مدیرعامل و معاون سازمان تامین اجتماعی در حادثه تصادف رانندگی جان باختند تشییع از جاده خدمت به خانه ابدی

گروه حوادث: جاده‌های استان گلستان به همراهان وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی وفا نکردند. دو تن از مدیران زیر مجموعه این وزارتخانه که به عنوان همراهان محمد شریعتمداری به استان گلستان سفر کرده بودند، در تصادف جاده‌ای جان باختند. سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و عبدالرحمان تاج‌الدین معاون پارلمانی این سازمان، که به همراه وزیر کار برای بازدید و افتتاح پروژه‌ها در حوزه اشتغال و اقتصاد مقاومتی به استان گلستان سفر کرده بودند، در سانحه تصادف جان خود را از دست دادند.
این دو مدیر سازمان تامین اجتماعی، روز پنجشنبه در حالی که به همراه محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای افتتاح پروژه‌ها و طرح‌های اقتصاد مقاومتی به گلستان سفر کرده بودند، در سانحه تصادف دچار مصدومیت شدید شدند و با وجود تلاش پزشکان، درگذشتند. به گفته پزشکان بیمارستان جرجانی گرگان، این مصدومان دچار ترومای شدید و خونریزی داخلی شده بودند، لذا درمان‌های پزشکان در اتاق عمل به مدت 2 ساعت به نتیجه نرسید و هر دو مصدوم فوت کردند. خلیل حنیف مدیرکل امور استان‌های وزارت کار نیز در این حادثه مصدوم شده است.
بنا بر اعلام سخنگوی سازمان اورژانس کشور، این حادثه در کیلومتر 5 محور کردکوی به گرگان، در تصادف با یک تانکر سوخت اتفاق افتاده است. مدیران زیر مجموعه وزارت کار سوار بر یک خودرو تویوتا لندکروز با کامیون حامل سوخت تصادف کردند که هر 5 سرنشین خودرو مصدوم شدند. دو تن از مصدومان به صورت سرپایی درمان شدند، اما سه تن دیگر به بیمارستان حکیم جرجانی گرگان انتقال یافتند. نوربخش - رئیس سازمان تامین اجتماعی، تاج‌الدین - معاون امور مجلس سازمان تامین اجتماعی و حنیف - مدیر کل امور استان‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی- که راننده خودرو هم بوده است، افراد مصدوم بودند که نوربخش و تاج‌‌الدین از این حادثه جان سالم به در نبرده و در بیمارستان فوت کردند. موسوی رئیس بیمارستان حکیم جرجانی گرگان، بعد از این حادثه گفت: «آقای تاج‌الدین وضعیت بسیار بسیار بدی داشتند. تیمی که کار احیا را آغاز کردند به مدت دو ساعت در اتاق عمل اقدامات درمانی را انجام دادند اما متاسفانه آقایان تاج‌الدین و نوربخش ضربات شدیدی از ناحیه جمجمه دیده بودند». رئیس بیمارستان حکیم جرجانی گرگان یادآور شد: «ترومای شدید همه اعضا و جوارح را درگیر می‌کند و آقای نوربخش دچار خونریزی داخلی شده بود». پاکدامن مدیر روابط عمومی بیمارستان حکیم جرجانی گرگان نیز در گفت‌و‌گو با ایسنا گفت: «این تصادف در جریان بازدید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان گلستان و در بریدگی شصت‎کلا اتفاق افتاده است».
علت تصادف خودرو همراهان وزیر کار چه بود؟


رئیس پلیس راه گلستان، علت حادثه تصادف رانندگی خودرو نوربخش و تاج‌الدین مدیرعامل و معاون پارلمانی سازمان تامین اجتماعی را سه عامل عدم رعایت حق تقدم راننده سواری، عدم توجه کافی به جلو راننده تریلی و قصور مسئولان راه برای احداث دوربرگردان ایمن اعلام کرد. سرهنگ علی عبدی گفت: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده درخصوص علت این تصادف که منجر به فوت مدیر عامل و معاون پارلمانی سازمان تامین اجتماعی کشور شد، سه عامل مشترک در این حادثه نقش داشتند. وی افزود: اولین علت، بی احتیاطی از جانب راننده سواری تویوتا لندکروز به علت عدم رعایت حق تقدم عبور هنگام دور زدن، دومین علت عدم توجه کافی به جلو از جانب راننده تریلی نفتکش و ‌سومین علت مربوط به قصور مسئولان راه برای احداث دوربرگردان ایمن یا تقاطع غیر همسطح بوده است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا نیز با اعلام بازداشت راننده کامیون حادثه تصادف گلستان گفت: در تصادفاتی که منجر به فوت و جرح می‌شود تا مشخص شدن علت حادثه و مقصر تصادف برابر قانون و دستور مقامات قضایی این کار انجام می‌شود. سردار تقی مهری در جمع خبرنگاران در تشریح جزئیات حادثه رانندگی گلستان گفت: حادثه‌ای که به وقوع پیوست بسیار تلخ بود. روز پنجشنبه از نزدیک از صحنه تصادف بازدیدی داشتم. متاسفانه در استان گلستان تعدادی نقاط حادثه خیز وجود دارد. تقاطع‌هایی که در سطح جاده اصلی استان گلستان وجود دارد و دچار مشکلات هندسی هستند. مهری ادامه‌ داد: با پیگیری‌هایی که از گذشته در جلسات متعدد و به صورت مکاتبات گسترده انجام شده برخی از این نقاط مشکل‌شان رفع شده که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که در آینده صورت می‌گیرد، مشکلات این نقاط حادثه خیز باقیمانده نیز بر طرف شود. وی درباره حضور اکیپ‌های پلیس راهور هنگام تردد مسئولان در سطح جاده‌ها گفت‌: معمولا در سطح استان‌ها زمانی که برنامه‌ای تنظیم شده باشد و به پلیس اعلام شود، بر اساس یک برنامه مشخص کنترل ترافیک انجام می‌شود. هنوز این موضوع را مورد بررسی قرار نداده‌اند، اما بی‌تردید همه کسانی که در سطح جاده‌های کشور در حال‌ تردد هستند از خدمات پلیس بهره‌مند می‌شوند. در استان گلستان تعداد نقاط حادثه خیز وجود دارد و مقدور نیست که برای همه این نقاط حضور پلیس امکان‌پذیر باشد. قطعا تردد مسئولان اگر برنامه‌ریزی شده باشد و به پلیس نیز اعلام شود نسبت به کنترل ترافیک رفت و آمد آنها اقدام خواهد شد. برای بستن جاده وضعیت فوق‌العاده‌ای وجود دارد که باید از قبل نسبت به آن برنامه‌ریزی شده باشد. وی درباره بازداشت راننده کامیون در این حادثه گفت‌: وقتی صحنه حادثه را کارشناسان بررسی می‌کنند، مطالعات دقیقی انجام می‌شود و در نهایت اعلام خواهند کرد که چه کسی مقصر بوده است که این موضوع قطعا پس از اقدامات توسط کارشناسان اعلام خواهد شد، اما در تصادفاتی که منجر به فوت و جرح می‌شود، تا زمانی که شرایط مشخص نشده است، قطعا برابر قانون و دستور مقامات ذی‌ربط اقدام خواهد شد که بازداشت راننده کامیون نیز در همین راستا بوده است.
برگزاری مراسم تشییع مدیرعامل و معاون سازمان تامین اجتماعی در گلستان و تهران
به دنبال درگذشت سید تقی نوربخش مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی و عبدالرحمن تاج‌الدین معاون حقوقی پارلمانی سازمان در سانحه تصادف، پیکر این دو پس از تشییع از بیمارستان جرجانی گرگان، با هواپیما به تهران منتقل و در تهران نیز مراسم تشییع از سالن اصلی بیمارستان میلاد تهران برگزار شد. در این مراسم جمعی از شخصیت‌ها و مسئولان لشگری و کشوری از جمله اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، محمد شریعتمداری وزیر رفاه، علی ربیعی وزیر سابق رفاه، ایرج فاضل رئیس سازمان نظام پزشکی، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات، محمدحسین مقیمی استاندار تهران، علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر، ابوالفضل رضوی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک، حسینعلی امیری معاون رئیس‌جمهوری، موهبتی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، ولی‌الله سیف رئیس سابق بانک مرکزی، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، رئیس سازمان غذا و دارو، مسعود نیلی، محمدعلی وکیلی و مصطفی کواکبیان نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی، عزیزی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، جلودارزاده و بادامچی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، رحمت‌الله حافظی رئیس اسبق تامین اجتماعی، دبیر کل و معاون جوانان هلال احمر و ... حضور داشتند. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در این مراسم در سخنانی گفت: «انالله‌ و انا الیه راجعون، شهادت امام عسکری و درگذشت دو مدیر ارزشمند جمهوری اسلامی ایران را تسلیت می‌گویم». وی افزود: «برادر عزیز و خدمتگزار دکتر نوربخش که عمر پرخیر و برکت خود را به عنوان پزشک متعهد مردم‌دوست و خدمتگزار صرف کرد و تا آخرین لحظه حیات در خدمت اقشار محروم بود و عاشق مستضعفین و افراد تحت پوشش تامین اجتماعی بود و یک لحظه از خدمت کوتاهی نکرد و آخر هم درهمین مسیر جان خود را از دست داد». معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه مرحوم تاج‌الدین نیز از نیروهای خدوم و نماینده دو دوره مردم اصفهان در مجلس و فردی دلسوز و زجر کشیده بود و خانواده‌ای شریف داشت، گفت: «او هم در راه خدمت به محرومین جان خود را از دست داد. این ضایغه بزرگ را به رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهوری، خانواده تامین اجتماعی، جامعه کارگران و خانواده‌های شریف ایشان تسلیت عرض می‌کنم».
محمد شریعتمداری نیز در مراسم ادای احترام و بدرقه پیکرهای نوربخش و تاج‌الدین گفت: بنده هم به نوبه خودم این واقعه دردناک را به جامعه خدمتگزاران خدوم ملت شریف ایران که شایسته خدمتگزاری بیش از این هستند، تسلیت عرض می‌کنم. امروز دو خدمتگزار صدیق، شریف، پاک دست، پرتلاش و سخت کوش با مدیریت جهادی را از دست دادیم. شریعتمداری با بیان این که دکتر نوربخش هیچ‌گاه از سختی‌ها شکایت نکرد و همیشه سر از پا برای خدمت نمی‌شناخت و برای خدمت آماده بود، افزود: این مدیر عزیز ارجمند به قدری نجیب و متواضع بود که من هرچه بگویم، کم گفتم. وزیر کار و رفاه ادامه داد: اینکه امروز شما برای بدرقه این دو مدیر عزیز و خدوم آمده‌اید، نشانگر این است که خداوند متعال این دو تازه درگذشته ما را دوست دارد. این عشق و علاقه که بین او و مجموعه خدمتگزاری در ایران و این شهید راه خدمت به مردم وجود دارد، شما را در روز تعطیل به اینجا کشانده است. در عین حال این دو عزیز شب جمعه و مصادف با شهادت امام حسن عسکری(ع) از دنیا رفتند که همه این‌ها نشانگر فضیلتی است. وی در ادامه گفت: انگار همه برنامه‌ها جور شده بود که همه ساعت چهار بعد از ظهر در آن تقاطع باشیم، این اتفاق درس بزرگی برای همه ما است، این دنیا رفتنی است و ما هر چه داریم اینجا می‌گذاریم و می‌رویم. اگر کسی جز با هدف خدمت و کار برای مردم قدم بردارد قطعا زیان خواهد کرد. ما از لحظه دیگر خود بی‌خبریم. این دو برادر بزرگوار اینجور زندگی کردند و برای خدمت سر از پا نشناختند. شریعتمداری با بیان اینکه هیچ کدام از ما تعیین کننده وقت مرگمان نیستیم و زمانی که پیمانه پر شد هیچ کس نمی‌تواند مانع آن شود، افزود: از این حوادث باید درس عبرت بگیریم و بدانیم که ممکن است هر لحظه این حادثه رخ دهد. تا لحظه‌ای که هستیم خدمتگزار این مردم شریف باشیم، چرا که این مردم شایسته خدمتگزاری هستند و در طول دفاع مقدس از جان و مال خود دریغ نکردند، طی ۴۰ سال بعد از پیروزی انقلاب همواره همراه انقلاب بودند و با سختی‌ها و گرانی‌ها ساختند. هرچه می‌توانیم به آن‌ها خدمت کنیم. همه ما مسئولیم و کوچک و بزرگ ندارد، هر چه مقام بالاتر، مسئولیتش نیز سنگین‌تر است اما همه مسئولیم. خالصانه نیت کنیم که خدمتگزار این ملت باشیم و در هر جایی که خدمتگزاری می‌کنیم، بدانیم که خدمتگزاری باید صادقانه، امانت‌دارانه و با چشم پاک باشد.
علی ربیعی وزیر سابق کار نیز در سخنانی گفت: این دو مدیر حیف بودند که در بستر عادی جان دهند و باید در راه خدمت جان می دادند، باید در چنین روزی جان می‌دادند. وی ادامه داد: چه زیباست نام هردوی آنها تقی و عبدالرحمان؛ تاج الدین واقعا بنده خوبی بود. نوربخش هم واقعا تقی بود. خدا شاهد است که چقدر تقی بود و چقدر به محیط خود نور میتاباند. ربیعی ادامه داد: امروز به این فکر می‌کنم چرا خیلی وقت‌ها بی رحمانه قضاوت و سیاه‌نمایی می‌کنیم. وزیر سابق کار در پایان گفت: ما امروز چنین مدیران لایقی را از دست دادیم. جامعه کارگری و بازنشستگی قدران این دو عزیز است. روح این دو بزرگوار با ائمه اطهار محشور باشد.
گفتنی است، پیکر مرحوم دکتر نوربخش در شاه عبدالعظیم و پیکر مرحوم تاج‌الدین به زادگاهش اصفهان منتقل و به خاک سپرده می‌شوند.
سایر اخبار این روزنامه
اولین نمونه از گواهینامه‌های آلایندگی خودرویی جدید از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست صادر شد محمدعلی وکیلی جمهوری اسلامی نسل سوم طرح پیمان‌سپاری ارزی چه تاثیری در اقتصاد دارد؟ خوب و بدهای معافیت‌های پیمان‌سپاری ارزی حواشی انتشار تصاویر مربوط به خبر تجاوز مردی در شوشتر به نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی بررسی شد رایزنی‌های ایرانی- اروپایی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا ادامه دارد مسئولیت مستقیم اروپا برای حفظ برجام «ابتکار» از دستاوردهای اجرایی شدن قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان گزارش می‌دهد جوان‌ترها در راه تصمیم‌سازی مدیرعامل و معاون سازمان تامین اجتماعی در حادثه تصادف رانندگی جان باختند تشییع از جاده خدمت به خانه ابدی آیا برخورد‌های فراقانونی با گروه‌‌های موسیقی خیابانی ادامه خواهد داشت؟ این ساز شکسته‌اش خوش آواز تر است محمدرضا خاکی در گفت‌وگو با «ابتکار»: مردم مترجمان را نمی‌شناسند! جانشین نیروی هوایی ارتش: بصیرت، مهم‌ترین راهبرد مقابله با توطئه‌های دشمنان است معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل: استفاده از سلاح غذا و دارو ضد شهروندان جنایت علیه بشریت است