گواهی سیا علیه «بن سلمان» در پرونده قتل «خاشقچی»

گروه بین‌الملل: پس‌لرزه‌های سیاسی قتل «جمال خاشقچی» هم‌چنان ادامه دارد. رئیس جمهوری آمریکا اگرچه تلاش می‌کند ولیعهد سعودی را تبرئه کند اما در نهایت اعلام کرد که ایالات متحده جزئیات مساله کشته شدن جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول را نادیده نمی‌گیرد. پیشتر خبرگزاری بلومبرگ به نقل از ترامپ گزارش داد که وی با «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا و سازمان سیا درمورد کشته شدن جمال خاشقچی صحبت خواهد کرد.
روزنامه ینی شفق از رسانه‌های نزدیک به دولت ترکیه (دیروز) با انتشار گزارشی تحت عنوان «تزریق داروی لخته شدن برای رد گم کردن» نوشت: «ماموران جنایت، به منظور نابود کردن آثار جنایت و انحراف در مسیر تحقیقات قضایی ترکیه در صورت اطلاع از مرگ خاشقچی، داروی لخته کننده خون به بدن این روزنامه نگار پس از قتل تزریق کرده اند تا در حین تکه تکه کردن جنازه، قطرات خون و آثار جنایت در محیط پراکنده نشود.»
سایت خلیج آنلاین به نقل از یک منبع ترکیه‌ای نوشت: «اطلاعاتی که مسئولان آنکارا به تازگی به آن دست یافته‌اند، نشان می‌دهد که سر جمال خاشقچی از استانبول به ریاض، پایتخت عربستان سعودی منتقل شده و باقی‌مانده جسد او در داخل ترکیه از بین برده شده است.»
گویا «تیم تحقیقات ترکیه به شواهد و مدارکی دست یافتند که نشان می‌دهد جسد خاشقچی از بین رفته است اما مسئولان آنکارا به اطلاعات تکمیلی از همتایان عربستانی خود نیاز دارند و اینکه رسما بگویند جسد این روزنامه‌نگار عربستانی چه سرنوشتی پیدا کرده و چگونگی از بین بردن آن مشخص شود.»


گفته شده که ««ماهر المطرب» عضو گارد شخصی ولیعهد عربستان سعودی یکی از عوامل اصلی ترور خاشقچی بوده است. او پاسپورت دیپلماتیک داشته و به همین دلیل چمدان‌هایی که هنگام ترک فرودگاه بین‌المللی آتاتورک همراه خود داشته و هواپیمای شخصی‌اش به دلیل مصونیت دیپلماتیک، بازرسی نشده است.»
رسانه‌های نزدیک به دولت ترکیه تاکید کرده اند که آنکارا هنوز اطلاعات بسیاری در اختیار دارد که تا این لحظه هنوز آنها را افشا نکرده است. ینی شفق گزارش دیگری را در ارتباط با این جنایت منتشر کرد و با درج عنوان «به جای بهار، زمستان آورد؛ پایان راه بن سلمان» نوشت: «حتی در صورت انکار آل سعود، همه اسناد و نگاه‌ها در اتهام آمریت قتل خاشقچی به سوی یک فرد و آن هم محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی است.» به نوشته این رسانه، بیانیه دادستان عربستان سعودی و نیز اظهارات «عادل الجبیر» وزیر خارجه این کشور درباره قتل خاشقچی از سوی ترکیه و یا حتی بسیاری از کشورهای غربی جدی گرفته نشد چرا که مواضع آنها با هدف سرپوش گذاشتن بر زوایای پنهان این جنایت و دور کردن اتهامات از بن سلمان ابراز شد.
گزارش سیا علیه ولیعهد
رسانه‌های ترکیه نوشته‌اند که انگشت اتهام مشخصا متوجه «محمد بن سلمان» است. این نتیجه تحقیقات ماموران سازمان اطلاعات برون مرزی آمریکا، سازمان سیا است. خبر دست داشتن محمد بن سلمان در پرونده قتل جمال خاشقچی ابتدا از سوی روزنامه «واشنگتن پست» منتشر شد. سایت اشپیگل آنلاین نیز دیروز(شنبه) با انتشار گزارشی در همین رابطه از مسئولیت مستقیم شاهزاده عربستان در قتل این خبرنگار منتقد خبر داده است. 
گفته شده است که سازمان سیا پس از بررسی شواهد و مدارک به دست آمده و از جمله پس از ارزیابی تماس تلفنی خالد بن سلمان، برادر شاهزاده عربستان با جمال خاشقچی به این نتیجه رسیده است.
رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند که «خالد بن سلمان» سفیر عربستان در آمریکا در این تماس تلفنی به جمال خاشقچی گفته است که برای دریافت مدارک مورد نیاز خود باید به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کند.
«واشنگتن پست» در ادامه نوشته است که خالد بن سلمان به خاشقچی گفته است که خطری او را تهدید نمی‌کند. اخبار منتشر شده حکایت از آن دارند که خالد بن سلمان به دستور برادر خود، محمد بن سلمان، با جمال خاشقچی تماس گرفته است. اطلاعات و نتایج تحقیقات سازمان سیا در اختیار مقامات دولت آمریکا نیز قرار گرفته است. بر اساس گزارش منتشر شده، مقامات دولت آمریکا در سازمان سیا نیز تردید چندانی درباره صحت این گزارش ندارند. این در حالی است که کاخ سفید هنوز واکنشی نسبت به این گزارش نشان نداده است.
هنوز روشن نیست که آیا خالد بن سلمان، سفیر عربستان در آمریکا، نیز از برنامه قتل خاشقچی مطلع بوده است یا صرفا به درخواست برادر خود وظیفه تماس با این خبرنگار منتقد را برعهده داشته است. خالد بن سلمان در یک پست توییتری مدعی شده است که او با خاشقچی تماسی تلفنی نداشته و به او توصیه نکرده است برای گرفتن مدارک مورد نیاز خود به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کند. روزنامه «وال‌استریت ژورنال» نیز گزارشی درباره نتایج تحقیقات سازمان سیا درباره پرونده قتل خاشقچی منتشر کرده است. 
بر اساس گزارش این روزنامه و به نقل از یک منبع آگاه، قتل خاشقچی بدون مشارکت محمد بن سلمان ممکن نبوده است.
تلاش برای بقای بن سلمان
با یک جمع و تفریق ساده از مجموع گزارش‌های منتشر شده می توان گفت که نسخه حذف ولیعهد سعودی با اعمال فشار «رجب طیب اردوغان» پیچیده شده است. ترکیه با یک عملیات روانی قطره چکانی که اتفاقا از سوی برخی سیاستمداران متنفذ و منتقد بن سلمان حمایت می شد ؛ در آستانه یک موفقیت شگرف قرار گرفته است. ترک‌ها اگرچه فعلا موفق بوده اند اما اوضاع در عربستان هم اینگونه نیست که ولیعهد جاه طلب سعودی تسلیم بازی «میت» سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه بشود. براساس گزارش گروه اوراسیا، به نظر می‌رسد اعضای ارشد خاندان سلطنتی عربستان در داخل کشور موضع متحدی در دفاع از پادشاهی سعودی دارند.ملک سلمان و پسرش تور داخلی بی‌سابقه‌ای را برای استفاده از روابطشان با قبایل مختلف و رهبران دینی به راه انداختند تا حمایت از وفاداران به رهبری خود را افزایش دهند.
به گفته چندین تن از شهروندان عربستان، واعظان شهرهایی همچون جده و اما جمعه‌ها در هفته‌های اخیر از رهبران عربستان دفاع کرده و خواستار «وفاداری» محکم مردم به آنان شده‌اند اما به نظر می‌رسد این بحران در کنترل مطلق بن سلمان بر قدرت خللی ایجاد کرده است. 
گروه اوراسیا می‌گوید که دوران تصمیم‌گیری بر مبنای اتفاق نظر اعضای ارشد خاندان سعودی به پایان رسیده بود اما محمد بن سلمان همچنان ناچار خواهد شد از  بخشی از قدرتی که طی چند سال گذشته اندوخته، صرف نظر کند. پدرش هم‌اکنون در تصمیم‌گیری‌ها بیشتر شرکت دارد و اعضای خاندان حاکم نیز احتمالا خواستار ورود بیشتر در مشاوره‌ها هستند.
قربانی خشم ولیعهد
خاشقچی 60 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و در روزهای منتهی به قتل، قصد ازدواج با یک تبعه ترکیه را داشت.
وی روز 2 اکتبر (10 مهر) برای طی مراحل ثبت ازدواج با «خدیجه چنگیز» نامزد ترکیه ای خود، به ساختمان کنسولگری عربستان مراجعه کرد، اما پس از ورود به کنسولگری ناپدید شد. نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقام‌های عالی ترکیه را در جریان رویداد قرار داد ولی مقام‌های آل سعود منکر اطلاع از وضعیت خاشقچی شدند.
حکومت آل سعود پس از 18 روز انکار، در پی فشار بین‌المللی با صدور بیانیه‌ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل او، 18 نفر از جمله 15 مامور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده اند. همه مدارک و شواهد نشان می دهد که 15 مامور از نزدیکان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی و نابود کردن جنازه وی هستند و بر این اساس، دولت ترکیه خواستار استرداد این افراد برای محاکمه در استانبول است؛ درخواستی که از سوی مقامات سعودی تاکنون 
رد شده است.