چرایی خشنودی سیستان و بلوچستانی‌ها از انتخاب استاندار جدید

آفتاب یزد- گروه سیاسی: استان سیستان و بلوچستان به دلیل پاره‌ای محرومیت‌ها از جمله مناطق کم‌برخوردار کشور محسوب می‌شود که همه طیف‌های سیاسی در اظهار نظر‌های خود بر لزوم توجه ویژه به آن تاکید می‌کنند. پس از آنکه دانیال محبی بعد از یک سال به دلیل قانون منع به کار گیری بازنشستگان از سمت خود کناره گرفت، گزینه‌های بسیاری برای جانشینی وی مطرح شد. به گزارش رسانه‌های محلی در رخدادادی جالب توجه، انتصاب محمد علی موهبتی ظاهراً با استقبال عمومی‌در این استان رو به رو شده است. دلیل این استقبال و رابطه متقابل اصلاح‌طلبان و مردم سیستان و بلوچستان از جمله مواردی بود که در مورد آن با سه فعال استان گفت‌وگو کردیم.

> احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان شد
احمد علی موهبتی که فرماندار ویژه شهرستان مشهد بود در نشست پیش از ظهر روز چهارشنبه ( 23 آبان ) هیئت دولت به عنوان استاندار جدید سیستان و بلوچستان معرفی شد. فرمانداری شهرستان‌های سراوان، چابهار، تربت حیدریه و مشهد از جمله سوابق کاری موهبتی استاندار جدید سیستان و بلوچستان است. دولت تدبیر در ابتدا 130 عنوان پروژه با 1300 میلیارد تومان اعتبار در سال 93 برای این استان در نظر گرفت. اجرای این پروژه‌ها همواره بخشی از خواسته‌های مردم این استان بوده است. سیستان و بلوچستان پهناورترین استان کشور است. به طوری که فاصله شمالی‌ترین (شهرستان هیرمند) تا جنوبی‌ترین نقطه این استان (گواتر چابهار) بیش از هزار کیلومتر است. به دلیل وجود محرومیت‌های قدیمی، کار و مسئولیت در این استان متفاوت از خدمت در برخی دیگر نقاط است.



> استقبال از موهبتی
سبحان دهواری از فعالین سیاسی استان سیستان و بلوچستان در این باره به آفتاب یزد گفت : «بنده در این مدت کوتاه که خبر انتصاب ایشان منتشر شده، فضای عمومی‌و رسانه‌ای استان را رصد می‌کردم و شاهد یک همگرایی بی‌بدیل در واکنش به این خبر بودم، همه گروه‌های سیاسی، فعالان استان، دوستان دانشگاهی، همه با خوشحالی به استقبال این رخداد رفتند و آن را یک اتفاق خوب برای استان می‌دانند. به نظر می‌رسد دولت به استقبال نظر کلی جامعه رای‌دهندگان خود در استان رفته است و نظر اهالی استان را در نظر گرفته که دست به چنین انتخاب خوبی زده است. آقای موهبتی عضو بنیاد باران است و از اصلاح‌طلبان به نام هستند که قریب 15 سال در استان سیستان و بلوچستان حضور داشته است. در این استان زندگی کرده‌اند، دانشجو بوده‌اند، مسئولیت داشته‌اند و تجربه مردم از حضور ایشان در این استان باعث شده است که همه اقشار، شیعه و سنی، بلوچ و فارس، همگی از این انتصاب خوشحال باشند. این استقبال بی‌شک بار مسئولیت آقای موهبتی را بسیار سنگین خواهد کرد. این استان به خاطر برخی غفلت‌ها دچار محرومیت است و ایشان باید یک برنامه مشخص با اهداف واضع و دست‌یافتنی را برای اداره استان پیاده کند.» وی در ادامه افزود : «محمد علی موهبتی سابقه فرمانداری چابهار در دولت تدبیر و امید و همچنین فرمانداری سراوان در دولت اصلاحات را داشتند که دو شهر مهم استان محسوب می‌شوند. وی در هر دو مسئولیت سابقه بسیار خوبی از خود در اذهان عمومی‌در استان بر جای گذاردند و فردی توسعه‌محور و عمل‌گرا بودند، به هر حال استاندار قبلی که بر اثر قانون بازنشستگی جای خود را به آقای موهبتی دادند در زمینه نحوه عملکرد با انتقاداتی رو به رو بودند. به همین خاطر پس از آنکه مردم فهمیدند قرار است شخصی چون موهبتی جای وی را بگیرد، طبیعی است که واکنش بسیار مثبتی نشان دهند. امیداوریم که پس از پایان کار آقای موهبتی در استان شاهد آن باشیم که نام نیکی از ایشان بر جای مانده باشد و ایشان هم مانند اوسط‌هاشمی‌و محمود حسینی که استانداران محبوب در استان بودند، بتوانند در سپهر سیاسی استان بدرخشند.»

> رابطه متقابل مردم و اصلاح‌طلبان در استان
الهی بخش گوری عضو هیئت علمی‌در استان سیستان و بلوچستان نیز در گفت‌وگو با آفتاب یزد اظهار کرد : «واقعیت این است که اصلاح‌طلبان از گذشته نیز نگاه مثبتی به این استان داشته‌اند. به همین خاطر نگاه مردم استان به طیف اصلاح‌طلب نگاه همدلانه و مثبتی است، این جریان سیاسی نیز در استان سابقه موفقی از خود به جای گذارده است که از آن جمله می‌توان به دو استاندار اصلاح‌طلب آقایان حسینی و اوسط‌هاشمی‌اشاره کرد. محمدعلی موهبتی نیز به عنوان فرماندار در دو شهر استان توانست با برقراری ارتباطی دو سویه با مردم این ذهنیت مثبت را تقویت کند. پیش از این ایشان در میان گزینه‌ها نبود، در همین مدت کوتاه که خبر انتصاب ایشان در استان پیچید، استقبال جالب توجهی به وجود آمد. ایشان در گذشته که در استان بودند در واقع قومیت، مذهب و مسائل این‌چنینی برایشان اهمیت نداشت و تنها بر شایسته‌گزینی و تعهد تاکید داشتند؛ البته بالاخره خیلی جاها محدودیت‌هایی هست، اما نگاه کلی ایشان دید مثبتی بوده است. یادم هست زمانی که ایشان از سراوان تودیع شد، علی‌رغم این که در آنجا چنین رسمی‌وجود ندارد، بسیاری از مردم برای ایشان اشک ریختند و حال با توجه به بازگشتشان طبیعی است که شهروندان ما در این استان خوشحال باشند. به همین خاطر آمدن ایشان را به فال نیکی می‌گیریم و امیدوارم تجارب مدیریتی قبلی خود را به شکلی بهتر تکرار کنند، به هر حال آقای موهبتی به شکلی می‌توان گفت که بومی‌و دردآشنای این استان هستند و به همین خاطر انتظار دوران موفقی را برای مدیریت ایشان داریم.»

> محرومیت
حمید سردار زهی از فعالین اجتماعی استان سیستان و بلوچستان نیز ضمن ابراز خوشحالی از انتصاب ایشان به آفتاب یزد گفت : «معتقد هستیم که در انتصاب ایشان همان تدبیر و کاردانی که مد نظر اهالی و فعالان استان بود، به کار رفته است. بی‌شک این استان به دلیل برخی محرومیت‌ها نیاز به فردی دارای دیدگاه باز، باتجربه، آشنا به مسائل استان و دلسوز داشت که آقای محمد علی موهبتی با قریب 15 سال حضورش در استان نه با حرف که در عمل این موارد را ثابت کردند. به همین خاطر انتظار داریم که وی هماهنگ با این استقبال و انتظارات در راستای رفع کمبودها و مشکلات استان حرکت کنند و برایشان آرزوی موفقیت داریم.»