکا علیه دولت عربستان کار کرده و به گفته دو منبع آگاه، برای بررسی تحریم‌های آمریکا علیه مسئولان قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در روزهای اخیر به ریاض نیز سفر کرده بود. این مقام آمریکایی به طور مشخص به ورود نام سعود القحطانی، مشاور ارشد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به فهرست مسئولان این قتل تاکید داشته است که سرانجام نیز نام این مقام سعودی در این لیست وارد شد.
به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، پیامدهای دقیق خروج او از کاخ سفید مبهم است و همچنین مشخص نیست که هواداری او از واکنش سختگیرانه آمریکا در قبال قتل این روزنامه‌نگار، خشم برخی مقامات کاخ سفید را به دنبال داشته یا خیر. بر اساس اظهارات این دو منبع آگاه، هنگامی که فانتن‌رز از ریاض به واشنگتن بازگشت، با روسای خود در شورای امنیت ملی نزاعی داشت. او در این شورا مدیر بخش منطقه خلیج فارس بود.
از سوی دیگر، الجزیره به نقل از یک منبع ترکیه‌ای گزارش داد، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) رسما چند روز قبل نتایج دست یافته خود مبنی بر اینکه ولیعهد سعودی مسئول قتل جمال خاشقجی است را به طرف ترکیه‌ای اطلاع داده است.
به گزارش ایسنا، این منبع ترکیه‌ای برجسته پیشتر به سایت میدل‌ایست‌آی گفته بود، زمانی که جینا هاسپل، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا در ۲۳ اکتبر جهت انجام رایزنی درباره پرونده جمال خاشقجی، به ترکیه رفت تیمی ۳۵ نفره با خود برد که در میان آنها کارشناسانی در زمینه رمزگشایی از نوارهای صوتی ضبط شده، کارشناسان زبان شناسی و افرادی آشنا به گویش عربستانی بودند که می‌توانستند به خوبی کیفیت نوارهای صوتی ضبط شده را بررسی کنند.
الجزیره همچنین گزارش داده که لیندزی گرم، سناتور جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی که اخیرا به ترامپ نزدیک شده است، به زودی به عنوان رئیس کمیته قضایی سنا تعیین خواهد شد و در آن جایگاه پیگیر مجازات و برخورد با عربستان خواهد بود. طبق این گزارش، لیندزی گرم، بابت اینکه در سال‌های گذشته همواره حامی مواضع عربستان بوده، قتل خاشقجی را نوعی خیانت تلقی کرده است و از این روست که از زمان اعلام این خبر با شدیدترین لحن به انتقاد و موضع‌گیری علیه عربستان پرداخته است.‪]‬
سایر اخبار این روزنامه