شکست جنگ احزاب علیه ملت یمن

ششم فروردین 94 که عربستان با حمایت دولتهای غربی به ویژه آمریکا، انگلیس و برخی کشورهای عرب منطقه به یمن حمله کرد،به همپیمانان خود وعده داده بود طی 20 روز یمن را تصرف کند ولی اکنون پس از گذشت 44 ماه در یمن به زانو در آمده و ائتلاف جنگ احزاب نیز نتوانسته رژیم آل‌سعود را از این منجلابی که در آن گرفتار شده نجات دهد.
اکنون بیش از هر زمان دیگری مشخص شده سلمان و فرزند شرور و دیوانه‌اش با سرمایه‌گذاری بدفرجام در این جنگ خانمانسوز وارد جهنمی شده‌اند که خود آنرا شکل داده‌اند ولی راه خروج و فراری برای آنها متصور نیست. حامیان ائتلاف سعودی با توسل به انواع جنایات جنگی امیدوار بودند بتوانند اراده مردم و نیروهای مقاومت یمن را درهم بشکنند ولی نبرد جانانه و ضربات مرگبار مقاومت یمن، به آنها فهماند که باز هم در محاسبات خود مرتکب اشتباه بزرگی شده‌اند.
این روزها استفاده گسترده آل‌سعود از تسلیحات پیشرفته و با قدرت تخریب بالای اهدایی دولتهای غربی ، ابعاد هولناک‌تری به جنایات آل‌سعود در یمن داده و مناطق مختلف این کشور را به میدان آزمایش تسلیحات غربی تبدیل کرده است. اما تحولات بین‌المللی بیانگر شکست ترفندهای آل‌سعود و دولتهای غربی حامی‌اش در منحرف کردن افکار عمومی از حجم گسترده حمایتهای غرب از آل‌سعود بویژه در زمینه تسلیحاتی است. در این زمینه مقامات عربستانی و دولتهای غربی بویژه آمریکا با ادعاهای دروغ نخ نما شده، موضوع ارسال موشک توسط ایران برای نیروهای یمنی جهت هدف قرار دادن مواضع سعودی را مطرح کرده‌اند. هدف دولتهای غربی و عربستان از این دروغ پردازی، تحت الشعاع قرار دادن شکست سیاستهایشان در یمن به دلیل مقاومت قهرمانانه مردم یمن با تکیه بر ظرفیتهای داخلی و توانمندی بومی یمنی‌ها بویژه در زمینه تولید سلاح بوده است. اما واکنش افکارعمومی به جنایات عربستان و نقش حمایتی آمریکا، انگلیس، فرانسه و اسراییل از این جنایات، شکست آنان را نمایان‌تر کرده و بیانگر آن است که سیاستهای عوامفریبانه آل‌سعود و حامیان غربی آن نمی‌تواند بر جنایاتی که از جانب آنان علیه مردم یمن در جریان است، سرپوش بگذارد.
گزارش‌های موثق نشان می‌دهند که نه تنها آمریکا و فرانسه و انگلیس بلکه اسرائیل نیز در جریان حمله به یمن حضور فعال داشته‌اند. البته اکنون امریکا،انگلیس و متحدانش که فعالانه در اتاق جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن حضور دارند، این بار سعی کرده‌اند با چهره‌ای فریبکارانه، خود را حامی مردم مظلوم یمن جا بزنند و چنین وانمود سازند که از رنج و مشکلات مردم یمن به شدت برآشفته شده‌اند.


شدت و دامنه فجایع ضدانسانی در حملات وحشیانه محور شرارت غربی – عبری – عربی در یمن به حدی گسترده و تکان دهنده است که ائتلاف سعودی به دروغ اعلام کرده به خاطر مسائل انسان دوستانه و با هدف کاهش آلام شهروندان یمنی، عملیات جنگی برای تصرف بندر الحدیده را متوقف کرده است. این شگرد سیاسی – تبلیغاتی با هدف انحراف افکار عمومی جهان و سرپوش گذاشتن بر روی جنایات جنگی ائتلاف و حامیانش به کار گرفته شده ولی در میدان عمل، جنایات جنگی ائتلاف و حامیانش با شدت هرچه تمامتر ادامه دارد.
علاوه بر این، جنجال تبلیغاتی رسانه‌های استکباری و صهیونیستی با هدف ایجاد تردید در صفوف ارتش و نیروهای مقاومت یمن، به تحریف واقعیت‌ها پرداخته‌اند.از یکسو ائتلاف سعودی و مزدوران منصور هادی مدعی پیشروی به سمت فرودگاه الحدیده و حتی تصرف کامل آنند و ازسوی دیگر برخی عناصر وابسته به ائتلاف از تریبون سازمان ملل و برخی نهادهای امدادرسانی مدعی حملات حوثی‌ها، ارتش و نیروهای مقاومت یمن به کشتی‌های کمک رسان به یمن هستند. درحالی که حملات وحشیانه برای جلوگیری از ارسال کمک‌های غذائی و داروئی به مردم یمن دقیقاً توسط مزدوران منصور هادی و نیروهای ائتلاف سعودی صورت می‌گیرد.
سوال این است که چرا در مقطع زمانی کنونی شاهد هجوم وحشیانه و سازمان یافته علیه بندر الحدیده هستیم؟ پاسخ این سوال روشن است. ائتلاف سعودی در چهارمین سال جنگ علیه مردم مظلوم یمن کمترین دستاوردی نداشته و در عین حال به خاطر انعکاس برخی فجایع و جنایات جنگی ائتلاف، مرتباً مورد شماتت خاص و عام در مقیاس جهانی قرار گرفته است.
آنچه موجب شدت عمل ائتلاف شده، تحرکات سیاسی پشت پرده برای پایان دادن به جنگ یمن پس از رسوایی سعودیها در ماجرای قتل قاشقچی است که مطابق الگوی پنتاگون قرار است با تشدید حملات جنگی، فشار بر ارتش و نیروهای مقاومت یمن بیشتر شود تا بلکه با شرایط ساده‌تری به آتش بس راضی شوند و آل‌سعود بتواند امتیاز بیشتری در مذاکرات صلح به دست آورد.
همزمان با تحرکات «مارتین گریفیتس»، ائتلاف سعودی هم علیرغم ادعای توقف عملیات جنگی بر شرارت‌های خود افزوده و حتی ادعا می‌کند که پیشروی‌های گسترده‌ای به سمت فرودگاه و اطراف شهر ساحلی الحدیده داشته است که البته حوثی‌ها بلافاصله این ادعا را رد کردند و خاطرنشان ساختند که ائتلاف برای سرپوش گذاشتن بر شکست و توجیه تلفات سنگین خود به چنین شگردهای سیاسی – تبلیغاتی بیهوده‌ای متوسل شده است.
موضوع مهم‌تر اینکه به خاطر افشای ابعاد ضدانسانی فجایع در عملیات علیه مردم یمن، آمریکا، انگلیس و فرانسه هرگونه مشارکت نظامی در عملیات جنگی علیه یمن را تکذیب کرده‌اند ولی واقعیت امر از حضور جدی و نقش فعال کماندوهای آمریکائی، انگلیسی، فرانسوی و اسرائیلی در این جنگ خانمانسوز حکایت دارد. شرارت‌های ائتلاف سعودی و حامیانش، جنگ احزاب علیه ملت مظلوم یمن است که با حضور مزدوران منصور هادی ابعاد فاجعه آمیزی به خود گرفته ولی پوزه متجاوزین در بندر الحدیده به خاک مالیده شده است.
غربی‌ها با فروش تسلیحات به ائتلاف سعودی در فاجعه یمن شریک هستند
به گزارش شبکه تلویزیونی آلمانی N-Tv علاوه بر آمریکا، انگلیس و فرانسه، حتی المان نیز در جنایت علیه مردم یمن مشارکت دارد.خبرنگار این شبکه موضوع قحطی و مرگ کودکان در یمن را زمینه‌ای برای پرداختن به فاجعه‌ای که در یمن می‌گذرد یمن قرار داده است. «جودیت گروس» در این گزارش نوشته است:" با گذشت چهار سال از جنگ در یمن، بیش از نیمی از مردم این کشور به واقع گرسنه‌اند و از برگ درختان تغذیه می‌کنند و این درحالی است که همزمان بیماری وبا هم در این کشور بیداد می‌کند... قطعا عربستان سعودی مسئول چنین وضعیتی است اما غربی‌ها هم که مراتب خشم خود را از اقدامات سعودی‌ها ابراز کرده اند، دست از معامله تسلیحاتی با ریاض بر نمی‌دارند."
در این گزارش آمده است: " تصویر مرگ در یمن در همه جا دیده می‌شود. «امل حسین» دختربچه‌ای یمنی است که ماه پیش در شهر «حجه» جان باخت. تصویر این کودک که از گرسنگی پوست و استخوان شده بود در سراسر جهان پخش شد، گوشه کوچکی از بحران یمن را به مردم جهان ارائه داد. بحران یمن، موضوعی است که آلمان در مورد آن چندان وجهه جالبی ندارد. اگرچه آلمان صادرات تسلیحاتی خود به عربستان سعودی را موقتا قطع کرده است اما دلیل چنین تصمیم‌گیری فاجعه انسانی در یمن نیست بلکه قتل «جمال قاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری این رژیم در اسلامبول بود. همه اینها در شرایطی است که درباره توقف صادرات تسلیحات آلمانی به ریاض نظر قطعی داده نشده و وزیر اقتصاد آلمان در مورد چنین چیزی ابراز تردید کرده است.با این حال به نظر نمی‌رسد که دیگرکشورهای غربی نیزتصمیمی در زمینه توقف صادرات سلاح به ریاض داشته باشند. از جمله این کشورها، امریکا و فرانسه است که با توقف صادرات مخالفت کرده‌اند و این یکی از موارد متعددی است از اینکه در کشورهای غربی خطوط قرمز چطور نقض می‌شوند... عربستان سعودی از آغاز جنگ در یمن با محاصره دریایی و نابود کردن سیستماتیک زیرساختهای یمن، شرایط زندگی و زندگی حدود 27 میلیون را متزلزل کرده است."
در ادامه این گزارش آمده است:"با این حال نه گرسنگی مردم و نه حملات هوایی علیه غیرنظامیان مانند حمله به بیمارستان‌ها و مدارس، از جانب جامعه جهانی واکنش قاطعی به دنبال نداشت. نتیجه این شد که ریاض در اقدامات افراط‌ گرایانه خود به پشتوانه آمریکا و دیگر کشورهای غربی جسور شود.از طرفی، ترامپ برای اینکه اقتصاد داخلی را رونق ببخشد بر ادامه ارسال سلاح به عربستان تاکید می‌کند. او در این بین ایران را و نه عربستان رامتهم می‌کند و می‌گوید که تسلیحاتی که در دست حوثی هاست از ایران می‌آید.همچنین «منصور هادی» رئیس‌جمهور فراری یمن همچنان بر قدرت هوایی عربستان سعودی متکی است و این موضوع برای وی به معنای موجودیت سیاسی است چرا که او بدون برخورداری از حمایت عربستان، به سختی می‌تواند از خود دفاع کند و این درحالیست که به گفته ترامپ،عربستان هم بدون حمایت امریکا یک هفته نیز نمی‌تواند دوام بیاورد."
انتقاد 350 شخصیت بین‌المللی از نقش آمریکا، انگلیس و فرانسه در جنایات عربستان در یمن
هفته گذشته بیش از 350 شخصیت برجسته جهانی از جمله 6 برنده جایزه صلح نوبل، سیاستمداران، دیپلمات‌ها و هنرمندان از سران فرانسه، آمریکا و انگلیس خواستند تا دمیدن در آتش جنگ یمن را متوقف کرده و در عوض از جایگاه خود در شورای امنیت سازمان ملل به منظور برقراری صلح استفاده کنند.به گزارش روزنامه گاردین، این شخصیت‌ها در بیانیه‌ای خطاب به سران این سه کشور غربی گوشزد کردند که: "به منظور جلوگیری از فاجعه و قحطی بیشتر، یمن به یک آتش بس فوری و پایان هر نوع محاصره و محدودیتی در دسترسی به غذا، سوخت و کمک‌های پزشکی نیاز دارد. افکار عمومی بارها درباره عواقب بی‎ثبات‌کننده و زیان‌بار فروش مستمر سلاح‌ به عربستان سعودی به عنوان رژیم ماجراجو و توسعه طلب در منطقه هشدار داده‌اند. آمریکا و فرانسه و انگلیس درحالی فروش گسترده سلاح به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را در دستور کار دارند که این سلاح‌ها ثبات و امنیت منطقه را نشانه رفته است. نتیجه همکاری‌های عربستان و دولتهای غربی از جمله در زمینه نظامی نیز جز ایجاد شرارتهای منطقه‌ای و بین‌المللی نبوده است. تبعات چنین سیاستهایی موجب شده است که دامنه اعتراضات به سیاستهای حمایتی آمریکا، بریتانیا و فرانسه از حکام عربی به افکار عمومی کشورهای غربی نیز کشیده شود. آمریکا، انگلیس و فرانسه، هر سه بلا شک در جنگ کنونی یمن دخالت دارند و تا حد زیادی پشت صحنه این جنایت بین‌المللی هستند و تسلیحات آنها موجب مرگ و نابودی هزاران یمنی شده است. رژیم آل‌سعود با چراغ سبزهایی که از آمریکا و انگلیس و فرانسه دریافت کرده، جنایت‌های خود در حق مردم یمن را تشدید کرده است. این درحالی است که دولتهای آمریکا، انگلیس و فرانسه که داعیه حمایت از دمکراسی را دارند با سکوت خود در برابر جنایات عربستان و همراهی با حکام سعودی در مانع تراشی در مسیر هرگونه اتخاذ تصمیم بین‌المللی در بازداشتن رژیم سعودی از جنایاتش، ظلم مضاعفی را درقبال مردم یمن مرتکب می‌شوند."
نقش آفرینی اسراییل در کشتارمردم یمن
در این میان یک رسانه عربی از نقش رژیم صهیونیستی در جنگ یمن و کمک به طرح‌های متجاوزان پرده برداشت.روزنامه "الخلیج آن لاین" اخیرا از طرح کامل رژیم صهیونیستی در الحدیده پرده برداشت که توسط امارات با هدف اشغال الحدیده و تحمیل قیمومیت خود بر دریای سرخ دنبال می‌شود.این روزنامه در گزارشی به نقل از منابع نزدیک به کمیته اطلاعات کنگره آمریکا نوشت: مزدوران خارجی در یمن دوره آموزشی خود را در اسرائیل گذرانده‌اند و نبردهای الحدیده در ساحل غربی یمن را مدیریت می‌کنند.
این منابع افزودند که "محمد دحلان" مشاور محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی مزدوران خارجی را از کلمبیا و نپال جذب کرده و اسرائیل آنها را برای جنگیدن در ساحل غربی یمن آموزش داده است. به گفته این منابع، رژیم صهیونیستی منطقه صحرای النقب در فلسطین اشغالی را برای تاسیس پادگان‌های آموزشی برای آموزش مزدوران خارجی در یمن انتخاب کرده زیرا طبیعت این منطقه مشابه طبیعت ساحل غربی یمن است.
منابع الخلیج آن لاین در کنگره آمریکا افزودند که محمد دحلان و افسران ارتش رژیم صهیونیستی بر روند آموزش مزدوران خارجی در اسرائیل نظارت کرده‌اند و سپس این افراد برای مشارکت در نبردها به استان الحدیده منتقل شده‌اند.این روزنامه به نقل از تحلیلگران نوشت که امارات مجری برنامه رژیم صهیونیستی در الحدیده برای اشغال این شهر ساحلی و تسلط بر دریای سرخ است و استفاده عربستان از سلاح‌های اسرائیلی دال بر این مدعا است.
منابع الخلیج آن لاین همچنین از استفاده عربستان از سلاح‌های ساخت رژیم صهیونیستی در حمله به یمن مانند حمله به شهر الحدیده پرده برداشتند و گفتند که اسرائیل نیروی هوایی عربستان را به بمب‌‎ها و موشک‌های ممنوعه بین‌المللی مجهز کرد تا با هدف آزمایش کردن این بمب‌ها و پی بردن به قدرت تخریب آن و میزان تاثیر آن بر روی انسان در یمن امتحان شود. این درحالی است که نیروی هوایی عربستان از ترس رسانه‌ای شدن این خبر این سلاح‌های اسرائیلی را به عنوان سلاح‌های آمریکایی خریداری کردند.
ازسوی دیگرروزنامه صهیونیستی «اسرائیل الیوم» نیزاذعان کرد که این رژیم حملاتی را در یمن اجرا کرده است.این روزنامه افزود: تقویت همکاری بین اسرائیل و عربستان به حمله تل‌آویو به یمن منجر شده است.این روزنامه در عین حال نوشت: براساس گزارش‌های منتشر شده بعید نیست که اسرائیل به طور موثر در جنگ علیه یمن مشارکت داشته باشد.
انصارالله: اسرائیل نقش محوری در جنگ یمن دارد
«عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله یمن نیز ضمن تاکید بر فعالیت و حضور رژیم صهیونیستی در جنگ یمن، معتقد است: اسرائیلی‌ها نقشی محوری برای برنامه‌ریزی و هماهنگی با افسران اماراتی در جنگ یمن ایفا می‌کنند.وی در گفت‌و‌گو با روزنامه «اخبار الیوم» لبنان ضمن اشاره به روابط کشورهای حاشیه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی تصریح کرد: این موضوع جای شگفتی ندارد چرا که روابط به صورت مخفیانه وجود داشته و اکنون علنی شده است.
رهبر انصارالله از همه ملت‌های اسلامی و عربی خواست، آگاه باشند که برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس از هیچ اقدامی در جهت خدمت به صهیونیستها ابایی نخواهند داشت، و آنان تلاش می‌کنند که تمامی ملت‌های منطقه را وادار به پذیرش عادی سازی روابط با اسرائیل کنند.وی ضمن تاکید بر شکست حتمی عربستان در جنگ یمن افزود: همان گونه که سیاست‌های ریاض در سوریه و عراق راه به جایی نبرد، تلاش سعودی در یمن نیز محکوم به شکست است.
الحوثی در بخش دیگری از گفت‌و‌گوی خود به جنگ فرسایشی و بدون دستآورد عربستان در یمن اشاره کرد و افزود: عربستان با حماقت تمام، جنگی را آغاز کرد که این کشور را در معرض انواع بحران‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و نظامی قرار داده است، و همانگونه که سیاست‌های ریاض در سوریه و عراق شکست خورد، این مساله در یمن و بحرین نیز تکرار خواهد شد، چرا که اراده خداوند در راستای یاری رساندن به بندگان مظلوم خود است.
وی در ادامه گفت: آمریکا و انگلیس ذینفعان اصلی در جنگ یمن هستند، چرا که به واسطه این جنگ، و فروش سلاح میلیاردها دلار به دست آورده‌اند و همین امر نشان می‌دهد که این کشورها به دنبال پایان یافتن این جنگ نخواهند بود.
رهبر انصارالله یمن درخصوص صلح مورد نظر غربی‌ها در یمن گفت: بسیار عجیب است که از مردم و ارتش یمن که هدف انواع تجاوز دشمنان قرار گرفته‌اند و بخش‌های بزرگی از خاک کشورشان اشغال شده است، خواسته می‌شود سلاح خود را تحویل دهند، این موضوع، یک خواسته غیر منطقی است.وی اظهار کرد: مشکل کنونی یمن آن است که نیروهای متجاوز، اقدام به تجهیز داعش، القاعده، گروه‌های تکفیری و شبه نظامیانی کرده‌اند تا به نیروهای دشمن در اشغال یمن یاری رسانند، این مساله، مشکل بزرگی است که امنیت و ثبات یمن و دیگر کشورهای همسایه همچون عمان را تهدید می‌کند.
رهبر انصارالله در پایان گفت: به همین خاطر درخواست برای خلع سلاح ارتش یمن از یکسو و تجهیز داعش و گروه‌های تروریستی به انواع سلاح و مهمات، تنها یک خواسته ظالمانه خواهد بود.
سازمان ملل: جهان باید اکنون برای توقف جنگ در یمن کاری کند
اما در این روزها که کشتی سیاست عربستان و حامیان غربی آل‌سعود در یمن به گل نشسته،نماینده سازمان ملل در امور یمن نیز خواستار قطع فوری درگیری‌ها و اجرای طرح صلح امریکا در یمن و خلع سلاح مقاومت در این کشور شده است.
مارتین گریفیتس اکنون مانند کسی که تازه از خواب بیدار شده و چشم به وقایع جنایت بار در یمن گشوده،هشدار داده "اگر جهان می‌خواهد شاهد یک فاجعه دیگر نباشد باید همین الان برای توقف جنگ در یمن کاری کند". این مقام سازمان ملل گفته میلیون‌ها نفر از مردم این کشور در خطر قحطی حتمی قرار دارند. این دیپلمات انگلیسی می‌گوید امیدواری برای حل این بحران چهارساله وجود دارد اما اگر تلاش‌های سیاسی شکست بخورد، جهان باید منتظر یک فاجعه عظیم باشد.
*ششم فروردین 94 که عربستان با حمایت دولتهای غربی به ویژه آمریکا، انگلیس و برخی کشورهای عرب منطقه به یمن حمله کرد،به همپیمانان خود وعده داده بود طی 20 روز یمن را تصرف کند ولی اکنون پس از گذشت 44 ماه در یمن به زانو در آمده و ائتلاف جنگ احزاب نیز نتوانسته رژیم آل‌سعود را از این منجلابی که در آن گرفتار شده نجات دهد
*اکنون بیش از هر زمان دیگری مشخص شده سلمان و فرزند شرور و دیوانه‌اش با سرمایه‌گذاری بدفرجام در این جنگ خانمانسوز وارد جهنمی شده‌اند که خود آنرا شکل داده‌اند ولی راه خروج و فراری برای آنها متصور نیست. حامیان ائتلاف سعودی با توسل به انواع جنایات جنگی امیدوار بودند بتوانند اراده مردم و نیروهای مقاومت یمن را درهم بشکنند ولی نبرد جانانه و ضربات مرگبار مقاومت یمن، به آنها فهماند که باز هم در محاسبات خود مرتکب اشتباه بزرگی شده‌اند
*هفته گذشته بیش از 350 شخصیت برجسته جهانی از جمله 6 برنده جایزه صلح نوبل، سیاستمداران، دیپلمات‌ها و هنرمندان از سران فرانسه، آمریکا و انگلیس خواستند تا دمیدن در آتش جنگ یمن را متوقف کرده و در عوض از جایگاه خود در شورای امنیت سازمان ملل به منظور برقراری صلح استفاده کنند
*در این روزها که کشتی سیاست عربستان و حامیان غربی آل‌سعود در یمن به گل نشسته،نماینده سازمان ملل در امور یمن نیز خواستار قطع فوری درگیری‌ها و اجرای طرح صلح امریکا در یمن و خلع سلاح مقاومت در این کشور شده است
سایر اخبار این روزنامه
با حضور رئیس جمهوری؛ آذربایجان غربی امروز به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود وزارت اطلاعات: شبکه اخلالگر محصولات پتروشیمی متلاشی شد رئیس مجلس پس از جلسه غیرعلنی با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی اعلام کرد راهکارهای رفع مشکلات اقتصادی در کمیته مشترک دولت و مجلس بررسی می‌شود کرزای: آمریکا در افغانستان شکست خورده است شکست جنگ احزاب علیه ملت یمن قراردادهای بی‌ضابطه و پرهزینه با مربیان خارجی، «آری» یا «نه»؟ واکنش ظریف به مخالفان اظهاراتش در خصوص پولشویی نماینده تبریز: یکپارچه باید از ظریف حمایت کنیم سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس: ایرادات شورای نگهبان به cft مورد بررسی قرار می‌گیرد هزینه چشم بستن بر جرم بن سلمان میانگین حقوق و تسهیلات بانکی فرهنگیان اعلام شد انتصابات جدید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنگوی سازمان تعزیرات: قاچاقچیان در تهران 122 میلیارد تومان جریمه شدند به دنبال انعقاد تفاهم نامه انجام می‌شود اشاعه فرهنگ استاندارد در کشور از طریق آموزش و پرورش عمومی حل مشکل بیمه تکمیلی ایثارگران آموزش و پرورش تلفات آتش‌سوزی کالیفرنیا به 80 کشته و 1276 مفقود افزایش یافت گاردین: کشفیات "سیا" در مورد قتل قاشقچی بن سلمان را رسوا می‌کند از زمان 11 سپتامبر 500 هزار نفر در جنگ‌های آمریکا کشته شده‌اند