تجهیز ناوگان ریلی با ورود 45 لکوموتیو و 2800 واگن جدید

معاون ناوگان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: به‌ منظور توسعه حمل ‌و نقل ریلی مسافر و بار، 45 لکوموتیو، 2700 واگن باری و 97 واگن مسافری به ناوگان ریلی کشور اضافه می‌شود.
مجتبی تفقدی با بیان این مطلب گفت: در سال 97، در مجموع 45 لکوموتیو جدید به ناوگان ریلی اضافه خواهد شد که شامل 39 لکوموتیو باری و 6 لکوموتیو مانوری است که بخشی از آن نیز توسط بخش خصوصی وارد مجموعه ریلی خواهد شد.
معاون ناوگان راه‌آهن افزود: همچنین به‌منظور توسعه و تجهیز حمل ‌و نقل مسافری 49 سالن مسافری، 46 ریل‌ باس و 2 ترن ست به ناوگان ریلی کشور افزوده خواهد شد.
وی همچنین در تشریح اقدامات و برنامه‌های راه‌آهن در بخش ناوگان گفت: بهینه‌ سازی جایگاه‌‌های سوخت، استقرار و پشتیبانی نرم‌افزار مکانیزه نگهداری و تعمیرات لکوموتیو، احداث و تجهیز مرکز سیمولاتور لکوموتیورانی، ساخت و بهسازی تجهیز دپوی تعمیرات لکوموتیوها، مطالعات تفضیلی مرحله دوم توسعه تعمیرگاه‌های مسافری مشهد و انجام عملیات بازسازی ساختمان پست بازدید از جمله پروژه‌های مهم سال جاری است.


تفقدی خرید لکوموتیو برقی را از جمله پروژه‌های در دست اقدام خواند و گفت: خرید 45 دستگاه لکوموتیو برقی از روسیه به منظور استفاده در پروژه برقی سازی محور گرمسار – اینچه برون و خرید 70 دستگاه لکوموتیو از شرکت مپنا به‌منظور برقی سازی محور تهران – مشهد نمونه‌ای از خرید لکوموتیو برقی ازسوی راه‌آهن در سال جاری است.
وی افزود: در لکوموتیوهای خریداری‌شده از شرکت مپنا، یک سازنده خارجی مشارکت داشته و از فناوری این سازنده استفاده خواهد شد.
معاون ناوگان راه‌آهن اضافه کرد: به منظور افزایش سرعت سیر قطارهای مسافری و ارتقای ایمنی، راه‌آهن در نظر دارد واگن‌های مسافری برای سرعت 200 کیلومتر بر ساعت را با استفاده از توان فنی شرکت‌های خارجی و مشارکت سازندگان داخلی خریداری به مجموعه ناوگان ریلی اضافه کند.
وی با یادآوری اینکه راه‌آهن پروژه‌های مختلفی برای استفاده از توان فنی و مهندسی کشور، از جمله بومی‌سازی سیستم ترمز ناوگان ریلی، بومی‌سازی سیستم کنترل لکوموتیو و خود کشش، ساخت بوژی و بلوکه موتور و ساخت موتور ملی در دست دارد، گفت: از دیگر پروژه‌های راه‌آهن استفاده از ظرفیت تولیدکنندگان ناوگان ریلی(ایریکو، واگن پارس، پلور سبز، واگن سازی تهران و...) با استفاده از تسهیلات مورد نیاز، توسط بخش خصوصی و راه‌آهن برای ارتقاء سطح کمی و کیفی ناوگان است.
معاون ناوگان راه‌آهن با تاکید بر حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی درصنعت‌ریلی، از مشوق‌های متعدد راه‌آهن در این زمینه خبر داد و در تشریح اقدامات و برنامه‌های این معاونت گفت: فرصت‌های متعددی در سال 97 برای بخش خصوصی در نظر گرفته‌شده که کاهش تعرفه حق دسترسی، ارائه تسهیلات صندوق توسعه ملی و تضمین سرمایه‌گذاری‌های ریلی از جمله این مشوق‌ها است.
وی با بیان اینکه مخاطب استفاده از منابع بند (ق) و ماده 12 قانون رفع موانع تولید، بخش خصوصی به شمار می‌رود، افزود: راه‌آهن با ارائه وجوه اداره شده برای تسهیلات کم‌بهره و بسته‌های همکاری بین تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان مالی، از سرمایه‌گذاران بخش ریلی، حمایت و به آن‌ها پیشنهاد قراردادهای مشارکتی می‌دهد.
تفقدی با اشاره به اینکه جهش و نوسان قیمت ارز توان سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در صنعت ریلی را کاهش داده، اضافه کرد: اجرا نشدن ماده 52 قانون برنامه ششم توسعه، برای استفاده بخش خصوصی و تامین نشدن منابع مالی نیز موجب شده تا تمایل بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری ریلی کاهش یابد.
وی درمورد برنامه‌های راه‌آهن برای جایگزینی ناوگان جدید گفت: تمامی این برنامه‌ها در توسعه حمل‌ونقل ریلی و انتقال بار از جاده به ریل بسیار موثر است.
سایر اخبار این روزنامه
تجهیز ناوگان ریلی با ورود 45 لکوموتیو و 2800 واگن جدید رهبر معظم انقلاب در دیدار با رئیس جمهور عراق: مسئولان جمهوری اسلامی برای گسترش همکاری ها با عراق بسیار مصمم و محکم هستند و من هم به این موضوع عمیقا معتقدم دکتر روحانی در نشست خبری با رئیس‌جمهور عراق: مبادلات تجاری ایران و عراق می‌تواند به 20 میلیارد دلار افزایش یابد در جریان سفز رئیس‌جمهور عراق به تهران و دیدار با رهبری و رئیس جمهور مطرح شد تاکید مسئولان ایرانی بر تقویت روابط همه جانبه با عراق چه کنیم که «مهریه» به عامل «نامهربانی» تبدیل نشود سبک زندگی حاج سیدمهدی قوام در لاله‌زار، نیاز امروز ما تیر خلاص به معامله بزرگ قرن صلیب سرخ: مرگ، گرسنگی و ویرانی بر زندگی یمنی‌ها خیمه زده است ایندیپندنت:نتانیاهو بزرگترین بازنده درگیری‌های اخیر با غزه است در دوره زمانی یک ساله؛ قیمت نفت‎خام سنگین ایران بشکه‌ای 8 دلار بالا رفت طی هفت ماه سال جاری؛ 10 میلیون و 450 هزار تن کالای اساسی وارد کشور شد یک مقام مسئول در ترکیه: «سر» قاشقچی به ریاض منتقل شده است اخبار کوتاه اقتصادی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در جمع مدیران روابط عمومی‌های استان: مسئولیت سنگینی در حوزه فرهنگی برعهده روابط عمومی‌ها است با توافق سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی؛ 82 هزار فرصت شغلی در بخش کشاورزی ایجاد می‌شود اسامی پنج استان نیازمند اهدای خون اعلام شد همکاری‌های علمی و پژوهشی ایران و عمان گسترش می‌یابد تخصیص اعتبار 400 میلیارد تومانی برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در سال جاری مجلس امروز در جلسه‌ای غیرعلنی موضوعات اقتصادی را بررسی می‌کند در دیدار با دبیر کل سازمان ملل خوشرو خواستار موضع‌گیری گوترش علیه آمریکا شد