ظریف به مجلس احضار شد

گفت‌وگوی روز دوشنبه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه با خبرآنلاین در مورد پولشویی در ایران، پای ظریف را به مجلس کشاند.محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به‌تازگی در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که در ایران خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند و آنجاهایی که هزاران میلیارد پولشویی انجام می‌دهند، حتماً آن‌قدر توان مالی دارند که ده‌ها یا صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی در کشور، علیه قوانین ضدپولشویی ایجاد کنند". این ادعای ظریف درباره پولشویی گسترده در کشور طی روزهای گذشته با واکنش‌های زیادی مواجه شده است. عده ای با تائید این سخنان و حمایت از لحن ظریف در این گفتگو آنرا متقن، قابل اعتماد و دلسوزانه توصیف کرده اند؛ عده ی دیگری اما آنرا در تقابل با منافع ملی تلقی کرده اند. حسینعلی حاجی دلیگانی ، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی‌از جمله منتقدان ظریف است؛ او در توئیتی دراین رابطه نوشت:« آقای ظریف بگویید CFTاصلا چه ارتباطی به پولشویی دارد؟ لایحه مقابله با پولشویی سال86تصویب شده و اگر دولت اجرا نمی‌کند خودتان باید پاسخ دهید.
به جای تشویش اذهان عمومی‌و مصاحبه خودتان
چرا لیست اسامی‌ادعایی را به قوه قضائیه ندادید؟اگر
دادستان ورود نکند استیضاح دور از انتظار نیست؟» درهمین راستا روزسه شنبه نیز شماری از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی‌، خواستار احضار وزیر امور خارجه به کمیسیون امنیت ملی مجلس شدند. برهمین‌اساس، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با تسنیم در واکنش به این درخواست اعضای کمیسیون گفت که از وزیر امور خارجه دعوت شده تا با حضور در این کمیسیون مستنداتی درباره ادعایش پیرامون پولشویی را به اعضای کمیسیون ارائه دهد.


وی با تاکید بر اینکه صحبت‌های آقای ظریف پیرامون پولشویی، غیرکارشناسی‌شده و غیرمستند است، اظهار داشت: باید روشن‌گری در حوزه پولشویی و مطلبی که آقای ظریف مطرح کرده است، صورت گیرد. این سخنان در حالی مطرح می‌شود که سخنگوی وزارت خارجه در توضیح سخنان ظریف در خصوص پولشویی گفت: آنچه از سوی جناب آقای دکتر ظریف در خصوص پولشویی بیان شد و متاسفانه بخشی از آن مورد بهره برداری‌های سوء و جناحی برخی افراد قرار گرفته است، تنها بیان صادقانه یکی از مشکلات و مسائل کشور است که پیش از این نیز بارها از سوی بسیاری از مقامات عالی رتبه کشور در قوای سه گانه و در دولت‌های مختلف، بیان شده و یافتن راه‌های قانونی برای مقابله با آن، همواره مورد تاکید نظام و ارکان عالی آن بوده است. وی افزود: سخنان وزیر امور خارجه در این باب نه ادعایی جدید است و نه جنبه افشاگری داشته است، بلکه صرفا نگاهی واقع بینانه و آسیب شناسانه به یکی از آفات جانبی این پدیده یعنی استفاده برخی از منابع مالی نامشروع برای فضاسازی و فشار روانی در برابر اقدامات قانونی و تدابیر شفافیت ساز دولت است.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به گزارش‌ها و آمارهایی که تاکنون برخی از سازمان‌های نظارتی و مسئول در خصوص برخی از معضلات و آسیب‌های اقتصاد کلان کشور ارائه کرده‌اند، اظهار داشت: بارها توسط بسیاری از دستگاه‌های ذیربط گفته شده است که به طور مثال روزانه ده‌ها میلیون‌ لیتر انواع سوخت از کشور قاچاق می‌شود، همچنین آمارها و گزارش‌هایی از حجم قابل توجهی از قاچاق انواع کالا و ارز منتشر می‌شود که مراجع رسمی‌ارزش آن را ده‌ها میلیارد دلار برآورد می‌کنند؛ همچنین گفته می‌شود که سالانه حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وجود دارد. قاسمی‌تاکید کرد: همانگونه که وزیر امور خارجه در مصاحبه خود بیان کردند بسیاری از منتقدان FATF از دلسوزان کشور هستند و مطلقا به فرد یا ارگانی اشاره نداشته‌اند؛ اما واقعیت پولشویی توسط باندهای تبهکار داخلی یا قاچاقچیان بین‌المللی قابل کتمان نیست و چه بسا همان‌ها برای جلوگیری از شفافیت و جرم انگاری این پدیده با پول‌های کثیف به فضاسازی و گل‌آلود کردن شرایط برای فرار از مسئولیت و مجازات روی آورند.