تكاپوي حزبي

احزاب و تحزب‌گرايي در ايران به اهرمي براي موفقيت‌هاي موسمي تبديل شده است و برخي از جريان‌هايي كه در كشور فعاليت دارند در دوره‌هاي انتخابات پا به عرصه گذاشته و بعد از در اختيار گرفتن بخشي از قدرت حرارت آن‌ها فروكش كرده و سكوت اختيار مي‌كنند و مدت‌ها ساكت مي‌مانند. برخي از مسئولان احزاب نبود بودجه لازم و توجه مكفي به آن‌ها را دليل اين فعاليت‌هاي موقت مي‌دانند و با اين بهانه فعاليت‌هاي مقطعي خود را توجيه مي‌كنند. در همين حال چندي پيش محمدعلی تبرایی، عضو شورای مرکزی و دبیر اجرایی خانه احزاب با اشاره به نحوه اختصاص یارانه احزاب که توسط وزارت کشور به حساب خانه احزاب واریز شده،گفت: با توجه به موافقت وزارت کشور با درخواست خانه احزاب مبنی بر اختصاص مساوی یارانه خانه احزاب میان تمامی احزاب فعال در کشور، این یارانه به مرور و به شکل برابر میان تشکل‌های سیاسی فعال در کشور تقسیم می‌شود. وی افزود: شرط اختصاص یارانه  وزارت کشور به احزاب، تطبیق قانون جدید احزاب است. بنابراین احزابی که تاکنون اساسنامه خود را با قانون جدید انطباق ندادند، نباید انتظار دریافت یارانه را داشته باشند.تبرایی با اشاره به برگزاری کنگره عمومی خانه احزاب در آبان سال جاری یادآور شد: احزابی که اساسنامه خود را با قانون جدید تطبیق نداده بودند تا 14 تیر مهلت داشتند با برگزاری کنگره سراسری، مدارک مورد نیاز برای تطبیق اساسنامه را در اختیار کمیسیون ماده 10 قرار دهند. وی در همین زمینه یادآور شد: وزارت کشور به احزابی که تاکنون به هر دلیلی موفق به برگزاری کنگره نشدند، وعده داده در مهلتی سه ماهه دلایل عدم برگزاری کنگره از سوی این احزاب را مورد بررسی قرار دهد و در صورت پذیرش دلایل این احزاب به آن‌ها اجازه دهد تا تاریخ 14 آبان این کنگره را برگزار کنند. به نظر مي‌رسد با توجه به اين هشدار و انتخاباتي كه در سال آينده برگزار خواهد شد، احزابي كه فعاليت‌هاي منظم‌تري داشتند دست به كار شده‌اند در اين ماه كنگره‌ها و مجمع‌هاي خود را برگزار كرده‌اند.
آرايش حزبي اعتداليون
در همين حال مجمع عمومی حزب اعتدال و توسعه كه مي‌توان آن را يكي از احزاب تاثيرگذار بر دولت روحاني خواند با حضور اعضای شورای مرکزی، دبیران، روسا و اعضای کانون‌ها واستان‌های این حزب و با نظارت نماینده وزارت کشور برگزار شد، اساسنامه جدید این حزب (منطبق با قانون جدید احزاب و دستورالعمل کمیسیون ماده ١٠ احزاب) و پس از بحث و بررسی مورد تصویب حاضران قرار گرفت. در قسمت دوم کنگره سراسری حزب اعتدال و توسعه، شرکت‌کنندگان ازمیان نامزدها، افراد زیر را به عنوان اعضای سومین دوره شورای مرکزی این حزب برگزیدند که محمدباقر نوبخت به سمت دبيركل حزب ، سید محمود واعظی، مجتبی زینی‌وند، مرتضی بانک، فاطمه هاشمی، علی جنتی، مسعود شفیعی، اکبر ترکان، حمید رشیدی، سید هدایت اکبری، سید علی آقازاده، امیرمسعود هراتیان، رمضانعلی سبحانی‌فر، اصغر نورا...‌زاده، اردشیر خدایی، پروین داداندیش، رضا رحمانی، حامد قادرمرزی، زهرا اربابی، فریبرز سعیدی‌کیا، اقبال عباسی، امیر افسردیر، مهدی قاسمی، غلامعلی دهقان، سید میراعظم هاشمی، مرتضی براری، مسعود الماسی، لیلا شکوه‌فر، فریده حقیقی، مصطفی شفیعی، سروش راسخ به عنوان عضو شوراي مركزي حزب انتخاب شدند. اعتدال و توسعه كه اين روزها انتقادات فراواني به شيوه عملكردش وارد است در انتخابات سال 94 و زماني كه همه تصور داشتند آن‌ها با اصلاح‌طلبان همگرايي بالايي دارند به سمت برخي شخصيت‌هاي غيرمعروف و حتي اصولگرا براي انتخابات مجلس رفت و بعد از موفقيت حسن‌روحاني در انتخابات 96 نيز بعد از آنكه نفس راحتي كشيدند شروع به مقابله با سياست‌هاي اصلاح‌طلبان كردند و به نوعي در مقابل آن‌ها ايستادند كه بدنه جريان اصلاحات نسبت به اين رويه واكنش‌هاي منفي فراواني نشان داد و اقدامات آن‌ها را زير سوال برد. به نظر مي‌رسد اعتدال و توسعه براي سال آينده يعني انتخابات مجلس نيز برنامه‌هاي فراواني دارد و از امروز مي‌كوشد تا راهبردهايي را براي موفقيت در 1398 و حتي 1400 تدوين و در دستور كار قرار دهد.
به روزرساني اتحادي‌ها


اما اين فقط اعتداليون نبودند كه به تنظيم آرايش حزبي خود پرداختند بلكه صبح روز جمعه 25 آبان، سالن همایش‌های رازی شاهد برگزاري چهارمين كنگره حزب اتحاد ملت ايران اسلامي، يكي از احزاب تاثيرگذار در ميان اصلاح‌طلبان بود.
علي شكوري راد، دبيراين حزب درباره فرآيند برگزاركنگره اظهارداشت: برگزاری کنگره به نوعی عملیات بازآرایی تشکیلاتی است که هر بار با آن، حزب دوباره نو می‌شود. چهل سال پیش درچنین روزهایی آتش انقلاب فروزان بود و دوقطبی هواداران بسیار انقلاب و هواداران اندک نظام شاهنشاهی روزبه‌روز فراگیرتر می‌شد و آن‌ها که در میانه قرار داشتند به‌سرعت به یکی از این دو قطب می‌پیوستند. وی افزود: با هجرت حضرت امام به پاریس و تسهیل مراوده انقلابیون و دسترسی رسانه‌های بین‌المللی به ایشان، کانون انقلاب، گرم‌تر و جاذبه آن بیشتر می‌شد. شکوری راد با بیان اینکه دو قطبی شدیدی که تمامی حق را در برابر تمامی باطل جلوه می‌داد، فرصت پرسشگری را کمرنگ کرد، ادامه داد: هجرت حضرت امام به پاریس، فرصتی شدکه ایشان در آنجا به پرسش‌های خبرنگاران کنجکاو پاسخ بدهند. همین اندک پرسشگری‌های مبنایی و پاسخگویی حضرت امام به آن‌ها بزرگ‌ترین گنجینه نظری برای انقلاب اسلامی را فراهم آورد. اگر دامنه این پرسشگری‌ها بیشتر می‌بود، چه ‌بسا عوارضی که بعدها دامن‌گیر نظام جمهوری اسلامی شد، رخ نمی‌داد. دبیرکل حزب اتحاد ملت تصریح کرد: پس از انقلاب، پرسشگری‌های برخاسته از ذهن نقاد جامعه کمتر و کمتر ‌شد و مجال گفت‌وگو میان اندیشه‌های متنوع سیاسي، اجتماعی تنگ‌تر وتنگ‌تراست. پرسشگری از ماهیت انقلاب، جای خود را به تقدیس آن داد. این امر فقط اختصاص به آن بخش از انقلابیون که قدرت را به دست گرفته بودند، نداشت. بلکه انقلابیونی که سهمی از قدرت نداشتند نیز نفس انقلاب را تقدیس می‌کردند و برآتش آن می‌دمیدند. باید تلاش خود را نسبت به جلب اعتماد و حمایت جامعه برای ادامه راه معطوف کنیم وی با بیان اینکه امروز فرزندان ما از هجوم پرسش‌ها رنج می‌برند، گفت: ما با این طوفان چه باید بکنیم؟ این پرسش اصلی امروز ما، فارغ از اختلافات سیاسی رایج است. این، مساله تنها من و شما که از یک جناح در اینجا جمع شده‌ایم نیست. مساله امروز جامعه و کشور ماست. شکوری‌راد با تاکید بر اینکه اسیر دام‌ها نخواهیم شد و همچنان اصلاح‌طلبانه در مسیر اصلاح‌طلبی پیش می‌رویم، خاطرنشان کرد: ماجرای اعتراضات دی‌ سال گذشته و گسترش ناگهانی آن در سطح شهرهای مختلف، زوایای مبهم بسیاری دارد و هنوز روشن نیست چه کسانی و با چه نیتی آن را آغازکردند و گسترش دادند و چه کسانی و چگونه ازآن بهره‌بردند.
دبیرکل حزب اتحاد ملت تصریح کرد: به دلیل کوتاهی دولت در تحقق برخی وعده‌ها و ناکامی در بهره‌گیری از برجام پس از روی کار آمدن ترامپ، یک‌باره جریان اصلاح‌طلبی به زیر سوال برده شد و اصلاح‌طلبان به انفعال کشیده شدند. در چنین حالتی که حرکت اصلاح‌طلبی باآن‌همه اعتبار و دستاورد به زیر سوال کشیده شده بود، معلوم نبود کدام جریان، با چه اعتباری و با چه جهازی می‌خواهد پیش پای مردم راه بگشاید. وی با بیان اینکه اصلاحات خود را در برابر براندازانی می‌بیند که در چنته آنان چیزی جز خشونت‌ و بی‌فردایی نیست، گفت: اصلاحات سرچشمه در روح تاریخی ملت ایران دارد و به تکرار در ادوار مختلف در قالب جنبش‌ها و نهضت‌های اجتماعی رخ داده است. بنابراین برای ما کنشگران سیاسی هیچ تردیدی وجود نداردکه راهی را که تاکنون پیموده‌ایم باید ادامه بدهیم وهرچند شاید امروز با ناهمراهی بخشی از جامعه روبه‌رو باشیم، باید تلاش خود را نسبت به جلب اعتماد وحمایت آن‌ها برای ادامه راه معطوف کنیم. این کار، دشوار است ولی ناممکن‌نیست.
شکوری راد تاکید کرد: برای یک حزب سیاسی عار است که منفعل باشد. یک کنشگر حزبی باید درحالی‌که همه نشسته‌اند، ایستاده باشد ودرحالی‌که همه خسته‌اند، شاداب ودرحالی‌که همه ناامیدند، امیدوار باشد. اینکه ما اینجا دور هم جمع شده‌ایم معنایش همین است. دبیرکل حزب اتحاد ملت با اشاره به اینکه حزب مابه‌قصد تنعم پایه‌گذاری نشده است، گفت: برای آن‌که ارزیابی دقیقی از وضعیت داشته باشیم در جلسات خود بر اساس پایش SWOT، نظام جمهوری اسلامی را ارزیابی کردیم. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد نه شرایط به اندازه ای که برخی می‌پندارند سیاه و نه ظرفیت موجود در کشور و جامعه به‌اندازه‌ای که بعضا گفته می‌شود، تحلیل رفته است. وی ادامه داد: با وجود همه انتقادات به حقی که در مورد نحوه اداره کشور مطرح است، دستاوردهای قابل ملاحظه‌ای نیز وجود دارد و نظام در معرض فروپاشی و سقوط نیست. جریان براندازی که هرگز توانی برای دستیابی به هدف خود نداشته است، مجالی برای ابراز وجود نداشت. اینکه برای خود آن‌ها نیز روشن شده است که قادر به بسیج مردم نیستند و نمی‌توانند ادعاهای بزرگ‌تر از ابعاد وجودی خود داشته باشند.
شکوری‌راد در پایان تاکید کرد: این خیال خام که ملت ایران بر اثر فشارها وتحریم‌های بیگانگان کمرخم می‌کنند و ازآرمان‌های تاریخی خود و صلح و امنیت و تمامیت ارضی میهن دست می‌شویند و اختیار خود را به دست مزدوران می‌سپارند هرگز تحقق نخواهديافت.
بي‌شك سخنان شكوري‌راد نيز برگرفته از درك وضعيت جامعه است كه نگاه خوبي به جريان‌هاي سياسي ندارد و اين منحصر به يك جناح نيست و چپ و راست اين روزها با بحران بدنه اجتماعي روبه‌رو هستند. حزب اتحاد ملت در ميان احزاب اصلاح طلبي كه اين روزها فعاليت مي‌كنند از حزب‌هاي برجسته به حساب مي‌آيد كه با توجه به تغييرات سياسي كه در چند سال اخير صورت گرفته آن‌ها نيز به جايگاهي در ميان جريان‌هاي سياسي دست‌يافته‌اند و به نظر مي‌رسد براي آينده ايران برنامه‌‌هايي تنظيم كرده‌اند و قصد ندارند تا اين قدرتي كه در اختيار دارند را با پايان دوره شوراي شهر يا مجلس دهم و دولت روحاني از دست بدهند. آن‌ها نيز به‌‌روزرساني خود را هم‌زمان با اعتدال و توسعه در پيش گرفته‌اند تا در نبرد حزبي كه در سال جديد رخ خواهد داد، متضرر نشوند و بتوانند به راه خود ادامه دهند.
كارآيي از دست رفته
احزابي كه در كشور فعاليت دارند مي‌توانند به جايگاهي برسند كه حاكميت را در برابر مشكلاتي كه وجود دارد، پاسخگو كنند. از طرفي ميانجي‌گري ميان ملت و حاكميت نيز مي‌تواند بدنه اجتماعي را اميدوار كند ولي در اين روزگار احزاب نه توانايي پاسخگو كردن حاكميت را دارند و نه مي‌توانند رابطه‌اي ميان ملت و حاكميت برقرار كنند؛ بلكه برخي اوقات سبب نااميدي مردم نيز مي‌شوند. اميدواريم احزاب مختلف در كشور نگاه خود را تغيير داده و به نوعي عمل كنند كه اعتماد از دست رفته بدنه اجتماعي بازسازي شود.