آزادی ۵ مرزبان ایرانی

شامگاه دوشنبه 23 مهرماه، تعدادی از بسیجیان بومی و نیروهای هنگ مرزی که در پایگاه مراقبتی در نقطه صفر مرزی (میرجاوه) استقرار داشتند، با خیانت و تبانی عامل یا عوامل نفوذی گروهک‌های ضد انقلاب ربوده و به خاک پاکستان انتقال داده شدند.
عوامل گروهک‌های تروریستی  با فریب و تطمیع عوامل نفوذی، این حادثه را در نقطه صفر مرزی و رو به روی یکی از پاسگاه‌های مرزی کشور پاکستان صورت داده‌اند‌.
پس از آن بود که سردار «پاکپور» فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران برای پیگیری روند آزادی مرزبانان ربوده شده به اسلام آباد سفر کردند.
«محمد فیصل» سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان نیز اعلام کرد که تهران و اسلام آباد برای آزادی مرزبانان ربوده شده با یکدیگر همکاری می‌کنند.


بدین ترتیب همکاری‌ها البته  نتیجه بخش بود و پنجشنبه خبر آزادی پنج مرزبان ربوده شده منتشر شد. 
سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان پنجشنبه گفت که 5 مرزبان آزاد شده میرجاوه به ایران تحویل داده شده اند.
 «محمد فیصل» شامگاه پنجشنبه به وقت محلی با انتشار پست توییتری اعلام کرد: با کمک نیروهای مجری قانون (LEA) و نیروهای نظامی، پنج مرزبان ایرانی آزاد شدند.
وی در ادامه پست توییتری خود افزوده است:این مرزبانان در سلامت هستند و به نیروهای ایرانی تحویل شده اند.
فیصل در ادامه پیام خود گفته است:تلاش‌های دوجانبه و هماهنگ برای آزادی دیگر مرزبانان نیز در جریان است.
به گزارش ایرنا فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز امروز پنجشنبه گفت: پنج نفر از مرزبانان میرجاوه آزاد شده اند و تلاش‌ها برای آزادی دیگر گروگان‌ها ادامه دارد.
دیرکل امور مرزی وزارت کشور هم همچنین دیروز از جزئیات آزادی پنج نفر از مرزبانان ربوده شده در مرز میرجاوه خبر داد.
شهریار حیدری درباره آزادی پنج نفر از مرزبانان ربوده شده در مرز میرجاوه گفت: ۵ نفر از سربازانی که در مرز میرجاوه ربوده شده بودند حدود سه روز پیش به مقامات دولتی پاکستان تحویل داده شدند.
مدیرکل امور مرزی وزارت کشور ادامه داد: درصدد هستیم تا انشاالله باقی سربازان نیز به همین شکل آزاد و به آغوش خانواده‌هایشان برگردند.
وی درباره سازوکار آزادی این مرزبانان گفت: در سطح دو دولت پیگیری‌های لازم انجام گرفت. آقای ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به پاکستان سفر کرد و رایزنی‌های لازم را انجام داد. حیدری ادامه داد: رایزنی‌ها در سطوح مقامات مختلف، وزارت کشور و وزارت خارجه هر دو طرف انجام شد. وی خاطرنشان کرد: ربوده شدن این سربازان مبنای مشخصی نداشت. یک اقدامی بود که در داخل خاک پاکستان صورت گرفت که دولت این کشور در یک همکاری خوب با وزارت خارجه توانست پنج سرباز را آزاد کند.
وی در خاتمه گفت: همچنان در تلاش هستیم تا باقی سربازان نیز به همین شکل رهایی پیدا کنند و به کشور بازگردند. فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم  با اعلام آزادی ۵ مرزبان ایرانی در پاکستان گفت: امید زیادی به آزادی تمام گروگان‌ها داریم.
به گزارش ایسنا، سردار جعفری در نشست با خبرنگاران با اشاره به اقدامات انجام شده برای آزادی مرزبانانی که در میرجاوه به گروگان گرفته شده‌اند، گفت: تاکنون ۵ یا ۶ نفر آزاد شده‌اند و قرار است نیروهای پاکستانی آن‌ها را به کشورمان تحویل دهند.
وی ادامه داد: نیروهای تروریستی خواهان آزادی تعدادی از نیروهای خود در کشور ما هستند؛ برای همین تمامی گروگانها را آزاد نکردند با این حال جمهوری اسلامی و دولت پاکستان ضمن رد درخواست‌های آنها تلاش‌های خود را برای آزادی تمامی گروگان‌های ایرانی دارند.
وی تأکید کرد: این تلاش‌ها زمان بر است اما نگران نباشید چون به فضل خداوند متعال امید زیادی برای آزادی آنها داریم. لازم به ذکر است اخیرا ظریف به همراه یک هیات نظامی  به منظور رایزنی با مقامات پاکستانی به این کشور سفر کرده بودند تا از پیگیر این حادثه باشند.
وزیر امورخارجه در خصوص سفر اخیرش به پاکستان گفته بود: مقامات پاکستانی اعم از نخست‌وزیر، وزیر امورخارجه و فرمانده ارتش پاکستان تعهد کردند که اقدامات خود را برای آزاد کردن همه گروگان‌های ایرانی افزایش دهند، همچنین این مقامات قول دادند که در آینده خبرهای خوبی برای ایران خواهند داشت. در سفر به پاکستان توافق کردیم تا اقداماتی انجام شود که در دراز مدت از وقوع کارهای شرورانه جلوگیری شود که از جمله این توافقات نزدیک‌تر کردن همکاری‌های مرزی، حضور مشترک در مرز و اقداماتی از این قبیل است.