عراق آماده پرداخت طلب ایران به صورت دینار


گروه انرژي: طلب حدود ۵۲۰ ميليون دلاري ايران از وزارت نيروي عراق بابت صادرات برق و با توجه به افزايش حجم بدهي‌هاي برقي عراق مذاکرات و رايزني‌ها با اين کشور براي پرداخت بدهي‌هاي معوق آغاز شده است که بانک مرکزي ايران بايد دست به کار شود و سيستمي‌تهيه کند که بتواند دينار را دريافت کند و اين مشکل را برطرف کند.

حميد حسيني سخنگوي اتحاديه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشيمي‌جزئيات دريافت معافيت عراق از آمريکا براي ادامه تعامل نفتي و گازي با ايران را تشريح کرد.

وي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين‌که صادرات گاز به عراق از دو نقطه بغداد و بصره طبق روال سابق ادامه دارد، اظهار کرد: عراقي‌ها فعلا تا ۴۵ روز معافيت گرفته‌اند. البته اين موضوع به اين معني نيست که ۴۵ روز ديگر بايد به‌طور کل واردات را از ايران قطع کنند. آمريکا به عراق اعلام کرده که در اين ۴۵ روز شرايط را بررسي کنند و اگر مي‌توانند برق و گاز خود را از کشور ديگر تامين کنند، دست به کار شوند.

وي افزود: برق و گاز ايران، ۲۰ درصد نياز عراق را تامين مي‌کند و عراقي‌ها اعلام کرده‌اند هيچ‌کدام از قراردادهايي که براي تامين برق و گاز دارند زودتر از سال ۲۰۲۲ اجرايي نمي‌شود. هم‌چنين بهره‌برداري از ميادين گازي زودتر از سال ۲۰۲۲ امکان‌پذير نيست و گاز و برق ايران امکان جايگزيني ندارد. در اين شرايط آمريکا هم چاره‌اي جز تمديد مجوز براي عراق ندارد. در حال حاضر هم مردم عراق دو ساعت برق دارند و چهار ساعت برق ندارند و اگر صادرات برق ايران به عراق قطع شود و گاز هم به نيروگاه‌هاي آن‌ها صادر نشود، شرايط بدتر خواهد شد و مردم عراق اعتراض خواهند کرد.

سخنگوي اتحاديه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشيمي‌با تاکيد بر اين‌که ايران نگران قطع شدن صادرات گاز به عراق نيست، گفت: عراقي‌ها اصرار دارند با اين ‌که قرارداد يورويي است، پول را با دينار پرداخت کنند و به هيچ وجه آمادگي پرداخت غير از دينار را ندارند. عراق اعلام کرده است خود را مکلف مي‌داند که تحريم آمريکا در بحث دلار را رعايت کند. هم‌چنين اعلام کرده‌اند از آنجاکه درآمدهاي ما دلاري است و دلار را بايد به يورو تبديل کنيم و اين امکان وجود ندارد، امکان پرداخت يورويي نداريم و ترجيح مي‌دهيم دينار عراق را پرداخت کنيم.به گفته حسيني مذاکرات ايران و عراق براي پرداخت پول با دينار ادامه دارد.

وي افزود: بعيد مي‌دانم عراق بپذيرد به جز دينار پول ديگري پرداخت کند. در حال حاضر هم حدود ۵۲۰ ميليون دلار طلب ايران در بانک مرکزي عراق موجود است که اصرار دارند به صورت ديناري پرداخت کنند. بايد بانک مرکزي ايران دست به کار شود و سيستمي‌تهيه کند که بتواند دينار را دريافت کند و اين مشکل را برطرف کند. دينار پول قدرتمندي است. قابل تبديل شدن است و ثبات و ارزش دارد. بانک مرکزي هنوز به جمع‌بندي نرسيده دينار را مانند ساير ارزهايي که پذيرفته به رسميت بشناسد.

  • سوآپ نفت کرکوک بعد از تحويل ۷۰۰ هزار تن متوقف شد

سخنگوي اتحاديه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشيمي‌در ادامه با اشاره به سوآپ نفت کرکوک اظهار کرد: نفت کرکوک ۷۰۰ هزار تن تحويل داده و سپس متوقف شد. اين اتفاق در زمان نخست وزيري آقاي عبادي رخ داد. بعيد است که سوآپ از سر گرفته شود، زيرا عراق در حال انجام هماهنگي‌هاي لازم براي صادرات نفت کرکوک از خط لوله کرکوک_جيحان است. ايران هم علاقه چنداني ندارد سوآپ از سر گرفته شود، هم‌چنين علاقمند نيست که سهم صادرات خود را به عراق بدهد و نفت عراق را صادر کند.

بر اساس اين گزارش، عراق اخيرا موفق شده از آمريکا براي ادامه تعامل با ايران در شرايطي که آمريکا نفت ايران را تحريم کرده است، معافيت کسب کند.

  • جايگزيني براي گاز وارداتي ايران به عراق وجود ندارد

عاصم جهاد سخنگوي وزارت نفت عراق در يک برنامه تلويزيوني در گفتگو با شبکه‌هاي محلي کردي در کردستان عراق با اعلام اين مطلب گفت: هم اکنون هيچ جايگزيني براي گاز طبيعي ايران نداريم چرا که ايران نزديکترين نقطه به عراق مي‌باشد تا از آن بتوانيم گاز وارد کنيم.وي افزود: عراق نزديک به ۶۰۰ ميليون مترمکعب گاز از ايران وارد مي‌کند که از آن براي توليد برق استفاده مي‌شود.سخنگوي وزارت نفت عراق تاکيد کرد که عراق نمي‌تواند از هيچ کشور همسايه‌اي اين مقدار گاز را تامين کرده و جايگزين گاز وارداتي از ايران نمايد.عاصم جهاد در ادامه اظهار داشت: توليدات داخلي عراق جوابگوي تامين نياز ايستگاههاي توليد برق نيست و به خاطر همين جايگزيني براي گاز ايران نداريم.

به گفته اين مقام عراقي، وزارت نفت عراق در تلاش براي افزايش توليدات داخلي در راستاي تامين کامل نيازمنديهاي داخلي است اما براي رسيدن به اين سطح عراق دستکم به سه سال زمان نياز دارد.آمريکاييها در راستاي تحريمهاي يک جانبه خود عليه ايران، عراق را تحت فشار گذاشته‌اند که واردات گاز و برق خود را از عراق قطع نمايد. گفتني است به غير از واردات ۶۰۰ ميليون مترمکعب گاز از ايران دولت عراق ۱۳۰۰ مگاوات برق نيز از ايران وارد مي‌کند.

  • از سرگيري صادرات نفتي کرکوک

عاصم جهاد سخنگوي وزارت نفت عراق روز گذشته در بيانيه‌اي اعلام کرد: بر اساس توافق اوليه ميان بغداد و اربيل بر سر صادرات نفت کرکوک، بار ديگر بوسيله خط لوله به مبدا جيهان آغاز خواهد شد. وي گفت: با نهايي شدن اين توافق روزانه به طور متوسط 50 تا 100 هزار بشکه نفت از کرکوک و با مديريت شرکت بازاريابي نفت عراق (سومو) صادر خواهد شد. صادرات نفت از کرکوک جدا از صادرات روزانه 300 هزار بشکه نفتي است که کردستان عراق از ميدانهاي نفتي تحت کنترل خود استخراج و روانه بازارهاي جهاني مي‌کند. هيدر نائورت، سخنگوي وزارت امور خارجه ايالات متحده، در توييتر خود با اشاره به اين موضوع نوشت: ازسرگيري صادرات نفت از کرکوک، گام مهم ديگري در جهت تلاش‌هاي ما براي کاهش صادرات نفت ايران است. بر اساس اين گزارش، صادرات نفت در کرکوک در روز گذشته تنها در حد ۵۰ تا ۶۰ هزار بشکه از سر گرفته شده که در بازار نفت عدد قابل توجهي نيست. تا سال گذشته صادرات از اين منطقه در برخي مقاطع زماني به ۳۰۰ هزار بشکه در روز هم مي‌رسيد. رويترز گزارش داد، دولت عراق روز گذشته اعلام کرد که صادرات نفت از کرکوک را که از يک سال پيش به دليل اختلاف ميان دولت مرکزي و منطقه کردستان متوقف شده بود، از سر مي‌گيرد. پس از روي کار آمدن دولت جديد در بغداد، توافق اوليه با اربيل براي ادامه اين همکاري حاصل شده است. رويترز نوشت: اين گسترش همکاري، براي ايالات متحده آمريکا يک پيروزي محسوب مي‌شود که از هر دو طرف خواسته بود اختلافات را حل و فصل کنند و مبادلات نفتي را براي کمک به جبران کاهش نفت خام ايران از سر بگيرند.