مدیرانی جهادی و خستگی ناپذیر

محمد شریعتمداری
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
تصادف دلخراش محور گرگان کردکوی که منجر به درگذشت غمبار و دردناک دو مدیر عالى صدیق، شریف، پاک دست، پرتلاش و سختکوش هریک در جایگاه خود، زنده یاد دکتر نوربخش و زنده یاد تاج‌الدین شد، غمی جانکاه بر دل نشاند. حقیقت این است که گویى تقدیر براین بود تا همه چیز جورشود تا در آن لحظه در آن دوراهی باشیم تا فرشته مرگ آن دو عزیز را دربر گرفته از ما برگیرد. توجه به این نکته که تنها ساعتی قبل از حادثه نوربخش عزیز با چهره‌ای خندان کلنگ احداث درمانگاه تخصصى علی آباد را بر زمین زده بود به ما می گوید اگر جز با هدف خدمت به مردم قدم برداریم زیان خواهیم کرد. واقعیت این است که ما از لحظه دیگر خود بی‌خبریم. این دو برادر بزرگوار این‌طور زندگی کردند و برای خدمت سر از پا نشناختند.
سازمان تأمین اجتماعی سازمانی است که بیش از نیمی از مردم ایران به نوعی برای تأمین معاش و سایر خدمات با آن در ارتباط هستند. ٧٧ بیمارستان و بیش از ۳۰۰ درمانگاه باید مدیریت شود، خدمات بیمه‌ای که باید ارائه گردد. آن هم در شرایط مشکلات فعلی. یک ویژگی مهم نوربخش خستگی‌ناپذیری او بود. هرگز در اداره این مجموعه عظیم از خستگی ننالید.  برای من سخت است که در آغاز کار به‌عنوان وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی چنین سرمایه‌های مدیریتی عظیمی از دست رفتند. اما این حادثه باید برای همه یک درس عبرت باشد. مرگ از رگ گردن به ما نزدیک‌تر است و باز گویى این یک حقیقت است که فرصت خدمت به مردم بسیار اندک است. این مردم شایسته خدمت هستند همواره با انقلاب بوده‌اند و همه چیز خود را فدای انقلاب کرده‌اند باید فرصت خدمت را غنیمت بشمریم و صادقانه ،امانتدارانه و چشم پاک و دست پاک به آنها خدمت کنیم.


وقتی در ابتدای تصدی مسئولیت از سازمان تأمین اجتماعی بازدید کردم و بر سه‌جانبه‌گرایی، اصلاحات ساختاری در ارکان مثل احیای شورای عالی تأمین‌اجتماعی، بازگشت به الزامات قانون نظام جامع تأمین‌اجتماعی و یکپارچه‌سازی همه توانمندی‌های حوزه تأمین‌اجتماعی در کشور و تلاش برای تأمین منابع کافی برای حل مشکلات اجتماعی کشور در حوزه‌هایی که به ما مربوط است و مسئولیت داریم تأکید کردم و اشاره داشتم؛ باید در شستا و سایر صندوق‌ها دارایی‌های غیرمولد خود را واگذار کنیم و مدیریت در بنگاه‌ها را به حد تکالیف وضرورت‌ها کاهش بدهیم. نوربخش بلافاصله پس‌از پایان جلسه در تماسی تلفنی ضمن تشکر از حمایت‌های صورت گرفته همراهی همه جانبه خود را برای پیشبرد این موارد اعلام کرد. گرد آمدن عاشقانه مردم در گرگان و تهران برای بدرقه این دو مدیر عزیز نشان می‌دهد که خداوند متعال این دوتازه درگذشته ما را دوست دارد. عشق و علاقه زیادی بین او و مجموعه خدمتگزاری در ایران و این شهید راه خدمت به مردم وجود دارد، این دو عزیز شب جمعه و مصادف با شب شهادت امام حسن عسکری(ع) به لقای حق رفتند که همه این‌ها نشانگر فضیلتی است بزرگ و متکى به خدماتى خالصانه و خداپسندانه. این دنیا فانی است اگر جز با هدف خدمت به مردم کارکنیم نتیجه نهایى خسران عظیم و غیر قابل جبرانى براى همه ماخواهد داشت.