روکردن ماده «شصت» در برابر قانون!

«مهدي تاج با قانون 60 جامع خدمات رسانی به ایثارگران در فدراسيون فوتبال ماندگار شد» اين خبري بود كه روز پنج‌شنبه در سايت رسمي كميته ملي المپيك و از قول رضا صالحي اميري منتشر شد و واكنش‌هاي فراواني را به همراه داشت. رييس فدراسيون فوتبال كه بارها بحث رفتن و نرفتنش مطرح شده بود در نهايت موفق شد با استناد به يك قانون، شرايط بقاي خود را فراهم كند. براساس اين قانون، جانبازانی که بالای 25 درصد جانبازی دارند و قبل از موعد بازنشستگی خود را بازنشسته کرده‌اند، برای یک بار با نظر عالی‌ترین مقام دستگاه می‌توانند دوباره به کار برگردند.
در پشت پرده چه اتفاقاتي رخ داد؟
مهدی تاج، ريیس فدراسیون فوتبال، کارمند فولاد مبارکه اصفهان است که با 25 سال سابقه خود را بازنشسته کرده بود. او پس از نامه‌نگاری‌های صورت‌گرفته از سوی AFC و فیفا مبنی بر تعلیق فوتبال ایران شرايط مكاتبه مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان با رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت را فراهم كرد تا پس از موافقت ريیس کارخانه فولاد مبارکه و رحمانی، وزیر صنایع، دوباره به‌عنوان کارمند این شرکت به کار خود بازگردد، به این ترتیب تاج بازنشسته محسوب نشد و توانست در فدراسیون فوتبال ماندگار شود. در ماده 60 خدمت‌رسانی به ایثارگران آمده است: «دستگاه‌های موضوع ماده (2) این قانون مکلف هستند حسب درخواست جانبازان و آزادگانی که قبل از تصویب این قانون در خدمت دستگاه بوده و قطع همکاری كرده‌اند، فقط برای یک بار نسبت به اعاده به خدمت آنان اقدام كنند».
هزينه گزاف تاج


مهدي تاج براي بازگشت به فدراسيون فوتبال مجبور به پرداخت هزينه‌اي گزاف شد و تمام اطرافيان خود را از دست داد. محمدرضا ساکت، علی کفاشیان، محمود اسلامیان، فریدون اصفهانیان، عبدالکاظم طالقانی و حیدر بهاروند افرادي هستند كه براساس توافق مهدي تاج با وزارت ورزش و جوانان و كميته ملي المپيك، بايد جاي خود را به شخص ديگري بدهند. تاج همچنين در دوره آينده انتخابات فدراسيون نمي‌تواند كانديدا شود و بايد جاي خود را به شخص ديگري بدهد. طبق صحبت‌ها ÷و توافقات صورت‌گرفته قرار است پنج عضو هيات رييسه و دبیرکل فدراسیون، با تصمیم مجمع فدراسیون فوتبال از سمت‌های خود کنار رفته و افراد جدیدی جایگزین آن‌ها شوند.
داورزني واسطه شد
دو روز جلسه در پشت درهاي بسته بين مهدي تاج، رضا صالحي اميري و مسعود سلطاني‌فر به نتيجه نرسيد و طرفين تصميم گرفتند از موضع خود كوتاه آمده و با اهداي آپشن‌هايي، درخواست طرف مقابل را قبول كنند. براساس شنيده‌هاي «قانون»، مهدي تاج قول داد تمام معاونان بازنشسته خود را بركنار كند و در واقع حلقه اول و دوم فدراسيون را از هم پاشيد. صالحي اميري و سلطاني‌فر نيز قول دادند با استناد به ماده 60، قيد بازنشستگي تاج را بزنند. غلامحسین زمان آبادی، مشاور فرهنگی فدارسیون فوتبال در اين باره به «قانون» گفت: «ابتدا داورزنی اصرار کرد و وزیر ورزش و جوانان را واسطه قرار داد. سپس یک جلسه مفصل میان سلطانی فر و صالحی امیری برگزار شد و بالاخره وزیر ورزش توانست تاج را راضی کند که طبق ماده ۶۰ ایثارگری مدیریت ‌قبول کند که بازنشسته شود و بعد برگشت به کار داشته باشد». زمان آبادی درباره اینکه اعضای هیات ريیسه از فدراسیون فوتبال کنار می روند، گفت: «این ماده قانونی فقط برای ایثارگران و جانبازان است. اگر اعضای هيات مدیره هم این ماده شامل‌شان شود می‌مانند و گرنه از فدراسیون فوتبال می روند».
سيل شوخي‌ها با تاج و سلطاني‌فر
ابقاي تاج در فدراسيون فوتبال بازتاب‌هاي فراواني در فضاي مجازي داشت، او در بازي ايران مقابل ترينيداد و توباكو نيز براي آنكه سلطاني‌فر احساس سرما نكند، يك پتو براي وزير آورد و همين موضوع شوخي‌ها را با ماندگاري‌اش به اوج رساند. برخي از كاربران معتقد بودند در حال حاضر فضاي دوستانه و صميمانه‌اي بين تاج و سلطاني فر به وجود آمده و هر دو از اتفاقاتي كه در آينده رخ خواهد داد، راضي هستند. ماجراي چرت وزير و تاج در حاشيه ديدار دوستانه تيم‌ملي نيز واكنش‌هاي متعددي را به همراه داشت و شباهت رفتار اين دو نفر باعث به وجود آمدن فضايي بامزه در فضاي مجازي شده بود.
نامه مهم صالحي اميري به فيفا و AFC
در پی تصویب قانون منع به کار گیری بازنشستگان از سوی مجلس شورای اسلامی، ريیس کمیته ملی المپیک ایران در نامه‌های جداگانه به ريیس فیفا و ريیس کنفدراسیون فوتبال آسیا در خصوص این قانون لازم اجرای مجلس شورای اسلامی توضیح داد. بنا بر این گزارش، ريیس کمیته ملی المپیک اعلام کرد: موضوع قانون منع به کارگیری بازنشستگان به عنوان مطالبه جوانان برای گردش مدیریت، مصوب عالی‌ترین مرجع قانون‌گذاری ایران یعنی پارلمان است و برای همه قوا و ارکان اجرایی کشور لازم الاجراست. در بخش دیگری از این نامه که روز چهارشنبه به روسای فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال شد، آمده است: در اجرای این قانون 800 نفر از مدیران ارشد در بخش‌های مختلف از جمله 14 استاندار و چند سفیر و مدیران سیاسی، اجرایی، اقتصادی، ورزشی و فرهنگی حوزه‌های مختلف مشمول اجرای آن شدند. رييس کمیته ملی المپیک ایران با تاکید بر حفظ آرامش و ایجاد ثبات و پرهیز از تنش با کمک وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد اجرا نشدن قانون منع به کار گیری بازنشستگان در موعد مقرر تبعات قانونی و کیفری خود را به دنبال دارد. در نامه ارسالی ريیس کمیته ملی المپیک به روسای فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا اطمینان داده شده است که دولت نه تنها هیچ گونه مداخله‌ای در فرآیند دموکراتیک انتخابات روسای فدراسیون‌ها نداشته بلکه سالانه میلیون‌ها دلار برای توسعه ورزش قهرمانی بویژه فوتبال کمک بلاعوض مي‌كند. در نامه سیدرضا صالحی امیری، ريیس کمیته ملی المپیک مجمع عمومی فدراسیون فوتبال به عنوان رکن اصلی و صالح در تصمیم گیری در مورد این فدراسیون اعلام شده و تاکید کرده بدون شك کمیته ملی المپیک در- جهت حمایت از فدراسیون بر اجرای صحیح اصول و مفاد اساسنامه نظارت خواهد کرد.