تایید یا عدم تایید نامزدهای اقلیت‌های مذهبی

 آرمان: دو روز پیش، همزمان با بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا در سراسر کشور توسط هیات‌های نظارت که از سوی نمایندگان مجلس تشکیل می‌شود، ابلاغیه آیت‌ا... جنتی، دبیر شورای نگهبان درباره جلوگیری از تایید صلاحیت نامزدهای اقلیت‌های مذهبی در انتخابات شوراها منتشر شد که واکنش برخی نمایندگان مجلس از جمله نمایندگان اقلیت‌های دینی را به همراه داشت. این ابلاغیه روز گذشته در مجلس مطرح شد و این نمایندگان اعتراض خود را به این ابلاغیه اعلام کردند. علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز در واکنش به این ابلاغیه و اعتراض نماینده‌ها، به هیات نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا گفت که طبق قانون عمل کنند. این حاشیه جدیدی که در مجلس به وجود آمده، می‌تواند در روزهای آتی پررنگ‌تر شود، چرا که واکنش شورای نگهبان به بحث‌هایی که در مجلس شورای اسلامی مطرح شد هنوز مشخص نیست. در ابلاغیه‌ای که از سوی شورای نگهبان صادر شد، آمده: با عنایت به اطلاعات واصله از برخی مناطق کشور که اکثریت مردم آن‌ها مسلمان و پیرو مذهب رسمی کشور هستند و افراد غیرمسلمان در این مناطق خود را داوطلب عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا نموده‌اند و با توجه به اینکه تصمیمات شوراها درخصوص مسلمین بدون لزوم رسیدگی آن در شورای نگهبان لازم‌الاتباع خواهد بود، تبصره یک ماده ۲۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ نسبت به چنین مناطقی با نص فرمایشات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی علیه‌الرحمه در تاریخ ۱۳۵۸/۷/۱۲ مذکور در صحیفه نور (جلد ۶، چاپ ۱۳۷۱، صفحه ۳۱) مغایر است و لذا خلاف موازین شرع شناخته شد.
مطهری: شورای نگهبان پاسخ دهد
نایب رئيس مجلس یکی از افرادی بود که به این ابلاغیه واکنش نشان داد و خواستار شفاف‌سازی شورای نگهبان شد. مطهری در این خصوص گفت: اين مطلب، يك مقدار مبهم است و منتظر توضيح سخنگوي شوراي نگهبان هستيم. وقتي يك مصوبه‌ای از مجلس گذشت و شورای نگهبان هم اظهار نظر كرد، ديگر بعد از آن نمي‌تواند اظهار نظر كند و‌ نافذ نيست. البته رئيس مجلس هم گويا اقدامی را انجام داده‌اند و ان‌شاءا... حل شود. ما منتظر پاسخ شورای نگهبان هستيم. گفتنی است سخنگوی شورای نگهبان سه‌شنبه شب درباره ابلاغیه دبیر شورای نگهبان گفت: این ابلاغیه نظریه فقهاست مبنی بر اینکه در جایی که اکثریت مسلمان باشند اقلیت‌ها نمی‌توانند در شوراها حضور داشته باشند. عباسعلی کدخدایی افزود: اگر در جایی اکثریت با اقلیت‌های دینی و مذهبی باشد حضور آنها در شوراها بلامانع است. این مطلبی است که هم در روزنامه رسمی کشور اعلام شده و هم به وزارت کشور اعلام شده است.
لاریجانی گفت طبق قانون عمل شود


یکی از نمایندگان مجلس نیز با اشاره حواشی ایجاد شده در رابطه با ابلاغیه دبیر شورای نگهبان در مورد جلوگیری از تایید صلاحیت کاندیداهای اقلیت‌های دینی در انتخابات شوراهای شهر و روستا گفت: پس از آنکه در این رابطه با آقای لاریجانی صحبت کرده و موضوع را اطلاع دادیم، رئیس مجلس به صورت کتبی دستور دادند که مُرّ قانون در برگزاری انتخابات شوراها انجام شود. قاسم میرزایی نیکو افزود: نظارت بر انتخابات شوراها برعهده مجلس است و این مساله ارتباطی به شورای نگهبان ندارد. عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا توضیح داد: اتفاقا آقای لاریجانی قصد داشتند در جریان نشست علنی مجلس در این رابطه تذکر داده و صحبت کنند که در نهایت باتوجه به موضوعاتی که در صحن مطرح شد، فرصت به بررسی این موضوع نرسید اما رئیس مجلس با جدیت پیگیر مساله بوده و با این اتفاق مخالفت کردند. نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آقای لاریجانی قصد داشت در این رابطه صحبت کند که احیانا بدعتی صورت نگیرد. این درست نیست قانونی که به شورای نگهبان رفته، اصلاح شده و به تایید رسیده، دوباره مورد ایراد واقع شود و این شورا بگوید به گونه‌ای دیگر عمل کنیم. میرزایی نیکو در پایان تصریح کرد: با این شیوه نمی‌شود کار را پیش برد.