ظرفيت كاهش قيمت ارز وجود دارد

تحريم در مراودات تجاري ايران با جهان موضوع تازه‌اي نيست. اگر به گذشته نگاهي بيندازيم، مي‌بينيم كه پيشتر هم به طور مستقيم مراوده تجاري با آمريكا نداشتيم بلكه مراوداتي با اروپا و آسيا داشتيم كه عملا آن ارتباط در تحريم‌هاي فعلي قطع نشده است. البته بسياري از مراودات را محدود كردند و به صورت غيرمستقيم كار نمي‌كنند، اما رسما مي‌گويند ما با ايران كار مي‌كنيم.
بنابراين اگر حتي يك بانك خارجي در فهرست تحريم وجود نداشته باشد، با آن مي‌توانيم مراودات تجاري خود را با كشورهاي ديگر انجام دهيم. حداقل در حوزه دارو و مواد غذايي كه جزو نيازهاي اساسي و كالاهاي استراتژيك حساب مي‌شود، ما خودمان را تامين مي‌كنيم و اين براي سيستم اقتصادي كشور كفايت مي‌كند. بسياري از مردم دولت و تحريم‌ها را مقصر افزايش قيمت ارز مي‌دانند. اين درحالي است كه قيمت ارز را آمريكا گران نكرد، هجوم يكباره مردم به بازار به خاطر اثرات رواني علت اين موضوع بود. اين اثرات مستقيم نيست بلكه اثرات رواني غيرمستقيمي است كه يك سري تهديدها يا ريسك‌هاي سياسي كه افزايش پيدا مي‌كند، اين اثرات را به دنبال دارد. مي‌توان اين وضعيت را كنترل كرد. بنابراين بحث اصلي افزايش نرخ ارز نيست، زماني كه همه براي خريد نخود و لوبيا هجوم ببرند بخرند، كمبود به وجود مي‌آيد و قيمت‌ها افزايش پيدا مي‌كند. ميزان ارزي كه نياز كشور ماست، در حد 60 ميليارد دلار يا حداكثر 80 ميليارد دلار بوده كه ذخيره شده است. با مقايسه‌اي مي‌توان فهميد كه تحريم فعلي تحريم‌هاي يك جانبه از سوي يك كشور است؛ در صورتي كه تحريمي‌هايي كه در گذشته پشت سر گذاشتيم تحريم‌هاي چند‌جانبه و از سوي تمام كشورها بود اما تاثير آن به اين اندازه روي نرخ ارز نبود. اين ‌ها نشان مي‌دهد كه مسائل داخلي كشور بيش از مسائل بيروني و تحريم وضعيت را سخت‌تر كرده است.
بي‌اعتمادي نسبت به سياست‌هاي كشور باعث شده تا مردم به سمت خريد ارز هجوم ببرند كه يا پول نقدشان را تبديل به كالاي ديگري كنند. بنابراين بخش كوچكي از مسائل موجود مربوط به مسائل تحريم دارد، اما بخش عمده آن مربوط اثرات رواني مي‌شود كه در داخل كشور كنترل نشد. اين عدم اطميناني كه در مردم وجود داشت، آرام نشد و تشديد شد. در اين ميان رسانه‌ها، دولتمردان و افكار عمومي باعث شدند كه اين اتفاق رقم بخورد. البته اين وضعيت هنوز هم قابل كنترل است، يعني هنوز هم جا براي اينكه قيمت ارز كاهش پيدا كند بسيار زياد است و اين اقدام را دولت مي‌تواند انجام دهد.