گاردین: کشفیات "سیا" در مورد قتل قاشقچی بن سلمان را رسوا می‌کند

یافته‌های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در مورد قتل «جمال قاشقچی» به دستور «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان، خسارت بارترین ضربه به رهبر بالفعل ریاض توصیف شده و وی را رسما در قلب یک رسوایی قرار داده است. که منطقه را به لرزه در می‌آورد.
روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: یافته‌های سیا اولین ارزیابی آمریکا درخصوص ارتباط بن سلمان با قتل قاشقچی روزنامه نگار منتقد آل‌سعود در کنسولگری عربستان در اسلامبول بود.
این یافته‌ها پس از آن منتشر شد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی وی سعی کردند سپر بلای بن سلمان در برابر تحقیقاتی جنایی شوند که 21 عامل سعودی را در این قتل هولناک متهم کرده است.رئیس جمهوری آمریکا پیشتر گفته بود که قتل قاشقچی به دست عوامل خودسر روی داده است که پا را از حیطه اختیاراتشان فراتر گذاشته‌اند.اما یافته‌های سیا نشان داد که تسلط بن سلمان بر روند تصمیم‌گیری در عربستان، این ادعا را تا حد زیادی غیرمحتمل می‌کند.
در همین حال، یک مقام اطلاعاتی اروپایی گفت که کشفیات سازمان سیا تا حد زیادی به روایت رسمی عربستان از قتل قاشقچی ضربه می‌زند.ترامپ نیزکه حامی سرسخت بن سلمان است، به نظر می‌رسد از ماجرای قتل قاشقچی درمانده شده است.


سناتورهای دمکرات و جمهوری خواه آمریکا از ترامپ خواسته‌اند در مورد ولیعهد عربستان موضع سختی اتخاذ کند.ارزیابی سیا شش هفته پس از رسوایی عربستان و ولیعهد سعودی ارائه شد. در این میان، روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که سیا به نتیجه گیری خود پس از بازنگری دو مورد از مکالمات شنود شده قوت بخشید.
یکی از این مکالمات بین بن سلمان و «خالد بن سلمان» برادر وی و سفیر عربستان در واشنگتن در ارتباط با بازگرداندن قاشقچی به ریاض انجام شد. مورد دوم سخنان شاهزاده خالد بود که به قاشقچی اطمینان می‌داد به هنگام ورود به کنسولگری عربستان در اسلامبول، خطری وی را تهدید نمی‌کند.
قاشقچی دهم مهر ماه وارد کنسولگری عربستان در اسلامبول شد، اما هرگز از آنجا بیرون نیامد. تحقیقات مستقل ترکیه نشان داده که وی ظرف هفت دقیقه از زمان ورود به کنسولگری، به قتل رسیده و مثله شده است.
اما موضع ریاض در سراسر مراحل تحقیقات در مورد قتل قاشقچی متغیر بوده است. عربستان در ابتدا هر گونه دخالت در این قتل را رد کرد و با اطمینان گفت که قاشقچی از کنسولگری خارج شده است.
10 روز پس از این ادعا، عربستان اذعان کرد که قاشقچی در جریان درگیری در کنسولگری به قتل رسیده و سپس گفته شد که قتل عمدی بوده است.و اما دادستان دولتی عربستان اعلام کرد که قاشقچی به دلیل اوردوز کردن دارویی که ماموران به وی تزریق کردند، جان باخته است.
سایر اخبار این روزنامه
با حضور رئیس جمهوری؛ آذربایجان غربی امروز به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود وزارت اطلاعات: شبکه اخلالگر محصولات پتروشیمی متلاشی شد رئیس مجلس پس از جلسه غیرعلنی با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی اعلام کرد راهکارهای رفع مشکلات اقتصادی در کمیته مشترک دولت و مجلس بررسی می‌شود کرزای: آمریکا در افغانستان شکست خورده است شکست جنگ احزاب علیه ملت یمن قراردادهای بی‌ضابطه و پرهزینه با مربیان خارجی، «آری» یا «نه»؟ واکنش ظریف به مخالفان اظهاراتش در خصوص پولشویی نماینده تبریز: یکپارچه باید از ظریف حمایت کنیم سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس: ایرادات شورای نگهبان به cft مورد بررسی قرار می‌گیرد هزینه چشم بستن بر جرم بن سلمان میانگین حقوق و تسهیلات بانکی فرهنگیان اعلام شد انتصابات جدید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنگوی سازمان تعزیرات: قاچاقچیان در تهران 122 میلیارد تومان جریمه شدند به دنبال انعقاد تفاهم نامه انجام می‌شود اشاعه فرهنگ استاندارد در کشور از طریق آموزش و پرورش عمومی حل مشکل بیمه تکمیلی ایثارگران آموزش و پرورش تلفات آتش‌سوزی کالیفرنیا به 80 کشته و 1276 مفقود افزایش یافت گاردین: کشفیات "سیا" در مورد قتل قاشقچی بن سلمان را رسوا می‌کند از زمان 11 سپتامبر 500 هزار نفر در جنگ‌های آمریکا کشته شده‌اند