قیمت‌گذاری باید در کف بازار باشد؟ قطعه‌سازان در دام گرانی

کیمیا نجفی
وضعیت قیمت خودروهای داخلی هنوز مشخص نیست. طبق برنامه‌ جدیدی که وزارت صنعت برای 4 گروه متقاضی خودرو تهیه کرده است خودروسازان می‌توانند روند فروش خود را بر اساس آن تغییر دهند، اما موضوعی که وجود دارد این است که برنامه اعلام شده طبق خواسته خودروسازان نیست و آن‌ها خواهان آزادسازی قیمت‌ها هستند.
در این هرج‌ومرج بازار تنها خودروسازان از وضعیت موجود ناراضی نیستند. بسیاری از مصرف‌کنندگان نسبت به گرانی بازار خودرو اعتراض دارند و این اعتراض روزبه‌روز بیشتر می‌شود. شاید گسترش همین نارضایتی‌ها است که دولت ریسک آزادسازی قیمت‌ها را قبول نمی‌کند. عده‌ای از کارشناسان بر این باورند که اگر خواهان آرامش در این صنعت باشیم باید بازار خودرو به سمت قیمت‌گذاری آزاد برود و تنها عامل تعیین‌کننده قیمت خودرو میزان عرضه و تقاضا موجود در بازار باشد. اما در مقابل وزارت صنعت حرف دیگری برای گفتن دارد و تاکید می‌کند با توجه به تحریم‌ها، نارضایتی‌ها و شرایط ناآرام در بازار اگر آزادسازی قیمت اتفاق بیفتد نمی‌تواند قیمت را کنترل کند و شاید هم در آن شرایط جهش قیمت را شاهد باشیم. محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی درخصوص جلسه‌ تعیین قیمت خودروها که با حضور خودروسازان، کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و نمایندگان انجمن قطعه‌سازان خودرو برگزار شد و نتایج آن همچنان نامعلوم باقی مانده به «ابتکار» گفت: راه‌حل‌ها و نتیجه هنوز مشخص نیست، موضوع مهم این است که خودروسازان با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و هرچه زودتر باید تکلیف این صنعت روشن شود. مشکل قطعه‌سازان این است که قیمت‌های مواد اولیه و دیگر موارد تعدیل نشده است. مشکل دیگر خرید‌های قبلی است. در گذشته خریدهایی با قیمت قبلی انجام گرفته، محصول تولید شده و الان زمانی‌که پول را می‌خواهیم به طرف خارجی پرداخت کنیم باید باید با نرخ ارز نیمایی باشد و این مسئله عملا باعث ورشکستگی واحدها می‌شود. اگر قرار باشد خریدهای قبلی را با نرخ جدید پرداخت کنند، صنعت خودرو به سمت بی‌راهه خواهد رفت. همان‌طور که اشاره کردم قیمت قطعه‌سازان تعدیل نشده و تمام قیمت‌ها همراه با زیان بوده است. در شش ماه اول سال بیش از 5500 میلیارد خودروسازان زیان را تجربه کردند.
نجفی‌منش از قیمت بالای خودرو در کف بازار گفت: قیمت خودرو در بازار به شدت بالا است و از طرفی دیگر تفاوت زیادی را با کارخانه دارد. من معتقدم باید قیمت خودرو در بازار تعیین شود تا فشار غیرواقعی برای خرید به وجود نیاید. در این صورت توان مالی خودروسازان ما بالا می‌رود و می‌توانند پرداخت‌های خود را بدون مشکل انجام دهند. موضوع دیگری که وجود دارد این است که بانک‌ها باید تسهیلات خود را حداقل سه برابر کنند تا بتوانند پاسخگو نیازها باشند.


وی افزود: قیمت‌ها باید در بازار تعیین شود، سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار باید قیمت را متناسب با حاشیه بازار تنظیم کنند تا ضرر و زیان متوجه صنعت خودرو نشود. اگر قیمت‌ها در بازار تعیین شود نه تنها افزایش قیمت را نخواهیم داشت بلکه شاهد کاهش قیمت هم خواهیم بود. به عنوان مثال وقتی قیمت خودرویی در بازار 50 میلیون است در آن‌صورت به 45 میلیون تومان می‌رسد و فشارهای غیرواقعی از بین می‌رود و حتی آهسته آهسته قیمت کمتر هم خواهد شد و بعد مدتی همان 45 میلیون به 42 می‌رسد و این روند تا جایی ادامه پیدا می‌کند که به قیمت واقعی برسد. ما این برنامه و تجربه را در دهه هفتاد هم داشتیم و در 10 سال فقط 15 درصد رشد قیمت داشتیم در صورتی که در بقیه کالاها 300 درصد رشد قیمت پیدا کرد.
نجفی‌منش خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق نیفتد و چاره‌ای در این‌باره پیدا نشود عملا صنعت خودرو متوقف خواهد شد و در آن صورت خودروساز توان پرداخت به قطعه‌ساز را نخواهد داشت و قطعه‌ساز هم تولیدش متوقف می‌شود و صنعت خودرو نابود می‌شود. من می‌گویم صنعتی را که با زحمت ساخته‌ایم اجازه ندهیم به این راحتی از دست برود و اجازه ندهیم خواب دشمنان تحقق یابد.
رضا ویسه، رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به تاثیر نوع قیمت‌گذاری بر صنعت خودرو گفت: مسئله قیمت به نوع نگاه ما به این محصول برمی‌گردد. اگر بخواهیم بگوییم که محصول انحصاری است، پس باید قیمت توسط دولت تعیین شود. درصورتی که اینچنین نیست و محصول را نمی‌توان انحصاری دانست. تقریبا 30 تا 40 مدل مختلف محصول وارد بازار می‌شود، درحالی که هیچ نوع حمایت یارانه‌ای در این صنعت وجود ندارد و به نوعی روی پای خودش ایستاده و اگر قرار بر این باشد که به شرکت‌ها فشار وارد شود و بگویند که محصولات خود را با زیان به فروش برسانند این شرکت‌ها با شکست مواجه می‌شوند و نمی‌توانند مسیر را ادامه بدهند.
وی افزود: وقتی در سال حمایت از تولید ملی هستیم نباید با دست خودمان صنعت و تولید ملی‌مان را به زمین بزنیم. این شرکت‌ها باید کار کنند تا در آن‌صورت بتوانند هزینه‌های‌شان را پوشش دهند و در کنار این موارد سودی نصیب‌شان شود تا کمی برای کیفیت و تنوع محصول سرمایه‌گذاری کنند. ما عملا این شانس را از خودروسازان گرفته‌ایم و این کار صحیح نیست.
ویسه از تعیین قیمت در حاشیه بازار گفت: اینکه می‌گویند قیمت باید در بازار مشخص شود، هم دلیل فنی و هم دلیل اقتصادی دارد. اگر قرار باشد که خودرو را به عنوان دست اول به دست یک عده‌ای بدهند و بعد آن‌ها که واسطه هستند خودرو را به‌عنوان دست دوم به قیمت بالا در بازار به دست مردم بدهند، کمکی به مصرف‌کننده واقعی نشده و تنها یک‌سری دلال منفعت آن را خواهند برد. این افراد کسانی هستند که از کارخانه ماشین دست اول را می‌خرند و به قیمت بالا و دست دوم به فروش می‌رسانند و مابه‌التفاوت آن را به جیب خود روانه می‌کنند. اختلاف قیمت فاحشی که بین بازار و کارخانه وجود دارد تنها به نفع دلالان و واسطه‌ها است و از طرف دیگر بزرگ‌ترین ضربه را به خودروسازان زده‌ایم، به نوعی که دیگر نمی‌توانند تولید را ادامه دهند.
وی افزود: اگر در حال حاضر اجازه بدهند که خودروسازان در حاشیه بازار عمل کنند ما دیگر اختلاف قیمت کارخانه و کف بازار را نخواهیم داشت. اگر سود نصیب شرکت‌های خودروسازی شود از حاشیه زیان خارج می‌شوند و آینده‌شان دیگر خطرناک نخواهد بود. مسئله‌ای که وجود دارد این است، در این شرایط که مواد اولیه افزایش قیمت را داشته و تامین آن بسیار سخت شده است نه تنها در صنعت خودرو بلکه در تمامی بازارها باید فراوانی کالا را داشته باشیم. ما زمانی در بازار کمبود را احساس نمی‌کنیم که از تولید ملی حمایت کنیم و این را باید به‌عنوان یک اصل قرار دهیم.
سایر اخبار این روزنامه
توقف صادرات فرش ایران به مهم‌ترین مقصد یعنی آمریکا چه تبعاتی برای این صنعت دارد؟ توقف صادرات فرش ایران به مهم‌ترین مقصد یعنی آمریکا چه تبعاتی برای این صنعت دارد؟ محمدصادق جنان صفت پایان برترین‌های تاریخ و طبیعت محمدصادق جنان صفت پایان برترین‌های تاریخ و طبیعت اجلاس سالانه سران کشورهای حوزه اقیانوس آرام بدون بیانیه پایانی به کار خود پایان داد اجلاس سالانه سران کشورهای حوزه اقیانوس آرام بدون بیانیه پایانی به کار خود پایان داد قیمت‌گذاری باید در کف بازار باشد؟ قطعه‌سازان در دام گرانی بیرانوند، عبدالکریم حسن و یوما سوزوکی نامزد نهایی بهترین بازیکن سال آسیا شدند شانس بالای علیرضا برای طلسم‌شکنی « ابتکار » از دلایل کم کاری بعضی از بخش‌های دولت نسبت به حل مسائل گزارش می دهد خواب سنگین دولت « ابتکار » از دلایل کم کاری بعضی از بخش‌های دولت نسبت به حل مسائل گزارش می دهد خواب سنگین دولت تعدادی از کتابفروشان نسبت به برگزاری نمایشگاه‌های استانی معترض‌ هستند حراج فرهنگ در نمایشگاه کتاب با ابلاغیه وزارت کشور درباره زمان پایان کار بازنشستگان، شورای شهر تهران پیروز حناچی را به عنوان سرپرست شهرداری پایتخت برگزید واکنش ظریف به اظهارات مخالفانش در خصوص پولشویی ببر کاغذی می سازند تا آن را به خوبی شکار کنند واکنش ظریف به اظهارات مخالفانش در خصوص پولشویی ببر کاغذی می سازند تا آن را به خوبی شکار کنند با اعلام شورای عالی انقلاب فرهنگی «محمدمهدی طهرانچی» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شد نقوی‌حسینی با اشاره به سخنان اژه‌ای: اژه‌ای خواستار اسناد ظریف درباره پولشویی شد بیرانوند، عبدالکریم حسن و یوما سوزوکی نامزد نهایی بهترین بازیکن سال آسیا شدند شانس بالای علیرضا برای طلسم‌شکنی