عراقچی: هنوز به نقطه قطع کامل امید از اروپا نرسیده ایم

معاون سیاسی وزارت خارجه کشورمان که این روزها در اروپا مشغول چانه زنی با اروپایی ها برای تسریع در راه اندازی سازوکار مالی همکاری با ایران است، در پاسخ به این پرسش که در صورتی‌ که اروپا سرانجام تسلیم خواسته های ترامپ شود، ایران چه اقداماتی را در پیش خواهد گرفت؟ گفت: ما هنوز به آن نقطه نرسیده ایم ولی دستگاه های جمهوری اسلامی ایران برای همه سناریوهای احتمالی پیش بینی‌ لازم را به عمل آورده اند و برای هرکدام از آن ها، اقدام لازم را در زمان خودش خواهیم کرد ولی‌ ما هنوز به نقطه قطع کامل امید از اروپا نرسیده ایم. سید عباس عراقچی در گفت و گو با خبرگزاری دولتی ایرنا، درباره آخرین وضعیت ایجاد و ‌استقرار سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا معروف به SPV گفت: این یک واقعیت است که آمریکایی ها در حال تهدید اروپایی ها هستند که اگر بخواهند با ایران برای مقابله با تحریم ها کار کنند، آن ها را تحریم خواهند کرد. این خلاف حاکمیت کشورهای اروپایی است و فکر می‌ کنم که اروپایی ها باید تصمیم بگیرند برای حفظ حاکمیت و اعتبار خودشان اقداماتی را انجام دهند یا نه. به گزارش فارس پیش از این عراقچی اعلام کرد نشستی در سطح وزرای خارجه ایران و 1+4 در دستور کار قرار دارد و در صورتی که این نشست تنظیم و نهایی شود، باید به صراحت نارضایتی ایران از شرایط کنونی به اروپایی‌ها منتقل شود.
لوکزامبورگ هم از میزبانی SPV جا زد
این در حالی است که وزیر امور خارجه لوکزامبورگ گفته که از این کشور برای میزبانی کانال مبادله مالی ایران و اروپا درخواست رسمی به عمل نیامده است. دو روز پیش رویترز به نقل از دیپلمات های اروپایی از فشار سه کشور اصلی اروپا به لوکزامبورگ برای پذیرفتن میزبانی از سازوکار مالی خبر داده بود. با این حال جیل آسلبورن وزیر خارجه این کشور به وال‌استریت‌ژورنال گفته است: «از ما هیچ‌گاه رسماً انجام این کار خواسته نشده و ما هم هیچ گاه با انجام آن موافقت نکرده‌ایم.» طرح جدید اتحادیه اروپا برای ادامه تجارت با ایران پس از بازاعمال تحریم‌های آمریکا با توجه به این که هیچ کشور اتحادیه اروپا میزبانی اجرای این طرح را به دلیل ترس از اقدام‌های تنبیهی آمریکا نپذیرفت، تاکنون ناکام مانده است.
ادامه تهدید شرکت های اروپایی توسط آمریکا


مقامات آمریکایی همچنان به تهدید اروپا و شرکت های اروپایی ادامه می دهند. هیئت اعزامی واشنگتن به «ایروان» که برایان هوک رئیس کارگروه اقدام علیه ایران هم در آن دیده می شود، اواخر هفته گذشته ضمن سفر به ارمنستان با مقام‌ها و شرکت‌های این کشور درباره تحریم‌های ایران رایزنی کرد. رسانه های غریب معتقدند ترامپ در تحریم ایران موفق به پیاده سازی تمام اهداف خود نخواهد شد. ایندین اکسپرس تحلیل کرد تهران لقمه آسانی برای واشنگتن نخواهد ‏بود. همچنین به گزارش انتخاب، سی ان ان با اشاره به این که ایران مهم ترین محک دو سال آخر دولت ترامپ شده است، نوشت: قضیه ایران بدل به لنزی شده است که از طریق آن به سیاست تخریب گرانه ترامپ نگریسته می شود تا معلوم شود ‏آیا این روش می تواند میراث حائز اهمیتی از خود به جا بگذارد یا خیر. بلومبرگ در تحلیلی نوشت: کشورهای اتحادیه اروپا از تحریم های آمریکا واهمه دارند و به دلیل وابستگی به این کشور، بعید است برای راه اندازی سازوکار مالی ویژه ایران اقدامی انجام دهند. در بهترین حالت به نظر می رسد سیاست اصلی اروپا، بازی دادن ایران تا پایان ریاست جمهوری ترامپ است.
نوبخت: به بهانه تحریم نباید در انجام کارها کوتاهی کنیم
درهمین حال به گزارش ایرنا «محمد باقر نوبخت»  رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: نباید تمام مسائل را به تحریم ربط دهیم و در انجام کارها کوتاهی کنیم.وی تاکید کرد: با وجود این‌که آمریکا، جهانی را درخصوص تحریم معطل کرده و تمام تلاش خود را برای به زانو در آوردن ایران به کار بسته است، ما مصمم و با اراده پیش می‌رویم. وی افزود: ممکن است آمریکا مزاحمت هایی برای ایران ایجاد کند، ولی ما متوقف نمی شویم و با سرعت راه خود را ادامه می‌دهیم و من بسیار امیدوارم که سرافرازانه این مسیر را ادامه دهیم.  وی ادامه داد: اکنون دغدغه همه ما این است که با توجه به شرایط موجود کشور و بدخواهان نظام در خارج، ثبات را در کشور حاکم و خواسته آن‌ها را خنثی کنیم.  نوبخت با بیان این‌که ما به دنبال ایجاد ثبات اقتصادی در کشور هستیم، گفت: بخشی از اقتصاد به خاطر متغیرهای برون زا که اثر گذار است زودتر تحت تأثیر تکانه ها قرار گرفته که ارز و متغیرهای ارزی یکی از آن‌هاست.