پرداخت مطالبات كارگران هفت‌تپه؛اين هفته

آرمان: همزمان با سیزدهمین روز از اعتراض کارگران مجتمع کشت و صنعت هفت تپه، منابع کارگری در این واحد تولیدی از پیگیری مطالبات کارگران هفت تپه از سوی دولت خبر می‌دهند. تعدادی از کارگران مجتمع کشت و صنعت هفت تپه گفتند: نشست فوق‌العاده‌ای برای بررسی مشکلات هفت تپه برگزار شد. در این نشست، یدا... مهرعلیزاده(قائم مقام معاونت اقتصادی استانداری خوزستان) اعلام کرد شخص معاون اول رئیس‌جمهوری طی تماسی از استاندار خوزستان خواستار ادامه پیگیری‌ها در پایتخت شده است. به گفته یکی از کارگران؛ نماینده عالی دولت در استان با معاونان رئیس‌جمهور در همین زمینه دیدار خواهد داشت تا مشکلات به وجود آمده در این سطح توسط مقامات کشور بررسی و پیگیری شود. کارگران اعلام کردند که در حال حاضر سه تا چهار ماه مطالبات مزدی‌شان به تعویق افتاده و در گزارش قائم‌مقام معاونت اقتصادی استانداری خوزستان، اولویت مجموعه مدیریتی استان این است که دو تا سه ماه از این مطالبات طی هفته جاری پرداخت شود. عدنان غزی(فرماندار شوش) نیز پیش از این از رفع مشکل بیمه کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه با کمک استاندار خوزستان خبر داده بود. کارگران مجتمع هفت تپه در ادامه تصریح کردند: از زمانی که اجتماع صنفی آنان در محوطه کارخانه و خیابان‌های شوش آغاز شده، نه تنها کارفرما اهمیتی به پرداخت مطالبات عقب افتاده آنان نداده بلکه برخلاف انتظار ما، مسئولان استانی و شهرستانی برای خاتمه اعتراضات کارگران، برای وصول مطالبات آنها کاری جدی انجام نمی‌دهند. این کارگران گفتند: ظاهرا وعده‌هایی که کارفرمای کارخانه و برخی مسئولان استانی پیش از این برای پرداخت طلب کارگران داده بود؛ در حد شعار باقیمانده است.از همین رو از مسئولان ارشد دولت خواستار پیگیری مطالباتمان هستیم. طبق اظهارات کارگران معترض هفت تپه؛ اجتماعات صنفی جمعه نیز در شهر و مقابل ساختمان فرمانداری ادامه دارد. آنها روز گذشته برای اولین بار اجتماع صنفی خود را به مصلای شهر شوش انتقال دادند. کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در تجمعات به موارد متعدد از جمله تعویق پرداخت حقوق ۳ ماهه خود معترض بوده و خواستار دولتی شدن دوباره شرکت هستند. کشت و صنعت نیشکر هفت تپه خصوصی‌سازی شده است. کارگران روز جمعه پس از پایان خطبه نخست نماز جمعه شوش با صدای بلند رسیدگی به مطالبات خود را خواستار شدند ولی در این بین بی‌نظمی‌هایی نیز دیده شد تا جایی که به خاطر فریادهای کارگران، نماینده آنها نتوانست مطالبات کارگران را بیان کند. امام جمعه شوش نیز بارها خواستار نشستن کارگران شد ولی عده‌ای از آنها توجهی نکردند و خطبه دوم نماز جمعه با حدود 10 دقیقه تاخیر آغاز شد.
شعار کارگران
برخی از کارگران نیز در این بین شعارهایی نظیر «صداوسیمای میلی نمی‌خواهیم»، «نماینده مجلس؛ استعفا استعفا»، «سرمایه‌دار شیاد؛ نمی‌کنیم اعتماد»، «وعده دروغ نمی‌خوایم؛ ما حقمون رو می‌خوایم»، «بیگی توعیش‌ونوشه؛ خون کارگر به جوشه» و «مسئول بی‌لیاقت؛ نمی‌خوایم» سر دادند. امام جمعه شوش در خطبه دوم نماز جمعه از مسئولان کشور به ویژه رئیس‌جمهوری، هیات دولت و استاندار خوزستان خواست رفع مشکل کارگران هفت تپه را در اولویت خود قرار دهند. حجت‌الاسلام سیدمحمد امام با اشاره به اینکه ما هم همدرد این کارگران زحمتکش و دلسوز هستیم، گفت: مشکلات شرکت نیشکر هفت تپه با تلاش مسئولان شهرستان و استان در حال رفع شدن است. وی با بیان اینکه پرداخت حقوق کارگران حق آنهاست، افزود: نماینده مجلس، فرماندار، استاندار خوزستان و اعضای شورای تامین استان تصمیماتی گرفته‌اند که امیدواریم هرچه سریع‌تر اجرایی شوند.
استاندار خوزستان: بازداشتی نداشتیم


استاندار خوزستان با اشاره به اینکه کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه اعتراضات مسالمت آمیز خود را داشته و صدای‌شان را رسانده‌اند، گفت: ما در حال تلاش هستیم با کمک مسئولان کشوری، مشکلات آنها را حل کنیم. غلامرضا شریعتی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه کارگران این کارخانه سه ماه حقوق طلب دارند و کارخانه هم بلاتکلیف بوده و مشکلاتی دارد، اظهار کرد: امروز هم کارگران جلوی فرمانداری اعتراضات مسالمت آمیزی داشتند و صدایشان را رسانده‌اند و ما هم دنبال این هستیم که به نحوی از انحا با کمک مسئولان کشوری مشکلات آنها را حل کنیم. ما اعتراضات این عزیزان را به سمع و نظر مسئولان کشوری رسانده‌ایم و امیدواریم که مشکلات این کارگران را هرچه سریع‌تر حل کنیم. شریعتی با تاکید مجدد بر اینکه اعتراض به کارگران کاملا مسالمت آمیز بوده است بیان کرد: هیچ‌گونه درگیری میان کارگران و نیروهای امنیتی شکل نگرفته و بازداشتی هم نداشتیم و شرایط اکنون عادی است. امروز کارگران اعتراض مسالمت آمیز خود را بدون هیچ مساله خاصی مقابل فرمانداری شوش مطرح و درباره مشکلات خود صحبت کردند، ما هم پیگیر حل مشکلات آنها هستیم. کشت و صنعت هفت تپه، قدیمی‌ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در کشور است که نیم قرن از تاسیس آن می‌گذرد و طبق اصل 44 قانون اساسی اواخر سال 1394 از سوی سازمان خصوصی‌سازی از چرخه دولتی خارج و به بخش خصوصی واگذار شد. حدود چهار هزار نفر به صورت رسمی، پیمانی، قراردادی و پیمانکاری در بخش‌های مختلف این شرکت بزرگ تولید شکر مشغول کار هستند. شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در 15کیلومتری شهر شوش در شمال خوزستان واقع است.