با استعفای لیبرمن و بی نتیجه بودن مذاکرات با نفتالی بنت، احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام در اسرائیل قوت گرفت

«لیکود» در بحران
محمدرضا ستاری
به واسطه شرایط سیاسی در اسرئیل، احزاب بزرگ مانند لیکود ناچار هستند به دلیل آنکه نمی‌توانند معمولاً بیش از 50 درصد آرا را به دست بیاورند با احزاب کوچک‌تر ائتلاف کنند. در همین راستا و با خروج لیبرمن از کابینه و از دست دادن حمایت حزب تندروی «اسرائیل خانه ما» اکنون نتانیاهو در وضعیتی قرار دارد که با 61 کرسی در پارلمان، مجبور است به احزاب کوچک‌ باج سیاسی بدهد، در غیر این صورت هر آن ممکن است با فروپاشی کابینه ائتلافی، انتخابات زودهنگام کلید بخورد.
همزمان با افزایش فشار افکار عمومی بر روی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به واسطه فساد مالی، آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و از چهره‌های تندروی دولت نتانیاهو به واسطه مخالفت با آتش‌بس در غزه از سمت خود کناره‌گیری کرد و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد.


این امر که موجب بروز بحران در کابینه و حزب لیکود به عنوان حزب حاکم شده است، در حالی صورت گرفت که سه‌شنبه هفته گذشته و پس از حملات سنگین ارتش اسرائیل به نوار غزه که از ماه‌ها قبل به شهادت شمار زیادی از فلسطینیان منجر شده است، گروه حماس و دولت اسرائیل با ایجاد آتش‌بس موافقت کردند. در همین راستا، لیبرمن که ریاست حزب «اسرائیل خانه ما» را به عنوان یکی از احزاب به شدت تندروی صهیونیستی برعهده دارد با انتقاد شدید از برقراری آتش‌بس با حماس، آن را تسلیم شدن دانسته و از سایر فراکسیون‌های ائتلاف دولتی اسرائیل خواست تا آماده برگزاری انتخابات زودهنگام شوند.
در این رابطه خبرگزاری دویچه‌وله آلمان در گزارشی با اشاره به مواضع لیبرمن، گزارش داده که او معتقد است با این کار به منافع بلندمدت اسرائیل ضربه وارد می‌شود و رای‌دهندگان اسرائیلی اکنون باید تصمیم بگیرند که مسیر درست کدام است؟
شمارش معکوس برای انتخابات زودهنگام
هر چند حزب افراط‌گرای لیبرمن بارها مخالفت خود را با سیاست فلسطین نتانیاهو اعلام کرده و یکی از شش حزب کابینه ائتلافی اسرائیل با پنج کرسی در پارلمان را در اختیار دارد، اما با خروج نمایندگان این حزب از دولت بازهم دولت راست‌گرای نتانیاهو با 61 کرسی از 120 کرسی پارلمان، همچنان اکثریت لازم را در اختیار دارد.
با این وجود روز جمعه و در حالی که نتانیاهو پیش از این خواسته بود تا از انتخابات زودهنگام صرف نظر شود، مذاکرات وی با نفتالی بنت رهبر حزب دست راستی خانه یهودی برای تعیین وزیر دفاع جنگ ناکام ماند و به این ترتیب با افزایش بحران در کابینه نتانیاهو، احتمال برگزای انتخابات زودهنگام به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت. با این حال همچنان نتانیاهو به عنوان رهبر حزب لیکود برگزاری انتخابات زودهنگام را تکذیب کرده و به گفته تحلیل‌گران قصد دارد با چرخش به سمت نفتالی بنت، همچنان ترکیب ائتلافی کابینه را به نفع خود حفظ کند.
بر اساس قانون، نتانیاهو می‌تواند مجلس را منحل کند، اما ملزم است تا 3 ماه پس از انحلال مجلس، انتخابات زودهنگام را برگزار کند. در چنین شرایطی که افکار عمومی بین‌المللی نسبت به سیاست‌های اسرائیل در غزه و سرکوب تظاهرات بازگشت فلسطینیان به شدت موضعی منفی دارد و شخص نتانیاهو نیز به واسطه اتهام فساد مالی در دادگاه حاضر می‌شود، برگزاری انتخابات زودهنگام در اسرائیل می‌تواند به شدت به ضرر او و حزبش تمام شود چرا که اکنون مخالفان نتانیاهو از جمله تندروترین اشخاص کابینه او هستند که سعی دارند با برجسته کردند اهرم امنیتی زیر پای او را برای ادامه کار سست کرده و در آستانه اعلام جزئیات معامله قرن درخصوص فلسطین، قدرت را در اسرائیل به دست بگیرند.
نتانیاهو اکنون با سابقه 13 سال نخست‌وزیری پس از دیوید بن‌گورین، تنها شخصی است این مدت مقام نخست‌وزیری را در اختیار داشته و در طول این سال‌ها علاوه بر پافشاری بر سیاست‌های راست‌گرایانه، بارها و بارها توانسته چالش‌هایی نظیر جنگ‌های پی‌درپی، پرونده‌های متعدد فساد مالی و همچنین درگیری با رسانه‌ها به واسطه افشاگری را مهار کند. با این حال به واسطه شرایط سیاسی در اسرائیل، احزاب بزرگ مانند لیکود ناچار هستند به دلیل آنکه نمی‌توانند معمولاً بیش از 50 درصد آرا را به دست بیاورند با احزاب کوچک‌تر ائتلاف کنند. در همین راستا و با خروج لیبرمن از کابینه و از دست دادن حمایت حزب تندروی «اسرائیل خانه ما» اکنون نتانیاهو در وضعیتی قرار دارد که با 61 کرسی در پارلمان، مجبور است به احزاب کوچک‌ باج سیاسی بدهد، در غیر این صورت هر آن ممکن است با فروپاشی کابینه ائتلافی، انتخابات زودهنگام کلید بخورد.
مثلث رقابت در اسرائیل
در چنین وضعیتی، جدال قدرت در کابینه رژیم صهیونیستی از چند جنبه حائز اهمیت است. نخست انگیزه بالای لیبرمن برای به دست گرفتن پست نخست‌وزیری بر پایه وارد کردن انتقادات گسترده از نرمش نتانیاهو در قبال فلسطینی‌ها. دومین مساله دورخیز نفتالی بنت وزیر آموزش و پرورش فعلی برای پست وزارت دفاع است که می‌تواند از رهگذر آن وزن حزب خانه یهودی را در کابینه به میزان زیادی افزایش افزایش دهد.
همچنین تصمیم نتانیاهو برای آتش‌بس با حماس که به عقیده ناظران بی‌ارتباط با طرح معامله قرن آمریکا و نزدیکی تل‌آویو به کشورهای عربی منطقه نیست.
در این رابطه خبرگزاری بی‌بی‌سی در گزارشی آورده است که این بحران سیاسی می‌تواند به میزان زیادی طرح معامله قرن را با خطر مواجه سازد و به همین دلیل است که نتانیاهو تلاش می‌کند با جلب حمایت آمریکا از این بحران به مانند چالش‌های دیگر به نفع خود استفاده کند؛ امری که فعلاً در سایه ماندن یا رفتن وی به میزان زیادی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
سایر اخبار این روزنامه
عماد افروغ در گفت‌وگو با «ابتکار» درباره دلایل ظهور کتاب‌های دکوری می‌گوید صورت زیبای ظاهر هیچ نیست! حامد وکیلی جمهوری اسلامی و بحرانِ روایت! کاهش چشمگیر قیمت نفت نتیجه چیست؟ مسیر نامعلوم قیمت نفت «ابتکار» از مشکلات دولت در بودجه 98 با توجه به وضعیت تحریم‌ها گزارش می‌دهد تنظیم بودجه روی ریل تحریم‌ نگاهی به نمایش «جان گابریل بورکمان» که در مولوی روی صحنه رفته است جاه‌طلبان در سراشیبی سقوط بررسی «ابتکار» از دلایل نامه محیط‌زیستی ظریف و زنگنه به رئیس‌جمهوری بوی سیاست از محیط‌زیست می‌آید؟ رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با برهم صالح: در کنار برادران عراقی خود خواهیم بود با استعفای لیبرمن و بی نتیجه بودن مذاکرات با نفتالی بنت، احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام در اسرائیل قوت گرفت چهارمین جشنواره اسباب‌بازی افتتاح شد و تا 30 آبان ادامه دارد جشنواره‌ای برای عروسک‌ها پاسخ دادستان تهران به ابهامات مطرح شده درباره اعدام سلطان سکه معاون هماهنگ کننده ارتش: امنیت زمینه‌ساز توسعه است