مقابل دشمنان عراقِ «قدرتمند و آرام»، با قدرت بايستيد


گروه سياسي: "برهم صالح"رئيس جمهور عراق وارد کشورمان شد و ديدارهاي جداگانه‌اي با رهبر معظم انقلاب، رييس جمهور و دبير شوراي عالي امنيت ملي برگزار کرد.

صالح به ديدار رهبر معظم انقلاب اسلامي‌رفت که حضرت آيت الله خامنه‌اي در ديدار برهم صالح رييس جمهوري عراق و هيات همراه با ابراز خرسندي از برگزاري موفقيت آميز انتخابات پارلماني در عراق و انتخاب رييس جمهوري و نخست وزير و مسئولان ديگر و ايجاد ثبات و استقرار، تاکيد کردند: راه غلبه بر مشکلات و مقابله با توطئه‌هاي بدخواهان، حفظ اتحاد ملي در عراق، شناخت صحيح دوست و دشمن و ايستادگي مقابل دشمن وقيح، تکيه بر نيروي جوانان و حفظ و تقويت ارتباط با مرجعيت است.رهبر انقلاب اسلامي‌در ابتداي ديدار با تبريک به برهم صالح به‌دليل برگزيده شدن براي مسئوليت بزرگ رياست جمهوري در کشور مهم عراق به ارتباطات ريشه دار و عميق و تاريخي دو ملت ايران و عراق اشاره کردند و گفتند: ارتباطات دو ملت بي نظير است که نمونه بارز آن، پياده روي بزرگ اربعين است.حضرت آيت الله خامنه‌اي با اشاره به حضور بيش از دو ميليون زائر ايراني در راهپيمايي اربعين امسال خاطرنشان کردند: دل‌هاي همه زائران ايراني پس از بازگشت مملو از تشکر از ميهمان ‌نوازي مردم عراق بود و اين نشانگر بزرگواري حداکثري عراقي‌ها در ميزباني از زائران ايراني است و اين ميهمان نوازي و ارتباط همراه با مهر و محبت ميان دو ملت جز با زبان هنر قابل بيان نيست.رهبر انقلاب اسلامي‌با تشکر صميمانه از رييس جمهوري، نخست وزير و ديگر مسئولان و ملت عراق به دليل ميهمان‌نوازي کم نظير در ايام اربعين، به رنج و محنت مردم عراق در دوران‌هاي گذشته اشاره کردند و گفتند: اکنون که ملت عراق بعد از دوران‌هاي استبدادي، صاحب کشور است و استقلال و حق راي و انتخاب دارد، برخي دولت‌ها و کشورهاي بدخواه به دنبال آن هستند تا مردم عراق طعم اين پيروزي و دستاورد بزرگ را نچشند و عراق و منطقه روي آرامش را نبينند.حضرت آيت الله خامنه‌اي تاکيد کردند: تنها راه مقابله با اين توطئه‌ها، حفظ و تقويت اتحاد ميان گروه‌هاي عراقي اعم از عرب و کُرد و شيعه و سني است.رهبر انقلاب اسلامي، شناخت دقيق و صحيح دوست و دشمن را در سياست خارجي بسيار مهم ارزيابي و خاطرنشان کردند: برخي دولت‌ها در منطقه و در خارج از منطقه به شدت نسبت به اسلام، شيعه و سني و عراق، بغض و کينه دارند و در امور داخلي عراق دخالت مي‌کنند که بايد مقابل آن‌ها با قدرت ايستاد و درخصوص ايستادگي برابر دشمن وقيح و صريح به هيچ وجه ملاحظه نکرد.حضرت آيت الله خامنه‌اي درخصوص همکاري‌هاي دو جانبه ميان ايران و عراق تاکيد کردند: مسئولان جمهوري اسلامي‌براي گسترش همکاري‌ها با عراق بسيار مصمم و محکم هستند و من هم به اين موضوع عميقا معتقدم.ايشان با اشاره به ظرفيت‌هاي فراوان دو کشور براي گسترش همکاري‌ها، افزودند: عراق عزيز، قوي، مستقل و پيشرفته براي ايران بسيار مفيد است و ما در کنار برادران عراقي خود خواهيم بود.ايشان ضرورت حفظ و تقويت ارتباط با مرجعيت را بسيار مهم خواندند و گفتند: ارتباط با مرجعيت در مراحل و مقاطع مختلف کارساز و گره گشا خواهد بود.رهبر انقلاب اسلامي‌تکيه بر جوانان را زمينه ساز انجام کارهاي بزرگ دانستند و افزودند: نمونه بارز نتايج فوق العاده تکيه بر جوانان، شکل‌گيري حشدالشعبي در جريان مبارزه با تروريسم تکفيري بود که بايد آن را حفظ کرد.

در اين ديدار که آقاي روحاني رييس جمهوري نيز حضور داشت، برهم صالح رييس جمهوري عراق، ديدار با رهبر انقلاب اسلامي‌را افتخاري بزرگ دانست و گفت: من با يک پيام صريح و آشکار به تهران آمده‌ام مبني بر اينکه عوامل و عناصر پيوند دهنده دو ملت ايران و عراق، ريشه در تاريخ دارد و غيرقابل تغيير است.رييس جمهوري عراق با اشاره به مذاکرات خود در تهران خاطرنشان کرد: ما به دنبال گسترش بيش از پيش همکاري‌ها در همه زمينه‌ها و ارتقاي آن به سطحي هستيم که در شان روابط اجتماعي و فرهنگي و مصالح مشترک دو ملت باشد.برهم صالح خدمت به زائران حسيني در اربعين را افتخاري براي دولت و ملت عراق دانست و با تاکيد بر اين که عراق کمک‌ها و حمايت‌هاي ايران را در دوران مبارزه با استبداد صدامي‌و در دوران مبارزه با تروريسم تکفيري فراموش نخواهد کرد، افزود: ما حکمت و عقلانيت و تدبير مرجعيت را يک نعمت بزرگ براي ثبات و آرامش و پيشرفت عراق مي‌دانيم.وي مهمترين اولويت مسئولان عراقي در دوران جديد را بازسازي و احياي زيرساخت‌ها، مبارزه با فساد، ارائه خدمات مناسب به مردم عراق، اصلاحات داخلي و تقويت اتحاد ملي برشمرد و تاکيد کرد: ما بنا داريم عراق را به يک کشور قوي در منطقه تبديل کنيم و اميد داريم بتوانيم از همکاري‌ها و ظرفيت‌هاي جمهوري اسلامي‌براي بازسازي عراق بيش از گذشته بهره مند شويم.

همچنين برهم صالح با حجت‌الاسلام حسن روحاني ديدار و پس از آن نشست خبري برگزار کرد. روحاني در اين نشست گفت‌: در جلسه مشترک روابط دو کشور مورد بررسي قرار گرفت. دو طرف ضمن تاکيد بر روابط سياسي ــ فرهنگي و اقتصادي بر اين نکته اعتراف داشتند که ظرفيت‌هاي فراواني براي توسعه روابط دو کشور وجود دارد. امروز روابط اقتصادي دو کشور به حدود 12 ميليارد دلار مي‌رسد که مي‌توانيم با تلاش دو جانبه اين رقم را در آينده‌اي نزديک به 20 ميليارد دلار برسانيم.رييس جمهور با اشاره به اين که درباره تبادل برق، گاز، فرآورده‌هاي نفتي و فعاليت‌هاي هر دو کشور در زمينه‌هاي کشف و استخراج نفت گفت‌وگو کرديم، بيان‌ کرد: دو طرف درباره اتصال راه‌آهن در غرب و جنوب گفت‌وگو کرديم. مخصوصا درباره اتصال شلمچه به بصره که مقدمات آن آماده است و شرکت ايراني مي‌تواند کار را شروع کند. اتصال اين راه آهن مي‌تواند تبادل بار و مسافر را راحت‌تر و ارزان‌تر کند مخصوصا براي ايام اربعين.روحاني خاطر نشان کرد: لايروبي اروند رود و شط العرب براي هر دو کشور حائز اهميت است ، زيرا اين مساله موجب آباداني بيشتر آبادان، خرمشهر، بصره و فاو مي‌شود. مسائل زيست محيطي براي هر دو کشور حائز اهميت است. بخشي از مردم ما در مرزهاي غربي و به ويژه‌ در مرزهاي جنوبي دچار مشکل ريزگرد هستند که اين مشکل بايد با همکاري دو کشور حل و فصل شود. رييس جمهور عراق وعده داده‌اند که شخصا موضوع محيط زيست را دنبال مي‌کنند. ما همان طور که ملت عراق را از رنج داعش با کمک يکديگر خلاص کرديم، مردم دو کشور را نيز از رنج ريزگرد خلاص کنيم.روحاني با اشاره به اين که ما توافق کرده‌ايم که منطقه آزاد تجاري بين دو کشور داشته باشيم، گفت‌: از کميسيون مشترک دو کشور مي‌خواهم هر چه‌ زودتر اين مساله را دنبال کنند.رييس جمهور با تاکيد بر اين که نظر هر دو هيات اين است که ثبات و امنيت در کل منطقه به نفع همه مردم است، خاطر نشان کرد: ما نياز به مداخله خارجي نداريم و بايد بتوانيم با همکاري يکديگر براي امنيت و ثبات در منطقه تلاش کنيم. کشورهاي منطقه بايد با هم روابط نزديک‌تري داشته باشند. اميدوارم هر چه‌ زودتر شاهد پايان جنگ ظالمانه در يمن و استقرار ثبات و امنيت در سوريه و کل منطقه باشيم. ما امنيت و توسعه عراق را ، امنيت و توسعه ايران مي‌دانيم.

در ادامه اين نشست رئيس جمهور عراق با بيان اينکه من پيام روشني از بغداد آورده‌ام، اظهار کرد: ما در عراق اهميت روابط با ايران را به خوبي درک مي‌کنيم. روابط فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي دو کشور ريشه در تاريخ دارد و دو ملت همسايه و مسلمان ايران و عراق پيوندهاي عميقي با يکديگر دارند و شرايط جغرافيايي و مرز مشترک هم اين پيوندها را تقويت کرده است.برهم صالح ادامه داد: دو ملت ايران و عراق در بسياري از حوادث منطقه نقش داشته‌اند. ما حمايت‌هاي ايران از مردم عراق را در دوران مبارزه با استبداد صدام فراموش نمي‌کنيم. ما مواضع ايران در مبارزه اخيرمان با تروريسم را فراموش نمي‌کنيم. ايران با حمايت از ما، نقش بزرگي در شکست تروريسم داشت.رئيس جمهور عراق با بيان اينکه ما اهميت فراواني براي پيوندهاي مشترک بر روابط دو کشور داريم، تاکيد کرد: ما خواستار اين هستيم که روابط دو کشور به شرايط بهتري برسد. شرايط بهتر آن چيزي که دو ملت ايران و عراق و تمام ملت‌هاي منطقه شايسته آن هستند. بعد از شکست نظامي‌داعش، امروز عراق در پيش روي خود مسئله‌ بازسازي و تقويت ثبات سياسي را دارد. تحقق اين اهداف نيازمند برنامه‌هاي اصلاحي سياسي و اقتصادي است.صالح با تاکيد بر اينکه منطقه به يک فضاي باثبات نياز دارد، گفت: زمان آن فرا رسيده است که نظام منطقه‌اي تازه‌اي شکل گرفته که مدافع مردم منطقه باشد. ما براي ايران در اين نظام جديد منطقه‌اي اهميت زيادي قائليم. عراق هم در اين نظام جديد بايد نقش مهم و محوري داشته باشد. عراق بايد به عرصه‌اي براي اشتراک منافع ملت‌هاي منطقه تبديل شود، نه آنکه ميداني براي کشمکش‌هاي اراده‌هاي متناقض باشد. نظام جديد منطقه‌اي بايد مبتني بر همگرايي سياسي و همکاري دولت‌ها و ملت‌هاي منطقه‌اي باشد. در نظام جديد منطقه‌اي بايد استقلال و حاکميت کشورها محترم شمرده شود و منافع ملت‌ها و کشورها بايد بر هر ملاحظه‌اي مقدم شمرده شود.وي خاطرنشان کرد: بر ضرورت تقويت روابط دوجانبه ميان ايران و عراق تاکيد داريم. از وزارت خارجه و کميته‌هاي مرتبط با وزارت صنعت درخواست کرده‌ايم روابط خود را با ايران گسترش دهيم تا همکاري‌هاي تجاري مشترک ميان دو کشور افزايش يابد. ايجاد مناطق تجاري آزاد مرزي براي ما اهميت بسياري دارد. گسترش راه‌آهن نيز علاوه بر اينکه کمک بزرگي براي جابه‌جايي زائران مي‌کند، زيرساخت‌هاي لازم براي روابط اقتصادي و تجاري دو کشور را مهيا مي‌سازد. اميدوارم از خلال اجراي پروژه‌هاي راه‌آهن در عراق، فضايي ايجاد شود تا عراق نقش فراتري در منطقه ايفا کرده و زمينه‌هاي ارتباط با کشورهاي منطقه را فراهم کند.