سفرجاودانه «نوربخش» و «تاج الدين»

آرمان: درگذشت دکتر محمدتقی نوربخش رئیس سازمان تامین اجتماعی و دکتر تاج‌الدین معاون پارلمانی این سازمان خبری بود که جامعه ایران را از دولتمردان تا روسای قوا، نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی در غم و اندوه فرو برد. مرحوم نوربخش و تاج‌الدین که در هیاتی همراه شریعتمداری، وزیر تعاون و کار برای بازدید چند پروژه به استان گلستان سفر کرده بودند که در بریدگی ورودی غربی گرگان بر اثر تصادف با یک تانکر تریلی حمل سوخت جان خود را از دست دادند. در پی این سانحه مقامات، روسای قوا، وزرا و سیاسیون در پیام‌های تسلیت جداگانه‌ای این ضایعه را به خانواده‌های آن مرحومان تسلیت گفتند. سردار مهری رئیس راهنمایی و رانندگی ناجا نیز ضمن تسلیت به بازماندگان از بازداشت راننده تریلی خبر داد.
مراسم تشییع
روز گذشته مراسم تشییع پیکر دکتر سیدتقی نوربخش و عبدالرحمن تاج‌الدین رئیس و معاون سازمان تامین اجتماعی با حضور مسئولان کشوری و لشکری و اقشار مختلف مردم از مقابل بیمارستان میلاد برگزار شد. پیکر این جانباختگان پس از تشییع در گرگان، به تهران انتقال یافت. در این مراسم که با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، علی اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، حجت‌الاسلام محمدکاظم بهرامی رئیس دیوان عدالت اداری، محمد شریعتمداری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، علی ربیعی وزیر سابق تعاون، کار ورفاه اجتماعی، رضا طلایی نیک معاون پارلمانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، محمدحسین مقیمی استاندار تهران و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور داشتند. پیکر مدیر عامل فقید سازمان تامین اجتماعی برای خاکسپاری در دارالرحمه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به شهر ری منتقل شد. حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات در این مراسم بر پیکر مرحوم سیدتقی نوربخش در حرم عبدالعظیم(ع) نماز اقامه کرد و پس از اقامه نماز، پیکر وی در صحن دارالرحمه حرم مطهر آرام گرفت. همچنین پیکر عبدالرحمن تاج‌الدین معاون فقید این سازمان شنبه بیست‌وششم آبان در اصفهان تشییع خواهد شد.
دادگستری گلستان: تصادف عمدی نبود


تصادف منجر به فوت مرحوم نوربخش و تاج‌الدین، یک سانحه رانندگی اتفاقی بود. رئیس کل‌دادگستری استان گلستان درباره مطلب منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر اعتراف راننده نفتکش به عمدی بودن سانحه رانندگی منجر به فوت مدیرعامل تأمین اجتماعی گفت: این مساله شدیدا تکذیب می‌شود و سانحه روز گذشته، یک تصادف اتفاقی بوده است. هادی هاشمیان در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به این سوال که برخی مطالب در فضای مجازی منتشر شده مبنی بر اینکه راننده نفتکش سانحه رانندگی روز پنجشنبه در گرگان که منجر به فوت مدیرعامل تامین اجتماعی و معاون پارلمانی وی شد، اعتراف کرده این سانحه عمدی و هدف از آن شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده است، اظهار کرد: این مساله به شدت تکذیب می‌شود و حرف‌هایی است که برخی افراد و سایت‌های معاند نظام می‌زنند. رئیس کل دادگستری استان گلستان گفت: تصادف منجر به فوت مرحوم نوربخش و تاج‌الدین، یک سانحه رانندگی اتفاقی بود. هاشمیان در پاسخ به این سوال که آیا خودروی مقصر در این حادثه مشخص شده است یا خیر افزود: حادثه روز پنجشنبه گذشته واقع شده و امروز هم مراسم تشییع و خاکسپاری است؛ بنابراین باید منتظر نظر کارشناسی طی روزهای آینده باشیم.
پسرم همواره به فکر خدمت به مردم بود
سیدمرتضی نوربخش پدر مرحوم نوربخش امروز در جمع سوگواران گفت: پسرم پاک به دنیا آمد، پاک زیست و پاک رفت. وی افزود: ایشان همواره به فکر خدمت به مردم بود و دوران دانشجویی خود را که مقارن با دوران دفاع مقدس بود در بیشتر عملیات حضور داشت و صادقانه جنگید. وی ادامه داد: پسرم در زمان حیات خود به عنوان پزشک و کارمند در سازمان تامین اجتماعی ابتدا به عنوان مدیر درمان تامین اجتماعی یزد، همواره خدمت کرد و دغدغه‌ای جز این نداشت.
دغدغه نوربخش خدمت به مردم بود
استاندار تهران در حاشیه مراسم به ایرنا گفت: آنچه برای مرحوم نوربخش، رئیس سازمان تامین اجتماعی مهم بود خدمت به مردم به ویژه جامعه کارگری بود. محمدحسین مقیمی افزود: در استان‌های مختلف که بودم، با مرحوم نوربخش در مقاطعی که رئیس سازمان تامین اجتماعی بود همکاری مستقیم داشتیم که در استان‌هایی مانند مرکزی، کرمانشاه و تهران نمونه‌هایی از آن بود. وی افزود: با توجه به اینکه صحبت‌های ما در ارتباط با خدمت به مردم بود هر وقت با او صحبت می‌کردم حتما به قول خود عمل می‌کرد و آن کار انجام می‌شد. او به قول‌های خود وفا می‌کرد. استاندار تهران تعهد به قول‌های داده شده را از مهم‌ترین ویژگی‌های مرحوم نوربخش برشمرد و اضافه کرد: وی همیشه تقاضای ملاقات را در کوتاه‌ترین زمان اجابت می‌کرد و ساعت هم برای او تفاوتی نداشت. گاهی ساعت‌های ۱۰ یا ۱۱ شب دیدار داشتیم. از طرف دیگر استاندار گلستان در مراسم تشییع پیکر رئیس و معاون سازمان تامین اجتماعی در گرگان، اظهار کرد: این دو بزرگوار شهادت‌گونه رفتند و در جهت خدمت به مردم این حادثه برای آنها اتفاق افتاد. سیدمناف هاشمی تصریح کرد: برای مردم گلستان این حادثه سخت بود و شاید برخی احساس کنند ما میزبان خوبی نبودیم.
تسلیت رئیس‌جمهور
رئیس‌جمهور در پیامی درگذشت رئیس سازمان تامین اجتماعی و معاون پارلمانی این سازمان را تسلیت گفت. ایسنا نوشت، در متن این پیام آمده است: خبر تلخ سانحه تصادف رانندگی و درگذشت اندوهبار مدیرعامل و معاون پارلمانی سازمان تامین اجتماعی موجب تاثر و تالم فراوان شد. مرحوم دکتر سیدمحمدتقی نوربخش، همراه صدیق و کوشای دولت در ۵ سال گذشته؛ مدیری متعهد و دلسوز، پرکار، صادق و متواضع بود که لحظه‌ای از خدمت به خانواده تامین اجتماعی به‌ویژه کارگران زحمتکش و بازنشستگان شریف باز نایستاد. مرحوم عبدالرحمن تاج‌الدین معاون پارلمانی سازمان تامین اجتماعی نیز سال‌ها در مسئولیت‌های مختلف پارلمانی و اجرایی خدمات ارزنده‌ای داشتند، و تقدیر چنین بود که این دو چهره خدمتگزار، با هم و در مسیر خدمت به مردم به دیدار معبود بشتابند. اینجانب این ضایعه را به خانواده‌های محترم نوربخش و تاج الدین، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی، خانواده بزرگ دولت و جامعه عزیز کارگری و بازنشستگان تسلیت می‌گویم.
پیام‌های تسلیت
رئیس قوه قضائیه ضمن تسلیت درگذشت رئیس سازمان تامین اجتماعی پیامی صادر کرد. دربخشی از پیام آیت‌ا... آملی لاریجانی آمده است: «این‌جانب ضمن ابراز همدردی با خانواده این عزیزان، این مصیبت را به بازماندگان و کارکنان خدوم سازمان تامین اجتماعی تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند منان برای درگذشتگان این حادثه رحمت و مغفرت الهی مسالت دارم. » رئیس مجلس نیز به درگذشت رئیس سازمان تامین اجتماعی و معاونش واکنش نشان داد. علی لاریجانی در پیامی گفت: «ضمن عرض تسلیت این ضایعه به مردم شریف ایران، مجموعه خدوم سازمان تامین اجتماعی و خانواده درگذشتگان، برای این دو عزیز، رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسالت می‌کنم.» در پی درگذشت دکتر نوربخش و معاونش رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز پیامی صادر کرد. در پیام آیت‌ا... هاشمی شاهرودی آمده است: «بدین وسیله درگذشت این دو مدیر خدوم و پرتلاش را که تا آخرین لحظات عمر خود در پی انجام وظیفه و خدمت صادقانه به مردم و قشر زحمتکش کارگر، بیمه شدگان تامین اجتماعی، مستمری بگیران و بازنشستگان عزیز بودند، به محضر مقام معظم رهبری، هیات محترم دولت، خانواده محترم آنان، مدیران و کارکنان محترم سازمان تامین اجتماعی و جامعه پزشکی کشور تسلیت گفته و از خداوند متعال برای آن عزیزان، رحمت واسعه و مغفرت الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسالت دارم.» معاون اول رئیس‌جمهور نیز در پیامی حادثه درگذشت دکتر نوربخش و دکتر تاج الدین را تسلیت گفت. در پیام اسحاق جهانگیری آمده است: «مرحوم دکتر نوربخش از پزشکان ارزشمند و مدیران باتجربه کشور بود و پدر بزرگوارش نیز عمر خود را در حوزه سلامت و درمان و ارائه خدمات فراوان به مردم بیرجند و قائن در استان خراسان جنوبی صرف کرد که خدمات این خاندان سادات خیرخواه، هرگز از یاد و خاطر مردم این منطقه فراموش نخواهد شد.» رئیس شورای شهر و شهردار جدید تهران نیز در پیام‌هایی جداگانه ضایعه درگذشت رئیس سازمان تامین اجتماعی را تسلیت گفتند. در پیام محسن هاشمی رفسنجانی آمده «فقدان جناب آقای دکتر نوربخش، ریاست محترم سازمان تامین اجتماعی و جناب آقای تاج‌الدین معاون این سازمان را به خانواده‌های این عزیزان تسلیت گفته و برای مرحومان، رحمت الهی و برای بازماندگان صبرجمیل و اجرجزیل را از درگاه الهی آرزو دارم.» پیروز حناچی نیز نوشت: «درگذشت ناباورانه برادر متعهد، خوش‌نام، دلسوز و پرتلاش، مرحوم دکتر نوربخش مدیرعامل فقید سازمان تامین اجتماعی و معاون پارلمانی ایشان که عمر پر برکت خویش را تا دقایق پایانی صرف خدمت به ایران کردند، به خانواده محترم، همکاران و جامعه مدیریتی کشور تسلیت می‌گویم و برای آن مرحوم غفران الهی و برای همه بازماندگان صبر و سلامت از درگاه خداوند سبحان خواهانم.» وزرای کشور و بهداشت هم پیام تسلیت صادر کردند. علی ربیعی وزیر سابق کار نیز در پیامی متفاوت برای درگذشت رئیس سازمان تامین اجتماعی آورد: دکتر نوربخش فقط یک رئیس سازمان نبود شرافت وتخصص را درهم آمیخته بود. نیمی از حقوق خود را به بیت المال برمی‌گرداند شهادت می‌دهم خداترس، پاک، شریف، وفادار به اموال کارگران وانسان دوست بود.» محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس نیز در پیام تسلیتی آورد: تحمل این ضایعه بزرگ، سخت است و مطمئنا جز با یاد خداوند و امید به اعطای صبر از جانب او تحمل این مصیبت غیرممکن است».
بازداشت راننده کامیون
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در جمع خبرنگاران در تشریح جزئیات حادثه رانندگی گلستان و فوت مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و معاون سازمان، اظهار کرد: حادثه‌ای که به وقوع پیوست بسیار تلخ بود. روز پنجشنبه از نزدیک از صحنه تصادف بازدیدی داشتم. کارشناسان در حال‌ بررسی هستند، اما در حوادث معمولا جاده، راننده و وسایط نقلیه مورد بررسی قرار می‌گیرند. به ‌این‌ ترتیب در این حادثه نیز کارشناسان هم از نظر فنی و هم از نظر راه موضوع را مورد بررسی قرار خواهند داد تا نتیجه‌ قطعی پس از مشخص شدن به اطلاع عموم برسد. سردار تقی مهری در خصوص حضور اکیپ‌های پلیس راهور در هنگام تردد مسئولان در سطح جاده‌ها، گفت‌: معمولا در سطح استان‌ها زمانی که برنامه‌ای تنظیم شده باشد و به پلیس اعلام شود، بر اساس یک برنامه مشخص کنترل ترافیک انجام می‌شود. وی در خصوص بازداشت راننده کامیون در این حادثه، ابراز کرد: وقتی صحنه حادثه را کارشناسان بررسی می‌کنند، مطالعات دقیقی انجام می‌شود و در نهایت اعلام خواهند کرد که چه کسی مقصر بوده است که این موضوع قطعا پس از اقدامات توسط کارشناسان اعلام خواهد شد، اما در تصادفاتی که منجر به فوت و جرح می‌شود، تا زمانی که شرایط مشخص نشده است، قطعا برابر قانون و دستور مقامات ذی‌ربط اقدام خواهد شد که بازداشت راننده کامیون نیز در همین راستا بوده است.