تعداد نمايندگان براي مجلس يازدهم افزايش مي‌يابد

نمايندگان طرح‌ها و لوايحي را در مجلس تصويب مي‌كنند كه نه تنها در دوران فعاليت‌ آن‌ها تاثيراتي بر فضاي كشور دارد بلكه بعد از آن‌ها نيز مي‌تواند آثار مثبت و منفي را به جا بگذارد. در همين راستا اصغر سلیمی، عضو هیات ريیسه کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در تشریح شیوه افزایش تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: موضوع افزایش تعداد نمایندگان مجلس از تعداد ۲۹۰ نماینده فعلی به ۳۳۰ نماینده، در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و به هیات ريیسه مجلس ارائه شده است. وي بیان کرد: اکنون طرح افزایش تعداد نمایندگان چاپ شده و در اختیار نمایندگان قرار گرفته است تا پس از مطالعه، پیشنهادات خود را ارائه کنند. سلیمی با بیان اینکه اکثر استان‌های کشور افزایش کرسی نماینده در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی خواهند داشت، ادامه داد: تعداد نمایندگان ۲۰ استان کشور افزایش خواهند داشت. سخنگوی کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی گفت: حوزه انتخابیه تهران همان ۳۰ نماینده را در مجلس خواهد داشت ولی تعداد نمایندگان سایر شهرستان‌های اطراف تهران، افزایش می‌یابند. اين اظهارات سبب شد تا برخي انتقاداتي را در اين زمينه افزايش تعداد نمايندگان و شيوه آن به زبان بياورند و بگويند كه چرا نبايد نمايندگان تهران نيز افزايش بيابند، عده‌اي معتقدند كه اين جلوگيري از افزايش نمايدگان تهران به دليل واهمه برخي جريانات خاص از افزايش تعداد نمايندگاني است كه با تفكرات محافظه‌كاران مخالف هستند. در همين راستا و براي اطلاع از وضعيت اين طرح و شائباتي كه وجود دارد به سراغ يكي از چهره‌هاي اصلاح طلب مجلس كه نماينده مردم تهران نيز هست و در ليست اميد حضور داشت، رفتيم كه در ادامه مشروح گفت‌وگوي او را با«قانون»‌مي‌خوانيد.
بر اساس گزارش‌ها، یکی از طرح‌هایی که در اصلاح قانون انتخابات آمده، توجه به افزایش تعداد نمایندگان در مجلس است و آخرین خبرها حاکی از آن است که تعداد نمایندگان 20 استان کشور افزایش خواهند داشت، اما نکته قابل توجه این است که با وجود بالا رفتن جمعیت شهر تهران به خصوص در سال‌های اخیر، قرار شده تا حوزه انتخابیه پایتخت همان 30 نماینده را در مجلس داشته باشد، شما به عنوان نماینده مردم این شهر آیا از اینکه تهران از این طرح مستثنی شده، اطلاع دارید؟
بله من از این طرح مطلع هستم اما آنچه به‌طور‌کلی در این‌باره می‌دانم این است که افزایش تعداد نماینده‌ها بر حسب جمعیت نسبی ساکن در آن شهر یا استان است و برای شهر تهران من فکر نمی‌کنم که تعداد کرسی‌های نماینده بالاتر برود و این شهر مشمول طرح افزایش تعداد نماینده ها نیست.
در زمینه افزایش تعداد نمایندگان شهر تهران آیا نقش یا اظهارنظری داشته اید؟


خیر من در این زمینه تا امروز نقشی نداشته‌ام، اما در جلسات آینده این موضوع را مطرح می‌کنم. در کل صحبتی در زمینه افزایش نماینده‌های شهر تهران هنوز نشده، چون در گذشته وقتی این موضوع مطرح می‌شد، همیشه به دلیل افزایش هزینه، این موضوع مورد مخالفت قرار می‌گرفت. چرا که می‌خواستند تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند. اما حالا این طرح در کمیسیون تصویب شده است.
به نظر شما اینکه شهر تهران مشمول افزایش تعداد نمایندگان نیست، چه علتی‌دارد؟
فکر می‌کنم که در این طرح تنها به افزایش تعداد نمایندگان حوزه‌هاي انتخابيه‌اي توجه شده است که از سال‌های بسيار دور در مجلس در نوبت قرار گرفته بودند. زیرا در مجلس هشتم و نهم این طرح روی کار آمده بود و قرار بر این بود تا تعداد نمایندگان برخی از شهرستان‌ها افزایش یابد که شهر تهران در آن لیست نبوده است. به دلایل مختلفی در آن سال‌ها این طرح به تصویب نرسیده بود و حالا دوباره مورد توجه قرار گرفته تا به نتیجه برسد و تنها تعداد نماینده‌های شهرستان‌های مدنظر در آن سال‌ها را مشمول افزایش کند.
آنگونه که از خبرها برمی‌آید، طرح افزایش تعداد نمایندگان مخصوص شهرهایی است که جمعیت بالایی دارند و شما نیز به این نکته اشاره کردید، جمعیت شهر تهران نیز در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی را یافته، در این صورت فکر می‌کنید که مستثنی کردن پایتخت از این طرح، اقدام درستی است؟
شاید اينگونه به نظر برسد که اگر طرح افزایش تعداد نماینده‌ها به دلیل بالا رفتن جمعیت شهرها باشد، تهران نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. با توجه به اینکه در حال حاضر نسبت به جمعیت شهر تهران، تنها 30 نفر نماینده در مجلس حضور دارد و برخی معتقد هستند که این نسبت، یعنی جمعیت در مقایسه با تعداد نماینده‌ها، با یکدیگر همخوانی ندارد اما من در این زمینه نگاه دیگری دارم. ببینید اکنون بیشتر مردم تهران از اطراف این شهر آمده‌اند و شاید به طور تقریبی تنها هفت یا هشت میلیون نفر از جمعیت این شهر، برای خود تهران باشند و جزئی از ساکنین واقعی باشند. بقیه برای اطراف هستند و به دور و بر پایتخت تردد دارند. بنابراین با توجه به این موضوع تصمیم بر این شد تا افزایش تعداد نماینده‌ها تنها برای شهرستان‌های اطراف استان تهران باشد، چرا که به صورت واقعی جمعیت این شهرستان‌ها در حال افزایش است. هر چند باید در این زمینه بیشتر مطالعه کرد تا ببینیم که وضعیت چگونه است و آیا جا دارد که نماینده‌های این شهر افزایش یابد یا خیر؟
من فکر می‌کنم که باید اولویت افزايش تعداد نمايندگان را به مناطقی داد که محروم هستند. به نظر من باید هرمزگان، یا استان‌های محروم مانند سیستان و بلوچستان مورد توجه قرار بگیرند. حتی بوشهر نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. حوزه‌های انتخابیه این مناطق روستاهای محرومی دارند و شاید بهتر باشد که این‌ها در اولویت باشند. زیرا در مناطق محروم هر چه تعداد نماینده‌ها بیشتر باشد بهتر است.
برخی معتقد هستند که ثابت نگه داشتن تعداد نمایندگان شهر تهران، به دلیل بدنه رای است که این رای در هر دوره به سبد نمایندگان این شهر ریخته می‌شود، شاید اين‌گونه به‌نظر برسد که این موضوع باعث افزایش تعداد کرسی‌های نماینده‌های اصلاح‌طلب در مقایسه با حزب اصولگرا خواهد شد، چرا که در انتخابات مجلس دهم، هر 30 نماینده اصلاح‌طلب بودند که به مجلس دهم راه یافتند، به همین دلیل گفته می‌شود، تهران مستثنی شده تا اصلاح‌طلب‌ها قدرت بیشتری در مجلس نداشته باشند، این موضوع را چگونه تحلیل می‌کنید؟
به نظر من به عنوان نماينده تهران كه با ليست اميد به مجلس وارد شدم اين نظر درست نيست. زیرا این طرح مخصوص سال‌های گذشته، یعنی مجلس هشتم و نهم بود و آن زمان به تصویب نرسید و حالا در دستور کار قرار گرفته است. از طرفي نيز باید گفت که همیشه اين‌گونه نبوده که نماینده‌های تهران در مجلس از اصلاح‌طلب‌ها باشند و این یک‌دستی تنها یک بار به‌صورت اتفاقی در مجلس در مجلس دهم دیده شد. بنابراین نمی‌توان گفت که به این دلیل شهر تهران مستثنی شده است.
فکر می‌کنید که در نهايت نتیجه چه می‌شود و آیا در صورتی که در بررسی‌های خود متوجه شدید که شهر تهران نیز باید مشمول طرح افزایش نماینده‌ها باشد، این موضوع توسط هیات ريیسه مورد توجه قرار خواهد گرفت یا خیر؟
در حال حاضر نمی‌توان در این زمینه اظهارنظر کرد. به هر حال برای بالا بردن تعداد نمایندگان شهر تهران باید به دنبال دلایل موجه بود، باید آمارها را جهت اولویت بندی شهرها در نظر گرفت و با مجمع نمایندگان تهران باید جلسه گذاشت. در این جلسه باید به دنبال این بود که چه مسائلی را مطرح کنیم و پیگیر شویم که چه موضوعاتی را قبل از آمدن طرح افزایش نماینده‌های شهر تهران، به صحن مجلس مطرح کنیم. در این زمینه باید از قبل پیشنهاداتی را ارائه کرد و به این نتیجه رسید که استان‌های مختلفی که مشمول طرح افزایش نبوده اند به چه دلیل در این لیست نبوده اند و این استان‌ها چه فرقی را با آن‌هایی دارند که مشمول طرح هستند. باید در این زمینه جلسه‌ای را ترتیب داد و به مسائل شهر تهران توجه کرد.
آیا این تغییرات تا رسیدن به انتخابات مجلس یازدهم انجام می‌گیرد؟
بله انجام می‌شود. زیرا همه مراحل به خوبی طی شده و این طرح در کمیسیون نیز به تصویب رسیده است.