صلیب سرخ: مرگ، گرسنگی و ویرانی بر زندگی یمنی‌ها خیمه زده است

کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ با تاکید بر این که رسیدن به راه حلی سیاسی در یمن خواسته‌ای ضروری است، نسبت به ادامه بی‌توجهی‌ طرف‌های درگیر در یمن نسبت به قوانین بین‌المللی حقوق بشر هشدار داد.
به‌ گزارش ‌ایسنا، ‌به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مدیر منطقه خاور دور و خاورمیانه صلیب سرخ در بیانیه‌ای، اظهار کرد: وضعیت موجود باید پایان یابد تا شرایط در یمن با وخامت بیشتری مواجه نشود. این شرایط نیازمند اتخاذ تدابیر فوری است که از جمله آنها از سرگیری روند سیاسی، کاهش تدریجی درگیری‌ها، انتقال آزادانه کالاهای وارداتی و ایجاد فرصتی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به دست یمنی‌های جنگ زده بدون هیچ مانعی است. علاوه بر اینها وضعیت یمن نیازمند احترام واقعی به قوانین جنگ است.
این مسئول صلیب سرخ افزود: پیش از این که درباره صلح صحبتی کنیم باید درباره جنگ بگوییم. به ویژه‌ درباره شیوه‌ای که این جنگ براساس آن جریان دارد.
این مسئول صلیب سرخ در ادامه‌، اظهار کرد: تیم‌های ما به تازگی از خانواده‌های آواره‌ای که در یکی از مدارس شهر حدیده ساکن شده بودند، بازدید به عمل آوردند. این خانواده‌ها غذایی به جز آرد مخلوط شده با آب و یا سهمیه اندکی از برنج نداشتند. کودکان این خانواده‌ها به شدت وزن خود را از دست داده‌اند و دچار سوء تغذیه شدید شده‌اند.


وی ادامه‌ داد: در شرایطی که طرف‌های درگیر برای دستیابی به راه حلی پایدار تلاش می‌کنند، مردم یمن دیگر تاب تحمل ندارند و اکنون زمان آن فرا رسیده است که اقدامی در پیش گرفته شود.
کاربونی، اضافه کرد: لازم است که طرف‌های درگیر از هدف قرار دادن غیر نظامیان و زیر ساخت‌های شهری همانند بیمارستان‌ها و مدارس دست بر داشته و از تخریب این زیر ساخت‌ها فاصله بگیرند تا غیر نظامیان فرصت فرار از مناطق درگیری را بیابند و کالاهایی مانند بسته‌های غذایی و دارو به دست آنها برسد و امکان فعالیت آسان برای نیروهای امدادرسان در یمن فراهم شود.
در این بیانیه از هر گونه تلاش برای برقراری صلح با توجه به پیامدهای این جنگ برای یمنی‌ها استقبال و تاکید شد که کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ هم چنان در آمادگی کامل برای ارائه هرگونه حمایتی از یمنی‌ها است.
در پایان این بیانیه آمده است: اکنون در یمن زندگی چیزی به جز ویرانی، گرسنگی و مرگ نیست بنابراین باید در آینده غیر نظامیان از این مشکلات و رنج‌ها رهایییابند. تغییر فوری در یمن یک ضرورت است و ما از طرف‌های درگیر می‌خواهیم به قوانین جنگ احترام بگذارند.
یونیسف: هر 10 دقیقه یک کودک یمنی می‌میرد
صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نیز اعلام کرد که در هر ساعت 6 کودک یمنی در این کشور جان خود را از دست می‌دهد. "هنریتا فور" مدیر یونیسف در بیانیه‌ای اعلام کرد: درخواست‌ها برای آتش بس در یمن نشانه خوبی است اما کودکان این کشور نیاز به پایان جنگ دارند.
وی افزود: افزایش درخواست‌ها برای آتش بس در یمن و ازسرگیری مذاکرات سیاسی این کور سوی امید را برای کودکان یمنی باقی نگاه می‌دارد که صلح روزی به این کشور بازخواهد گشت.
مدیر یونیسف اضافه کرده است: این کودکان هستند که عواقب جنگ را تحمل می‌کنند، کودکان به صورت وحشتناکی طی سه سال گذشته از جنگ رنج بردند به طوری که دستکم 6 هزار نفر در این جنگ کشته یا زخمی شدند و بیش از 11 میلیون نفر برای زنده ماندن به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.
در بیانیه "فور" آمده است: هر 10 دقیقه یک کودک به دلایلی که می‌توان از آن پیشگیری کرد از جمله سوءتغذیه و بیماری‌هایی که با واکسن قابل پیشگیری است جان خود را از دست می‌دهند.
وی در پایان ابراز امیدواری کرده است که شورای امنیت سازمان ملل طی هفته‌های آینده بررسی برای مذاکرات سیاسی را ازسر بگیرد.
این درحالی است که جمعه شب شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی اوضاع در یمن تشکیل جلسه داد.مارتین گریفیتس نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن در نشست شورای امنیت از آمادگی طرف‌های درگیر در این کشور خبر داده بود و گفته بود: راه حل سیاسی برای پایان دادن به درگیری‌های یمن دست یافتنی است.
کشته شدن 4 خواهر یمنی در حمله ائتلاف عربی به جنوب الحدیده
ازسوی دیگر در نتیجه حمله هوایی جنگنده‌های ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان به منطقه "السلخانه" چهار خواهر یمنی کشته شدند.
جنگنده‌های ائتلاف عربی با سلسله حملاتی میدان "تسعین" را هدف قرار دادند و همچنین سلسله حملاتی را در مسیر ارتباطی میان شهرستان "التحیتا" و "زبید" انجام دادند که منجر به کشته شدن شش غیرنظامی شد.
در همین راستا، یک منبع نظامی اعلام کرد که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن حمله گسترده‌ای را به مراکز تجمع نیروهای ائتلاف سعودی در "المتینه" در شهرستان "التحتیا" انجام دادند.شبکه المیادین به نقل از منبع نظامی گزارش داد، این حملات در پاسخ به حمله هوایی و زمینی ائتلاف عربی علیه پایگاه ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در این شهرستان انجام شد.
منبع مذکور همچنین اعلام کرد: این حملات منجر به کشته و زخمی شدن چندین تن از نیروهای سعودی شد و نیروهای ائتلاف عربی پایگاه‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در ناحیه شمال و شرق شهر "الدریهمی" در جنوب استان "الحدیده" را هدف قرار دادند.
در مرزها نیز چندین تن از نیروهای ائتلاف عربی در جریان مقابله با پیشروی آن‌ها به سمت پایگاه‌های ارتش و کمیته‌های مردمی در منطقه مرزی "ابواب الحدید" میان "عسیر" عربستان و "صعده" کشته و زخمی شدند.
ارتش و کمیته‌های مردمی همچنین عملیات مشابه نیروهای ائتلاف به سمت کوه "القیس" واقع در جازان را ناکام گذاشتند و با حملات توپخانه‌ای پایگاه‌های سربازان سعودی در شرق "جبل‌الدود" را هدف قرار دادند.
مین‌گذاری بندر «الحدیده» تکذیب شد
وزارت حمل‌و نقل و سازمان بنادر دریای سرخ یمن، ادعای رسانه‌های ائتلاف سعودی مبنی بر مین‌گذاری بندر «الحدیده» یا هدف قرار دادن آن با موشک بالستیک را تکذیب کردند.
رسانه‌های وابسته به ائتلاف سعودی مدعی شده‌اند که بندر الحدیده که شریان اصلی زندگی بیش از 25 میلیون یمنی محسوب می‌شود، مین‌گذاری شده است.
این رسانه‌ها به نقل از سه کارمند این بندر مدعی شدند که انصارالله، از عصر روز سه شنبه در نزدیکی ورودی‌های بندر الحدیده، مین‌گذاری کرده‌ است.
به نوشته پایگاه خبری «المسیره»، وزارت حمل و نقل و سازمان بنادر دریای سرخ یمن، طی بیانیه‌ای مشترک به اقدام ائتلاف متجاوز به یمن مبنی بر خبرسازی طی بیش از سه سال گذشته از طریق رسانه‌های مختلف، اشاره کردند و ادعاهای ائتلاف سعودی مبنی بر هدف قرار گرفتن بندر الحدیده با موشک بالستیک را مورد تمسخر قرار دادند.
در این بیانیه آمده است: ائتلاف سعودی پس از شکستی که در نبرد الحدیده متحمل شد و در راستای تلاشش برای پوشش دادن به جنایت چند روز پیش آن مبنی بر هدف قرار دادن ورودی بندر الحدیده که با وجود هشدار دبیرکل سازمان ملل، صورت گرفت، دست به چنین خبرسازی‌هایی می‌زند.
در این بیانیه تاکید شده: بندر الحدیده یک بندر غیرنظامی است و تنها براساس قوانین دریانوردی و بنادر یمنی، از آن برای ارائه خدمات غیرنظامی و انسانی استفاده می‌شود و ازسوی یک نهاد مدنی به نام سازمان بنادر دریای سرخ از سال 2013 تاکنون اداره می‌شود. تاکنون ادعاهای ائتلاف سعودی درباره این بندر ازسوی نمایندگان سازمان ملل که از این بندر بازدید کرده‌اند، بارها تکذیب شده و آنها طی اظهاراتشان تاکید کرده‌اند که این بندر غیر نظامی است و بیش از 3 هزار کارمند و هزاران تاجر و نماینده آنها از طریق این بندر فعالیت دارند.
در ادامه این بیانیه، جنایات برنامه‌ریزی شده ائتلاف سعودی علیه این بندر از سال 2015 برای تخریب زیرساخت‌ها و تجهیزات کانتینری آن و محاصره تحمیلی این بندر محکوم و درباره بهانه‌تراشی متجاوزان برای هدف قرار دادن این بندر هشدار داده شد.
وزارت حمل و نقل یمن همچنین از شورای امنیت و سازمان ملل خواست تا تجاوز ائتلاف سعودی و محاصره تحمیلی بنادر و فرودگاه‌های بین‌الملل را که مخالف حقوق بشر است، متوقف کند.
سایر اخبار این روزنامه
تجهیز ناوگان ریلی با ورود 45 لکوموتیو و 2800 واگن جدید رهبر معظم انقلاب در دیدار با رئیس جمهور عراق: مسئولان جمهوری اسلامی برای گسترش همکاری ها با عراق بسیار مصمم و محکم هستند و من هم به این موضوع عمیقا معتقدم دکتر روحانی در نشست خبری با رئیس‌جمهور عراق: مبادلات تجاری ایران و عراق می‌تواند به 20 میلیارد دلار افزایش یابد در جریان سفز رئیس‌جمهور عراق به تهران و دیدار با رهبری و رئیس جمهور مطرح شد تاکید مسئولان ایرانی بر تقویت روابط همه جانبه با عراق چه کنیم که «مهریه» به عامل «نامهربانی» تبدیل نشود سبک زندگی حاج سیدمهدی قوام در لاله‌زار، نیاز امروز ما تیر خلاص به معامله بزرگ قرن صلیب سرخ: مرگ، گرسنگی و ویرانی بر زندگی یمنی‌ها خیمه زده است ایندیپندنت:نتانیاهو بزرگترین بازنده درگیری‌های اخیر با غزه است در دوره زمانی یک ساله؛ قیمت نفت‎خام سنگین ایران بشکه‌ای 8 دلار بالا رفت طی هفت ماه سال جاری؛ 10 میلیون و 450 هزار تن کالای اساسی وارد کشور شد یک مقام مسئول در ترکیه: «سر» قاشقچی به ریاض منتقل شده است اخبار کوتاه اقتصادی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در جمع مدیران روابط عمومی‌های استان: مسئولیت سنگینی در حوزه فرهنگی برعهده روابط عمومی‌ها است با توافق سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی؛ 82 هزار فرصت شغلی در بخش کشاورزی ایجاد می‌شود اسامی پنج استان نیازمند اهدای خون اعلام شد همکاری‌های علمی و پژوهشی ایران و عمان گسترش می‌یابد تخصیص اعتبار 400 میلیارد تومانی برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در سال جاری مجلس امروز در جلسه‌ای غیرعلنی موضوعات اقتصادی را بررسی می‌کند در دیدار با دبیر کل سازمان ملل خوشرو خواستار موضع‌گیری گوترش علیه آمریکا شد