سوخت در فرانسه گران شد 50 هزار معترض با جلیقه‌های زرد بزرگراه‌ها را بستند


 قیمت بنزین و گازوئیل در فرانسه از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون به طور میانگین هفته‌ای یک و نیم سنت افزایش داشته است. بهای سوخت فسیلی بعد از کاهشی قابل ملاحظه در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، در سال ۲۰۱۸ دوباره روند صعودی شدید به خود گرفت و پیش‌بینی می‌شود که این روند در فرانسه و در سایر کشورهای اروپایی در سال‌های آینده ادامه داشته باشد. بر اساس مصوبه جدید دولت فرانسه از ابتدای سال آینده میلادی نیز مالیات بر هر لیتر گازوئیل 6/5 و هر لیتر بنزین 2/9 سنت افزایش خواهد یافت. حالا زمزمه تحریم نفتی ایران و ترس از افزایش بهای حامل‌های انرژی نیز مزید بر علت شده و ملت فرانسه را سخت خشمگین و نگران کرده است.
جنبش جلیقه زردها
اخیرا جنبشی موسوم به  «جلیقه زردها» در اعتراض به افزایش قیمت سوخت در فرانسه شکل گرفته است. این جنبش  اعتراضی خودجوش هویتی لغزنده و مبهم و بدون سر  دارد. با این حال تمام کشور، دولت، احزاب سیاسی و سندیکاهای فرانسه منتظر و نگران فراخوان‌های آن هستند. چندی پیش اعضای این جنبش در شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد راه‌بندان در روز شنبه(دیروز) فراخوان داده بود.  از نخستین ساعت‌های بامداد دیروز نیز 50هزار راننده اتومبیل خشمگین از افزایش مالیات بر گازوئیل و بنزین با بر تن کردن جلیقه زرد ایمنی به عنوان نماد جنبش خود، در 1083 نقطه با بستن بزرگراه‌ها  راه آمد و شد اتومبیل‌ها را بستند. بر اساس گزارش‌ها از جمله مهمترین محورهایی که عبور و مرور در آن مختل شده بزرگراه پاریس- بروکسل بود. برگزارکنندگان اعلام کردند انتظار دارند هزار و ۵۰۰ نقطه از محورهای مواصلاتی فرانسه توسط معترضان اشغال شود.
مرگ یک معترض


همچنین تاکنون یکی از این معترضان در اثر برخورد با یک خودرو جان خود را از دست داده است. به گفته پلیس فرانسه پس از آنکه معترضان جلوی این خودرو را می‌گیرند و به روی آن می‌کوبند، راننده دچار «وحشت ناگهانی» می‌شود و به صورت غیرعمدی پای خود را بر روی پدال گاز فشار می‌دهد و خودرو به جمعیت برخورد می‌کند. این فرد که قصد داشته دختر خردسال خود را به پزشک برساند دستگیر شده و تحت بازداشت است. وزیر کشور فرانسه، صبح دیروز اعلام کرد که راه‌ها و جاده‌های اصلی و مهم تقریباً در هیچ نقطه‌ای از کشور مسدود نشده است و پراکندگی و توزیع مکان‌های مسدود شده از استانی به استان دیگر متفاوت است. وی همچنین با ابراز ﺗﺄسف از کشته شدن یکی از معترضین گفت که حق برپایی تظاهرات از حقوق اساسی و ضروری فرانسویان است اما باید برگزارکنندگان حداقل نکات ایمِنی را رعایت کنند تا مانع وقوع اینگونه پیشامدهای تلخ شوند.
افزایش دزدی سوخت
گزارش دیگری از فرانسه همچنین حاکی است  همزمان با افزایش کم‌سابقه قیمت سوخت خودرو در فرانسه، میزان سرقت بنزین و گازوئیل در این کشور  نیز به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. روزنامه محلی لوپاریزین فرانسه با انتشار گزارشی در این مورد نوشته از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون در فرانسه دست‌کم ۱۰ هزار مورد دزدی سوخت خودرو گزارش شده است. بیشترین موارد دزدی سوخت نه از باک خودروهای سواری شخصی، بلکه از خودروهای سنگین، ماشین‌آلات کشاورزی و راهسازی و نیز خود جایگاه‌های سوخت‌رسانی بوده است. این در حالی است که مقادیر سوخت به سرقت رفته نیز در ماه‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته و برای نمونه یک شبکه از تبهکاران تنها در شهرستان «اوآز» در شمال پاریس، توانسته است با دستبرد به ۸ پمپ بنزین، ۱۶ هزار لیتر سوخت بدزدد.