سازمان سیا محمد بن‌سلمان را مسوول قتل خاشقجی می‌داند

رسانه‌ها از نتیجه تحقیقاتی در سازمان سیا خبر می‌دهند که بر اساس آن مسوولیت قتل جمال خاشقجی برعهده شاهزاده عربستان، محمد بن‌سلمان است. گفته شده است که فرمان قتل این خبرنگار منتقد از سوی محمد بن‌سلمان صادر شده است. پس‌لرزه‌های سیاسی قتل جمال خاشقجی همچنان ادامه دارد. این بار، انگشت اتهام مشخصا متوجه شاهزاده عربستان سعودی، محمد بن‌سلمان است. این نتیجه تحقیقات ماموران سازمان اطلاعات برون‌مرزی آمریکا، سازمان سیاست. خبر دست داشتن محمد بن‌سلمان در پرونده قتل جمال خاشقجی ابتدا از سوی روزنامه واشنگتن‌پست منتشر شد. سایت اشپیگل آنلاین نیز با انتشار گزارشی در همین رابطه از مسوولیت مستقیم شاهزاده عربستان در قتل این خبرنگار منتقد خبر داده است. گفته شده که سازمان سیا پس از بررسی شواهد و مدارک به دست آمده و از جمله پس از ارزیابی تماس تلفنی خالد بن‌سلمان، برادر شاهزاده عربستان با جمال خاشقجی به این نتیجه رسیده است.
یک تماس تلفنی مشکوک
رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند که خالد بن‌سلمان، سفیر عربستان در آمریکا در این تماس تلفنی به جمال خاشقجی گفته است که برای دریافت مدارک مورد نیاز خود باید به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کند. واشنگتن‌پست در ادامه نوشته است که خالد بن‌سلمان به خاشقجی گفته است که خطری او را تهدید نمی‌کند. اخبار منتشر شده حکایت از آن دارند که خالد بن‌سلمان به دستور برادر خود، محمد بن‌سلمان، با جمال خاشقجی تماس گرفته است. اطلاعات و نتایج تحقیقات سازمان سیا در اختیار مقامات دولت آمریکا نیز قرار گرفته است. بر اساس گزارش منتشر شده، مقامات دولت آمریکا در سازمان سیا نیز تردید چندانی درباره صحت این گزارش ندارند. این در حالی است که کاخ سفید هنوز واکنشی نسبت به این گزارش نشان نداده است.
هنوز روشن نیست که آیا خالد بن‌سلمان، سفیر عربستان در آمریکا‌ نیز از برنامه قتل خاشقجی مطلع بوده است یا صرفا به درخواست برادر خود وظیفه تماس با این خبرنگار منتقد را برعهده داشته است. خالد بن‌سلمان در یک پست توئیتری مدعی شده است که او با خاشقجی تماسی تلفنی نداشته و به او توصیه نکرده است برای گرفتن مدارک مورد نیاز خود به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کند. روزنامه وال‌استریت ژورنال نیز گزارشی درباره نتایج تحقیقات سازمان سیا درباره پرونده قتل خاشقجی منتشر کرده است. بر اساس گزارش این روزنامه و به نقل از یک منبع آگاه، قتل خاشقجی بدون مشارکت محمد بن‌سلمان ممکن نبوده است.


سر خاشقجی در ریاض
این در حالی است که سایت خلیج‌آنلاین به نقل از یک منبع ترکیه‌ای اطلاعات جدیدی درباره جسد جمال خاشقجی که در اکتبر گذشته در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به قتل رسید، افشا کرد.
این مسوول ترک که خواسته نامش فاش نشود، به خلیج‌آنلاین گفته است: اطلاعاتی که مسوولان آنکارا به تازگی به آن دست یافته‌اند، نشان می‌دهد که سر جمال خاشقجی از استانبول به ریاض منتقل شده و باقی‌مانده جسد او در داخل ترکیه از بین برده شده است. این منبع در ادامه اظهار کرد: تیم تحقیقات ترکیه به شواهد و مدارکی دست یافتند که نشان می‌دهد جسد خاشقجی از بین رفته است اما مسوولان آنکارا به اطلاعات تکمیلی از همتایان عربستانی خود نیاز دارند و اینکه رسما بگویند جسد این روزنامه‌نگار عربستانی چه سرنوشتی پیدا کرده و چگونگی از بین بردن آن مشخص شود.
منبع یاد شده افزود: اینکه سر خاشقجی پس از قتل و تکه‌تکه شدن جسدش چگونه توسط تیم ترور به عربستان سعودی به ریاض منتقل شده، هنوز مشخص نیست و روشن نیست که سر او از طریق هوایی، دریایی یا زمینی به ریاض منتقل شده است.
این منبع در ادامه گفت: ماهر المطرب، عضو گارد شخصی ولیعهد عربستان سعودی یکی از عوامل اصلی ترور خاشقجی بوده است. او پاسپورت دیپلماتیک داشته و به همین دلیل چمدان‌هایی که هنگام ترک فرودگاه بین‌المللی آتاتورک همراه خود داشته و هواپیمای شخصی‌اش به دلیل مصونیت دیپلماتیک، بازرسی نشده است.
همچنین این منبع در ادامه گفت: اطلاعاتی که ترکیه در اختیار دارد و آنها را به برخی از رهبران جهان و دستگاه‌های امنیتی بین‌المللی داده، به دلیل میزان وحشی‌گری همه را شوکه کرده است.
آنکارا هنوز اطلاعات بسیاری در اختیار دارد که تا این لحظه هنوز آنها را افشا نکرده است.
به نوشته ایسنا، این مسوول ترکیه در ادامه گفت‌وگویش با خلیج‌آنلاین اظهار کرد: اطلاعات به دست آمده درباره انتقال سر خاشقجی به ریاض مدرک جدیدی برای محکومیت محمدبن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی است به ویژه که این اطلاعات نشان می‌دهد انتقال سر خاشقجی به ریاض و سهولت بخشیدن به اجرای این طرح با دستورات عالی مقامات عربستان سعودی و برای اثبات انجام ماموریت، انجام شده است در غیر این صورت سر نیز مانند باقی جسد مقتول در ترکیه نابود می‌شد.