یک مقام مسئول در ترکیه: «سر» قاشقچی به ریاض منتقل شده است

یک مقام مسئول در ترکیه فاش کرد که طبق اطلاعات جدید، سر جمال قاشقچی به ریاض پایتخت عربستان سعودی منتقل شده است.
یک مقام مسئول در ترکیه از اطلاعات جدیدی خبر داده که مقامات ترکیه درباره پرونده قتل جمال قاشقچی بدان دست یافته‌اند و نشان می‌دهد که سر این روزنامه‌نگار به عربستان منتقل شده است.
وبگاه خبری «الخلیج اونلاین» به نقل از یک مسئول ترکیه‌ای که نامش را فاش نکرد نوشت: اطلاعات جدیدی که مقامات ترکیه درباره سرنوشت جسد جمال قاشقچی به دست آورده‌اند، نشان می‌دهد سر وی به ریاض منتقل شده است.
این مقام مسئول گفت: اطلاعات نشان می‌دهد که سر جمال قاشقچی جدا شده و به ریاض منتقل شده و سایر اجزای جسد او در ترکیه است. تیم تحقیق ترکیه، نمونه‌هایی به دست آورده که نشان می‌دهد جسد را از بین‌ برده‌اند اما مقامات ترکیه منتظر پاسخ رسمی مقامات سعودی هستند تا توضیح دهند که سرنوشت جسد چه شده و کجا و چطور [قاتلان] خود را از آن خلاص کرده‌اند».


این مقام ترکیه‌ای توضیح داد «بعد از قتل و قطعه‌قطعه کردن جسد توسط تیم ترور سعودی، هنوز روشن نیست که سر جمال قاشقچی چطور به عربستان منتقل شده، از مسیر هوایی، زمینی یا دریایی».
این مسئول ترکیه‌ای به «ماهر مطرب» محافظ شخصی محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی اشاره کرد و گفت:«ماهر مطلب، محافظ شخصی ولی‌عهد سعودی یکی از عناصر اصلی است که این جنایت را مرتکب شده‌اند. او گذرنامه دیپلماتیک دارد، برای همین، چمدان او هنگام ترک فرودگاه آتاتورک تفتیش نشد. همچنین هواپیمای اختصاصی که او را آورده بود به دلیل مصونیت دیپلماتیک، بازرسی نشد».
پنجشنبه گذشته، دادستانی سعودی در اطلاعیه‌ای جدید، سرانجام به تکه‌تکه شدن قاشچقی نیز اذعان کرد و مدعی شد که مسئولیت این پرونده بر عهده نایب رئیس سازمان اطلاعات سعودی یعنی «احمد عسیری» است که بعد از ماجرای قاشقچی، از سمت خود برکنار شده است. دادستانی سعودی اعلام کرد که تحت نظر نایب رئیس سازمان استخبارات، تیمی برای بازگرداندن قاشقچی به ترکیه رفته و بعد از ناامیدی از بازگرداندن آن از طریق «مذاکره» و «زور» نهایتا سرتیم ماموریت به این نتیجه رسیده که او را بکشد.
عربستان هرگونه ارتباط میان این پرونده با محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی را انکار می‌کند اما عاملان اصلی این پرونده، از نزدیکان محمد بن سلمان هستند. احمد عسیری فرد کاملا نزدیک به بن سلمان، سعود القطحانی مشاور دربار و ماهر مطرب محافظ شخصی محمد بن سلمان از جمله این افراد هستند.
این منبع ترکیه‌ای همچنین اعلام کرد که «اطلاعات موجود نزد ترکیه که برخی سران جهانی و دستگاه‌های اطلاعاتی بین‌المللی نیز از آن مطلع شده‌اند، سبب شوکه شدن کسانی شده که از این اطلاعات با خبر شده‌اند زیرا جنایتی بسیار وحشیانه است... هنوز ترکیه اطلاعات بیشتری در اختیار دارد که از آن پرده بر نداشته است».
این مسئول ترکیه‌ای در گفت‌وگو با الخلیج اونلاین توضیح داد که «اطلاعات مربوط به انتقال سر جمال به ریاض، دلیل محکومیتی جدید علیه ولی‌عهد سعودی محمد بن سلمان است بخصوص که تاکید می‌کند که ارسال سر جسد به ریاض و تسهیل رسیدن آن با دستورات از رده بالا بوده است...».
عربستان برای مبرا کردن ولی‌عهد این کشور تاکنون روایات متناقضی از پرونده ارائه کرده است. هر چند در ابتدا تاکید می‌کرد که قاشقچی از کنسولگری خارج شده، اما سه هفته بعد اعلام کرد که او در کنسولگری کشته شده. ابتدا اعلام شد بر اثر درگیری کشته شده، بعدا اعلام کرد که او خفه شده است و سرانجام پنجشنبه گذشته گفت که با مواد بیهوش‌کننده که مقدارش زیاد بوده، کشته شده سپس بدنش تکه‌تکه شده است.
ریاض تاکنون اعلام کرد که یازده متهم درحال بازجویی هستند که پنج نفرشان عوامل اصلی هستند و دادستان برای آنان درخواست اعدام کرده است.
مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز روز پنجشنبه در واکنش به بیانیه دادستانی سعودی اعلام کرد که توضیحات مقامات سعودی قانع‌کننده نیست و باید روشن شود که چه کسانی آمریت اصلی قتل را بر عهده داشته‌اند.
دردسر برای دولت ترامپ
همزمان با این خبرها، روزنامه نیویورک تایمز از بحران بزرگ برای دولت دونالد ترامپ خبر داد و علت آن را محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی ذکر کرد و توضیح داد که این بحران پس از آن به چشم می‌خورد که دستگاه اطلاعات مرکزی آمریکا به این ارزیابی رسیده است که محمد بن سلمان مسئول اول قتل جمال قاشقچی است؛ کسی که دولت ترامپ زیاد روی آن تکیه کرده و آن را متحد قابل اعتماد خود می‌داند.
بامداد دیروز روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از منابع مطلع آمریکایی‌ گزارش کرد، ارزیابی سازمان سیا این است که بر خلاف ادعاهای حکومت سعودی مبنی بر اینکه محمد بن سلمان نقشی در قتل قاشقچی نداشته، او دستور این ترور را صادر کرده است.
ارزیابی سیا که مقام‌های آمریکایی می‌گویند اطمینان بالایی به آن دارند، تا به امروز آشکارترین شواهدی است که ولی‌عهد جوان رژیم سعودی را به این پرونده ترور جنجالی گره می‌زند.
ارزیابی جدید سازمان سیا براساس ادله جدید از جمله ردیابی یک مکالمه تلفنی یکی از اعضای تیم ترور و یکی از معاونان محمد بن سلمان است که در این مکالمه گفته «به رئیست خبر بده که ماموریت انجام شد».
افکار عمومی در آمریکا پس از قتل جمال قاشقچی، به سعودی‌ها بشدت منفی شده است و سیاست‌مداران آمریکایی چاره‌ای جز پاسخ‌گویی به افکار عمومی در راستای برخورد با ریاض ندارند. با این حال، به نظر می‌رسد دولت آمریکا قصد دارد ریاض را چون یک متحد حفظ کند. روز پنجشنبه، جیمز جفری، نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه گفت که واشنگتن برای مقابله با ایران شریکی بهتر از عربستان سعودی ندارد و بدون سعودی‌ها نمی‌توانست آنچه را امروز [علیه ایران] انجام می‌دهد، انجام دهد.
سایر اخبار این روزنامه
تجهیز ناوگان ریلی با ورود 45 لکوموتیو و 2800 واگن جدید رهبر معظم انقلاب در دیدار با رئیس جمهور عراق: مسئولان جمهوری اسلامی برای گسترش همکاری ها با عراق بسیار مصمم و محکم هستند و من هم به این موضوع عمیقا معتقدم دکتر روحانی در نشست خبری با رئیس‌جمهور عراق: مبادلات تجاری ایران و عراق می‌تواند به 20 میلیارد دلار افزایش یابد در جریان سفز رئیس‌جمهور عراق به تهران و دیدار با رهبری و رئیس جمهور مطرح شد تاکید مسئولان ایرانی بر تقویت روابط همه جانبه با عراق چه کنیم که «مهریه» به عامل «نامهربانی» تبدیل نشود سبک زندگی حاج سیدمهدی قوام در لاله‌زار، نیاز امروز ما تیر خلاص به معامله بزرگ قرن صلیب سرخ: مرگ، گرسنگی و ویرانی بر زندگی یمنی‌ها خیمه زده است ایندیپندنت:نتانیاهو بزرگترین بازنده درگیری‌های اخیر با غزه است در دوره زمانی یک ساله؛ قیمت نفت‎خام سنگین ایران بشکه‌ای 8 دلار بالا رفت طی هفت ماه سال جاری؛ 10 میلیون و 450 هزار تن کالای اساسی وارد کشور شد یک مقام مسئول در ترکیه: «سر» قاشقچی به ریاض منتقل شده است اخبار کوتاه اقتصادی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در جمع مدیران روابط عمومی‌های استان: مسئولیت سنگینی در حوزه فرهنگی برعهده روابط عمومی‌ها است با توافق سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی؛ 82 هزار فرصت شغلی در بخش کشاورزی ایجاد می‌شود اسامی پنج استان نیازمند اهدای خون اعلام شد همکاری‌های علمی و پژوهشی ایران و عمان گسترش می‌یابد تخصیص اعتبار 400 میلیارد تومانی برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در سال جاری مجلس امروز در جلسه‌ای غیرعلنی موضوعات اقتصادی را بررسی می‌کند در دیدار با دبیر کل سازمان ملل خوشرو خواستار موضع‌گیری گوترش علیه آمریکا شد