رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با برهم صالح: در کنار برادران عراقی خود خواهیم بود

رهبر انقلاب اسلامی عصر روز گذشته (شنبه) در دیدار برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق و هیات همراه، با ابراز خرسندی از برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات پارلمانی در عراق و انتخاب رئیس‌جمهوری و نخست وزیر و مسئولان دیگر و ایجاد ثبات و استقرار، تاکید کردند: راه غلبه بر مشکلات و مقابله با توطئه‌های بدخواهان، حفظ اتحاد ملی در عراق، شناخت صحیح دوست و دشمن و ایستادگی در مقابل دشمن وقیح، تکیه بر نیروی جوانان و حفظ و تقویت ارتباط با مرجعیت است.
رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای دیدار با تبریک به برهم صالح به‌دلیل برگزیده شدن برای مسئولیت بزرگ ریاست‌جمهوری در کشور مهم عراق، به ارتباطات ریشه‌دار و عمیق و تاریخی دو ملت ایران و عراق اشاره کردند و گفتند: ارتباطات دو ملت بی‌نظیر است که نمونه بارز آن، پیاده‌روی بزرگ اربعین است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری ، آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به حضور بیش از دو میلیون زائر ایرانی در راهپیمایی اربعین امسال خاطرنشان کردند: دلهای همه زائران ایرانی بعد از بازگشت، مملو از تشکر از میهمان‌نوازی مردم عراق بود و این نشانگر بزرگواری حداکثریِ عراقی‌ها در میزبانی از زائران ایرانی است و این میهمان نوازی و ارتباط همراه با مهر و محبت میان دو ملت جز با زبان هنر قابل بیان نیست.
رهبر انقلاب اسلامی با تشکر صمیمانه از رئیس‌جمهوری، نخست وزیر و دیگر مسئولان و ملت عراق به دلیل میهمان‌نوازی کم‌نظیر در ایام اربعین، به رنج و محنت مردم عراق در دوران‌های گذشته اشاره کردند و گفتند: اکنون که ملت عراق بعد از دوران‌های استبدادی، صاحب کشور است و استقلال و حق رای و انتخاب دارد، برخی دولت‌ها و کشورهای بدخواه به دنبال آن هستند تا مردم عراق طعم این پیروزی و دستاورد بزرگ را نچشند و عراق و منطقه، رویِ آرامش را نبینند.


آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: تنها راه مقابله با این توطئه‌ها، حفظ و تقویت اتحاد میان گروه‌های عراقی اعم از عرب و کُرد و شیعه و سنی است.
رهبر انقلاب اسلامی، شناخت دقیق و صحیح دوست و دشمن را در سیاست خارجی بسیار مهم ارزیابی و خاطرنشان کردند: برخی دولت‌ها در منطقه و در خارج از منطقه به شدت نسبت به اسلام، شیعه و سنی و عراق، بغض و کینه دارند و در امور داخلی عراق دخالت می‌کنند که باید در مقابل آنها با قدرت ایستاد و درخصوص ایستادگی در برابر دشمن وقیح و صریح، به هیچ وجه ملاحظه نکرد.
آیت‌الله خامنه‌ای درخصوص همکاری‌های دو جانبه میان ایران و عراق تاکید کردند: مسئولان جمهوری اسلامی برای گسترش همکاری‌ها با عراق بسیار مصمم و محکم هستند و من هم به این موضوع عمیقاً معتقدم.
ایشان با اشاره به ظرفیت‌های فراوان دو کشور برای گسترش همکاری‌ها افزودند: عراقِ عزیز، قوی، مستقل و پیشرفته برای ایران بسیار مفید است و ما در کنار برادران عراقی خود خواهیم بود.
رهبری ضرورت حفظ و تقویت ارتباط با مرجعیت را بسیار مهم خواندند و گفتند: ارتباط با مرجعیت، در مراحل و مقاطع مختلف، کارساز و گره‌گشا خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامی تکیه بر جوانان را زمینه ساز انجام کارهای بزرگ دانستند و افزودند: نمونه بارز نتایج فوق‌العاده تکیه بر جوانان، شکل‌گیری حشدالشعبی در جریان مبارزه با تروریسم تکفیری بود که باید آن را حفظ کرد.
در این دیدار که آقای روحانی رئیس‌جمهوری نیز حضور داشت، برهم صالح رئیس‌جمهوری عراق، دیدار با رهبر انقلاب اسلامی را افتخاری بزرگ دانست و گفت: من با یک پیام صریح و آشکار به تهران آمده‌ام مبنی بر اینکه عوامل و عناصر پیوند دهنده دو ملت ایران و عراق، ریشه در تاریخ دارد و غیرقابل تغییر است.
رئیس جمهوری عراق با اشاره به مذاکرات خود در تهران خاطرنشان کرد: ما به دنبال گسترش بیش از پیش همکاری‌ها در همه زمینه‌ها و ارتقای آن به سطحی هستیم که در شان روابط اجتماعی و فرهنگی و مصالح مشترک دو ملت باشد.
برهم صالح، خدمت به زائران حسینی در اربعین را افتخاری برای دولت و ملت عراق دانست و با تاکید بر اینکه عراق کمک‌ها و حمایت‌های ایران را در دوران مبارزه با استبداد صدامی و در دوران مبارزه با تروریسم تکفیری فراموش نخواهد کرد، افزود: ما حکمت و عقلانیت و تدبیرِ مرجعیت را یک نعمت بزرگ برای ثبات و آرامش و پیشرفت عراق می‌دانیم.
وی مهمترین اولویت مسئولان عراقی در دوران جدید را بازسازی و احیای زیرساخت‌ها، مبارزه با فساد، ارائه خدمات مناسب به مردم عراق، اصلاحات داخلی و تقویت اتحاد ملی برشمرد و تاکید کرد: ما بنا داریم عراق را به یک کشور قوی در منطقه تبدیل کنیم و امید داریم بتوانیم از همکاری‌ها و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی برای بازسازی عراق، بیش از گذشته بهره‌مند شویم.
امکان ارتقا روابط اقتصادی ایران و عراق تا 20 میلیارد دلار وجود دارد
برهم صالح رئیس جمهوری عراق که صبح شنبه برای دیدار با مقامات کشورمان به تهران سفر کرد، با حسن روحانی نشست خبری مشترک برگزار کردند. در واقع این چهارمین سفر منطقه‌ای رئیس‌جمهوری عراق از زمان تصدی این مسئولیت و نخستین سفر او به تهران است.
حسن روحانی در نشست هیات‌های عالی‌رتبه ایران و عراق، با تبریک برگزاری موفق انتخابات در عراق و انتخاب رئیس‌جمهوری و تشکیل دولت جدید به دولت و ملت این کشور گفت: خوشحالیم که امروز شخصیتی در عراق به عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شده که نسبت به مسائل منطقه و روابط دو کشور آگاهی کامل دارد.
رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های بیشتری برای توسعه روابط میان دو کشور ایران و عراق وجود دارد، گفت: امروز روابط اقتصادی بین دو کشور حدود 12 میلیارد دلار است که می‌توانیم با تلاش دوجانبه آن را به 20 میلیارد دلار برسانیم.
روحانی گفت: برای همه ما واضح است که روابط ایران و عراق از لحاظ تاریخی، فرهنگی و مصالح ملی و منطقه‌ای روابط بسیاری مهم و ویژه‌ای است.
وی اضافه کرد: امروز روابط دو کشور میان هیات‌های ایرانی و عراقی مورد بررسی قرار گرفت و دوطرف ضمن تاکید بر ادامه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بر این نکته تاکید داشتند که ظرفیت‌های بیشتری برای توسعه روابط میان دو کشور وجود دارد.
روحانی گسترش روابط بانکی را در توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور حائز اهمیت دانست و با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران گفت: اکنون ثابت شده که آمریکایی‌ها هرگز در آن قدرتی که تصور می‌کنند، نیستند و باید به خوبی بدانند که ایران و عراق مناسبات تاریخی و عمیقی با هم دارند.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا روابط خود را در بخش‌های مختلف با عراق از جمله گاز، برق، نفت، توسعه زیرساخت و اتصال مسیرهای ریلی و جاده‌ای دو کشور گسترش دهد، اظهار کرد: اجرای خط آهن شلمچه به بصره در آینده نزدیک امکان‌پذیر است که با اجرای آن علاوه بر توسعه روابط تجاری مردم دو کشور و زائران اربعین هم می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند.
رئیس‌ جمهوری افزود: مساله لایروبی اروندرود و شط العرب برای دو کشور اهمیت دارد و باعث می‌شود شاهد آبادانی بیشتر در شهرهای آبادان، خرمشهر، بصره و فاو باشیم.
روحانی با اشاره به اینکه مساله محیط زیست برای طرفین اهمیت دارد و بخشی از مردم ما در مرزهای غربی و به ویژه در جنوب دچار مشکل ریزگرد هستند که به عنوان یک معضل با همکاری دو کشور حل می شود، گفت: خوشحالم که رئیس‌جمهوری عراق وعده داده‌اند مساله محیط زیست را دنبال می‌کنند.
وی ادامه داد: همانطور که ایران ملت عراق را از رنج داعش با کمک یکدیگر خلاص کرد، امیدواریم مردم جنوب ایران را نیز با کمک دو کشور از مشکل ریزگرد خلاص کنیم.
رئیس‌جمهوری اضافه کرد: امروز توافق شد منطقه آزاد تجاری بین دو کشور داشته باشیم و صنایع مشترک را از آنجا آغاز کنیم که از کمیته‌های مشترک می‌خواهم قوی‌تر موضوع را دنبال کنند.
روحانی گفت: همچنین در زمینه مسائل منطقه‌ای گفت‌و‌گو کردیم و نظر هر دو این بود که ثبات و امنیت به نفع همه است و کشورهای منطقه باید با یکدیگر روابط نزدیک‌تری داشته باشند و با همکاری هم در منطقه و به ویژه همکاری ایران و عراق برای ثبات و امنیت کل منطقه تلاش کنند.
رئیس‌جمهوری یادآور شد: امیدوارم شاهد پایان جنگ ظالمانه و ویرانگر در یمن و استقرار ثبات و امنیت در سوریه و کل منطقه باشیم.
وی تصریح کرد: امنیت عراق، امنیت ایران و توسعه عراق را توسعه ایران می‌دانیم و همکاری و روابط دو کشور باید روز به روز بیشتر شود و از لحاظ اقتصادی و سیاسی شاهد روابط نزدیکتری بین دو کشور دوست باشیم.
برهم صالح رئیس‌جمهوری عراق نیز در این نشست با تقدیر از استقبال و میهمان‌نوازی جمهوری اسلامی ایران گفت: روابط تاریخی، اجتماعی و فرهنگی دیرینه‌ای دو کشور و دو ملت را به هم پیوند می‌دهد.
رئیس‌جمهوری عراق با اشاره به حمایت‌های دولت و ملت ایران از مردم عراق در مبارزه با نظام دیکتاتوری صدام در سال‌های گذشته و نیز جنگ علیه تروریسم و داعش، بر ضرورت توسعه روابط تهران- ‌بغداد در راستای تامین منافع و رفاه دو ملت، تاکید کرد و گفت: امروز گذشته از پیوندهای دوستانه و قلبی دو ملت، مصالح و منافع عراق را در توسعه روزافزون مناسبات با ایران می‌بینیم.
برهم صالح با بیان اینکه متاسفانه امروز در منطقه شاهد شرایط تاسف‌بار و درگیری‌ها و کشمکش‌های بی‌فایده هستیم، خاطر نشان کرد: باید شرایط جدید و نظام منطقه‌ای با ثباتی را ایجاد کنیم که مبتنی بر هم‌گرایی و منافع ملت‌ها باشد و مطمئناً جمهوری اسلامی ایران در این راستا نقشی محوری دارد.
رئیس‌جمهوری عراق با اشاره به ضرورت توسعه و تقویت همکاری‌های ایران و عراق برای مقابله با تروریسم، افراط‌گرایی و تکفیر در منطقه، خاطر نشان کرد: مطمئناً عراق بخشی از ساز و کار تحریم و یا اعمال هرگونه سیاست های خصمانه علیه ایران نخواهد بود.
برهم صالح با اشاره به توسعه همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه ایران و عراق در زمینه‌های مختلف تجاری،‌ اقتصادی و زیرساختی،‌ اظهار کرد: ارتباط خطوط راه‌آهن دو کشور و ایجاد مناطق مشترک تجاری و صنعتی می‌تواند در توسعه روابط اقتصادی فی‌مابین تاثیر مثبتی داشته باشد.
رئیس‌جمهوری عراق با بیان اینکه امروز مسائل زیست محیطی در منطقه بسیار حائز اهمیت است، گفت: ایران و عراق باید با تشکیل کارگروهی مشترک پروژه‌های عملی برای مهار گرد و غبار، بیابان‌زدایی و استفاده بهتر از منابع آبی را ساماندهی کنند و مطمئن باشید من خود شخصا این موضوع را پیگیری می کنم.
سایر اخبار این روزنامه
عماد افروغ در گفت‌وگو با «ابتکار» درباره دلایل ظهور کتاب‌های دکوری می‌گوید صورت زیبای ظاهر هیچ نیست! حامد وکیلی جمهوری اسلامی و بحرانِ روایت! کاهش چشمگیر قیمت نفت نتیجه چیست؟ مسیر نامعلوم قیمت نفت «ابتکار» از مشکلات دولت در بودجه 98 با توجه به وضعیت تحریم‌ها گزارش می‌دهد تنظیم بودجه روی ریل تحریم‌ نگاهی به نمایش «جان گابریل بورکمان» که در مولوی روی صحنه رفته است جاه‌طلبان در سراشیبی سقوط بررسی «ابتکار» از دلایل نامه محیط‌زیستی ظریف و زنگنه به رئیس‌جمهوری بوی سیاست از محیط‌زیست می‌آید؟ رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با برهم صالح: در کنار برادران عراقی خود خواهیم بود با استعفای لیبرمن و بی نتیجه بودن مذاکرات با نفتالی بنت، احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام در اسرائیل قوت گرفت چهارمین جشنواره اسباب‌بازی افتتاح شد و تا 30 آبان ادامه دارد جشنواره‌ای برای عروسک‌ها پاسخ دادستان تهران به ابهامات مطرح شده درباره اعدام سلطان سکه معاون هماهنگ کننده ارتش: امنیت زمینه‌ساز توسعه است