وام اشتغال روستایی در دست انداز بانک‌ها


گروه اصناف: طرح ملي اشتغال پايدار در مناطق روستايي و عشايري يکي از مهمترين طرح‌هاي دولت در زمينه اشتغال در حوزه روستايي در اين دولت است. پايه ريزي اين طرح بر اساس شناسايي مزيت‌هاي استاني و رسته‌هاي پر اشتغال در حوزه‌هاي مختلف خدمات، صنعت، کشاورزي، پوشاک، کفش، گردشگري، IT ، حمل و نقل، بافت فرسوده و... است.

دستورالعمل آيين نامه پرداخت وام اشتغال روستايي با هدف کاهش بيکاري و رونق اشتغال براي اجرا در مناطق روستايي، عشاير و شهرهاي کمتر از ۱۰هزار نفر از سوي علي ربيعي وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي ۴دي ماه ۹۶ تحت عنوان «دستورالعمل آيين نامه اجرايي قانون حمايت از توسعه ايجاد اشتغال پايدار مناطق روستايي و عشايري با استفاده از منابع صندوق توسعه ملي» به استانداران سراسر کشور ابلاغ شد.

دولت ۱.۵ ميليارد دلار از منابع صندوق توسعه ملي براي اشتغال روستايي اختصاص داده است. در مجموع قرار بود ۱۲ هزار ميليارد تومان منابع صندوق توسعه ملي و منابع داخلي بانک‌ها به بحث اشتغال روستايي اختصاص يابد.

اما انتقادات بسياري از سوي متقاضيان اين تسهيلات در شهرهاي مختلف وجود دارد؛ از ممنوعيت استفاده تسهيلات اشتغال روستايي براي کارمندان و دستگاه‌هاي اجرايي تا سنگ‌اندازي بانک‌ها تا طولاني بودن روند اخذ مجوزها و قوانين دست‌وپاگير موجود در بانک‌ها، و نداشتن وثايق مورد نياز بانک‌ها در فرآيند تکميل ضمانت گلايه‌هاي متقاضيان در دريافت اين تسهيلات است.

عده‌اي از متقاضيان اين تسهيلات نيز گلايه‌هاي ديگري دارند، عدم آگاهي آنها از چک‌ليست مسئوليت هر کدام از ارگان‌ها در فرآيند ارائه طرح، بررسي و تصويب و ارائه تسهيلات در استان‌ها باعث شده است که عده‌اي دريافت تسهيلات با نرخ اندک را رها کنند، چرا که بقيه مسير را براي خود مقرون به صرفه نمي‌دانستند. به گزارش مهر، محمود حجتي وزير جهاد کشاورزي در مراسم امضاي تفاهم نامه بين سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزي جهت تامين مالي 18 هزارميليارد توماني طرحهاي اشتغال زاي حوزه کشاورزي اظهارداشت: تفاهم نامه‌اي که امضا کرديم در خصوص پروژه‌هايي است که در ستاد اقتصاد مقاومتي مورد تفاهم قرار گرفته بود. وزير جهاد کشاورزي افزود: در ۶ ماه اول امسال وسعت گلخانه‌هاي کشور هزار و ۴۰۰ هکتار گسترش يافت و به ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار رسيد.

حجتي با بيان اينکه هر چقدرحمايت کنيم باز هم کم است، گفت: متاسفانه در سامانه کارا با وحي منزل روبرو هستيم . در سفرهايي که به استان‌هاي مختلف کشور داشتم، متوجه شدم همه در شهرها منتظر اين تسهيلات هستند و پشت درها مانده اند.

وي تصريح کرد: از سازمان برنامه و بودجه درخواست دارم به اين مسئله به صورت ويژه رسيدگي کند.

وزير جهاد کشاورزي با بيان اينکه ۱۸ درصد اشتغال کشور (غير از صنايع غذايي تبديلي) مربوط به بخش کشاورزي است، گفت: اين در حالي است که سهم سرمايه گذاري در کشاورزي نسبت به اقتصاد کشور بسيار پايين است.

در ادامه اين مراسم، شهيدزاده رئيس صندوق توسعه ملي گفت: با مجوز رهبري و مصوبه مجلس، برنامه دولت اين است که در سال ۹۷ با تلفيق منابع صندوق، منابع بانکي و دولتي بتواند براي پروژه‌هاي اقتصاد مقاومتي که تأمين کننده نيازهاي حال و آينده جامعه هستند را با تکيه بر توان داخل تأمين اعتبار کند. وي افزود: صندوق توسعه ملي به عنوان يک موسسه ملي و سرباز نظام و دولت در برنامه‌هاي استراتژيک اقتصادي که منافع ملت و نسل آينده را تأمين مي‌کند، نقش موثري ايفا خواهد کرد.

وزير جهاد کشاورزي تأکيد کرد: اميدواريم بتوانيم در دوران تحريم رفاه مردم را تأمين کنيم.

از سويي ديگر مهندس سليمي‌مديرکل تعاون، کار ورفاه اجتماعي هرمزگان با بيان اينکه کميته‌هاي نظارت بر اجراي طرحها در تمام شهرستان‌هاي استان فعال است، افزود: همه طرحهاي اشتغال روستايي با دقت بازديد و نظارت خواهند شد و در اين خصوص نتايج قابل قبولي از بازديد طرحها ارايه شده است.وي اضافه کرد: در صورت مشاهده هرگونه انحراف در طرحهايي که به تعهد خود عمل نکنند به طور جد برخورد خواهد شد و علاوه بر برگشت وجوه پرداختي، سود تسهيلات دوران پرداخت نيز بر اساس دستورالعمل مربوطه به شرح مصوب بانکها محاسبه خواهد شد.وي با اشاره به اينکه از ابتداي شروع طرح، استان هرمزگان همواره پيشرو و داراي رتبه اول در جذب اعتبارات روستايي بوده، بيان کرد: با عنايت ويژه استاندار و پيگيري‌هاي مجدانه معاون اقتصادي استانداري و با تلاش اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان و دبيرخانه کارگروه اشتغال و همچنين همکاري مديران بانکهاي عامل و دستگاههاي اجرايي، تاکنون حدود 220 ميليارد تومان تسهيلات اشتغالزايي روستايي به طرح‌هاي متقاضي در روستاها پرداخت شده که در اجراي اين طرحها، بيش از 4 هزار و 500 فرصت شغلي در استان ايجاد مي‌شود.