جدایی وزرا از ترزا







ندا آکیش
خبرنگار
ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس شاید بهای طرح برگزیت خود را با از دست دادن شغلش بپردازد. او که روز چهارشنبه پیش‌نویس 500 صفحه‌ای برگزیت را در اختیار اعضای کابینه خود قرار داد تا پس از مطالعه به آن رأی دهند، رأی موافق لازم را کسب کرد اما چند ساعت بعد، موج استعفاها در کابینه‌اش به راه افتاد و دست آخر هم برخی اعضای حزب حاکم کفایت او را زیر سؤال برده و خواستار کناره‌گیری‌اش از قدرت شدند. برخی اعضای حزب محافظه‌کار از جمله «جاکوب رس موگ» نامه‌نگاری به کمیته 1922 حزب را با هدف درخواست برای کناره‌گیری نخست‌وزیر آغاز کردند که در صورت رسیدن شمار نامه‌ها به 48 مورد انتخابات درون حزبی برگزار می‌شود و خانم می‌ باید با خانه شماره 10 و کرسی نخست‌وزیری خداحافظی کند.
به‌گزارش دیلی تلگراف، نشست چهارشنبه شب کابینه انگلیس برای رأی‌گیری درباره پیش‌نویس برگزیت پس از 5 ساعت به پایان رسید و ترزا می‌ که پیشتر درباره این پیش‌نویس با بروکسل به توافق رسیده بود، پیروزمندانه از رأی آری اعضای کابینه‌اش به این پیش‌نویس خبر داد اما استعفاها یکی پس از دیگری خیلی زود کام خانم نخست‌وزیر را تلخ کرد و به تقاضاهای فزاینده درون حزبی برای کناره‌گیری خانم نخست‌وزیر انجامید. نخستین استعفا مربوط به «شایلش وارا»، وزیر امور ایرلند شمالی بود و کمتر از یک ساعت پس از او، دومینیک راب، وزیر برگزیت کابینه می‌ را ترک کرد. ایستر مک وی، وزیر امور کار و بازنشستگی و سوئلا برویرمن، معاون وزارت برگزیت سومین و چهارمین مقام‌های مستعفی دولت انگلیس بودند.
وزیر برگزیت در بیانیه استعفای خود که در توئیتر منتشر کرد، نوشت، نمی‌تواند «وجداناً» از توافقنامه ترزا می‌ با اتحادیه اروپا حمایت کند. او افزود: متأسفم که بگویم پس از نشست کابینه باید بروم. طرح می‌ تمامیت ارضی بریتانیا را تهدید می‌کند. نمی‌توانم شرایط پیشنهادی این معاهده را با قول‌هایی که در انتخابات داده شده ارتباط دهم، این مسأله مربوط به اعتماد مردم است.
به‌گزارش ایندیپندنت، پس از استعفای دومینیک راب ارزش پوند در مقابل دیگر ارزهای اصلی بشدت سقوط کرد، پوند استرلینگ شاهد سقوط 1/1 درصدی در مقابل دلار امریکا و سقوط 1.2 درصدی در مقابل یورو شد. اما مهم‌تر از سقوط ارزش پوند، موقعیت خانم می‌ بود که با این استعفاها بشدت متزلزل شد. برخی از اعضای حزب محافظه‌کار انگلیس از جمله «جاکوب رس موگ» نیز چهارشنبه شب و صبح پنجشنبه برای کمیته 1922 حزب نامه نوشته و طی آن خواستار کناره‌گیری نخست‌وزیر شدند. طبق قانون انگلیس، اگر شمار این نامه‌ها به 48 عدد برسد باید انتخابات درون حزبی برگزار شود. برخی منابع انگلیسی می‌گویند، 48 رأی لازم در داخل حزب محافظه‌کار برای به چالش کشیدن رهبری می‌ جمع‌آوری‌ شده است. چنانچه این اخبار صحت داشته باشد، احتمال آغاز انتخابات درون‌حزبی از سه‌شنبه آینده بعید به نظر نمی‌رسد. تحلیل‌ها نشان می‌دهد که دومینیک راب وزیر مستعفی برگزیت و ساجد جاوید وزیر کشور و بوریس جانسون وزیر مستعفی امور خارجه به ترتیب در صدر فهرست رقبای احتمالی ترزا می‌ برای تصدی رهبری حزب محافظه‌کار و سکانداری دولت هستند.
با وجود تمام این اتفاق‌ها، عصر پنجشنبه به وقت محلی، ترزا می‌ مقابل خانه شماره 10 پشت تریبون قرار گرفت و با مردم کشورش صحبت کرد. او طوری در داونینگ استریت پشت تریبون قرار گرفت که گویی می‌خواهد استعفای خود را اعلام کند. اما نه تنها استعفا نداد بلکه با اعلام اینکه هیچ قصدی برای کناره‌گیری ندارد، شغل خود را یک «مسئولیت سنگین» توصیف کرد و قول داد به جنگیدن در این راه ادامه دهد.
اکنون پیش‌نویس توافقنامه برگزیت باید در مجلس عوام به رأی گذاشته شود. تعدادی از نمایندگان مجلس از حزب حاکم محافظه‌کار هشدار داده‌اند، در رأی‌گیری در مجلس عوام از این توافق حمایت نمی‌کنند. این در حالی است که رهبران اتحادیه اروپا از جمله آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز پنجشنبه اعلام کردند، حاضر نیستند پیش‌نویسی را که بررسی کرده و بر سر آن با خانم می‌ توافق کرده‌اند، یک بار دیگر بررسی کرده و چیزی به آن اضافه یا از آن کم کنند.