کرزای: آمریکا در افغانستان شکست خورده است

حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان عامل اصلی قدرت گرفتن نیروهای تروریستی و افراطی گرایی در این کشور را نتیجه سیاست‌های اشتباه آمریکا عنوان کرد.
به گزارش شبکه خبری طلوع نیوز، کرزی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی قزاقستان گفت: 17 سال از جنگ آمریکا در افغانستان می‌گذرد و متاسفانه ما همچنان باید شاهد رشد جریانات افراط گرایی و تروریسم در کشور و حتی حضور نیروهای تروریستی داعش در افغانستان باشیم و من براین باورم که تمام این مسائل و بدبختی‌ها از سیاست و استراتژی اشتباه آمریکا در کشور افغانستان است.وی تاکید کرد: من مخالف جدی هرگونه فعالیت نظامی امریکا در افغانستان هستم.
کرزی یاد آور شد: حمله به خانه‌های افغان‌ها، زندانی کردن آن‌ها، نادیده گرفتن پناهگاه‌های امن تروریست‌ها در خارج از مرزهای این کشور و مهم‌تر از همه در نظر نگرفتن نقش قدرت‌های بزرگ مثل روسیه، چین و ایران در افغانستان از جمله عوامل تشدید تروریسم در افغانستان است.
به گفته کرزی، آمریکا در افغانستان شکست خورده و ما هیچ نیازی به جزئیات این شکست نداریم؛ اما واشنگتن اخیراً با انتصاب خلیل زاد و آغاز مذاکرات مستقیم با طالبان وارد مرحله جدیدی از استراتژی در افغانستان شده است که ما بسیار خوشبین هستیم که این اقدام منجر به صلح و ثبات در کشور شود.


رئیس جمهوری پیشین افغانستان در مورد خروج نیروهای امریکا از این کشور نیز گفت: اگر آمریکا به دنبال توسعه،‌ صلح و پیشرفت در افغانستان باشد و حضور آن‌ها خطری برای همسایگان ما نداشته باشد، این کشور می‌تواند در افغانستان حضور داشته باشد.
کرزی در پاسخ به این پرسش که اشرف غنی در مصاحبه با یک رسانه آمریکایی گفته است که تلفات طالبان باعث رنجش خاطر وی می‌شود، خاطر نشان کرد: تلفات طالبان ناراحت‌کننده است به این دلیل که در نهایت آن‌ها نیز از مردم افغانستان هستند که کشته می‌شوند و این موضوع بسیار ناراحت‌کننده است و افغان‌ها به دنبال صلح هستند.
حامد کرزی همچنین با توجه به دیدار میان مقامات آمریکا و طالبان در قطر در مصاحبه با شبکه تلویزیونی قزاقستان گفت: آمریکا برخلاف سال‌های گذشته که راهبرد جنگ شکست خورده در کشور افغانستان را پیگیری می‌کرد، به دنبال تغییر راهبردهای خود در کشور افغانستان است.
حامد کرزی تصریح کرد، نشست مسکو که در تاریخ 9 نوامبر در کشور روسیه برگزار شد به‌عنوان اولین قدم در راستای تحقق صلح و ثبات در کشور افغانستان و منطقه است.
به گفته کرزی، اگرچه هیچ نماینده رسمی از طرف دولت افغانستان در مذاکرات میان مقامات آمریکایی و طالبان در قطر حضور نداشته است اما با این وجود با ادامه این روند من بسیار به پایان جنگ در کشور افغانستان امیدوار هستم.
رئیس جمهور سابق افغانستان افزود: نشست مسکو با حضور اکثر نمایندگان کشورهای همسایه از جمله قزاقستان هیات طالبان و شورای عالی صلح افغانستان و حضور سفیر افغانستان به‌عنوان مهم‌ترین و نخست‌ترین قدم تحقق صلح و آرامش در کشور افغانستان و منطقه است.
حامد کرزی رئیس‌جمهور سابق افغانستان برای حضور در چهارمین نشست کلوپ آستانه 2018 که در پایتخت قزاقستان باهدف ارزیابی خطرات ژئوپلیتیکی برای آسیا -اروپا برگزار شده بود به این کشور سفر کرد.کرزی در این سفر علاوه بر سخنرانی در نشست آستانه با شبکه تلویزیونی این کشور مصاحبه‌ای داشت.
سایر اخبار این روزنامه
با حضور رئیس جمهوری؛ آذربایجان غربی امروز به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود وزارت اطلاعات: شبکه اخلالگر محصولات پتروشیمی متلاشی شد رئیس مجلس پس از جلسه غیرعلنی با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی اعلام کرد راهکارهای رفع مشکلات اقتصادی در کمیته مشترک دولت و مجلس بررسی می‌شود کرزای: آمریکا در افغانستان شکست خورده است شکست جنگ احزاب علیه ملت یمن قراردادهای بی‌ضابطه و پرهزینه با مربیان خارجی، «آری» یا «نه»؟ واکنش ظریف به مخالفان اظهاراتش در خصوص پولشویی نماینده تبریز: یکپارچه باید از ظریف حمایت کنیم سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس: ایرادات شورای نگهبان به cft مورد بررسی قرار می‌گیرد هزینه چشم بستن بر جرم بن سلمان میانگین حقوق و تسهیلات بانکی فرهنگیان اعلام شد انتصابات جدید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنگوی سازمان تعزیرات: قاچاقچیان در تهران 122 میلیارد تومان جریمه شدند به دنبال انعقاد تفاهم نامه انجام می‌شود اشاعه فرهنگ استاندارد در کشور از طریق آموزش و پرورش عمومی حل مشکل بیمه تکمیلی ایثارگران آموزش و پرورش تلفات آتش‌سوزی کالیفرنیا به 80 کشته و 1276 مفقود افزایش یافت گاردین: کشفیات "سیا" در مورد قتل قاشقچی بن سلمان را رسوا می‌کند از زمان 11 سپتامبر 500 هزار نفر در جنگ‌های آمریکا کشته شده‌اند