با ابلاغیه وزارت کشور درباره زمان پایان کار بازنشستگان، شورای شهر تهران پیروز حناچی را به عنوان سرپرست شهرداری پایتخت برگزید

سرپرستیِ شهردار منتخب!
گروه جامعه: حکایت شهرداری تهران، حکایتی است که انگار پایان ندارد! در حالی که انتظار می‌رفت با انتخاب هر چند ناپلئونی پیروز حناچی به عنوان رئیس جدید «بهشت» از سوی شورای شهر، تنها مساله باقی مانده، تاریخ پایان کار محمدعلی افشانی و انتصاب رسمی حناچی باشد، با این حال حاشیه‌ها از شورای شهر تهران و شهرداری پایتخت دست بر نمی‌دارند.
یک روز خبر می‌رسد که حکم حناچی احتمالا تایید نمی‌شود، روز دیگر شایعات رد می‌شود. در حالی که رئیس، سخنگو، چند تن از اعضای شورای شهر و حتی خود افشانی، از امکان شهردار ماندن افشانی تا 15 آذر ماه به عنوان پایان مهلت اشتغال بازنشستگان خبر می‌دهند، ناگهان بحث انتخاب سرپرست شهرداری به شورای شهر می‌آید و شهردار منتخب، به عنوان سرپرست شهرداری تهران برگزیده می‌شود. همزمان گلایه‌ها از افشانی هم آغاز می‌شود؛ از اعتراض به انتصاب‌های دقیقه نودی تا گلایه از عملکرد مالی شهرداری تهران در شهریور ماه.
ابلاغیه وزارت کشور و پایان کار افشانی در بهشت


در حالی که به نظر می‌رسید باقی ماندن افشانی بر شهرداری تهران تا تایید حکم حناچی از سوی وزارت کشور از جنبه کاهش تزلزل مدیریتی صندلی ریاست «بهشت» و از جنبه سیاسی تا پایان مدت زمان امکان حضور بازنشستگان بر سمت‌های خود تا 15 آذر مطلوب شورای شهری‌ها باشد، ابلاغیه وزارت کشور مبنی بر خاتمه خدمت شهرداران بازنشسته و ضرورت تعیین سرپرست، به شورای شهر تهران ماجرا را عوض کرد. روز گذشته این ابلاغیه مبنی بر خاتمه خدمت شهرداران بازنشسته و ضرورت تعیین سرپرست، به شورای شهر تهران ارسال شد و متعاقب آن سخنگوی شورای شهر تهران در صفحه توییتر خود نوشت: «با توجه به ابلاغیه وزارت کشور مبنی بر خاتمه خدمت شهرداران بازنشسته و ضرورت تعیین سرپرست که اکنون به شورا ارسال شد، شورای اسلامی شهر تهران یکشنبه 27 آبان ساعت 15 جلسه علنی فوق‌العاده به منظور تعیین سرپرست خواهد داشت».
از کشت‌پور و معزی تا سرپرستی حناچی
پیش از جلسه علنی شورای شهر تهران، از جلسه هم‌اندیشی اعضای شورا خبر می‌رسید که دو گزینه برای انتخاب سرپرست شهرداری تهران مطرح شده‌اند: رسول کشت‌پور (شهردار منطقه 2) و ایرج معزی (معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران). مصطفی سلیمی، محسن پورسیدآقایی و سکینه اشرفی هم‌ از دیگر گزینه‌های احتمالی در فهرست تصدی سرپرستی شهرداری تهران قرار دارند. با این حال در جلسه فوق‌العاده شورای شهر تهران اتفاقات دیگری افتاد. محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه با اشاره به اینکه روز شنبه نامه‌ای از سوی آقای افشانی مبنی بر درخواست انتخاب سرپرست شهردار تهران به شورا ارسال شده است، افزود: با توجه به ارسال این نامه اعضای شورای شهر تهران تصمیم گرفتند در جلسه فوق‌العاده‌ای سرپرست شورای شهر تهران را انتخاب کنند. وی افزود: برای انتخاب شهردار تهران برگه‌ای برای هر یک از اعضای شورا در نظر گرفته شده که میان آنان توزیع شد و اعضا می‌توانند نام هر فردی را که مدنظر دارند در این برگه‌ها بنویسند. در ادامه این جلسه فوق العاده مرتضی الویری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران، پیروز حناچی را به عنوان سرپرست شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد داد و گفت: بهترین پیشنهاد آقای حناچی است؛ لذا از اعضا می‌خواهم که به ایشان رای دهند. حسن رسولی و شهربانو امانی نیز این پیشنهاد را تکرار کردند. در ادامه این جلسه افشین حبیب‌زاده دیگر عضو شورای شهر تهران نیز ایرج معزی معاون فنی عمرانی شهرداری تهران را برای تصدی سرپرستی شهرداری تهران پیشنهاد داد. با این حال در نهایت پیروز حناچی از مجموع 20 رای ماخوذه با 17 رای اعضای شورای شهر تهران به عنوان سرپرست شهرداری تهران تعیین شد.
احتمال صدور حکم شهردار تهران تا اوایل آذر ماه
در حالی که در روزهای گذشته اخباری مبنی بر اختلاف افشانی و حناچی هم مطرح بود، کنار هم نشستن این دو در مراسم ختم مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی باعث شد این حاشیه‌ها کمتر شود. با این حال تصمیم به سرپرستی حناچی را برخی به خواسته افشانی برای کنار رفتن ربط دادند. البته رئیس شورای شهر تهران این که افشانی خواسته تا درباره ادامه کارش تعیین تکلیف شود را تایید کرد و گفت که در جلسه هم‌اندیشی، افشانی از شورا خواسته است که برای شهرداری سرپرست تعیین کنند. رئیس شورای شهر تهران همچنین در حاشیه جلسه فوق‌العاده عصر دیروز این شورا درباره دلیل انتخاب حناچی به عنوان سرپرست شهرداری تهران گفت: یکی از معیارهای انتخاب سرپرست شهرداری این بود که وی از کارکنان شهرداری باشد و در واقع سابقه حضور در شهرداری را داشته باشد. بر همین اساس پیشنهاداتی از سوی اعضای شورا برای انتخاب سرپرست مطرح شد که می‌توان از این میان به آقایان پورسید آقایی، معزی و خانم اشرفی اشاره کرد. محسن هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: تصمیم اعضای شورای شهر تهران برای انتخاب آقای حناچی به عنوان سرپرست به این دلیل بود که تغییرات کمتری را در مدیریت شهری داشته باشیم. بر همین اساس این انتخاب انجام شد تا وی نیز در آینده با صدور حکمش از سوی وزارت کشور به عنوان شهردار فعالیت خود را در پایتخت آغاز کند. البته سرپرست برابر قانون می‌تواند تا سه ماه فعالیت خود را در شهرداری ادامه دهد. رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه بر اساس قانون، از زمان ارسال نامه معرفی شهردار منتخب تهران به وزارت کشور 10 روز برای صدور حکم وی توسط وزیر کشور فرصت وجود دارد، گفت: پنج روز از ارسال این نامه می‌گذرد و امیدواریم تا اوایل آذر ماه حکم وی صادر شود. رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اطلاعی از فرآیند صلاحیت حناچی به عنوان شهردار تهران دارید یا خیر؟ گفت: در این زمینه اطلاعی نداریم و قاعدتا خبرنگاران نسبت به این موضوع اطلاع بیشتری دارند. البته ما خانواده خوش‌بینی هستیم و امیدواریم هر چه زودتر حکم حناچی به عنوان شهردار تهران صادر شود. هاشمی در خصوص فعالیت‌های صورت گرفته از سوی افشانی و اقدامات وی در شهرداری تهران گفت:‌ در مجموع افشانی عملکرد خوبی را در این مدت در شهرداری تهران داشته است.
آغاز انتقادها به افشانی
دیروز همزمان با انتخاب حناچی به عنوان سرپرست شهرداری تهران و قطعی شدن رفتن افشانی از ساختمان بهشت، انتقادهایی هم از افشانی مطرح شد. الهام فخاری، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران که شنبه شب درباره انتصابات دقیقه نودی افشانی در توئیتر اعتراض کرده بود، دیروز نیز در گفت‌وگو با ایسنا در این باره گفت: متاسفانه شاهدیم که در دقایق پایانی شنبه شب انتصاباتی از سوی شهردار تهران انجام شده است، در حالی که هیات مدیره سازمان ورزش، مصوبه‌ای برای معرفی سرپرست نداشته است و علاوه بر آن، این فرد انتخاب شده به عنوان سرپرست هیچگونه رابطه استخدامی با شهرداری ندارد. وی افزود: با توجه به اهمیت این سازمان، اساسنامه آن صراحت دارد که مسئولیت سازمان باید با کسی باشد که یا  از کارکنان رسمی شهرداری است و یا ٨ سال سابقه قرارداد با شهرداری داشته باشد. نایب رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران ادامه داد: با توجه به ابهام درمورد شرایط و عدم رعایت ضوابط قانونی معاون اجتماعی شهردار نباید چنین تغییری را در حوزه کاری خود اعمال کند. فخاری با اشاره به اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان که بر اساس آن آقای افشانی تا روز شنبه ۲۶ آبان اجازه امضاء داشته، تصریح کرد: علاوه بر تمامی این موارد حکم مذکور ساعت ١١شب ابلاغ شده و باید تا پایان وقت اداری ۲۶ آبان ماه حکم ابلاغ می‌شد که بر این اساس خارج از وقت اداری ابلاغ شده است. اما سید ابراهیم امینی در حاشیه صدو یکمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران به این موضوع واکنش نشان داد و عنوان کرد: هر مسئولی تا زمانی که مسئولیت بر عهده دارد از تمامی اختیارات لازم برخوردار است. افشانی اعلام کرده برای احترام به شهردار آینده فقط در مواردی که افرادی بازنشسته شده‌اند پیش از ترک شهرداری از اختیارات خود استفاده می‌کند. امینی در پاسخ به سوالی مبنی بر نسبت حسین پیرانی که به تازگی از سوی شهردار تهران در سازمان ورزش شهرداری منصوب شده است با خودش، گفت: هرگونه نسبت را با ایشان تکذیب می‌کنم. ایشان اهل یک شهرستان هستند و من اهل شهرستانی دیگر. وی در پاسخ به این سوال که آقای پیرانی به عنوان سرپرست انتخاب شده اند، اما در قانون آمده فرد باید برای تصدی این پست ۸ سال سابقه کار اجرایی داشته باشد گفت: هیچ کدام از روسای سازمان ورزشی شهرداری تاکنون این شرط را نداشتند و البته آقای پیرانی هم به عنوان سرپرست انتخاب شده‌اند، به همین دلیل است که اصلاحیه اساسنامه شهرداری به عنوان طرح یک فوریت آمده است.
آینده ناگوار اداره پر هزینه تهران
قرائت گزارش مالی شهریورماه شهرداری تهران از سوی خزانه‌دار شورا در جلسه دیروز هم باعث شد برخی اعضا نگرانی‌های خود را در رابطه با کاهش درآمدها بیان کنند. سید حسن رسولی، خزانه‌دار شورای شهر تهران، در گزارش خود گفته بود: شهرداری در شهریورماه امسال تنها ۱ درصد از هزینه‌های بازپرداخت وام‌ها، تسهیلات و دیون را پرداخت کرده و در ۶ماه نخست توانسته مبلغ ۶۲هزار و ۷۹۳ میلیارد ریال یعنی ۷۲درصد را تحصیل کند .این در حالی بود که رسولی از ثبت 17 درصد هزینه‌ها در این ماه خبر داد. گلایه از نبود انضباط مالی، لزوم مستندسازی و به روز کردن حساب‌های شهرداری، راهکارهای تامین درآمد، لزوم ارائه راهکارهای برون رفت از بحران مالی، انتقاد از گران اداره شدن تهران و راه‌اندازی جنبش کاهش هزینه‌ها از جمله نقدهای اعضای شورای شهر به عملکرد مالی شهرداری تهران بود. رسولی نیز پس از استماع نظرات اعضای شورا با بیان این که «ما مسئول اداره شهر هستیم، پس در هر طرح و لایحه ای نمایه های مالی به صورت اساسی و مسئولانه در رای، رفتار و مواضع ما باید هویدا و آشکار باشد» ابراز امیدواری کرد که با اجرای لایحه «دستور العمل اجرایی مدیریت منابع و مصارف غیر نقد»، حداقل بتوان در چهار دوازدهم باقی مانده سال هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را محقق کرد. رسولی ادامه داد: زمانی می توانیم از شهروندان بخواهیم که در تامین هزینه های شهر مشارکت جدی داشته باشند که به عنوان موکل آنها در تخصیص و هزینه کرد عوارض دقت کنیم. به گفته وی، نمی‌توان در شرایطی که نزدیک ۲ و نیم برابر نیروی مازاد در شهرداری تهران وجود دارد از مردم خواست که عوارض بدهند که شهرداری فقط حقوق بدهد! رسولی ادامه داد: تصمیمات اعضا در شورا آثار وضعی بر بودجه شهر دارد، زیرا با یک تبصره کل بودجه غیرنقد کمتر از ۴ درصد محقق شد. وی افزود: در مورد کاهش هزینه ها نیز باید نسبت به جلب و جذب اقوام و هم حزبی‌ها دقت کنیم، زیرا به ازای جذب نیرو شاهد انباشته‌تر شدن هزینه‌ها می‌شویم. خزانه‌دار شورای شهر تهران گفت: این گزارش، تنها گزارش درآمد و هزینه است و زنگ خطری برای شورا، شهرداری، دولت و مردم است که اداره پایتخت با این وضعیت آینده ناگواری خواهد داشت.
سایر اخبار این روزنامه
توقف صادرات فرش ایران به مهم‌ترین مقصد یعنی آمریکا چه تبعاتی برای این صنعت دارد؟ توقف صادرات فرش ایران به مهم‌ترین مقصد یعنی آمریکا چه تبعاتی برای این صنعت دارد؟ محمدصادق جنان صفت پایان برترین‌های تاریخ و طبیعت محمدصادق جنان صفت پایان برترین‌های تاریخ و طبیعت اجلاس سالانه سران کشورهای حوزه اقیانوس آرام بدون بیانیه پایانی به کار خود پایان داد اجلاس سالانه سران کشورهای حوزه اقیانوس آرام بدون بیانیه پایانی به کار خود پایان داد قیمت‌گذاری باید در کف بازار باشد؟ قطعه‌سازان در دام گرانی بیرانوند، عبدالکریم حسن و یوما سوزوکی نامزد نهایی بهترین بازیکن سال آسیا شدند شانس بالای علیرضا برای طلسم‌شکنی « ابتکار » از دلایل کم کاری بعضی از بخش‌های دولت نسبت به حل مسائل گزارش می دهد خواب سنگین دولت « ابتکار » از دلایل کم کاری بعضی از بخش‌های دولت نسبت به حل مسائل گزارش می دهد خواب سنگین دولت تعدادی از کتابفروشان نسبت به برگزاری نمایشگاه‌های استانی معترض‌ هستند حراج فرهنگ در نمایشگاه کتاب با ابلاغیه وزارت کشور درباره زمان پایان کار بازنشستگان، شورای شهر تهران پیروز حناچی را به عنوان سرپرست شهرداری پایتخت برگزید واکنش ظریف به اظهارات مخالفانش در خصوص پولشویی ببر کاغذی می سازند تا آن را به خوبی شکار کنند واکنش ظریف به اظهارات مخالفانش در خصوص پولشویی ببر کاغذی می سازند تا آن را به خوبی شکار کنند با اعلام شورای عالی انقلاب فرهنگی «محمدمهدی طهرانچی» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شد نقوی‌حسینی با اشاره به سخنان اژه‌ای: اژه‌ای خواستار اسناد ظریف درباره پولشویی شد بیرانوند، عبدالکریم حسن و یوما سوزوکی نامزد نهایی بهترین بازیکن سال آسیا شدند شانس بالای علیرضا برای طلسم‌شکنی