سبک زندگی حاج سیدمهدی قوام در لاله‌زار، نیاز امروز ما

محسن مهدیان
لاله‌زار اولین خیابانی بود که تمام نشانه‌های غرب از برند و اسم گرفته تا نهاد‌ها را کنار هم جمع و از همان نقطه هم به دیگر محله‌ها توزیع کرد.
از کاباره‌های به سبک آمریکایی تا انواع و اقسام کالاهای با برند جنرال و جنرال مد و تا خیاط‌خانه‌های اعیانی و تجارت‌خانه‌ها و پیاله‌خانه‌ها و تا سینماهایی چون کریستال و ونوس و سالن‌های تاتر پارس و دهقان و کافه‌های معروفی چون مولن‌روژ و افق طلائی و بسیاری از اماکن و دکان‌هایی که به سبک غرب رنگ و لعاب گرفته بودند.
موج نوگرایی در لاله‌زار به اندازه‌ای بود که به "شانزه‌لیزه تهران" شهرت یافته بود.


در هرصورت لاله‌زار تهران محل شکل‌گیری سبک زندگی آن طرف آبی آن هم به شکل کاملاً ظاهرگرایانه و پوسته‌ای بود. به همین دلیل پاتوق متمول‌ها و متمکن‌ها و اعیانی‌ها و وابستگان دربار بود و به تبع آن محل تجمع مطرب‌ها و خواننده‌های روحوضی معروف...
اما این خیابان پاتوق یک نفر دیگر هم بود. پاتوق "سیدمهدی لاله‌زاری".
در میانه این خیابان مسجدی بود به نام مسجد لاله‌زار و آخوندی داشت با شهرت سیدمهدی لاله‌زاری که اسم واقعی او سیدمهدی قوام بود.
سیدمهدی هم پاتوقش همین خیابان بود و اصرار داشت با همین مردم ارتباط داشته باشد.
سعدی افشار تعریف می‌کند تا سیدمهدی را در خیابان دیدم از خجالت سرم را انداختم پایین تا نبیندم. نزدیک که شدم گفت برادر مسجد نمیای؟ فرصت نمی‌کنی ایراد ندارد. اما من برای دیدن شما می‌خوام کافه بیام کافه!
معروف است یک شب که از منبر مسجد پایین آمد، همان حوالی لاله‌زار زنی را که خوشنام نبود می‌بیند که کنار خیابان منتظر است. او را صدا می‌زند تا نزدیک بیاید. همراه آقا سید مضطرب می‌شود که مردم حرف درنیارند.
از زن می‌پرسد چقدر می‌گیری تن‌فروشی می‌کنی؟
زن با تعجب می‌گوید: فلان قدر.
سید دست می‌کند جیبش و پاکتی را به زن می‌دهد و قسمش می‌دهد تا این پول تمام نشده از خانه بیرون نیاید.
معروف است پاکت تا زمانی که زن توبه کند، پول داشت.
یکبار دیگر در راه به دسته لات‌های لاله‌زار برمی‌خورد. گروه "مصطفی دیوونه" و همراهانش.
سید به مصطفی دیوونه می‌گوید "بزرگترین مرام لاتی شما چیه؟ میخوام مثل شما داش بشم". مصطفی دیوونه میگوید "اینکه اگر نمک بخوریم نمکدان نمی‌شکنیم."
سیدمهدی میگه "اینکه قانون ما هم هست. ولی شما فقط حرف می‌زنید یا عمل هم می‌کنید؟ این همه نمک خدا را خوردید چرا نمکدان می‌شکنید."
مصطفی دیوونه با تلنگری عاقبت بخیر می‌شود و بانی هیات محبین پاچنار که بعدها 50 شهید را تقدیم انقلاب می‌کند.
سید مهدی قوام وقتی از دنیا رفت به اندازه دو تا صحن بزرگ حرم حضرت معصومه، کلاه شاپویی و لنگ به دست آمده و صحن را پر کرده بودند و زار زار گریه می‌کردند...
سبک زندگی سیدمهدی قوام برای این روزهای جامعه ما آموختنی است. زندگی کردن به سبک سیدمهدی اجازه نمی‌دهد که متدین‌های ما برای خودشان شهرک مسکونی جدا و سینمای جدا و موسیقی جدا و پارک و محله جدا و درنهایت طبقه‌ای اجتماعی و جدا از مردم داشته باشند.
روحش شاد و یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
سایر اخبار این روزنامه
تجهیز ناوگان ریلی با ورود 45 لکوموتیو و 2800 واگن جدید رهبر معظم انقلاب در دیدار با رئیس جمهور عراق: مسئولان جمهوری اسلامی برای گسترش همکاری ها با عراق بسیار مصمم و محکم هستند و من هم به این موضوع عمیقا معتقدم دکتر روحانی در نشست خبری با رئیس‌جمهور عراق: مبادلات تجاری ایران و عراق می‌تواند به 20 میلیارد دلار افزایش یابد در جریان سفز رئیس‌جمهور عراق به تهران و دیدار با رهبری و رئیس جمهور مطرح شد تاکید مسئولان ایرانی بر تقویت روابط همه جانبه با عراق چه کنیم که «مهریه» به عامل «نامهربانی» تبدیل نشود سبک زندگی حاج سیدمهدی قوام در لاله‌زار، نیاز امروز ما تیر خلاص به معامله بزرگ قرن صلیب سرخ: مرگ، گرسنگی و ویرانی بر زندگی یمنی‌ها خیمه زده است ایندیپندنت:نتانیاهو بزرگترین بازنده درگیری‌های اخیر با غزه است در دوره زمانی یک ساله؛ قیمت نفت‎خام سنگین ایران بشکه‌ای 8 دلار بالا رفت طی هفت ماه سال جاری؛ 10 میلیون و 450 هزار تن کالای اساسی وارد کشور شد یک مقام مسئول در ترکیه: «سر» قاشقچی به ریاض منتقل شده است اخبار کوتاه اقتصادی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در جمع مدیران روابط عمومی‌های استان: مسئولیت سنگینی در حوزه فرهنگی برعهده روابط عمومی‌ها است با توافق سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی؛ 82 هزار فرصت شغلی در بخش کشاورزی ایجاد می‌شود اسامی پنج استان نیازمند اهدای خون اعلام شد همکاری‌های علمی و پژوهشی ایران و عمان گسترش می‌یابد تخصیص اعتبار 400 میلیارد تومانی برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در سال جاری مجلس امروز در جلسه‌ای غیرعلنی موضوعات اقتصادی را بررسی می‌کند در دیدار با دبیر کل سازمان ملل خوشرو خواستار موضع‌گیری گوترش علیه آمریکا شد