رئیس جمهور آمریکا تعلیق تحریم های ایران را تمدید کرد

آفتاب یزد – گروه سیاسی: نه یادداشت حسین شریعتمداری خطاب به ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را متقاعد کرد تا برجام را پاره کند! نه حملات تند جمهوری خواهان کنگره نشین و نه شعارهای انتخاباتی دونالد ترامپ توانست جایی در پازل ذهنی دراز مدت ساکن جدید کاخ سفید برای خود دست و پا کند که برجام دیگر وجود خارجی نداشته باشد؛ آنچه بود در نهایت آمریکا را متقاعد کرد تا برجام را به عنوان یک توافق مهم بین المللی بپذیرد و به آن احترام بگذارد مسئله ای که بارها از سوی ظریف مطرح شده بود که برجام یک پیمان دو سویه نیست که طرف آمریکایی در خود این توان و تفکر را پرورش دهد که به صورت کاملا یک طرفه آن را از درجه اعتبار ساقط کند بلکه برجام، برنامه جامع مشترکی است که امضای 6 کشور بدان اعتباری بین المللی داده و سازمان ملل متحد و شورای امنیت به عنوان بالاترین مرجع بین المللی، به درستی و نادرستی اجرا و عدم اجرای چنین معاهده هایی نیز آن را اجرایی دیده که برخی از تصمیمات خود در مورد ایران را ابطال کرده است.اگرچه ترامپ در جریان مبارزات سخت و نفسگیر خود برای ورود به کاخ سفید و در مقام تهییج هواداران و بالابردن آدرنالین جناح رقیب به منظور بر هم زدن تمرکز! برجام را معاهده‌ای«بد» توصیف کرده، خواهان ابطال آن شده بود اما با گذشت ماه ها از روی کار آمدن، آنچه می بینیم و می شنویم حکایت از آن دارد که در فضایی آرام تر و معقولانه تر، ترامپ و جمهوری خواهان که تندروتر از دموکرات ها هستند نیز به برجام و پایبندی بدان تن در داده اند و این می تواند معانی متعدد اما مثبتی داشته باشد.
دونالد ترامپ برای نخستین بار در دوران ریاست جمهوری خود، دستور تمدید لغو تحریم های ایران در قالب برجام را صادر کرد. رئیس جمهور آمریکا هر نود روز یک بار موضوع تمدید لغو تحریم ها را طی دستور اجرایی تایید و اعلام می کند. روز سه شنبه در پی گزارش رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه به مجلس نمایندگان، برای اولین بار ترامپ این دستور را صادر کرد تا به این ترتیب موضوع ادامه لغو تحریم های ایران برای 90 روز آینده اعلام شود.
در نامه ای که تیلرسون وزیر خارجه به پل رایان ارسال کرده، ضمن تایید و تاکید بر این نکته که ایران طبق گزارش های در دسترس به تمامی تعهدات خود در قالب برجام پایبند بوده، بیان شده است: ایالات متحده به روند معلق کردن تحریم های هسته ای ایران برای 90 روز دیگر ادامه خواهد داد.
این اعتراف که معانی خاص خود را دارد، البته همراه شده با نکته ای دیگر که در نامه تیلرسون باید مورد توجه قرار گیرد. وی در ادامه نامه خود آورده است، با این حال، وزارت امور خارجه، مشغول یک بررسی جامع روی برجام و مفاد آن است تا موضوع لغو این تحریم ها و تاثیرات آن بر منافع اساسی ایالات متحده را ارزیابی کند.تیلرسون بیان کرده: ایران به عنوان بزرگترین حامی تروریسم در جهان باقی مانده و از روش ها و متدهای متعدد در این راستا استفاده می کند؛ بنابراین بازبینی بین نهاد شورای امنیت ملی آمریکا از توافق هسته ای با ایران، این موضوع را که آیا این توافق و لغو تحریم ها برای منافع امنیتی ایالات متحده اساسی و حیاتی است یا خیر، ارزیابی خواهد کرد.تیم دونالد ترامپ از زمان رقابت های انتخاباتی، یکی از اهداف خود را برنامه هسته ای ایران و توافق هسته ای شش قدرت جهانی با ایران قرار داده بود. در دوران ریاست جمهوری نیز یکی از مهمترین نکته هایی که کاخ سفید بر آن تاکید داشت، موضوع توافق هسته ای است که با همکاری سنای این کشور مقدمات فشار بر این توافق و ایران آماده شود.