لیبرمن برای فرار از شکست استعفا داد

نوار غزه سال‌هاست از سوی رژیم صهیونیستی تحت محاصره قرار دارد وحتی واردات و صادرات کالا با محدودیت شدیدی مواجه است. انجام حملات موشکی تلافی جویانه فلسطینی‌ها علیه مواضع رژیم صهیونیستی پیامدهای عظیمی را متوجه اسراییل کرده است.
رژیم صهیونیستی سه شنبه گذشته پس از حملات شدید موشکی گروه های فلسطینی به شهرک نشینان صهیونیست غزه با میانجیگری مصر مجبور به پذیرش آتش بس شد. نتانیاهو با اعلام موافقت خود با گروه های فلسطینی درباره آتش بس غزه مدعی شد فرماندهی کار درست را انجام می دهد، هرچند که سخت باشد.«آویگدور لیبرمن »،وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه به بهانه مخالفت با آتش بس با فلسطینیان در نوار غزه، استعفا کرد.
او درباره خطر توان نظامی نیروهای مقاومت فلسطینی در باریکه غزه نیز گفت: امروز ما با دستان خودمان آن‌ها را تغذیه می کنیم و درصورتی که در آینده نزدیک تلاش شان را متوقف نکنیم، آن‌ها طی یک سال حزب ا...جدید در نوار غزه خواهند شد.بر اساس سیاست‌های کنونی نه تنها اسماعیل هنیه (ريیس دفتر سیاسی جنبش حماس) بلکه همه سران حماس احساس امنیت می کنند.بنیامین نتانیاهو روز پنج‌شنبه مشورت ها و تلاش هایش را برای نجات ائتلاف خود و جلوگیری از برگزاری انتخابات زودهنگام به کار بست.کناره گیری لیبرمن باعث شد ائتلاف نتانیاهو فقط یک کرسی از رقبا در مجلس (کنست) این رژیم بیشتر داشته باشد.در این میان نشست اضطراری در مورد فلسطین روز پنج‌شنبه در ساختمان اتحادیه عرب در قاهره برگزار شد.
شورای اتحادیه عرب در بیانیه پایانی خود در این روز، جنایت ضد غیر نظامیان بی دفاع را جنایت جنگی و ضد انسانی دانست و از سازمان ملل و دیگر نهادهای بین المللی خواست از غیرنظامیان در نوار غزه حمایت کنند .اتحادیه عرب، رژیم صهیونیستی را مسئول کامل جنایت ضد مردم فلسطین دانست و تاکید کرد كه عاملان این جنایت باید در دادگاه های بین‌المللی محاکمه شوند. برای بررسی تحولات فلسطین با حسن لاسجردی، کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی،گفت وگویی داشته ایم که در ادامه از نظر می گذرد.


باتوجه به توافق برای آتش بس در غزه ، به نظر شما دلایل ایجاد بحران سیاسی در اسرايیل چیست؟
با توجه به موضوع اخیر مناقشه میان اسرايیل و فلسطین، بحث‌های امنیتی و نظامی ،تهاجمی که اسراییل به نوار غزه داشت ،ترور یکی از مسئولان بلندپایه نیروهای مقاومت،فشارهایی که از سمت اسراییل در مناطق مرزی اعمال شده بود؛ بالطبع در پاسخ به آن، نیروهای مقاومت با شلیک بیش از ۴۰۰ موشک تلاش کردند پاسخ فشارها ،محاصره ها،تبلیغات و به ویژه ترور را بدهند.لذا این موضوع سبب شد اسرايیلی‌ها در یک موضع سخت نظام امنیتی قرار بگیرند و با توجه به اینکه نیروهای مقاومت تهدید کردند اگر اسراییلی ها پاسخ این بمباران را بدهند،به‌شدت برخورد خواهند کرد.
بنابراین کابینه رژیم صهیونیستی بحث آتش‌بس را مطرح کرد.در این میان کسانی که اندیشه‌های تندرو یا افکار افراطی مانند لیبرمن و افرادی که استعفا کردند، موضوع آتش بس را در شأن خود ندیدند و بارها با آن مخالفت کردند.مناقشه ای که در کابینه رژیم صهیونیستی می‌بینیم، نوعي مواجهه با موشک‌باران سرزمین‌های اشغالی توسط فلسطینی‌ها بود و آتش بس برای آن است که اسرايیل بتواند وضعیت خود را بهبود بخشد.این موضوع از درون دولت تحت فشار قرار گرفته و لذا مخالفان یا تندروهایی که خواهان عدم موضع‌گیری دولت در برابر فلسطینی‌ها و کنار آمدن با آن‌ها بودند و با این موضوع مخالفت کردند و از کابینه خود خارج شدند. فروپاشی کابینه آقای نتانیاهو بیش از قبل متصور است.
شما به استعفای وزیر دفاع، لیبرمن اشاره کردید .به نظر شما این استعفا با چه هدفی بود؟ آیا برای کسب آرای بیشتر در انتخابات پارلمانی آینده بود؟
اگر با لیبرمن آشنا باشید، باید بدانید که او از چهره های تندرو در دولت های مختلف بود که در زمان عهده‌داری مسئولیت ،معمولا طرفدار سیاست‌های سرکوب و برخوردهای قهرآمیز بود.در چنین شرایطی که موازنه قدرت اسرايیلی‌ها و فلسطینی‌ها ،موازنه مطلوب و معنادار است و معمولا نیروهای افراطی تلاش می‌کنند از سیاست‌های قهرآمیز با شدت بیشتری استفاده کنند، به همین جهت بحث آتش بسی که کابینه رژیم صهیونیستی اعلام کرد ،از طرف دیگر لیبرمن طرفدار اندیشه های افراطی و تندرو است در مقابل اعلام کرد که این سیاست را نمی‌پذیرد و از سمت خود استعفا می‌دهد. به نظر من بیش از آنکه بخواهیم انتخابات آینده که مشخص نیست اتفاق بیفتد یا نه، به این موضوع ربط دهیم و اینکه ممکن است دولت با ائتلاف شکننده ادامه کار دهد؛ به ضرب شستی که نیروهای مقاومت به اسرايیلی‌ها زدند و تهاجم سختی که آن‌ها داشتند، مربوط می شود. از همه مهم‌تر شکست نظامی که اسرايیلی‌ها در پس جریان موشک‌باران متحمل شدند را باید عامل این استعفا بدانیم؛ چرا که لیبرمن به عنوان وزیر جنگ، نتوانست با این موضوع مقابله کند و مسئولیت مستقیم شکست بر گردن او است و برای آنکه بتواند از این شکست فرار کند، استعفا کرد.نکته دیگر به سیاست‌های جنگی و نظامی اسرايیل باز می‌گردد که باز هم در حوزه وظایف لیبرمن بود. سیستم دفاعی-موشکی اسرايیلی که قرار بود در مقابل موشک‌های مقاومت از اسرايیلی‌ها دفاع کند، از ۵۰۰ شلیک‌شده‌ حداکثر60 عدد آن را توانست رهگیری کند و دیگر موشک‌ها به شهرک‌های مختلف برخورد کرد.این مساله آنقدر برای اسرايیل سخت بود که واکنش افکار عمومی و تظاهرات و به نوعی اعتراض عمومی را در بسیاری از مناطق در پی داشت.بیش از آنکه بخواهیم این استعفا را معطوف به آینده بدانیم بايد در حال حاضر به حوادثی که در سرزمین‌های اشغالی اتفاق می‌افتد، باید مربوط بدانیم.
نشست فوق العاده ای در سطح نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه عرب برگزار شد. به نظر شما هدف از برگزاری نشست چه بود ؟آیا فقط به محکوم کردن این اقدام اسرايیل بسنده می کنند و تا چه حد می تواند پیامدهای مثبت برای فلسطینی‌ها داشته باشد؟
معمولا اتحادیه عرب سری نشست های روتین یا فوق العاده دارد.چون نشست‌های اتحادیه عرب بسته به تحولات، موضع گیری می کند؛به نظر من این نشست قابل ملاحظه است.اما اتفاق مهم‌تر این است که سیکل رفتارهای کشورهای عربی در مقابل اسرايیل دچار تغییراتی شده است که بیشتر به سمت کنار آمدن، همراهی یا ایجاد ارتباط با اسرايیل حرکت می‌کند .لذا اگر نشستی برگزار شود، نمی‌تواند تامین‌کننده منافع مردم فلسطین در مقابل اسرايیلی‌ها باشد.همان‌طور که مستحضر هستید، در کشورهای منطقه خلیج فارس ،کشورهای 6‌گانه کشورهای عرب (عربستان ،امارات یا حتی بحرین )تلاش کردند ارتباطات پنهان و آشکاری را با اسرايیلی‌ها داشته باشند و حتی به سمت عادی‌سازی روابط پیش رفتند.بحث های مربوط به جهان عرب یا نشست های اتحادیه عرب اگر مربوط به فلسطین باشد، با توجه به رویکرد های کشورهای موثر فکر می‌کنم، خیلی نمی تواند کمک کننده شرایط فعلی باشد.
9قطعنامه ضد رژیم صهیونیستی در سازمان ملل تصویب شد.این موضوع چه آینده ای را برای فلسطین و دولت نتانیاهو خواهد داشت؟
قطعنامه‌ها و مباحث مربوط به اسرايیل در سازمان ملل ارائه می‌شود؛ بسته به موضوع ،با توجه به روابطی که اسرايیل با قدرت‌های بزرگ به‌ویژه آمریکا دارد با مساله بزرگی به نام وتو مواجه می‌شود.لذا این وتو می تواند پشتوانه مناسبی برای اسرايیلی‌ها برای اعمال اقدامات‌شان باشد.در مواقعی به جهت شدت جنایات انجام داده، بعضی از قطعنامه ها با وتو انجام نشود و با محکومیت همراه شود.در مجموع شرایط کلی قطعنامه هایی که تاکنون در سازمان ملل علیه اسرايیل بود با حمایت قدرت‌های بزرگ همراه بوده و این حمایت به نوعی توجیه کننده جنایات اسرايیل بود.